• Anonym (Vi var nära att dö!)

Skulle ni polisanmäla?

En stor lastbil skulle köra på mig som körde en personbil på motorvägen.

Jag skulle köra in till motorvägen och lastbilen körde på vänstra körfältet och vi hade våran egna körfält, alltså jag hade högra och lastbilen vänstra. 

Jag såg den men trodde inte att den skulle byta körfältet när jag precis skulle in, men hen gjorde det. Plötsligt såg jag när lastbilen närmade sig bakifrån och sen väldigt nära till mig på sidan. Jag försökte köra längst till kanten så mycket jag kunde och anpassa hastigheten. Sådär  åkte vi en lång sträcka men han kunde aldrig flytta till vänstra körfältet utan ville bara klämma och kasta ut mig ur vägen. Jag trodde att jag skulle dö med mina barn och började skrika och skaka händerna när jag var så nära att bli påkörd.

Det var så lugnt på vägen, fanns inga andra bilar på vänstra körfältet men vet inte varför han valde inte vänta att flytta till högra körfältet?

Jag ringde polisen och berättade om jag behöver göra en anmälan men polisen tog inte det på allvar utan han sa bara att det är sånt som händer och att han hade inte uppmärksammat på att personbilen fanns på vägen.

Polisen sa inte direkt att jag inte behöver göra anmälan men hen hade aldrig frågat om jag hade registrering nummer.

Vad skulle ni kunna göra?

• Svar på tråden Skulle ni polisanmäla?
  • Spucks
    Anonym (Jeep) skrev 2025-08-03 12:05:44 följande:
    Ts "trodde inte" att lastbilen skulle byta fil. Men en stor lastbil gör ett filbyte, och just då kör hon ut. Den väger flera ton, så de kan inte bara studsa tillbaka till det andra körfältet. Det är lätt att vara efterklok, men lastbilen hade företräde, så hon borde ha väntat med att köra ut. Och lastbilschauffören var nog lika chockad, och svor ve och förbannelse. Men vi får vara glada att ingenting hände, och att de hade änglavakt.

Du ignorerar med flit att TS skrev att lastbilen fortfarande låg BAKOM när TS körde ut.
    Dessutom: Att man har företräde när man redan befinner sig på vägen betyder inte att man får byta från vänstra till höger fil just när någon är på väg att köra på. Man ska underlätta för sina medtrafikanter, inte aktivt hindra och försvåra.
    De flesta fattar det, de byter till vänsterfil om det är möjligt, när någon vill köra på. Men lastbilen och FLs medlemmar gör tydligen tvärtom - när de ser att någon vill köra på, byter de till högerfil istället, bara för att jävlas, för de har ju företräde!

• Meddelande borttaget
    Anonym (Kvinna som kört lastbil) skrev 2025-08-02 15:43:10 följande:

Vilken idiot, det finns många idiotiska bilförare.
    I trafiken när du ska in på motorvägen är det du som har väjningsplikt samtidigt som man som medtrafikant ska underlätta för de som vill in i högerfilen från påkörningsfilen.
    Så ja vet inte vad du ska anmäla.

Om du tycker att jag är en idiot, 
    Vad skulle du kunna kalla lastbilschaufför som körde lika fort som en personbil som åkte 100km/h då?
    Även om det är jag som har väjningsplikt, lastbilen hade också skyldighet att kunna samspela med andra bilar som ska in till en motorväg och behålla rätt hastighet för att kunna byta körfält bakom mig.

Jag tänkte att jag skulle hinna åka framför han medans hen körde på vänstra körfältet och då kunde den flytta efter. 
    Annars om jag saktade ner precis vid påfart körfältet då kan det också vara svårt att kunna hinna accelerera till 100 mitt på motorvägen.
    Anonym (Jeep) skrev 2025-08-03 11:45:46 följande:
    Ts har skrivit att hon började bromsa när lastbilen var bakom istället för att öka hastigheten och öka avståndet. En lastbil är mycket tyngre att bromsa än en personbil, och det tar längre tid. Så det var nog inte fråga om att "tränga undan". Det blev en mycket farlig situation eftersom hon bromsade.
    Bromsade inte när den var bakom. Den åkte förfort tror jag och dykte helt plötsligt så nära bredvid mig.

Vart skrev jag att jag bromsade när lastbilen var bakom mig?
    Spucks skrev 2025-08-03 11:48:34 följande:

TS skrev att hen började bromsa när lastbilen klämde in hen!

Och först skriver du hen ska sänka farten så att lastbilen kan köra om och att hen gjorde fel som körde 100 på en 100 väg, och nu skriver du att hen bromsade och därmed gjorde fel.
    Bestäm dig, tack!

