• Anonym (Så ledsen)

Hade ni accepterat beteendet? Storma iväg från familjen.

Idag skulle vi gå iväg och äta glass hela familjen. Väl på plats tyckte maken att det var dyrt och föreslog att vi skulle dela på en stor istället för varsin liten. Ena barnet var dock lite krasslig och vi ville därför inte dela med de barnet. Hen skulle därför få en egen, medan vi andra tre skulle dela enligt maken.

Det andra barnet ville hemskt gärna ha en smak som jag inte tål, vilket jag upplyste maken om. Han muttrade. Väl vid kassan börjar han ändå beställa en stor glass för oss tre att dela på, men den smak som jag inte tål. I värmen smälter ju glassen fort och allt blandas, så jag hade fått i mig mycket av det jag inte tål.

Jag stoppade honom mitt i beställningen och påtalade att jag ju inte kan dela glass på det viset, på grund av allergin. Då blev min man jättesur och hälsade argt att han skulle gå en sväng runt kvarteret. Sen stormade han iväg. Kvar stod jag med två förvirrade barn, andra kunder som stirrade på oss och en expediter som också glodde. Den ena glassen var redan uppslevad, så vi kunde inte heller gå.

Vi åt våra glass och gick runt lite och väntade på honom. Efter en halvtimme smsade jag och frågade var han var varpå han hälsade att han gått hem. Jahapp...

Barnen var ledsna, det ena barnet grät och det andra var arg på pappa för att han bara gått.

Väl hemma prtara maken inte om detta och eftersom barnen är runt oss vill jag inte börja gräla nu heller. Men alltså, hade ni accepterat ett sånt beteende?

• Svar på tråden Hade ni accepterat beteendet? Storma iväg från familjen.
  • Anonym (Så ledsen)
    Anonym (Steff) skrev 2025-08-06 09:53:16 följande:

Har han lugnat ner sig nu? Även om han tycker att du var osmidig i kön borde en vuxen man inse att man inte springer iväg och gör sina barn ledsna på det där viset. 

Har du frågat honom hur han mår?
    Jag gissar att han har ångest över att semestern tar slut samtidigt som han är trött av att ha semester med relativt små barn. 

Att skiljas över en misslyckad glass verkar överdrivet men att skiljas pga en usel relation och dålig kommunikation är normalt. 

Anonym (Så ledsen) skrev 2025-08-06 09:49:18 följande:

Idag är läget så att han kan prata med mig lite, men inte mer än nödvändigt. Han vägrar vara i närheten av mig och förbjöd mig att följa med på en planerad familjeutflykt. 

Så är läget idag. 
  • Medborgare

Idag är läget så att han kan prata med mig lite, men inte mer än nödvändigt. Han vägrar vara i närheten av mig och förbjöd mig att följa med på en planerad familjeutflykt. 

Skriv ut ansökan om skilsmässa och lägg på köksbordet så han ser den när han kommer hem. Sedan tar du barnen och åker hem till dina föräldrar. 

När han kontaktar dig så säger du att han har två val, skilsmässa eller familjeterapi (om du vill ge honom en chans att förbättra sig).
  • Anonym (Göran)
    Anonym (Så ledsen) skrev 2025-08-05 21:54:34 följande:
    Skolbarnet kommer inte att byta skola. Jag får anpassa mig utefter skolan. Jag står redan i kö i flera bostadsköer och tittar på möjlighet att köpa bostad. Problemet är att jag antagligen måste flytta till annan kommun och barnen blir kvarskrivna hos pappan. 

Varför annan kommun? 

Köper du bostad, om än litet, borde väl utbudet bli större och barnen kan bo hos er båda.

• Anonym (Så ledsen)
    Anonym (Göran) skrev 2025-08-06 10:10:35 följande:

Varför annan kommun? 

Köper du bostad, om än litet, borde väl utbudet bli större och barnen kan bo hos er båda.

För att det är för dyrt i närområdet, och kortare restid från grannkommun än billiga delar av vår kommun. 
  • Kontakt

Han gjorde många fel!!
    Ifall jag hade tyckt att det var dyrt så hade jag köpt varsin glass till barnen och till dig, själv hade jag hoppat över min glass.
    Tycker synd om dig och barnen, han verkar inte rätt funtad, men förstår om du inte vill lämna honom, jag blir inte förvånad om det kommer att upprepar sig.

