• Anonym (Funderar)

Hur litet kan man bo med två barn?

Jag är på väg att separera från barnens pappa. Jag kommer sannolikt att flytta och undrar hur litet man egentligen kan bo med två barn, 6 och 10 år. Som det verkar kommer jag att ha råd med en liten tvåa, på cirka 40-45 kvm. Barnen skulle i så fall få dela sovrum och jag skulle få sova i bäddsoffa i vardagsrummet. Är det möjligt med barn?

• Svar på tråden Hur litet kan man bo med två barn?
  • Anonym (litet)
    Anonym (Roger) skrev 2025-08-06 17:09:07 följande:

Jag önskade att fler tänkte till som faktiskt skaffar barn. Har man inte råd att ha tillräckligt utrymme, så ska man inte ha flera barn.

Det är ett helvete med dessa som flyttar in i trånga lägenheter med massa barn. Har bott i både treor och tvåor. Där detta inträffat. Och det blir en fruktansvärd boende miljö.

Rent hälsomässigt kan det heller aldrig vara bra för just barn. Som stojar och lever mycket, och har ett behov av att kunna leka fritt.  Vuxna är lite skillnad eftersom dom sällan "leker" och springer omkring mycket i en lägenhet.

Bästa är radhus/villor om man har råd med det. Då har man ju tomt oftast. Ska man bo i lägenhet krävs oftast bättre utrymme/boyta.

Mmmm för livet är statiskt och ingenting förändras någonsin.
  • Anonym (Roger)
    Anonym (litet) skrev 2025-08-06 17:19:53 följande:
    Mmmm för livet är statiskt och ingenting förändras någonsin.
     Har gått alldeles utmärkt för mig och min fru. Oftast vet man ju om man skaffar fler barn. Att det både kommer kosta mer och att man kommer behöva större utrymme.

Tyvärr är det alldeles för många som inte gör det, det är helt uppenbart. Knappast så man tänkt på barnens bästa

Ett annat problem är att kvinnor oftast förlitar sig lite väl på mannens ekonomi och pengar. Sedan när det blir skilsmässa/separation hamnar dom i ekonomiska svårigheter likt TS. Man har inte råd. Finns ju kvinnor som inte har ekonomi att skilja. Medans det såklart är fruktansvärt. Måste man fundera lite på hur mycket kvinnan försatt sig själv i den situationen.

Men tack vare mer jämställdhets arbete. Verkar det som yngre generationer börjar tänka till lite. Och fundera mer på vad dom förlorar ekonomiskt om dom gifter sig/skaffar barn etc. Om mannen kan tänka sig kompensera för det. Annars hamnar man lätt i en beroendesituation hos mannen, s.k. kvinnofälla.

Om du dessutom säger saker förändras, är det väl en rimlig sak att ha i åtanke, att man kanske inte kommer leva tillsammans hela livet ut. Buffert och sparade pengar är guld i en sådan situation etc.
  • Anonym (Separerad)

Jag önskade att fler tänkte till som faktiskt skaffar barn. Har man inte råd att ha tillräckligt utrymme, så ska man inte ha flera barn.

Det är ett helvete med dessa som flyttar in i trånga lägenheter med massa barn. Har bott i både treor och tvåor. Där detta inträffat. Och det blir en fruktansvärd boende miljö.

Rent hälsomässigt kan det heller aldrig vara bra för just barn. Som stojar och lever mycket, och har ett behov av att kunna leka fritt.  Vuxna är lite skillnad eftersom dom sällan "leker" och springer omkring mycket i en lägenhet.

Bästa är radhus/villor om man har råd med det. Då har man ju tomt oftast. Ska man bo i lägenhet krävs oftast bättre utrymme/boyta.

Själv önskar jag att den här besattheten över att "alla ska ha eget rum" försvann. Att det ska "ses ner" på alla som bor i lägenhet etc. 

Bodde i en brf-femma, radhus, innan separationen. Sovrummen, tre till antalet, var olika stora, speciellt "barnrummen". Dessa små sovrum som är "barnrum" är ju ändå inte gjorda att lekas i. Har man tur får det plats ett skrivbord utöver sängen, alternativt någon form av förvaring. 

