• Anonym (Seriöst?)

Brudens mors klänning på bröllop

www.zalando.se/ombre-long-evening-festklaenning-red-om421c02v-g11.html

Är det passande eller opassande av brudens mor att ha en ungefär likadan klänning som den länkade på sin dotters bröllop? Den knallröda färgen är exakt samma och modellen är så gott som likadan. 

Bruden själv har en klassisk vit lång bröllopsklänning med slöja. 

Diskutera. 

• Svar på tråden Brudens mors klänning på bröllop
  • Anonym (Seriöst?)

Personligen tänker jag inte på att färgen skulle antyda någon relation mellan brudgum och brudens mor/gäst utan jag reagerar på den skrikiga klarröda färgen där klarrött ändå är allmänt vedertaget för att vara en "Se på mig! Se på mig då!!!" färg. Om den hade varit i svag puderrosa t ex så hade den ju inte skrikit efter samma uppmärksamhet eller hur? Vill brudens mor tävla med bruden och få uppmärksamheten på sig själv istället för på bruden/brudparet? 

• Anonym (Seriöst?)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2025-08-05 16:01:52 följande:

Personligen tänker jag inte på att färgen skulle antyda någon relation mellan brudgum och brudens mor/gäst utan jag reagerar på den skrikiga klarröda färgen där klarrött ändå är allmänt vedertaget för att vara en "Se på mig! Se på mig då!!!" färg. Om den hade varit i svag puderrosa t ex så hade den ju inte skrikit efter samma uppmärksamhet eller hur? Vill brudens mor tävla med bruden och få uppmärksamheten på sig själv istället för på bruden/brudparet? 

Postade för tidigt av misstag. Hela klänningen _och_ färgen är totalt fel enligt mig att bäras av brudens mor men när man dessutom lägger till den klarröda färgen så saknar jag ord för att beskriva vad jag tänker om det. 
  • Anonym (?)

Vad spelar det för roll? Kommer någon bli kränkt? Kommer bröllopet bli dåligt?

• Anonym (Desperat)

Absolut lämpligt val av klänning om brudens mor känner en obetvinglig längtan att försöka tävla mot sin egen dotter på dotterns stora dag, och kanske även signalera att man gärna lägger ikull en eller annan gäst i förbifarten.

• Anonym (C)

Bortsett från färgen, vilket inte är någon regel som är lika stenhård idag som den en gång var, så tycker jag att just den här klänningen är en sådan klänning som kan se otroligt olika ut beroende på vem som bär den.

Tänk en kurvig Carola med väldigt fyllig byst versus Jenny Strömstedt som är smal och plattbystad och har smala höfter mm. Tyvärr skulle klänningen se mer opassande ut på den kurviga typen eftersom den är så pass urringad. 

För mig är vitt och svart de enda färgerna som är tabu på ett bröllop. Rött ska ju signalera att man är älskarinna till brudgummen och det låter väl ändå rätt osannolikt i det här fallet. 

• Anonym (C)

Hon kanske kan välja den rosa varianten istället?

• Anonym (Isabella)

Nej, jag tycker inte att den klänningen är ett bra val. Det är för stark färg, för hög slits, för urringad och bara tunna axelband. 
    Bara axlar är inte ok i kyrkan, så då borde hen ha en kofta/bolero/sjal. Om det inte är en solig högsommardag känns den också för "bar" av den anledningen. Dessutom antar jag att brudens mor är i äldsta laget för den klänningen.

• Anonym (Va?)

Rött kan man absolut ha, jag hade inte klagat utan varit glad för att min mor vill vara fin på bröllopet.

Ni som gnäller om den röda färgen får gärna titta här!

Ca en minut in i filmen tas den röda klänningen upp.

• Anonym (Va?)
    Anonym (Isabella) skrev 2025-08-05 17:08:35 följande:

Nej, jag tycker inte att den klänningen är ett bra val. Det är för stark färg, för hög slits, för urringad och bara tunna axelband. 
    Bara axlar är inte ok i kyrkan, så då borde hen ha en kofta/bolero/sjal. Om det inte är en solig högsommardag känns den också för "bar" av den anledningen. Dessutom antar jag att brudens mor är i äldsta laget för den klänningen.

Haha, så i vilken ålder menar du att man kan ha denna typ av klänning?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Opassande) skrev 2025-08-05 15:40:44 följande:

Nej, den där klänningen skulle inte passa på någon kvinna alls i ett sådant sammanhang.

Bröllop är inte rätt tillfälle att klä sig utmanande och sexuellt. Jag hade sagt ifrån och fordrat att hon istället valde en mer diskret och elegant klädsel.

Och vad skulle du säga när du förbjuder din mor att välja sin klädsel?
    Sedan när bestämmer barnen vad föräldrarna ska ha på sig?
Svar på tråden Brudens mors klänning på bröllop