• Anonym (F)

Kan han ångra sig angående barn?

Jag är i en relation med en man som har varit tydlig med att han varken vill ha barn nu eller i framtiden. Han har aldrig haft en önskan om att bli förälder. För min del har barn alltid varit en självklar del av den framtid jag drömmer om, något jag längtat efter sedan jag var liten. När jag tar upp ämnet eller försöker prata om möjligheten att skaffa barn tillsammans, märker jag att han blir irriterad och ofta undviker diskussionen helt eller ryter ifrån. 

Jag undrar nu om det  verkligen är realistiskt att hoppas på att han kanske ändrar sig med tiden, eller om jag är naiv som stannar kvar i relationen. 

• Svar på tråden Kan han ångra sig angående barn?
  • Anonym (Granbarr)

Kort svar nej. 

Han är extremt rakt på sak och övertydlig med sitt nej. 

Nej är nej och ju mer du försöker argumentera och diskutera/tjata ju mer fientligt inställd kommer han bli till barnfrågan. 

Och att vänta ut en människa som aldrig haft barnlängtan är lika lönlöst. 

Vill du ha barn så hitta någon som verkligen vill.  

Väldigt många som blir gravid ändå i ett sånt läge  berättar alla hur dom antingen blir "hotad/tvingad" till abort, förhållandet kraschar och slutat i olyckliga vårdnadstvister och övergivna barn.  Du vill inte hamna där.. tro mig. 

• Anonym (fji)

Han är jättetydlig och du undrar om du är naiv.... jag skulle använda andra ord för i...

• Xenia

Ja, du är naiv.

Varför vill han inte ens prata om saken och t ex förklara varför? Kanske han tycker att du tjatar. Men det är ju viktigt för dig.

Men varför skulle han ändra sig? Vill du ha barn så får du lämna honom och antingen hitta en annan man som vill ha barn, eller skaffa barn på egen hand.

• Dexter dot com

Brukar han ändra sig när det kommer till livsavgörande beslut eller varför tror du att han skulle ändra sig i barnfrågan när han varit så tydlig? 

• Anonym (Elba)

Det skulle jag inte räkna med. Han är ju väldigt tydlig med att han inte vill. 

• Anonym (O)

Nej, du kan inte räkna med att han ändrar sig. Däremot förstår jag inte varför han inte kan diskutera det på ett moget sätt. Hur är er kommunikation i övrigt?

• Anonym (F)
    Xenia skrev 2025-08-01 21:41:39 följande:

Ja, du är naiv.

Varför vill han inte ens prata om saken och t ex förklara varför? Kanske han tycker att du tjatar. Men det är ju viktigt för dig.

Men varför skulle han ändra sig? Vill du ha barn så får du lämna honom och antingen hitta en annan man som vill ha barn, eller skaffa barn på egen hand.

Han sa en gång att han inte ville ta ansvar och sa att han KANSKE kan tänka sig skaffa barn om 10 år, men då är jag 37 år...och tänk om detta kanske blir ett nej 
  • Anonym (F)
    Anonym (O) skrev 2025-08-02 10:23:50 följande:

Nej, du kan inte räkna med att han ändrar sig. Däremot förstår jag inte varför han inte kan diskutera det på ett moget sätt. Hur är er kommunikation i övrigt?

Det är just det som är problemet, han vill inte kommunicera, utan han sa bara nej och att han inte vill ta ansvar men att han KANSKE om 10 år vill ha barn. Då är jag 37 år..så jag skrev nu för att min önskan är att han ändrar sig om barn tidigare än så. Men ja, han vill inte prata om det
  • Anonym (fji)
    Anonym (F) skrev 2025-08-02 16:35:41 följande:
    Det är just det som är problemet, han vill inte kommunicera, utan han sa bara nej och att han inte vill ta ansvar men att han KANSKE om 10 år vill ha barn. Då är jag 37 år..så jag skrev nu för att min önskan är att han ändrar sig om barn tidigare än så. Men ja, han vill inte prata om det
    För att han har redan kommunicerat tydligt men du vägrar att ta in något alls.
  • Anonym (S)

Detta låter inte som sund relation.
    Du lyssnar inte på honom och han lyssnar inte på dig.
    Ni vet ju båda vad den andre vill...och ändå lever ni på i nåt form av hopp att den andre ska ändra sig...

