Anonym (Roger) skrev 2025-08-06 17:09:07 följande:
Jag önskade att fler tänkte till som faktiskt skaffar barn. Har man inte råd att ha tillräckligt utrymme, så ska man inte ha flera barn.
Det är ett helvete med dessa som flyttar in i trånga lägenheter med massa barn. Har bott i både treor och tvåor. Där detta inträffat. Och det blir en fruktansvärd boende miljö.
Rent hälsomässigt kan det heller aldrig vara bra för just barn. Som stojar och lever mycket, och har ett behov av att kunna leka fritt. Vuxna är lite skillnad eftersom dom sällan "leker" och springer omkring mycket i en lägenhet.
Bästa är radhus/villor om man har råd med det. Då har man ju tomt oftast. Ska man bo i lägenhet krävs oftast bättre utrymme/boyta.
Själv önskar jag att den här besattheten över att "alla ska ha eget rum" försvann. Att det ska "ses ner" på alla som bor i lägenhet etc.
Bodde i en brf-femma, radhus, innan separationen. Sovrummen, tre till antalet, var olika stora, speciellt "barnrummen". Dessa små sovrum som är "barnrum" är ju ändå inte gjorda att lekas i. Har man tur får det plats ett skrivbord utöver sängen, alternativt någon form av förvaring.
Mamma (50-talist) delade sovrum med sin syster, de bodde i en tvåa när de växte upp.
Vår första lägenhet efter separationen var ett tvåa som delades av med sängar i varsitt hörn och barngarderober som avskiljare. Jag sov i vardagsrummet.
Nu har vu en trea, modell äldre, där båda sovrummen är jämnstora. Barnen har varsitt rum, jag har en himmelsäng i vardagsrummet. Även fast pappan bor större så är deras sovrum hälften så stora typ som hos mig.
Men.... Att växa upp i lägenhet har ju villafolket sett ner på i evigheter, inget nytt under solen där.
Säger gällande barn i lägenhet som med stora hundar: det är inte inomhus man rastar och aktiverar dem.... barn (och hundar) i lägenhet får dessutom oftast se mer då de inte bara släpps ut slentrianmässigt på tomten.