Mamma (50-talist) delade sovrum med sin syster, de bodde i en tvåa när de växte upp. 

Vår första lägenhet efter separationen var ett tvåa som delades av med sängar i varsitt hörn och barngarderober som avskiljare. Jag sov i vardagsrummet. 

Nu har vu en trea, modell äldre, där båda sovrummen är jämnstora. Barnen har varsitt rum, jag har en himmelsäng i vardagsrummet. Även fast pappan bor större så är deras sovrum hälften så stora typ som hos mig.

Men.... Att växa upp i lägenhet har ju villafolket sett ner på i evigheter, inget nytt under solen där. 

Säger gällande barn i lägenhet som med stora hundar: det är inte inomhus man rastar och aktiverar dem.... barn (och hundar) i lägenhet får dessutom oftast se mer då de inte bara släpps ut slentrianmässigt på tomten. 
  • Kvittning
    Anonym (Funderar) skrev 2025-08-06 10:48:39 följande:
    Vi bor i närmare grannkommunen än stora delar av resten av stan. Tyvärr gör bussbyten ändå att det tar uppåt en timme till skolan. Men visst, då kan vi få oss en trea (eller till och med en mindre fyra) och då är det ju inga problem med varsitt rum till barnen och bäddsoffa till mig. 

Jag undersöker också möjligheten att själv få bo kvar i vår nuvarande hyresrätt. 
    Ah, ja. Det där med smidig kollektivtrafik är ju lite kopplat till att kunna nyttja spårbunden trafik. Bussar har jag slutat kolla tidtabell för, kan få vänta 20 minuter på bussar som ska gå var tionde minut så helt hopplöst att gå till hållplatsen rätt tid 
  • Lönnsirap

Jag tycker att man i relation till boende behöver titta på personligheter i familjen och den faktiska lägenheten. Och omgivning och vardag.

Extra yta inne är viktigt för vissa, medan närhet till skola, träning och kollektivtrafik faktiskt också har ett värde. 

Särskilt som nyseparerad är det ju viktigt att inte dra på sig höga fasta kostnader, såsom ett boende på gränsen av vad man har råd med. 

Personligen tycker jag att man behöver minst en dörr när man har barn, och det har ju en 2a. Likaså behöver man tänka på att avdela och sätta sängar på ett sätt som fungerar. Varesig detta handlar om ett draperi, våningssäng, eller bäddsoffa.

• En glad tjej
    Anonym (Funderar) skrev 2025-08-05 17:04:16 följande:

Jag är på väg att separera från barnens pappa. Jag kommer sannolikt att flytta och undrar hur litet man egentligen kan bo med två barn, 6 och 10 år. Som det verkar kommer jag att ha råd med en liten tvåa, på cirka 40-45 kvm. Barnen skulle i så fall få dela sovrum och jag skulle få sova i bäddsoffa i vardagsrummet. Är det möjligt med barn?

Jag skulle säga att 40-45 kvm är för litet med två barn. Det funkar kanske nu men när barnen blir äldre kan det bli problem.

Jag bor ensam med två barn, 17 och 19 år gamla. Jag bor i en trea på 82 kvm. Jag har dessutom en stor balkong på ca 16 kvm som vi utnyttjar mycket. Mina barn har varsitt rum, jag har inrett vardagsrummet med en säng. Det funkar men så fort 19-åringen flyttar kommer jag ta hens rum.
  • Anonym (Funderar)
    En glad tjej skrev 2025-08-07 08:23:21 följande:
    Jag skulle säga att 40-45 kvm är för litet med två barn. Det funkar kanske nu men när barnen blir äldre kan det bli problem.

