• Anonym (Pension tidigt tack)

Vid vilken ålder tänker du ta pension?

En bekant till mig nämnde att hon tänkte gå i pension vid 55 år eftersom hennes egen mamma insjuknat i en allvarlig ev ärftlig sjukdom vid 60 års ålder. 

Började pga det tänka på min egen situation... Visst, min mamma dog av en cancersort som visserligen inte vanligtvis går i arv, men hon fick bara 5 pensionsärsår innan hon gick bort vilket känns alldeles för kort. Min far är däremot över 80 år och vid god hälsa. Han bor i hus och har låg pension, men det funkar bra ändå för han får bostadstillägg och har inga lån och väldigt billiga intressen.

Hur resomerar ni andra vad gäller pension? Är ju omöjligt för dom flesta att veta när det är dags för träfracken eller om ens hälsa kommer gå brant nedåt. 

• Svar på tråden Vid vilken ålder tänker du ta pension?
    Anonym (Jiggarna) skrev 2025-08-07 16:34:14 följande:

Som instick i tråden. Läste något om någon undersökning för länge sen om att de som arbetar hårt för att kunna ta pension tidigare också dör tidigare.

Min egna tolkning av det är att ha ett jobb/ sysselsättning du känner dig betydelsefull inom. Lagom utmanande. Går du in i en bekväm dimma så dör du tidigare. I stället för spikar välj lunkar.

Jag har fått för mig att det där är långt vanligare bland män än kvinnor för vi bygger inte vår identitet på jobbet och har oftast mer vänner utanför jobbkretsen. För min del ser jag inga problem i dagsläget. Har både hobbies och kompisar som jag kan ägna mig åt senare i livet och har man tur kanske man får nåt barnbarn någon gång också.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Pension tidigt tack) skrev 2025-08-07 16:39:36 följande:

Är dom fasta kostnaderna som till stor del avgör hur mycket pengar man verkligen behöver som pensionär. Min pappa har exvis en boendekostnad på under 5000 kr för ett hyggligt stort hus. Nu är inte hans hus optimalt för att ha hyresgäster och samtidigt slippa se dom, men det är nåt som jag själv funderar över... Den dag barnen flyttar hemifrån och jag inte behöver lika stor boyta skulle jag kunna tänka mig att skaffa ett mindre hus med separat uthyrningsdel eller en attefallare. Då kan man säkert få in 8-10 tkr i hyra varje månad vilket blir en bra extraslant i längden.

Själv bor man i hyresrätt, så en hög månadshyra är att acceptera. Om man inte flyttar ut till ett skitområde.
  • Anonym (J)
    Anonym (Kajsa) skrev 2025-08-07 15:53:09 följande:

Enligt alla räknare på nätet så det tidigaste jag kan gå i pension är 66 år och 7 månader men helst ska jag jobba till 68,5 år. Vid 63 år och 7 månader får jag rätt att gå i deltidspension men det kommer att bli så lite pengar att jag då får bo i tält. 

Jag har inte ens vågat kolla upp sånt där. Men jag tror att det är ungefär så det ser ut för mig med. Hoppas att jag håller så länge, och om jag inte gör det så hoppas jag att min sambo fortfarande vill ha mig. Annars blir det tufft.
  • Virriga Vera
    Zappan skrev 2025-08-07 15:54:22 följande:

Jag tror inte du får ta ut pension vid 55. 

Jo det kan man om man har en privat pensionsförsäkring med villkor att den gäller från 55 år. Tjänstepension och/eller privat sparande. men man ska ju inte glömma att det innebär att det under minst 10 år inte betalas in mer pension till en och det blir en ganska dålig pensionsutdelning än om man väntar tills man är 65-67 eller längre.

Själv gick jag i pension för 6 år sedan när jag var 61 och det förlorade jag nästan 15000:-/mån på. Men jag hade att välja på hälsan eller en sämre månadsutbetalning. 
  • Anonym (P)

Jag siktar på 63-64 år. Får ta ut allmän pension först då jag fyllt 64. Så jag tänket leva på besparingar och gasa med tjänstepensionen tills jag fyller 64. Numera kan man pausa sin tjänstepension och det kommer jag göra då, eller snarare delar av den.
    Jag har lagt pensionspusslet via Min Pension och egna excelfiler. Många tycker det är meckigt att ha tjänste/privat pension från flera ställen men i mitt fall är det en fördel. Jag kan balansera och pausa/starta så det blir bra över tid.

En minst lika viktig sak är att ha ett boende som är rimligt i pris och man orkar med. Nu säljer vi snart villan.

• Anonym (Lille Skutt)

Vi kan sluta idag vid 50-lågt om vi vill, det är bara att sälja av tillgångar och dra ner budgeten. Men självklart tänker man att man ska jobba klart till i alla fall 65 när man trivs på sitt jobb, och nästan alla andra vänner jobbar så vem skulle man umgås med?

Jag har två bekanta som slutat jobba tidigt. En vid 40 och han sitter instängd i en liten lägenhet och kan inte göra något alls nu pga inflation osv senaste åren.
    Den andre gick vid 50 och konsultar lite när han vill bara, han har dragit ihop ett antal miljoner så han klarar sig utmärkt.

• Anonym (dock)
    Anonym (Pension tidigt tack) skrev 2025-08-07 15:03:50 följande:
    Vid vilken ålder tänker du ta pension?

