• Tom Araya

Myndighets- och tjänstemannaansvar

Med anledning av regeringens förslag om att återinföra tjänstemannaansvar så vill jag starta denna tråd i ämnet.

Vad tycker du och att tjänstemannaansvar avskaffades?

Vad tycker du om förslaget att återinföra tjänstemannaansvar?

Vad tycker du borde vara ett ansvar och skyldighet hos myndighet eller myndigheternas tjänstemän?

Berätta om dina erfarenheter av hur myndigheter uppfyller sitt ansvar och sina skyldigheter eller inte gör det.

Diskutera relaterat.

Efter skrotade utredningen ? nu utreds tjänstemannaansvar på nytt - Altinget

Återinförande av tjänstemannaansvaret (Motion 2024/25:2731 av Sten Bergheden (M)) | Sveriges riksdag

"Vad händer när tjänstemannaansvaret införs på nytt i Sverige" - Dagens Juridik

Krönika: så bra är din kommun på att bryta mot grundlagen ? cigarrklubben.se

• Svar på tråden Myndighets- och tjänstemannaansvar
  • Lönnsirap

Personligen tycker jag att större kraft också medför större ansvar, vilket gör att jag tycker att tjänstemannaansvar är rimligt och kan inte alls fatta varför det togs bort.

Men med detta sagt tycker jag inte det ska återinföras, utifrån att jag snarare ser behov av att faktiskt använda den lagstiftning som finns gällande missförhållanden och kvalitet i offentlig verksamhet, snarare än att sikta in sig på att straffa tjänstemän, som ju är individer hårdare.

Som exempel. Radioprogrammet Kaliber granskar att personal misskött människor med förvärvad hjärnskada på ett boende. Anhöriga, boende och annan personal larmar. Det skrivs massor av avvikelser och även lex Sarah:or. 

Den personalen som systematiskt sov och sket i att göra sitt jobb var inte tjänstemän.... Och enligt kaliber blev de utköpta.

Och ansvar puttas uppåt. Ansvariga chefer borde gjort något....

• Anonym (Förenkla allt)
    Anonym (KFJOTF) skrev 2025-08-09 07:01:08 följande:

Vad ska individen leva av när dagarna är slut och hen fortfarande är sjuk och oförmögen att arbeta? 

Då är alternativet att alla får pengar som begär pengar. Du skickar in en ansökan och får pengar, för så är villkoren för att få ersättning. Dvs ingen kan göra fel.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-08-09 02:12:06 följande:
    Har du problem med att som tjänsteman behöva följa den lag som berör myndighetens verksamhet så får du byta jobb istället för att gnälla över risken för att straffas om du missköter ditt jobb.

Läser man lagarnas förarbeten så förstår man att det i regel finns mycket skäliga syften till att lagstiftningen ser ut som den gör.

Sedan kan myndigheter också göra sig själva skada genom dåliga beslut.
    Jag har en bekant som är väldigt bra exempel på det. Socialtjänsten har fokuserat på att hitta skäl till att avslå bistånd och insatser, istället för att fokusera på rehabilitering och utreda stödbehoven för det. Resultatet har blivit att socialtjänsten har fått försörja personen under väldigt lång tid, istället för att personen arbetar och försörjer sig själv.

Redan idag gäller att en tjänsteman som bryter mot lagen eller myndighetens regler riskerar att förlora sin anställning. Vid grovt tjänstefel kan personen dessutom dömas till böter eller upp till två års fängelse.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (ww)

Tycker det låter bra. Det som egentligen är viktigast vore att politiker i mycket högre grad skulle ställas till svars för all skit de håller på med, samt all korruption och liknande. Fallskärmar eller andra glassiga tjänster ska bort.

• KillBill
    Anonym (ww) skrev 2025-08-09 08:31:35 följande:

Tycker det låter bra. Det som egentligen är viktigast vore att politiker i mycket högre grad skulle ställas till svars för all skit de håller på med, samt all korruption och liknande. Fallskärmar eller andra glassiga tjänster ska bort.

SD och regeringspartierna har inga som helst planer på att införa något system som gör det möjligt att straffa politiker för fel som begås i deras roll som folkvalda. Förslaget om tjänstemannaansvar gäller enbart offentligt anställda tjänstemän  politiker undantas helt.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (ww)
    KillBill skrev 2025-08-09 08:51:34 följande:

SD och regeringspartierna har inga som helst planer på att införa något system som gör det möjligt att straffa politiker för fel som begås i deras roll som folkvalda. Förslaget om tjänstemannaansvar gäller enbart offentligt anställda tjänstemän  politiker undantas helt.

Tyvärr lär inget parti införda det för de är mer eller mindre korrupta hela bunten. Men man kunde ju hoppas, eller tycka att det är självklart. Det ligger väl närmare till hands att de ökar sina redan feta löner för att "stävja risken för mutor".
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Förenkla allt) skrev 2025-08-09 07:29:08 följande:
    Då är alternativet att alla får pengar som begär pengar. Du skickar in en ansökan och får pengar, för så är villkoren för att få ersättning. Dvs ingen kan göra fel.

Samma sak med de som söker bygglov eller uppehållstillstånd? Ge dem vad de vill ha. Låt alla som vill plugga plugga, ge alla bra betyg. Utred inte barnmisshandel, låt våldsamma män ha vårdnad. Förenkla allt. 

Du tycks vara ovetande om hur många statliga myndigheter vi har. 

• Anonym (Svea)

Jag skulle aldrig överväga att jobba inom kommun eller region för mina erfarenheter (fritidspolitiker, företrädare för inhyrt privat företag i en regional miljö) säger att de är totala köttskallar.

Skulle jag då via tjänstemannaansvar vilja bli ansvarig för något skitprojekt som jag fick ta över efter en inkompetent kollega, eller straffas för att en hel grupp personer valt en inkompetent underleverantör? 

Nej tack. 

Men tycker man att det finns ett överflöd av kompetens i dessa verksamheter idag och vill skrämma bort ännu fler personer som kan tänka från dessa jobb så är tjänstemannaansvar helt rätt väg att gå! 

• Anonym (Förenkla allt)
    Anonym (Mx) skrev 2025-08-09 09:23:36 följande:

Samma sak med de som söker bygglov eller uppehållstillstånd? Ge dem vad de vill ha. Låt alla som vill plugga plugga, ge alla bra betyg. Utred inte barnmisshandel, låt våldsamma män ha vårdnad. Förenkla allt. 

Du tycks vara ovetande om hur många statliga myndigheter vi har. 

Ja, helt rätt. Folk blir nöjda . Reglerna ska vara klara pch tydliga, enkla klara. En femåring ska kunna förstå om man kan få bygglov eller inte. En tjänsteman ska  inte kunna "göra fel" så att du känner fig drabbad  eller värdera underlagen på ett sätt som du som sökande blir missnöjd med.

På så behöver inga tjänstemän bli hotade av tjänstemannaansvaret bara för att de försöker göra sitt jobb och fatta beslut utifrån de regler och ramar som finns. 

För så fort det handlar om värderingar eller bedömningar finns risken att någon tycker att tjänstemannen gör fel.
    Då blir den intressanta frågan om det alls ska finnas bygglov och om man ska få bygga som man vill.
    .
Svar på tråden Myndighets- och tjänstemannaansvar