Gör dig själv en tjänst, lyssna på dig själv.
    Du vill ha barn. Stannar du med honom är risken stor att det inte blir så. Kan du leva med det, nöja dig med det utan att bli bitter?
    Titta med nyktra ögon på honom. Är han verkligen rätt person för dig...en man som inte ens vill diskutera i djupey en sådan viktig gemensam fråga?

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (F) skrev 2025-08-02 16:28:42 följande:
    Han sa en gång att han inte ville ta ansvar och sa att han KANSKE kan tänka sig skaffa barn om 10 år, men då är jag 37 år...och tänk om detta kanske blir ett nej 
    Vad i ordet nej förstår du inte?  

Han vill överhuvudtaget inte ha barn alls. Och det illustrerade han med att ta till en ålder då han vet att barn kan vara försent. 

Ett kanske är samma sak som ett nej. 
  • Anonym (Nepp)

tänk ut en grej som du absolut inte vill. Han kanske vill ha en trekant med din bästa vän?
    hur mycket måste han säga för att du ska ändra dig?
    ingenting?

nepp! Acceptera att han sagt vad han vill och gå vidare om du nu vill bli förälder.

• Anonym (Cc)

Nej han kommer inte ändra sig. Det är bra att han är ärlig med dig och du bör nog ta in det om du verkligen vill ha barn. 

Att kanske vänta 10 år till man är 37 är väldigt risky som kvinna, det kan ju fortfarande vara ett nej då. Ska du börja om att hitta någon närmare 40? 

Det mest fantastiska är att se sin partner bli förälder tsms med en och man vill göra hela den resan med någon som delar drömmen om barn 🥰

• Anonym (Been there done that)

Nej, han kommer inte att ändra sig. Du bara slösar tid här.

Om du ska ha en stabil relation först och sen få till några barn så har du ungefär 2 försök till på dig. 

Varje dag med honom är alltså en dag som inte leder till det målet. Jag gjorde slut efter 6 år med en man när han äntligen var ärlig.

Barn går inte att kompromissa om, då kompromissar man bort hela sig själv och resten av sitt liv. Jag är idag väldigt nöjd med barn, han är missnöjd utan och har en hund.

Så kan det gå.

• Anonym (F)
    Anonym (Been there done that) skrev 2025-08-03 17:08:08 följande:

Nej, han kommer inte att ändra sig. Du bara slösar tid här.

Om du ska ha en stabil relation först och sen få till några barn så har du ungefär 2 försök till på dig. 

Varje dag med honom är alltså en dag som inte leder till det målet. Jag gjorde slut efter 6 år med en man när han äntligen var ärlig.

Barn går inte att kompromissa om, då kompromissar man bort hela sig själv och resten av sitt liv. Jag är idag väldigt nöjd med barn, han är missnöjd utan och har en hund.

Så kan det gå.

Tack för svaret! Jag vill verkligen ha barn och precis som du säger är det meningslöst för mig att stanna när jag vet att han inte delar denna livsdröm
  • Anonym (Hm)

Tror inte att han kommer att ändra sig.

• Xaiphodius
    Anonym (F) skrev 2025-08-01 19:12:13 följande:
    Kan han ångra sig angående barn?

Jag är i en relation med en man som har varit tydlig med att han varken vill ha barn nu eller i framtiden. Han har aldrig haft en önskan om att bli förälder. För min del har barn alltid varit en självklar del av den framtid jag drömmer om, något jag längtat efter sedan jag var liten. När jag tar upp ämnet eller försöker prata om möjligheten att skaffa barn tillsammans, märker jag att han blir irriterad och ofta undviker diskussionen helt eller ryter ifrån. 

Jag undrar nu om det  verkligen är realistiskt att hoppas på att han kanske ändrar sig med tiden, eller om jag är naiv som stannar kvar i relationen. 

Hur smärtsamt det än är att inse, så verkar ni ha olika visioner för framtiden. Att hoppas på att han ska ändra sig kan bli väldigt sårande för er båda i längden. Det bästa är nog att vara helt ärlig om vad du behöver för att må bra, och tydligt säga att barn är något du inte vill kompromissa bort. Om han fortfarande känner att han inte vill ha barn, är det kanske mer kärleksfullt mot er båda att avsluta relationen än att stanna och hoppas på något som kanske aldrig händer.
Svar på tråden Kan han ångra sig angående barn?