En bekant till mig nämnde att hon tänkte gå i pension vid 55 år eftersom hennes egen mamma insjuknat i en allvarlig ev ärftlig sjukdom vid 60 års ålder. 

Började pga det tänka på min egen situation... Visst, min mamma dog av en cancersort som visserligen inte vanligtvis går i arv, men hon fick bara 5 pensionsärsår innan hon gick bort vilket känns alldeles för kort. Min far är däremot över 80 år och vid god hälsa. Han bor i hus och har låg pension, men det funkar bra ändå för han får bostadstillägg och har inga lån och väldigt billiga intressen.

Hur resomerar ni andra vad gäller pension? Är ju omöjligt för dom flesta att veta när det är dags för träfracken eller om ens hälsa kommer gå brant nedåt. 

Jag har valt att jobba i samhällets tjänst och har därför en ganska usel pension. Troligen kommer jag att behöva jobba till minst 67-68 år, kanske längre. 

Jag är även frisk och stark och fler i min släkt har levt länge, så även om jag skulle jobba tills 70 år så kommer jag förhoppningsvis att ha 10-15 fina år även efter pensionen. 

Går jag vid 65 så ska jag enligt MinPension totalt få 43-44 tkr/mån i 10 år och sen dippar det ner till 38 tkr/mån. Men skulle jag lyckas få till mina uthyrningsidéer tänker jag att man princip bor gratis för hyresintäkten täcker det mesta av dom egna boendekostnaderna så då kanske man ändå har råd med att checka ut tidigare och kan leva på sparpengar ett par år.

• Anonym (man52)

Tänker inte så mycket på min pension, eller pensionsålder. Det är för ovisst känner jag och för många rörliga variabler.

Rent pengamässigt så känner jag mig inte speciellt orolig. Har många år som höginkomsttagare, har en del bra tjänstepensionsavsättningar. Har lite eget sparande. Ägt boende, förvisso med en del lån. Har åldrande föräldrar som också har en del tillgångar, och jag har inga syskon att bråka med den dagen...

För mig så handlar det mer om huruvida jag kommer att trivas med mitt jobb, mina kollegor, min arbetsplats.

Sen handlar det om hälsa och relationer och hur livet ter sig i övrigt, och det kan man inte sia om så där 10-15år framåt i tiden...

Som lite gammaldags så utgår jag från "65år", sen kanske det blir +/- något år eller två...

• VasseB

Kanske runt 72-73, om det är möjligt då. De flesta män i släkten passerar inte 70, så med lite tur behöver jag inte tänka på det.

• Anonym (Hej)

Jag är sjukpensionär, är 42 nu. Skönt att vara hemma och slippa gå till ett jobb var eviga dag.

• Anonym (spare me)

Förhoppningsvis aldrig. Jag står inte ens ut med fyra veckors semester, vad ska jag med pension till? Jag lovar att gå hen från jobbet innsan jag trillar av, dock, så ev kollegor slipper direkthantera det.

• Postman

Är kluven till hur jag ska göra, tänker mig väl ändå att det jobba till 65-69 beroende på hur ens hälsa osv är. Beror också lite på vilka arbetsuppgifter man får på jobbet, blir man delvis bortplockad på grund av ålder så går jag nog rätt så snabbt. Jag vill vara behövd om jag ska vara kvar sen är jag lite pengakåt också ska jag erkänna. 

• Anonym (Deltid)

Varför inte ta mer semester, eller jobba deltid. 
    Har man ett jobb an trivs med har det ju också fördelar.. 

• Anonym (61)
    Anonym (Deltid) skrev 2025-08-10 12:10:11 följande:

Varför inte ta mer semester, eller jobba deltid. 
    Har man ett jobb an trivs med har det ju också fördelar.. 

Gäller att det är ok och funkar med deltid.
  • Skogshuggaren

Min plan sedan lång tid var att gå vid 55. Nu är jag där, och har ekonomisk möjlighet att sluta. Fast nu har jag börjat tveka lite. Just nu trivs jag på jobbet och med mina kollegor, jag skulle sakna dem om jag slutade. Så det blir i alla fall jobb hela 2026 också, fast på 80 procent. Sedan får vi se.

Jag skulle inte ha några problem med att fylla min tid som pensionär, men risken är att det skulle bli ganska ensamt.

• Anonym (Glad pensionär)

Jag pensionerade mig för ett år sen, vid 62, vilket passade mig perfekt. Har nu hållit på i ett år att återhämta mig från många år av stress, rensa huset och flytta till lägenhet. Nu kan jag börja nästa kapitel, ska fixa till min lilla sommarstuga, resa och göra vad jag vill. 

• Anonym (P)
    Anonym (Glad pensionär) skrev 2025-08-10 18:03:07 följande:

Jag pensionerade mig för ett år sen, vid 62, vilket passade mig perfekt. Har nu hållit på i ett år att återhämta mig från många år av stress, rensa huset och flytta till lägenhet. Nu kan jag börja nästa kapitel, ska fixa till min lilla sommarstuga, resa och göra vad jag vill. 

Underbart! Ditt inlägg gör mig glad. Jag håller också på att rensa huset och hoppas bo i en trevlig bostadsrätt om mindre än ett år. Ska gå i pension efter det. Det ÄR verkligen en ny fas i livet och jag ser så mycket möjligheter.
Svar på tråden Vid vilken ålder tänker du ta pension?