• Anonym (Tyckfritt)

Vilka åsikter är mer vanliga på forum än IRL?

Det är vanligt att folk ger uttryck för åsikter och synpunkter på anonyma forum som de kanske inte vågar vara öppna med IRL - utanför skärmen. Har du upplevt att det finns åsikter och en syn på saker som är vanligare på forum än i det dagliga livet i konversationer med andra människor? Och finns det åsikter som blir mer utdömda på forum än annars?

• Svar på tråden Vilka åsikter är mer vanliga på forum än IRL?
  • Anonym

Att hålen i donuts är ett allvarligt samhällsproblem.

• Anonym (H)
    Anonym (Tyckfritt) skrev 2025-08-14 21:15:37 följande:
    Jag hör aldrig män IRL uttrycka så kvinnofientliga åsikter som på nätforum, så du har nog rätt. Problemet som jag ser det är att sådana åsikter kan växa sig starkare och få fäste på fler ställen än diskussionsforum. Vem vet, mannen som dagligen sitter och basunerar ut sin dåliga kvinnosyn kan ju likväl vara Hampus, 30 år som bor i en hyreslägenhet utan bil och körkort, som Mattias, chef på ett större företag med många kvinnliga anställda.
    Håller med.
  • Anonym (Tyckfritt)
    aspstrand skrev 2025-08-14 21:20:00 följande:

Det här att en del gör skillnad på nätet och verklighet är lite intressant, som att nätet inte skulle vara verkligt, det håller jag inte med om. På nätet har jag stött på alla möjliga åsikter och resonemang, allt från konspirationsteorier till spännande debatter om medvetande och epistemologi och en hel del däremellan. Att man stöter på fler avvikande och märkliga åsikter på nätet är ju för att det finns färdiga plattformar dit intressenter söker sig. 

Det blir bara förvirrande när folk påstår att nätet och IRL är samma sak. Anonymiteten du åtnjuter på ett diskussionsforum gör att många ofta ger uttryck för åsikter och syn på saker som de INTE skulle vågat göra vid ett samtal med en person öga mot öga, det är det som menas med IRL. Att försöka förvränga begreppen gör bara saker mer förvirrande, eftersom de flesta är överens om att IRL = utanför skärmlivet.
  • Anonym (Tyckfritt)
    elmadumle skrev 2025-08-14 21:09:49 följande:
    Jag titta på tv tablån varje dag på nätet, har inte netflix heller.
    Finns många, inte bara "panchisar" som valt att göra så. Netflix är inte för alla.
  • aspstrand
    Anonym (Tyckfritt) skrev 2025-08-16 18:31:31 följande:
    Det blir bara förvirrande när folk påstår att nätet och IRL är samma sak. Anonymiteten du åtnjuter på ett diskussionsforum gör att många ofta ger uttryck för åsikter och syn på saker som de INTE skulle vågat göra vid ett samtal med en person öga mot öga, det är det som menas med IRL. Att försöka förvränga begreppen gör bara saker mer förvirrande, eftersom de flesta är överens om att IRL = utanför skärmlivet.
    IRL=I riktiga livet. En anonym insändare till en papperstidning skulle ha sänts i riktiga livet, samma insändare på nätet skulle inte ha gjort det. Ditt inlägg här är inte i riktiga livet i så fall. Det insinuerar att det finns något annat än det riktiga livet, vad skulle det i så fall vara, det oriktiga livet, det ariktiga livet? Om det är vad man potentiellt vågar och inte vågar som definierar vad som är ett riktigt liv och vad som inte är det, håller jag helt enkelt inte med.
  • Anonym (Tyckfritt)
    aspstrand skrev 2025-08-16 19:04:34 följande:
    IRL=I riktiga livet. En anonym insändare till en papperstidning skulle ha sänts i riktiga livet, samma insändare på nätet skulle inte ha gjort det. Ditt inlägg här är inte i riktiga livet i så fall. Det insinuerar att det finns något annat än det riktiga livet, vad skulle det i så fall vara, det oriktiga livet, det ariktiga livet? Om det är vad man potentiellt vågar och inte vågar som definierar vad som är ett riktigt liv och vad som inte är det, håller jag helt enkelt inte med.
    Det handlar inte om att på autistiskt maner tolka det bokstavligt, utan om innebörden som de flesta uppfattar den.
  • aspstrand
    Anonym (Tyckfritt) skrev 2025-08-16 19:20:20 följande:
    Det handlar inte om att på autistiskt maner tolka det bokstavligt, utan om innebörden som de flesta uppfattar den.
    Jag håller inte med om att åsikter blir mer giltiga för att de har en kvantitativ grund. Om de ens har det vill säga.
  • Xenia
    Anonym (Tyckfritt) skrev 2025-08-05 11:16:43 följande:
    Vilka åsikter är mer vanliga på forum än IRL?

