• Anonym (Ångest)

Ångrat husköp

fan vet inte var jag ska vända mig med mina tankar. 

Köpt hus som jag känner nu är alldeles för litet. Vi är två vuxna + 1 barn. 
    Det är en enplansvilla med källare 65+65 kvm. Vet inte varför jag inte reflekterade över storleken när vi var på visning eller innan kontraktsskrivning. Jag blev förblindad av att det äntligen dök upp ett hus i området som vi letat i såååå många år och som dessutom var inom vår budget. 

Mår fruktansvärt dåligt över köpet och grämer mig över att vi har lagt mycket pengar för så litet hus. Någon som har positiv erfarenhet av något liknande? 

• Svar på tråden Ångrat husköp
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Bygg ut) skrev 2025-08-06 17:19:28 följande:

Bygg ut huset eller lägg till ett uterum för åretrunt bruk när ekonomin tillåter.
    Ni bor där ni vill bo, du har sambo, barn och ett boende som ni klarar av utan att budgeten briser, var nöjd.

Ja du har rätt, försöker ändra inställning men det är så himla svårt när det både känns litet, ska renoveras och handlar om en så stor affär (första husköpet). 
  • Anonym (Nico)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-08-06 17:29:57 följande:
    källaren är redan inredd så totalt blir det 130 kvm men det är bara 1,8-1,9 i takhöjd i källaren. 
    Låter i och för sig som ett fantastiskt barnutrymme.

Har ni 1 sovrum, toalett  vardagsrum och kök på översta våningen?
  • Anonym (NN)

Ni kan inte ändra på läget, men allt annat går att ändra, planlösning, bygga ut etc. 

Läget är bra, ni har råd, ni har letat länge och nu får ni det. Låter bra, det ordnar sig! 

• Anonym (NN)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-08-06 17:38:02 följande:
    Ja du har rätt, försöker ändra inställning men det är så himla svårt när det både känns litet, ska renoveras och handlar om en så stor affär (första husköpet). 
    Eftersom barnet är litet är det ju jättebra att det inte är stora ytor att renovera som tar för mycket tid och kraft. 
  • Anonym (Anc)

130 kvm är väl inte fy skam på 3 personer. Vi bodde betydligt mindre när våra ungar var små. Och vi var 4.

• Anonym (Positiv)

Alltså 65 kvm behöver inte betyda misär. Vi bor i en fyra på 81 kvm. Den är rymlig, ljus och jätte fin. Och då har vi tidigare bott större. Den här lägenheten känns mycket rymligare och vi är jätte nöjda.

se det roliga med att ni har köpt ett hus! Och i ett område ni vill bo i! Alla renoveringplaner som ni kan planera för osv

• Alessia

Lägg omsorg på färgval och smart planering vid inredning och möblering så verkar boytan större. När ekonomin tillåter kan ju ett välisolerat uterum också bidra till boytan.
    Villatidningar har ju fråge- och rådspalter. Skriv och be om professionella råd hur ytan kan disponeras.
    Våra närmaste grannar håller just nu på att öka sin boyta genom att bygga till en vinkel på huset. Kanske något ni också kan göra framöver?

• Anonym (sköldmö)

Hur många rum är det? Planlösningen är ofta viktigare än ytan. Men 65 kvm låter fullt tillräckligt för 2 vuxna och 1-2 småbarn. När barnen blir större kan de flytta ner till källarvåningen, som lämpar sig bättre för dem pga den låga takhöjden. 

Vi bor två vuxna och två barn i ett enplanshus (utbyggd stuga) på 110 kvm. Vi har varken källare eller vind, så vår totalyta är mindre än er. Vi tycker inte att vi bor trångt, även om vi ibland skulle önska mer utrymme för förvaring, men det har vi delvis löst genom rymliga förråd på tomten. 

Vi har separat kök och vardagsrum, tre sovrum, ett litet arbetsrum, två badrum samt klädkammare. Det större badrummet är även tvättstuga.

• Kvittning

Underskatta inte källarvåningen. Även om den kanske inte är supermysig att bo i så möjliggör den att ni kan använda alla 65 kvm på överväningen till sovrum, vardagsrum och kök eftersom att man kan ha lekrum/ungdomshäng, tvättstuga och större badrum i källaren. 