Tack för din uppmärksamhet mellan mig och anonym "jeep".
    Anonym (Jeep) skrev 2025-08-03 11:45:46 följande:
    Ts har skrivit att hon började bromsa när lastbilen var bakom istället för att öka hastigheten och öka avståndet. En lastbil är mycket tyngre att bromsa än en personbil, och det tar längre tid. Så det var nog inte fråga om att "tränga undan". Det blev en mycket farlig situation eftersom hon bromsade.
    Fråga till dig.
    Kanske inte så viktigt men undrar iallafall.
    Varför skrev du "hon"om mig under hela dina texter då?
  • Anonym (Pia)

Jag förstår inte alls hur vägen ser ut eller vem som var var. Antagligen är det jag som är trög, men kan någon förklara hur trafiksituationen var?

• Spucks
    Anonym (Pia) skrev 2025-08-03 15:06:04 följande:

Jag förstår inte alls hur vägen ser ut eller vem som var var. Antagligen är det jag som är trög, men kan någon förklara hur trafiksituationen var?

Som jag har förstått det: det är en landsväg (eller vad den nu kallas, en sådan med räcke i mitten) som ibland har en fil och ibland två. Den hade en fil, tills påkörningsfilen kom som blev sin egen fil.
    TS körde på påkörningsfilen och lastbilen var redan på vägen, lite bakom TS. Eftersom påkörningsfilen blev en egen fil, låg alltså lastbilen inte på samma fil som TS, utan på den som redan var där innan. Dvs. den fil som, när vägen blev tvåfilig, blev till vänsterfilen.
    Lastbilschauffören var alltså på vänsterfilen, TS på högerfilen. Lastbilen bestämde sig att byta till högerfil, vilket är ju det rätta att göra när det finns två filar. Problemet var dock att lastbilchauffören inte brydde sig om att det redan fanns en bil på högerfilen bredvid honom, utan körde till höger ändå och därmed trängde undan TS från vägen.
    Spucks skrev 2025-08-03 16:50:54 följande:
    Som jag har förstått det: det är en landsväg (eller vad den nu kallas, en sådan med räcke i mitten) som ibland har en fil och ibland två. Den hade en fil, tills påkörningsfilen kom som blev sin egen fil.
    TS körde på påkörningsfilen och lastbilen var redan på vägen, lite bakom TS. Eftersom påkörningsfilen blev en egen fil, låg alltså lastbilen inte på samma fil som TS, utan på den som redan var där innan. Dvs. den fil som, när vägen blev tvåfilig, blev till vänsterfilen.
    Lastbilschauffören var alltså på vänsterfilen, TS på högerfilen. Lastbilen bestämde sig att byta till högerfil, vilket är ju det rätta att göra när det finns två filar. Problemet var dock att lastbilchauffören inte brydde sig om att det redan fanns en bil på högerfilen bredvid honom, utan körde till höger ändå och därmed trängde undan TS från vägen.
    Exakt!
  • Anonym (Sakta ner)
    Anonym (Vi var nära att dö!) skrev 2025-08-03 20:39:35 följande:
    Exakt!

Vid en sådan påfart så brukar jag sakta ner om jag ser en lastbil i vänstra körfältet så att den kan passera och lägga sig i högra körfältet. Efter det om lastbilen håller en hastighet under max så kör jag sedan om. 

• septembermamma2022
    Anonym (Vi var nära att dö!) skrev 2025-08-02 19:01:17 följande:
    Jag körde faktiskt 100km/h och vägen var så , man kunde köra max 100.
    Nästa gång skiter du i hastighetsbegränsning och vågar trampa på gasen i botten för att undvika en potentiellt livsfarlig situation. Lastbilar skiter ibland i personbilar för de vet att de klarar sig bra i en kollision. Lastbilen verkar ha agerat märkligt i detta fall men du kan inte snöa in på att du inte "får" köra fortare när sånt här händer. Gasa ordentligt nästa gång och bränn förbi idioten på insidan om det krävs.
  • Anonym (?)
    Anonym (Vi var nära att dö!) skrev 2025-08-03 20:39:35 följande:
    Exakt!
    Har hänt mig liknande några gånger.  Ibland kan det uppstå pga något hinder i vänsterfilen, ibland att den andra inte har koll

Inget att hetsa upp sig över. Antingen gasar man ur eller bromsar in bakom. 
  • Anonym (Pialina)
    septembermamma2022 skrev 2025-08-03 22:44:53 följande:
    Nästa gång skiter du i hastighetsbegränsning och vågar trampa på gasen i botten för att undvika en potentiellt livsfarlig situation. Lastbilar skiter ibland i personbilar för de vet att de klarar sig bra i en kollision. Lastbilen verkar ha agerat märkligt i detta fall men du kan inte snöa in på att du inte "får" köra fortare när sånt här händer. Gasa ordentligt nästa gång och bränn förbi idioten på insidan om det krävs.