Jag bor ensam med två barn, 17 och 19 år gamla. Jag bor i en trea på 82 kvm. Jag har dessutom en stor balkong på ca 16 kvm som vi utnyttjar mycket. Mina barn har varsitt rum, jag har inrett vardagsrummet med en säng. Det funkar men så fort 19-åringen flyttar kommer jag ta hens rum.
    Jag förstår hur du tänker, men jag tänker kanske inte bo i samma lägenhet tills barnen flyttar ut heller. En av lägenheterna jag tittar på har en uteplats om 20 kvm och både vår, sommar och tidig höst, kan den användas för lek, läsning och umgänge. Men visst är det litet, det går ju inte att komma ifrån. Än så länge är barnen dock vana att dela rum
  • Anonym (Funderar)

Fruktansvärd boendemiljö? Vi bor i en trea idag med barnen. Ingen lider. Det finns stora ytor att leka på och framförallt finns det stora lekparker och skogsområden direkt utanför dörren. Det är ett högst medvetet beslut att inte köpa hus. Vi har råd att köpa hus, men vill inte. Det beslutet fattade vi så fort vi fick barn. 
    Att inte tänka som du är inte samma sak som att tänka fel!
    Anonym (Roger) skrev 2025-08-06 17:29:44 följande:
     Har gått alldeles utmärkt för mig och min fru. Oftast vet man ju om man skaffar fler barn. Att det både kommer kosta mer och att man kommer behöva större utrymme.

Tyvärr är det alldeles för många som inte gör det, det är helt uppenbart. Knappast så man tänkt på barnens bästa

Ett annat problem är att kvinnor oftast förlitar sig lite väl på mannens ekonomi och pengar. Sedan när det blir skilsmässa/separation hamnar dom i ekonomiska svårigheter likt TS. Man har inte råd. Finns ju kvinnor som inte har ekonomi att skilja. Medans det såklart är fruktansvärt. Måste man fundera lite på hur mycket kvinnan försatt sig själv i den situationen.

Men tack vare mer jämställdhets arbete. Verkar det som yngre generationer börjar tänka till lite. Och fundera mer på vad dom förlorar ekonomiskt om dom gifter sig/skaffar barn etc. Om mannen kan tänka sig kompensera för det. Annars hamnar man lätt i en beroendesituation hos mannen, s.k. kvinnofälla.

Om du dessutom säger saker förändras, är det väl en rimlig sak att ha i åtanke, att man kanske inte kommer leva tillsammans hela livet ut. Buffert och sparade pengar är guld i en sådan situation etc.
    Vilken tur att jag tjänar väldigt bra och dessutom har en egen ekonomi i vår relation, så att jag utan problem kan lägga omkring 4 mille på en bostad själv. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-08-05 17:04:16 följande:

Det finns fantastiska idèer för att dela av och möblera liten yta! Sök på pinterest för inspiration! 

Skulle säga att storleken på sovrummet är avgörande så att det är tillräckligt stort för att dela av till två små krypin. Även om våningssäng fungerar nu så är det bra för barnen att få något eget om ett par år. 
  • Anonym (A)

Är en nutida missuppfattning att barn måste stoja och springa inomhus. Har de spring i benen kan de gå ut! Blir ingen bra inomhusmiljö för resten av familjen om barnen tillåta röja inne. 
  • Anonym (Kvm)

Bra om det går att dela av sovrummet på ett bra sätt. Men annars:

Fundera på om du själv skulle kunna få in en sovplats i köket. Om det blir svårt att dela in sovrummet på ett bra sått. 

Då skulle ju det ena barnet bara ha en sovplats i en liten indelad alkov i sovrummet, medan det andra barnet har den mesta ytan där. I gengäld skulle det andra barnet kunna ha arbetsbord och sina lådor och skåp i vardagsrummet. 

När barnet som har sitt utrymme i vardagsrummet behöver vara i fred, så får övriga vara i köket. 

Eller tvärt om. Låt barnet med sovalkoven i sovrummet ha hela ytan i köket, förutom matlagnungsdelen. Du har vardagsrummet, men ni äter ändå era mål kring ett matbord där.

• Anonym (Kvm)

Så bodde väldigt många på 40 och 50-talet och även lite senare. Men barn fick vara lugnare då inomhus.

Däri ligger nog förklaringen. Även om barn har eget rum i en lägenhet så är de allmänt mer högljudda idag. 
Svar på tråden Hur litet kan man bo med två barn?