• Anonym (Preventivmedelslös)

Ni 45+ (biologiska kvinnor, i heterorelationer), använder ni preventivmedel?

Jag är 47 år, har inte använt preventivmedel sedan jag var typ 40. Min kropp mår mycket bra av detta  dock upplever jag att jag har en del pms innan mens såsom illamående, kallsvettningar mm. Min mens är fortfarande ganska regelbunden men jag har märkt att den är lite kortare, jag blöder lite färre dagar än innan.

I alla fall, jag är i en relation med en fantastisk man som är några år äldre. Vi använder inget preventivmedel (vi har testat oss båda två för div. sjukdomar). Han kommer inte i mig men visst kanske det kommer försats osv. Jag bedömer risken som väldigt liten att jag skulle bli gravid. Vad tror ni andra? Borde jag börja med preventivmedel och i så fall vilket? Jag hat dåliga erfarenheter av preventivmedel tidigare så slipper gärna!
  • Svar på tråden Ni 45+ (biologiska kvinnor, i heterorelationer), använder ni preventivmedel?
  • Fjäril kär

Jag är också 47 men jag år sterilserad sedan jag var 35 så den delen är avklarad. 

Så länge du har regelbunden mens är chansen alltid möjlig att du kan bli gravid. Det finns en hel del kvinnor som blivit spontant gravid kring 50 och även några som lyckats planera en graviditet... 

Så gå till gyn.  Kanske en spiral kan vara något. Den tar även hand om eventuella besvär om klimakteriet skulle dyka upp 

• En glad tjej
    Fjäril kär skrev 2025-08-05 13:02:20 följande:

Jag är också 47 men jag år sterilserad sedan jag var 35 så den delen är avklarad. 

Så länge du har regelbunden mens är chansen alltid möjlig att du kan bli gravid. Det finns en hel del kvinnor som blivit spontant gravid kring 50 och även några som lyckats planera en graviditet... 

Så gå till gyn.  Kanske en spiral kan vara något. Den tar även hand om eventuella besvär om klimakteriet skulle dyka upp 

Jag har haft spiral, kopparspiral var inget för mig då jag blödde i nästan 14 dagar varje gång jag hade mens. Jag har även haft hormonspiral, när jag var runt 30, fungerade bra men jag hade i stort sett ingen sexlust alls. Jag vill helst undvika hormoner så gott det går. 
  • Anonym (G)

Jag är 46 år och använder inte preventivmedel.
    Men skulle vi få ett tredje barn skulle vi bli glada.
    Jag skulle absolut inte chansa om jag absolut inte ville ha barn.

• En glad tjej
    Anonym (G) skrev 2025-08-05 13:49:57 följande:

Jag är 46 år och använder inte preventivmedel.
    Men skulle vi få ett tredje barn skulle vi bli glada.
    Jag skulle absolut inte chansa om jag absolut inte ville ha barn.

Han kommer inte i mig och det är inte varje gång vi har sex som vi faktiskt har penetrerande sex. Vi känner att vi är för gamla för barn, jag har två vuxna barn sen innan, han har ett vuxet. Vi hade nog inte orkat med en liten och riskerna med diagnoser och sjukdomar ökar ju med åldern. Jag kanske skulle boka tid hos gyn och kolla hur allt ser ut? Personligen tror jag att risken att bli gravid ät mikroskopisk.
  • Anonym (V)

Jag har hormonspiral f.a kunna använda östrogenplåster (tålde inte att använda Provera cykliskt). Skulle egentligen inte behöva preventivmedel då sonen är provrörsbarn pga manlig faktor och vi hade oskyddat sex >10 år när vi fortfarande hoppades.

• Anonym (Hormonspiral)

Är snart 49. Är inne på min andra hormonspiral. Satte in den första våren 2016. Jag har haft turen att vara en av de där mensen slutade på en gång och har aldrig haft problem med blödningar på 9 år. Det är helt ljuvligt! 

Hade jag inte haft hormonspiral hade det varit kondom som gällde. Avbrutet hade känts alldeles för riskabelt. 

• En glad tjej
    Anonym (Hormonspiral) skrev 2025-08-05 14:40:24 följande:

Är snart 49. Är inne på min andra hormonspiral. Satte in den första våren 2016. Jag har haft turen att vara en av de där mensen slutade på en gång och har aldrig haft problem med blödningar på 9 år. Det är helt ljuvligt! 

Hade jag inte haft hormonspiral hade det varit kondom som gällde. Avbrutet hade känts alldeles för riskabelt. 

Jag hade också hormonspiral och slapp mens i fem år. Dock dödade den min sexlust och det vill jag inte uppleva igen. Jag tror inte chansen är så stor att jag blir gravid, jag har haft avbrutet sex i flera år nu, jag tror inte jag är så jättefertil längre, om jag ska vara ärlig.
  • Anonym (Hormonspiral)
    En glad tjej skrev 2025-08-05 15:38:31 följande:
    Jag hade också hormonspiral och slapp mens i fem år. Dock dödade den min sexlust och det vill jag inte uppleva igen. Jag tror inte chansen är så stor att jag blir gravid, jag har haft avbrutet sex i flera år nu, jag tror inte jag är så jättefertil längre, om jag ska vara ärlig.
    Ja, tyvärr reagerar man ju olika. Min lust är det inget fel på. Jag hade visserligen bristande lust under flera år men det hade mer med min partner att göra än spiralen. Med ny partner sedan 1,5 år så är det absolut ingen bristvara. 

Jag hade svårt att bli gravid innan jag till slut fick barn för 12 år sedan men skulle som sagt inte våga chansa ändå så länge mensen finns där.
  • Anonym (Blomster)

Nej, det gör jag inte. Jag är 46. 

• Anonym (Blomster)
    Anonym (Blomster) skrev 2025-08-07 14:15:36 följande:

Nej, det gör jag inte. Jag är 46. 

Hittar inget p-medel som jag kan använda kanske jag ska tillägga. 
  • Anonym (sköldmö)

Jag är 49, så risken att bli gravid borde vara extremt liten, men jag vågar inte riktigt sluta med skydd än. Det händer ju att kvinnor i min ålder blir oplanerat gravida, även om det är ovanligt.

Inga klimakteriesymtom än, men min mamma kom inte i klimakteriet förrän hon var närmare 55. Vi har också en del som fått barn sent i släkten, dock före 45.

Svar på tråden Ni 45+ (biologiska kvinnor, i heterorelationer), använder ni preventivmedel?