• Anonym (Farmor)

Färgat håret rött 12 år !

Varit på musikläger och någon av flickorna hade med röd hårfärg vilket testades , hur kan man skicka med röd hårfärg till ett musikläger ? 

• Svar på tråden Färgat håret rött 12 år !
  • Anonym (y)
    Maac skrev 2025-08-08 13:31:41 följande:

Bättre än sprit och cigg Oskyldig

Tänkte också på det, lite hårfärg var milt med tanke på vad det kunde varit
  • Anonym (Em)
    Anonym (y) skrev 2025-08-08 13:33:18 följande:
    Kan lika gärna varit någon av de där enkla sprayerna som snabbt går ut, sån som barn brukar ha. Viss allergirisk finns alltid men de överkänsliga barnen vet om sin problematik och testar oftast inte
    Då hade jag inte kallat det för hårfärg så utgår ifrån att det inte var en spray.

Provlemet med barn är att det kan vara något de inte provat tidigare och är allergiska mot. Kan vara farligt och sätta sig på andningen. Inget som är lämpligt att testa på ett läger med kompisar.
  • Spucks

Jag skulle inte tillåta mitt barn att färga håret i den ålder, för risk att förstöra håret. Men en stor grej är det inte heller om de gör det.

Lite märkligt kan jag nog tycka att man välja att färga håret på ett läger, med tanke på att det är ju rätt krångligt (blanda rätt, se till att man inte smutsa ner, fördela jämt så det inte ser dumt ut efteråt, akta att det inte sitter i för länge). Men kanske hennes föräldrar låter henne inte färga håret och hon vill göra det i smyg när hon är borta.

• Anonym (grönt)
    Anonym (Farmor) skrev 2025-08-08 11:01:37 följande:
    Färgat håret rött 12 år !

Varit på musikläger och någon av flickorna hade med röd hårfärg vilket testades , hur kan man skicka med röd hårfärg till ett musikläger ? 

Nä, hur kan man?!? 

Kanske för att reta upp gamla stofiler som dig?
    Blev någon skadad av den röda hårfärgen?
  • EnAnonumius

Oj oj oj, ring socialen.....🙄

Suck, det handlar om hårfärg, knappast barnmisshandel eller världens undergång.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Key performance index)

Det finns värre problem.

En sak jag ångrar idag är att jag inte hade blått eller grönt hår medan jag gick i skolan. Det blir lite konstigt på en medelålders chef med businessklädsel.

• Anonym (Beda)
    Spucks skrev 2025-08-08 13:56:51 följande:

Jag skulle inte tillåta mitt barn att färga håret i den ålder, för risk att förstöra håret. Men en stor grej är det inte heller om de gör det.

Lite märkligt kan jag nog tycka att man välja att färga håret på ett läger, med tanke på att det är ju rätt krångligt (blanda rätt, se till att man inte smutsa ner, fördela jämt så det inte ser dumt ut efteråt, akta att det inte sitter i för länge). Men kanske hennes föräldrar låter henne inte färga håret och hon vill göra det i smyg när hon är borta.

Ett musikläger hålls nog inte på fjället i tält utan de var gissningsvis på en skola eller kursgård eller så. :)  (Jag hade i vart fall inte velat ha ansvar för en massa dyra instrument ute i nån fuktigt skog!) 
  • asdfgh
    Anonym (Key performance index) skrev 2025-08-08 19:30:03 följande:

Det finns värre problem.

En sak jag ångrar idag är att jag inte hade blått eller grönt hår medan jag gick i skolan. Det blir lite konstigt på en medelålders chef med businessklädsel.

År visserligen inte chef i businessklädsel, men däremot färgade jag håret rosa/lila under några månader det senaste året. Blågrönt ser helt katastrofalt ut på mig när det börjar gå ur och jag har tyvärr hår där färg inte stannar kvar så länge om jag inte börjar med att bleka det. Rosa smälter in i mitt rödblonda hår.

Min bästa kompis är ett antal år äldre än mig och hon färgade håret i alla möjliga spännande färgkombinationer de sista 5 åren innan hon gick i pension.

Det går och folk brukar inte säga något så länge man har självförtroendet att bära upp det. Om jag var du skulle jag färga håret med typ Manic Panic i början av semestern (de rekommenderar att bleka håret först men om du har hyfsat ljust hår så behövs det inte, speciellt om du inte siktar på att ha kvar färgen så länge)
  • Anonym (grönt)
    Spucks skrev 2025-08-08 13:56:51 följande:

Fast 12-åringen kanske inte bryr sig om att det ska bli jämnt eller inte sitta i för länge. 

Och att håret blir förstört, det beror ju helt på vad man lägger för betydelse i hur håret ser ut. Dessutom kan håret klippas av och växer ut, så det blir ju inte en  permanent förändring om man nu tycker att färgen inte blev bra. Går att avfärga eller färga om också. 

Är det nån gång i livet man experimentera med håret då är det väl när man är ung. Och att göra det på ett läger är väl utmärkt, massa kompisar som är med, en rolig grej, man kommer hem med faktum att håret är färgat.