• Ami  Heart

Nej jag hade inte accepterat och jag hade krävt att det är dags för familjesamtal. Som tur är håller min make med mig i att det är så vi löser saker som vi inte lyckats få ordning på själva. 

Eftersom din man inte verkar tycka samtal är vägen, så skulle jag boka tid och meddela honom när och vart det sker. 

• Anonym (Separerad)

Alltså, igenkänningsgraden från min relation är läskigt stor. 

Snälla TS, överväg seriöst en separation. Om inte för din egen skull så för barnens. De påverkas enormt av det som sker, och inte på ett bra sätt.
  • Anonym (Ö)

Så charmigt, han bestämmer ensam över familjens glassinköp och utflykter, och du ska bara lyda. Ta med ungarna och åk på en egen utflykt utan honom! 
  • molly50
    Jimmy75 skrev 2025-08-05 20:28:34 följande:
    Då tänker jag ändå att det som skedde därefter, som grädde på moset är en HELT ny nivå av barnsligt. Så skulle inte ens min tolvåriga son få för sig att bete sig.
    Absolut! Jag håller med dig. Det är också helt oacceptabelt att bara gå iväg och lämna familjen på det sättet. Och att sen inte ens vilja prata om det när de kommer hem.
    Hade det varit min man så hade jag övervägt att lämna om han inte hade haft en väldigt bra förklaring.
  • molly50
    Anonym (Separerad) skrev 2025-08-05 20:33:01 följande:
    TS berättade att maken tidigare blivit arg för att TS inte ville laga en specifik maträtt då en ingrediens saknades. 
    Ja,men nu syftade jag på incidenten vid glasskiosken.
    Men det är ju inte ok att bli arg för en sådan sak heller.
  • Anonym (Undrar)

Varför köpte du inte en egen glass om du är allergisk eller avstod glassen?Har du inga egna pengar?

• Anonym (Två små)

Det var extremt omoget och barnsligt av honom. I det läget hade det naturliga varit att barnen fick en varsin liten glass medan du och maken stod över.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-08-06 11:29:30 följande:

Varför köpte du inte en egen glass om du är allergisk eller avstod glassen?Har du inga egna pengar?

TS hann ju inte komma så långt innan mannen blev arg och drog.

Efter att han stuckit så köpte hon glass till sig själv och barnen. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Två små) skrev 2025-08-06 11:57:44 följande:

Det var extremt omoget och barnsligt av honom. I det läget hade det naturliga varit att barnen fick en varsin liten glass medan du och maken stod över.

Snarare att alla fick varsin glass. 
  • Krocko

Men va!! Sa han bara: kom nu ungar så åker vi på utflykt men mamma får inte följa med? Vilken gris!! Kräks
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Så ledsen) skrev 2025-08-06 09:54:59 följande:

Så är läget idag. 
    Men hjälp, en sådan hade jag inte orkat vara gift med. Säg till på skarpen att han får skärpa sig eller så måste ni gå i familjeterapi. Så där kan inte du och barnen ha det i längden 
  • molly50

Jag hade inte accepterat det där beteendet. Jag hade inte orkat leva med någon som surar som ett trotsigt barn när han inte får som han vill.
    Jag tycker du ska föreslå parterapi så att ni får hjälp att kommunicera ordentligt. Vill han inte det så tycker jag att du ska lämna.
    Jag förstår att det inte är lätt,men hans beteende påverkar ju även barnen.
    Och det är inte ok.
  • Anonym (Två små)
    Anonym (a) skrev 2025-08-06 12:04:13 följande:
    Snarare att alla fick varsin glass. 
    Har man inte råd så har man inte, att kunna betala räkningar och ha mat på bordet är viktigare än glass. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Två små) skrev 2025-08-06 19:32:06 följande:
    Har man inte råd så har man inte, att kunna betala räkningar och ha mat på bordet är viktigare än glass. 
    TS har bekräftat att de hade råd och att hon sedan köpte glass. Så...gå inte till överdrift
  • Anonym (H)

Jag hade verkligen inte accepterat det. Han beter sig som en barnunge. 

Svar på tråden Hade ni accepterat beteendet? Storma iväg från familjen.