• Anonym (Seriöst?)

Brudens mors klänning på bröllop

www.zalando.se/ombre-long-evening-festklaenning-red-om421c02v-g11.html

Är det passande eller opassande av brudens mor att ha en ungefär likadan klänning som den länkade på sin dotters bröllop? Den knallröda färgen är exakt samma och modellen är så gott som likadan. 

Bruden själv har en klassisk vit lång bröllopsklänning med slöja. 

Diskutera. 

• Svar på tråden Brudens mors klänning på bröllop
  • septembermamma2022
    Anonym (a) skrev 2025-08-05 19:15:20 följande:
    Nu tycker jag inte klänningen är optimal till ett bröllop egentligen men just att kalla den slampig och inte tycka att en kvinna av en viss ålder får använda den? finns andra tillfällen än bröllop
    Det är min uppriktiga åsikt, vilket var vad TS efterfrågade. Jag tror att den skulle se slampig ut på de flesta oavsett ålder. Jag förbjuder ingen att använda den. Vill man klä sig slampigt i medelålder eller pensionärsålder eller vilken ålder som helst så står det en fritt. Men jag personlogen tycker att den är smaklös och skriker "se på mig, se på mig!!!11", särskilt på brudens mor på ett bröllop.
  • Yllop

Personligen tycker jag att klänningen är lite för utmanande för ett bröllop.

Men det beror också på vilken sedvana som gäller i umgängeskretsen.

• Mayjel

En Jessica Rabbit-klänning på ett bröllop? Nej, tycker inte att det är lämpligt alls. Varken på mamma eller någon övrig kvinnlig släkting.

• Xenia
    Anonym (Seriöst?) skrev 2025-08-05 15:32:15 följande:
    Brudens mors klänning på bröllop

www.zalando.se/ombre-long-evening-festklaenning-red-om421c02v-g11.html

Är det passande eller opassande av brudens mor att ha en ungefär likadan klänning som den länkade på sin dotters bröllop? Den knallröda färgen är exakt samma och modellen är så gott som likadan. 

Bruden själv har en klassisk vit lång bröllopsklänning med slöja. 

Diskutera. 

Opassande. Opassande modell med urringning, smala axelband och slits. Opassande färg som skriker "titta på mig" när det är bruden som man ska titta på.

Hade varit opassande på en syster, bästa väninnan eller vemsomhelst av gästerna. Men allra mest opassande på brudens mor, som borde glädja sig över sin dotters stora dag istället för att försöka stjäla uppmärksamheten.
  • Anonym (Va?)
    septembermamma2022 skrev 2025-08-05 19:00:38 följande:

Färgen är fin. Modellen rätt slampig, skriker inte direkt klass och hyfs, särskilt inte på en kvinna som är gammal nog att vara mor till en giftasvuxen kvinna.

En kvinna jag känner fick sin dotter vid 18 års ålder, dottern gifte sig vid 21. Så brudens mor var inte ens 40.
    Och ja, äktenskapet håller än idag ca 20 år senare.

Själv var jag 54 när min son gifte sig men alla är inte "gamla" för att deras barn gifter sig.
  • Anonym (Va?)
    Xenia skrev 2025-08-06 01:04:12 följande:
    Opassande. Opassande modell med urringning, smala axelband och slits. Opassande färg som skriker "titta på mig" när det är bruden som man ska titta på.

Hade varit opassande på en syster, bästa väninnan eller vemsomhelst av gästerna. Men allra mest opassande på brudens mor, som borde glädja sig över sin dotters stora dag istället för att försöka stjäla uppmärksamheten.
    Bara för att denna kvinna vill klä sig i en, enligt henne, snygg klänning behöver hon inte alls sukta efter uppmärksamhet.
    Hon vill högst sannolikt bara vara fin i sin nya klänning.

Säger faktiskt mer om dig i ärlighetens namn...
  • Tom Araya
    Anonym (Va?) skrev 2025-08-06 05:21:32 följande:
    Bara för att denna kvinna vill klä sig i en, enligt henne, snygg klänning behöver hon inte alls sukta efter uppmärksamhet.

Klänningen hade kunnat vara lite mer diskret i både färg och stil, om hon nu inte ville ha uppmärksamhet, utan bara vara fin.
  • Xenia

Ja, nu var det ju meningen att vi skulle avge våra egna åsikter, det var det som TS efterfrågade.

Jag har bestämda åsikter och det skäms jag inte för. Det finns vissa oskrivna regler om hur man klär sig på bröllop, så är det bara.

