• Anonym (Nystart)

Hitta glowet - skönhet för 50+

Jag saknar ett peppande skönhetsforum för kvinnor 50+ och undrar om det finns fler som jag? Jag vill göra en nystart nu till hösten och hi ny stil, nya färger, kanske nya skönhetsprodukter som funkar på 50+. Ge dina bästa tips här! Eller varningar för dåliga grejor! Vad tänker ni på nu till hösten som kan vara inspirerande för andra?

• Svar på tråden Hitta glowet - skönhet för 50+
  • Anonym (Nystart)

Innan jag fyllde 50 så kände jag mig alltid snygg efter semestern! Nu börjar jag jobba på måndag och snyggheten har tyvärr inte dykt upp 😁 Jag ska idag försöka kolla upp lite nya färger och se om det gör skillnad. Hur ser ni ut efter semestern?

• Olsdotter

CC foundation, concealer, hudvård i ett, heter Your skin but better från IT Cosmetics. Helt suverän, väldigt skir men kan byggas på om man vill ha bättre täckning. Den lägger sig inte i linjer utan ger en fantastisk lyster och fin täckning.

För huden är retinal det bästa som finns i längden. Använder själv den från The Ordinary, den är billig men effektiv.

Vaselin eller idominsalva över de serum+ fuktkräm med glycerin jag använder på kvällen. Ingen hyaluronsyra under vaselinet! Däremot fuktkräm med hyaluronsyra på morgonen.

SPF 50, och använd rikligt!

Kostrådet är: 
    Tänk hälsa! Inställningen att jag äter för att få i min kropp massor av nyttigheter. Är det inte nyttigt vill jag numera oftast inte ha, även om det finns undantag och kan bli ett glas vin vid vissa tillfällen.

Rör på kroppen! Betyder inte nödvändigtvis träna, även om jag skulle rekommendera att styrketräna tungt för att förebygga hälsoproblem. Att skutta och dansa till musik bara för att det är roligt är tex att röra på kroppen.

Stretcha!

Le!!! Alla blir mycket attraktivare när de ler.

Sträck på er! Hållning och gång är nycklarna till skönhet och attraktionskraft.

Glöm inte håret! IRL är bra, k18 inpackning reparerar, investera i lyx för håret då ett härligt svall gör mycket mer än dyra smycken tex.

Doft! Hitta rätt doft för dig, och gör gärna sådan där layering av dofter så att folk vänder på huvudet för att se vem det är som doftar då gott!

• Olsdotter

... Och ja:
    Kvalitet före kvantitet vad gäller kläder, lyxiga material och ta till skräddare för att få perfekt passform 😊

• Anonym (Nystart)

Bra tips! Boka tid hos frissan är också bra. Jag använder inpackning från Kerastase för torrt hår. Fyndade bra kvalitet på kläder på second hand idag. Inga höstkläder dock men en kjol jag kan ha även i höst med boots.
    Bra lotion från Hickap för kroppen köpte jag med som ger lite bronzing men ej är BUS. Limelight body glow heter den. Jättefin! Har ni mer tips eller testat något som absolut inte funkat?

• Olsdotter
    Anonym (Nystart) skrev 2025-08-02 16:27:10 följande:

Bra tips! Boka tid hos frissan är också bra. Jag använder inpackning från Kerastase för torrt hår. Fyndade bra kvalitet på kläder på second hand idag. Inga höstkläder dock men en kjol jag kan ha även i höst med boots.
    Bra lotion från Hickap för kroppen köpte jag med som ger lite bronzing men ej är BUS. Limelight body glow heter den. Jättefin! Har ni mer tips eller testat något som absolut inte funkat?

Jag har hört mycket gott om kerastase också även om det inte fungerar bra på mitt hår.

Precis, kläder av hög kvalitet måste inte vara så dyra. De håller så pass bra att de inte sällan hamnar på second hand.

Tips på bra färgat solskydd? Har lust att testa, men har inte hittat något bra färgat mineralsolskydd och jag tål inte de kemiska tyvärr.

Att undvika:
    Stora mönster ,(små går bra). Kan absolut vara fint på rätt kvinna, men mycket svårare att pricka än småmönstrat eller enfärgat.

Fel hårfärg. Hårfärgen gör så mycket, och små nyansskillnader märks.

Bantning. Då menar jag bantning i traditionell mening. Sådan tär på muskler och hudens sammansättning och underhudsfett, vilket bör undvikas. En diet rik på protein och fibrer, vitaminer och mineraler är bra också om man vill gå ned i vikt.

Uttorkning märks tydligt.

Oro och själförakt: byt genast ut mot meditation, strategier för att skapa ett harmoniskt liv och positiva affirmationer 😊

Kom på ett tips till:
    Vaginalkräm i ansiktet. Ge det 3 månader och ni kommer att se resultat!
  • Anonym (Nystart)

Clinique superdefence city block spf 50 är mycket bra tycker jag. Inte jättemycket färg men den jämnar ut hudtonen på något sätt. 

• Anonym (Om man vill se yngre ut)

Det är precis det som kännetecknar 50plussare. Man känner sig lite trist och vill piffa upp sig, hitta på nåt nytt. Klippa upp och färga håret är standard för dessa damer. Kläder för 50+ är oftast mycket mönster och färg och örhängen större än när man var yngre. 

Om man har ok hår så är mitt tips att inte klippa upp håret, utan bara färga i naturlig färg. Ju kortare hår desto tantigare ser man ut. Inte kastanjerött, med blå eller rosa ton. Snygga kläder utan leopard eller gälla färger.

Detta är om man inte vill se tantig ut. Men det är givetvis helt ok om man vill det som tant. Jag tipsar om man inte vill det.

• Anonym (Nystart)

Ja mönster håller jag med om, jag undviker gärna det. Men färg håller jag inte riktigt med om. Klara färger tycker jag att jag ser piggare ut i än tex svart eller grått mot ansiktet. Jag ser betydligt tröttare ut då och mer färglös i ansiktet än om jag har blåa toner på kläder eller klarrött. 

• Olsdotter
    Anonym (Om man vill se yngre ut) skrev 2025-08-03 08:00:34 följande:

Det är precis det som kännetecknar 50plussare. Man känner sig lite trist och vill piffa upp sig, hitta på nåt nytt. Klippa upp och färga håret är standard för dessa damer. Kläder för 50+ är oftast mycket mönster och färg och örhängen större än när man var yngre. 

Om man har ok hår så är mitt tips att inte klippa upp håret, utan bara färga i naturlig färg. Ju kortare hår desto tantigare ser man ut. Inte kastanjerött, med blå eller rosa ton. Snygga kläder utan leopard eller gälla färger.

Detta är om man inte vill se tantig ut. Men det är givetvis helt ok om man vill det som tant. Jag tipsar om man inte vill det.

Kännetecknar inte endast 50+, att ägna sig åt lite förnyelse då och då är en av många fördelar med att vara kvinna.
  • Olsdotter

Nya tips:
    Setting powder från IT cosmetics!
    Lancomes concealer, serumvarianten!

Fattar inte hur jag klarat mig utan dessa tidigare, jag är verkligen helt såld på dem nu. Går hela dagen utan minsta creasing, och ger verkligen en naturlig look trots att jag bygger på där jag behöver mer täckning.

Svar på tråden Hitta glowet - skönhet för 50+