• Spucks
    Anonym (Beda) skrev 2025-08-08 23:59:19 följande:
    Ett musikläger hålls nog inte på fjället i tält utan de var gissningsvis på en skola eller kursgård eller så. :)  (Jag hade i vart fall inte velat ha ansvar för en massa dyra instrument ute i nån fuktigt skog!) 
    Jaha, och vad har det med mitt inlägg att göra?
  • Spucks
    Anonym (grönt) skrev 2025-08-09 11:12:59 följande:

Fast 12-åringen kanske inte bryr sig om att det ska bli jämnt eller inte sitta i för länge. 

Och att håret blir förstört, det beror ju helt på vad man lägger för betydelse i hur håret ser ut. Dessutom kan håret klippas av och växer ut, så det blir ju inte en  permanent förändring om man nu tycker att färgen inte blev bra. Går att avfärga eller färga om också. 

Är det nån gång i livet man experimentera med håret då är det väl när man är ung. Och att göra det på ett läger är väl utmärkt, massa kompisar som är med, en rolig grej, man kommer hem med faktum att håret är färgat.

Visst, barnen bryr sig kanske inte (eller vet inte om det), men jag tänkte ju på föräldrar som tillåter det. Med som sagt vet ju kanske föräldrarna inte om det.
  • Anonym (grönt)
    Spucks skrev 2025-08-09 18:05:00 följande:
    Visst, barnen bryr sig kanske inte (eller vet inte om det), men jag tänkte ju på föräldrar som tillåter det. Med som sagt vet ju kanske föräldrarna inte om det.
    Som förälder kan man ju låta en 12-åring få ha sitt hår som hen vill.
  • Spucks
    Anonym (grönt) skrev 2025-08-09 20:54:09 följande:
    Som förälder kan man ju låta en 12-åring få ha sitt hår som hen vill.
    Men läser du ens vad du svarar på? Så tröttsam ...
  • Anonym (m)
    Spucks skrev 2025-08-09 18:04:10 följande:
    Jaha, och vad har det med mitt inlägg att göra?
    Antagligen handlade det om att du skrev att det skulle vara krångligt att färga håret på ett läger.
  • Anonym (Beda)
    Anonym (m) skrev 2025-08-10 00:02:10 följande:
    Antagligen handlade det om att du skrev att det skulle vara krångligt att färga håret på ett läger.

Precis så. :)  Jag hade inte velat färga håret ute i skogen med en bäck som enda ställe att tvätta ur. Men om man är i ett badrum på nån folkhögskola eller i badrummet hemma spelar ju ingen roll. 

• Anonym (Key performance index)
    asdfgh skrev 2025-08-09 07:59:45 följande:
    År visserligen inte chef i businessklädsel, men däremot färgade jag håret rosa/lila under några månader det senaste året. Blågrönt ser helt katastrofalt ut på mig när det börjar gå ur och jag har tyvärr hår där färg inte stannar kvar så länge om jag inte börjar med att bleka det. Rosa smälter in i mitt rödblonda hår.

Min bästa kompis är ett antal år äldre än mig och hon färgade håret i alla möjliga spännande färgkombinationer de sista 5 åren innan hon gick i pension.

Det går och folk brukar inte säga något så länge man har självförtroendet att bära upp det. Om jag var du skulle jag färga håret med typ Manic Panic i början av semestern (de rekommenderar att bleka håret först men om du har hyfsat ljust hår så behövs det inte, speciellt om du inte siktar på att ha kvar färgen så länge)
    Skillnaden är att många har så mycket sämre hårkvalitet som äldre att det inte går att bleka och färga på samma sätt. Om jag hade blekt och färgat på en gång nu så hade håret blivit förstört för lång tid framåt. Fick sluta med slingor och gå över till toning för ett par år sen.

Så därför hade det varit bättre att spexa lite medan jag hade en tjock man ner till midjan. Fast då hade man inga pengar att lägga på det... Solig
  • Egon den stora
    Anonym (y) skrev 2025-08-08 13:33:44 följande:
    Tänkte också på det, lite hårfärg var milt med tanke på vad det kunde varit
    Ja, anser man att detta är så stort problem att man behöver skriva om det här så börjar man ju undra. 
  • Spucks
    Anonym (m) skrev 2025-08-10 00:02:10 följande:
    Ja, för då måste 12åringen göra det själv. Om de gör det hemma antar jag självklart att föräldrarna hjälper till. Men som sagt, kanske gjorde hon det ju i hemlighet.
  • Anonym (Så gjorde jag också)

Nu var det längesen jag var 12 år. Men inte frågade man föräldrarna om lov, och därmed inte heller om hjälp. Man gick till Åhlens och köpte sin förpackning och löste det själv eller med hjälp av en kompis. Snyggt kanske det inte blev men men. Troligtvis var det hon själv som hade med färgen, en förpackning räcker väl bara till 1person?

Svar på tråden Färgat håret rött 12 år !