• Anonym (Hanna)

Han vill inte spara till oss

Sambo och pappa till vårt barn verkar ha nöjt sig med att bara leva på. 

vi har inga framtidsplaner och sparar inte undan till barnet gemensamt (jag har börjat)

i min värld vill man väl spara gemensamt till ev hus eller radhus, planera för ett ev syskon , resor eller ha några gemensamma mål.

han är nöjd som det är, menar på att vi har det bra och ska vara nöjda med det vi har. skickar pengar till sin familj utomlands ibland, skänker ibland pengar till sitt trossamfund.

detta gör mig arg , det är väl vanligt att vilja ha gemensamma mål i ett förhållande? 

• Svar på tråden Han vill inte spara till oss
  • Anonym (A)

Min väninna var noga med att skilja sig innan hennes far med stora tillgångar dog, så att hennes farsarv skulle gå till deras barn istället för till mannens släkt,

• Anonym (Syster)

Oj oj vad jag känner igen det där från en gammal relation. 
    Vissa är såna, nöjer sig med livet som det är bara. Mitt ex var så. Det funkade inte för mig. Jag vill så mycket mer. Av just den anledningen valde jag att lämna faktiskt. Jag uppnådde alla de mål jag hade när vi var tillsammans. Det kunde handla om små som stora livsmål. Uppnådde allt. Och har nya mål. Han är kvar på samma ställe. 

Det hade aldrig funkat för mig. Så jag valde att lämna. För det går inte att tvinga någon till livet. 

Men sen måste man ställa sig frågan. Han vart inte så över en natt, ändå kände du att denna människa vill jag ha barn med. Så nu får du bära det ansvaret. 

• Anonym (???)

Helt obegripligt att ni inte diskuterat igenom livsmål och värderingar innan ni valde att skaffa barn tillsammans. Korkat av dig såklart. Men vad är det för fel på honom? Hatets och lögnens religion?

• Goneril

Kom du på detta nu? Visste du inte att kulturkrockarna kommer att stå som spön i backen? Mannens första prio är familjen, sedan trossamfundet och till sist den egna familjen. Detta kan inte ha kommit som en överraskning. Lev med det eller skilj dig.

• Tow2Mater

Prata mer om hur ni vill se er framtid och vilka sparade medel ni behöver uppnå för det. Han låter som en bra man som kan vara nöjd i det ni har, och ibland delar med sig av sitt överflöd till dem som behöver precis som jag gissar han även köper glass till barnen ibland och ni går ut och äter en pizza emellanåt.

• Goneril
    Tow2Mater skrev 2025-08-09 13:14:58 följande:

Prata mer om hur ni vill se er framtid och vilka sparade medel ni behöver uppnå för det. Han låter som en bra man som kan vara nöjd i det ni har, och ibland delar med sig av sitt överflöd till dem som behöver precis som jag gissar han även köper glass till barnen ibland och ni går ut och äter en pizza emellanåt.

Haha, "delar med sig av sitt överflöd till dem som behöver", säkert många i hemlandet som behöver. Enligt Koranen ska man ge allmosor och det lär mannen göra i framtiden, säkert finns många behövande. Ska han göra vallfärden också, den som en god muslim ska göra minst en gång i livet? Det blir dyrt det här, TS, några pengar till er blir det inte direkt, kanske nån glass till barnen. Läste du inte Koranen innan ni skaffade barn ihop? Där hade du fått svar på alla frågor och då hade du fattat att här blir det ett fattigt liv framöver. Så går det när man inte tar reda på saker och ting. 
  • Martins07
    Xenia skrev 2025-08-08 14:08:10 följande:
    Ni tycks tänka helt olika och inte tycks ni ha diskuterat sådana viktiga saker innan ni skaffade barn ihop.

1. Man sparar alltid till sitt barn och även för trygghet i framtiden. Vad händer om någon av er blir sjuk och inte längre kan jobba?

2. Andra föräldrar sparar troligen till sitt barn, t ex för körkort eller insats till lägenhet. Ert/era barn kommer att få sämre förutsättningar än deras klasskamrataer och vänner

4. Ni bor tydligen i lägenhet och han är nöjd med det. Och det är ju inte nödvändigt att bo i villa eller radhus, särskilt inte om man bara har ett barn.

5. Är hans släktingar fattiga? Då kan det vara rimligt att han skickar pengar till dem. Ni får förklara för ert/era barn att deras kusiner behöver pengarna mer, när de vill ha något dyrt. Svenska barn är vanligen rätt bortskämda (ny mobil varje år etc).