Det är vanligt att folk ger uttryck för åsikter och synpunkter på anonyma forum som de kanske inte vågar vara öppna med IRL - utanför skärmen. Har du upplevt att det finns åsikter och en syn på saker som är vanligare på forum än i det dagliga livet i konversationer med andra människor? Och finns det åsikter som blir mer utdömda på forum än annars?

Jag har precis samma åsikter på nätet som i verkligheten.

Däremot uttrycker jag mig mycket rakare på nätet. Där är jag helt och fullt mig själv, ingen onödig hänsyn till andras känslor.
  • Xenia
    Anonym (SA) skrev 2025-08-14 19:06:59 följande:

Folk tänker lite mer på forum och när de är anonyma. Samt vågar vara sig själva. IRL är det mer följa strömmen, titta på SVT, "I support the latest thing", tycka likadant som alla andra för att inte riskera att sticka ut eller skapa dålig stämning. Folk är inte lika hysteriskt sjukligt vänstervrida i forum som IRL. Folk törs säga att invandringen är en belastning, att folk uppenbarligen blir sjuka av covid-vaccinet och att Zelenskij är en krigshetsande pengakåt gris, vilket de inte törs säga i random fikarum.

Den som anser att man blir sjuk av covid-vaccinet (och inte av covid) och att Zelenskyj är krigshetsande (hallå, vem startade kriget?), den anser jag vara en stolle, inte värd att ta på allvar.

Jag tror inte jag känner någon som tycker så. Likabra det, jag skulle definitvt säga emot och så var den vänskapen slut.

På nätet finns måna konspirationstroende, i verkligenheten träffar jag inte på några sådana.
  • Anonym (Tyckfritt)
    Xenia skrev 2025-08-16 19:54:30 följande:
    Jag har precis samma åsikter på nätet som i verkligheten.

Däremot uttrycker jag mig mycket rakare på nätet. Där är jag helt och fullt mig själv, ingen onödig hänsyn till andras känslor.
    Starkt av dig. "Ingen onödig hänsyn till andras känslor", vad räknar du som "onödig hänsyn"?
  • Anonym (Tyckfritt)
    Xenia skrev 2025-08-16 19:58:47 följande:
    Den som anser att man blir sjuk av covid-vaccinet (och inte av covid) och att Zelenskyj är krigshetsande (hallå, vem startade kriget?), den anser jag vara en stolle, inte värd att ta på allvar.

Jag tror inte jag känner någon som tycker så. Likabra det, jag skulle definitvt säga emot och så var den vänskapen slut.

På nätet finns måna konspirationstroende, i verkligenheten träffar jag inte på några sådana.
    Samma här. Jag tror att konspirationsteoretiker är "kloka" nog att hålla sina åsikter och uppfattningar på nätet. Risken finns ju att de skulle bli betraktade som folk med många frånvarande hästar i stallet om de sa det till människor öga mot öga.
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2025-08-16 19:58:47 följande:
    Anonym (SA) skrev 2025-08-14 19:06:59 följande:

Folk tänker lite mer på forum och när de är anonyma. Samt vågar vara sig själva. IRL är det mer följa strömmen, titta på SVT, "I support the latest thing", tycka likadant som alla andra för att inte riskera att sticka ut eller skapa dålig stämning. Folk är inte lika hysteriskt sjukligt vänstervrida i forum som IRL. Folk törs säga att invandringen är en belastning, att folk uppenbarligen blir sjuka av covid-vaccinet och att Zelenskij är en krigshetsande pengakåt gris, vilket de inte törs säga i random fikarum.

Beror på vad man menar, det finns de som blir klenare av en spruta än vad jag blev av covid.

www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/sjukdomar-man-kan-vaccinera-sig-mot/coronavaccin/rapporterade-misstankta-biverkningar-coronavaccin

• ClumsySmurf

Är rakare men också osmidigare på nätet.
    Den största skillnaden är att mycket av det jag diskuterar på t.e.x FL är det ingen som har något intresse av att diskutera IRL men så var det när jag var aktiv på SweClockers också.

• Xenia
    Anonym (Tyckfritt) skrev 2025-08-16 21:14:55 följande:
    Starkt av dig. "Ingen onödig hänsyn till andras känslor", vad räknar du som "onödig hänsyn"?
    Det finns ju en del överkänsliga individer som blir förolämpade av allt man säger och vill förvränga allt till det värsta. Är det någon man måste dras med i sitt liv så får man gå omvägar.

Är det någon på internet bryr jag mig inte, den som skriver får räkna med mothugg. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Tyckfritt) skrev 2025-08-16 19:20:20 följande:
    aspstrand skrev 2025-08-16 19:04:34 följande:
    Autister förstår vad du menar
    www.aspergerforum.se/manniskors-beteende-pa-internet-t23825.html
  • Anonym (Vd)

Ja, åsikter som inte är PK. De är lättare att tala fritt om när man är anonym online. 

Svar på tråden Vilka åsikter är mer vanliga på forum än IRL?