Har dessutom sett många fantastiskt fina utbyggnader på den typen av hus där man lägger in ett stort vardagsrum/kök i den nya delen med fantastisk takhöjd och en ny närhet mellan våningarna då den hamnar lite på halvplan. 

• Anonym (Anc)

En fördel med källare är också att det är svalt på somrarna.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Nico) skrev 2025-08-06 17:41:07 följande:
    Låter i och för sig som ett fantastiskt barnutrymme.

Har ni 1 sovrum, toalett  vardagsrum och kök på översta våningen?
    Vi har kök, varfagsrum, matsal, wc och sovrum på entréplanet samt två sovrum, badrum, tvättstuga och förråd i källaren. 
  • Krocko
    Anonym (Ångest) skrev 2025-08-07 21:04:54 följande:
    Vi har kök, varfagsrum, matsal, wc och sovrum på entréplanet samt två sovrum, badrum, tvättstuga och förråd i källaren. 
    Men det låter ju helt perfekt! Eller tänker du att det blir för litet om ni får fler barn?
  • Anonym (Gu81)

Hur kan det vara för litet? Och det är väl en trädgård också? Vill du ha vävstuga, biljardbord och sånt eller vad är det som inte får plats? Kanske går det att utvidga med en friggebod eller attefallshus? 

Vi bor på 95 kvm med två rätt stora barn och har ingen trädgård. Så för mig är det lite svårt att förstå hur du kan tycka att ert är för litet. :) 

Jag tycker att det låter perfekt. Ett hus precis där ni vill bo. Tre sovrum (dvs ett extrarum att göra vad ni vill med!) Både vardagsrum och matsal är ju jättebra! Matsalen kan man ha som hobbyrum eller liknande. Och ni har inte överbelånat er, utan det rymdes inom er förutbestämda ekonomiska plan. 

Ge det tid. Gör huset fint och till ert med färg och tapeter. Om ett par år har ni också hunnit börja bo in er i trädgården. Det här kan bli ert lilla bo! :) Ge det lite kärlek så känns det mysigare. Plantera ett träd som är ert. 

Sen en sak till. Vet inte om det hjälper att tänka så, men vi har haft svår sjukdom och upplevt trauman i min familj. Det materiella kommer då liksom i skymundan. Jag har aldrig varit nån Material girl, men det är ännu tydligare för mig nu. Så njut av att ni har varandra och att ni är så priviligierade att ni kunnat köpa ett fint litet hus. Ni har mer än de allra flesta i världen. Jag brukar tänka på det. Att jag bor varmt och tryggt, med drickbart vatten i kranen, en mjuk skön soffa och solljus i köket på eftermiddagen. Det är fint, och väldigt priviligierat. 

• Anonym (Kjell)

Det är inte rättvisande att jämföra lägenheters kvadratmeteryta med husets. När det gäller hus finns oftast en massa biytor som inte räknas med. Med tanke på allt ni har plats för så verkar det vara fallet med era 65 kvm. Mät ytterväggarna på huset och dra av för hur tjocka väggarna är, måttet du får då är mer jämförbart med hur man räknar kvm på lägenheter 

• mari123

Brukar man inte säga location location location? Man vill bo i ett specifikt område och då kanske man kan tulla på lite krav? Finns säkert mängder med tips på nätet om compact living och smarta lösningar?!

• Anonym (Husägare)

Det är väldigt normalt med ångest när man gjort sitt livs största affär med första huset. Hade det inte varit storleken hade det säkerligen varit något annat som oroade dig. Man vill ju så gärna att allt är perfekt, man tänker massa på om man betalat för mycket etc. Acceptera känslan och låt det gå lite tid så kommer det troligtvis bli jättebra. 💚

• AndreaBD

Ni kan väl bo där i några år? Om ni sedan känner att ni behöver större så kan ni sälja och köpa större. Kanske har ni då hunnit amortera lite också, då går det ännu bättre med att köpa större. 

Svar på tråden Ångrat husköp