En annan sak vore det om dottern tyckte det var helt ok (van vid sin mors stil). Men är det TS som är dottern så gillar hon det inte.
  • septembermamma2022
    Anonym (Va?) skrev 2025-08-06 05:19:06 följande:
    En kvinna jag känner fick sin dotter vid 18 års ålder, dottern gifte sig vid 21. Så brudens mor var inte ens 40.
    Och ja, äktenskapet håller än idag ca 20 år senare.

Själv var jag 54 när min son gifte sig men alla är inte "gamla" för att deras barn gifter sig.
    Visst finns det mödrar till brudar som är i den åldern. Men som jag tidigare skrivit ser den nog rätt slampig ut på en kvinna i 40-årsåldern också. Eller 30-årsåldern. Eller i 60-årsåldern.

Det har inte främst med ålder att göra. Det har med hyfs, stil och klass att göra. Och figur/kroppstyp. Det finns kvinnor som kan bära en sådan klänning utan att det skriker "hej kom och ta mig", men de är ganska få.
  • Anonym (Seriöst?)

Det är bara att gratulera dig till att du aldrig har haft en narcissist i din närhet. Skatta dig lycklig för att du inte förstår situationen. 
  • Anonym (Seriöst?)

Ni har frågat om hur hon klär sig annars och det kan jag väl summera med att hon klär sig fint men inte så här och ingen har nånsin sett henne i rött överhuvudtaget förut. 

Klädkoden var kostym och alla andra gäster var fint klädda men inget utmärkande i varken färg eller stil. 

Bruden hade en klassisk bröllopsklänning med lite större kjol och slöja. 

Allt det här var the lady in red självklart medveten om. 

• Anonym (Va?)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2025-08-06 15:38:54 följande:
    Det är bara att gratulera dig till att du aldrig har haft en narcissist i din närhet. Skatta dig lycklig för att du inte förstår situationen. 
    Har ho fått den diagnosen "på riktigt" eller är det din amatördiagnos?
  • Anonym (Seriöst?)
    Anonym (Va?) skrev 2025-08-06 15:48:50 följande:
    Har ho fått den diagnosen "på riktigt" eller är det din amatördiagnos?
    De flesta i den här tråden verkar rörande överens om att det inte är normal klädsel på brudens mor. Och vem gör då så här? Inte en person som vill att dottern och brudparet ska stå i fokus i alla fall. Och vem vill inte det? En narcissist. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2025-08-06 16:00:03 följande:
    De flesta i den här tråden verkar rörande överens om att det inte är normal klädsel på brudens mor. Och vem gör då så här? Inte en person som vill att dottern och brudparet ska stå i fokus i alla fall. Och vem vill inte det? En narcissist. 
    Ok, en amatördiagnos alltså.
    Inte så ovanligt att folk sätter den diagnosen på folk numera.

Tack för svaret iallafall.
  • Anonym (Seriöst?)
    Anonym (Va?) skrev 2025-08-06 16:03:25 följande:
    Ok, en amatördiagnos alltså.
    Inte så ovanligt att folk sätter den diagnosen på folk numera.

Tack för svaret iallafall.
    Den enda amatören här är du som lyckligtvis är helt omedveten om hur en narcissist beter sig. Tack för dina svar i alla fall även om de är helt felaktiga. 
  • Anonym (a)

För att bli mer än "OJ lite opassande kanske" till att trasha henne online är det uppenbart att problemet inte sitter i klänningen utan något annat återkommande

• Anonym (Va?)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2025-08-06 16:16:02 följande:
    Den enda amatören här är du som lyckligtvis är helt omedveten om hur en narcissist beter sig. Tack för dina svar i alla fall även om de är helt felaktiga. 
    Vad är det som är felaktigt?
  • Core
    Anonym (Seriöst?) skrev 2025-08-06 15:38:54 följande:
    Om du inte överdriver, och faktiskt har med en narcissist att göra, ska du alltid ha ett svalt ogiltigt bemötande. Att vara reaktiv mot en narcissist är bokstavligt talat att hälla bensin på en eld.

Sen måste jag ändå påpeka, FÅ hade lagt sig i andras klädselmisstag, den enda som eventuellt lider av det är väl den som klär sig fel isåfall? Att lägga sig i en sådan sak är inte narcissistiskt, däremot nitiskt, vilket jag inte vet om det är att föredra.
Svar på tråden Brudens mors klänning på bröllop