Nej. Detta är vad som kallas aggressiv körning och det är sånt som skapar olyckor. Omkörning på insidan är förbjudet så ingen förväntar sig att TS ska dyka upp där i hög fart. Det kan ligga ett fordon framför lastbilen som TS inte sett och då finns risk att samma situation uppstår där igen - alltså att det fordonen svänger in i högerfilen. I så fall krockar de båda i mycket hög hastighet med en tung lastbil precis efter sig och risken för allvarlig skada eller död är överhängande. 

Ett bättre sätt att hantera situationen är att hålla lägre hastighet och låta lastbilen passera innan man själv gasar upp. Det är vad som kallas defensiv körning och det som lärs ut på trafikskolor eftersom det är säkrast för alla. 

Trafiksäkert beteende bygger på att du har fantasi och kan föreställa dig i förväg vad som skulle kunna hända. Tex att det ligger ett fordon framför lastbilen eller att ett djur kliver ut på vägen just då. Man måste som förare hela tiden ha såna möjligheter i åtanke och anpassa sin körning efter det. 

• septembermamma2022
    Anonym (Pialina) skrev 2025-08-04 09:57:57 följande:

Nej. Detta är vad som kallas aggressiv körning och det är sånt som skapar olyckor. Omkörning på insidan är förbjudet så ingen förväntar sig att TS ska dyka upp där i hög fart. Det kan ligga ett fordon framför lastbilen som TS inte sett och då finns risk att samma situation uppstår där igen - alltså att det fordonen svänger in i högerfilen. I så fall krockar de båda i mycket hög hastighet med en tung lastbil precis efter sig och risken för allvarlig skada eller död är överhängande. 

Ett bättre sätt att hantera situationen är att hålla lägre hastighet och låta lastbilen passera innan man själv gasar upp. Det är vad som kallas defensiv körning och det som lärs ut på trafikskolor eftersom det är säkrast för alla. 

Trafiksäkert beteende bygger på att du har fantasi och kan föreställa dig i förväg vad som skulle kunna hända. Tex att det ligger ett fordon framför lastbilen eller att ett djur kliver ut på vägen just då. Man måste som förare hela tiden ha såna möjligheter i åtanke och anpassa sin körning efter det. 

I denna situation verkar TS nästan ha blivit prejad av vägen av denna lastbil. Under förutsättning att det är fritt framför lastbilen är det definitivt säkrare att accelerera så som situationen är beskriven. Oavsett vad du lärde dig på körskolan.
  • Anonym (Pialina)
    septembermamma2022 skrev 2025-08-04 10:53:38 följande:
    I denna situation verkar TS nästan ha blivit prejad av vägen av denna lastbil. Under förutsättning att det är fritt framför lastbilen är det definitivt säkrare att accelerera så som situationen är beskriven. Oavsett vad du lärde dig på körskolan.

Men TS kan omöjligt se från sin position om det är fritt framför lastbilen. Därför måste hen utgå från att det inte är det. Och i det läget är en omkörning på insidan i över 100 kmh livsfarligt. 

Jag menar också att TS aldrig borde ha hamnat parallellt med lastbilen utan haft så låg hastighet att den hade passerat. Just lastbilar (bussar etc) är det ju läskigt med pga döda vinkeln. 

Vi vet inte riktigt hur det såg ut på platsen, men jag tycker ju också att lastbilschauffören borde ha haft koll på påfarten och sett TS komma och insett att hen kunnat ligga dold bredvid släpet. Båda gjorde nog missar och det gav en farlig situation. 

Och man löser inte en sån situation med en mycket riskabel och olaglig omkörning i hög hastighet. 

• Lönnsirap

Nja, som förare är jag lite skeptisk till viss yrkestrafik och hade hållt koll på situationen i backspegeln. Och jag förstår att du blev skärrad. 

Gällande polisanmälan är det ju så att man ser rätt mycket på vägen som inte är tillåtet och att det ju också ska gå att bevisa. Ser jag upprepade brott, flertalet gånger av dåligt omdöme kan jag absolut ringa 112, utifrån ev. Rattfylla. 

Men i detta läge hade jag nog precis som du funderat på hur man bör göra för att undvika detta igen. Och då blir lite nojigare framöver.

Svar på tråden Skulle ni polisanmäla?