6. Vill han inte besöka sina släktingar? Ni får inskränka utlandsresorna till hans hemland.

Det som är självklart för dig är inte självklart för honom. Det är vad som händer när man flyttar ihop med någon från en annan kultur. Du kan ju försöka förklara "här i Sverige brukar föräldrar spara till sina barn men inte till sina föräldrar och syskon", men det finns ingen garanti att du lyckas övertyga honom.
    Allt du berättar stämmer inte. Det är inte alltid så när man flyttar ihop med någon från en annan kultur. Jag håller med dig om punkter 1 till 6 men inte om sista. 
    Tack vare att han är inte spelare gambling, är inte alkohol missbrukare etc... lista kan vara lång
    Jag känner svenskar män som beter så som har familjer och bryr sig inte om sina kvinnor och barn.
    Så snälla anklaga inte honom för hans kultur.

Han definitivt gör fel genom att inte tänka på sitt barn och kvinna, inte planera, spara etc.. men det här har ingenting att göra med sin ursprung.
    Svenskar liksom en del män från alla länder gör värre än det här. 
  • Tom Araya
    Anonym (Hanna) skrev 2025-08-08 13:45:22 följande:
    Han vill inte spara till oss

Sambo och pappa till vårt barn verkar ha nöjt sig med att bara leva på. 

vi har inga framtidsplaner och sparar inte undan till barnet gemensamt (jag har börjat)

i min värld vill man väl spara gemensamt till ev hus eller radhus, planera för ett ev syskon , resor eller ha några gemensamma mål.

han är nöjd som det är, menar på att vi har det bra och ska vara nöjda med det vi har. skickar pengar till sin familj utomlands ibland, skänker ibland pengar till sitt trossamfund.

detta gör mig arg , det är väl vanligt att vilja ha gemensamma mål i ett förhållande? 

Det låter som att det kan vara en kulturell grej. Var är han ifrån?
  • Anonym (Om)

Oavsett att ni har olika härkomst så har ni också olika syn på pengar.

Antagligen hör det till god ton att skicka pengar till familjen utomlands (som kanske inte har samma sociala skyddsnät och pensioner som i Sverige) och ge till sin församling. 

Men det handlar om hur mycket man skänker och hur man planerar framåt för övrigt, för familjens framtid.

Säg till honom att han inte ska skänka mer till församlingen än vad det kostar att vara med i Svenska kyrkan. 

• Anonym (Om)

Man kan behöva spara till mycket, men har man försäkringar, dels en genom fackförbundet och en egen som gäller ersättning vid sjukdom, så kan man kompensera med de pengarna om man skulle bli sjukskriven.

Men en buffert på två månadslöner är alltid bra att ha. Sätt dem på ett högräntekonto i en nischbank. Där kan man få ca 2,5 % ränta just nu obundet. 

• Anonym (H)

TS, vad säger du om den feedback du fått? Hur tänker du agera? Skulle vara intresserant att höra dina tankar.

• Xenia
    Martins07 skrev 2025-08-09 15:17:15 följande:
    Allt du berättar stämmer inte. Det är inte alltid så när man flyttar ihop med någon från en annan kultur. Jag håller med dig om punkter 1 till 6 men inte om sista. 
    Tack vare att han är inte spelare gambling, är inte alkohol missbrukare etc... lista kan vara lång
    Jag känner svenskar män som beter så som har familjer och bryr sig inte om sina kvinnor och barn.
    Så snälla anklaga inte honom för hans kultur.

Han definitivt gör fel genom att inte tänka på sitt barn och kvinna, inte planera, spara etc.. men det här har ingenting att göra med sin ursprung.
    Svenskar liksom en del män från alla länder gör värre än det här. 
    Jag anklagar inte honom för hans kultur. Jag anklagar i så fall båda för att inte ha tagit reda på tillräckligt om varandra. TS utgår från att han ska tänka som en svensk gör, dvs som hon gör. Han utgår från att TS ska finna sig i att han lever som om han fortfarande bodde i sitt hemland. Nu är det wake-up call för bägge.

Om kulturerna skiljer sig mycket från varann (som här) så blir det kulturkrockar.
  • Goneril
    Anonym (R) skrev 2025-08-08 15:47:13 följande:
    Varför ska man skicka pengar till släktingar och trossamfund? Varför är de viktigare än ens barn?
    Jätteviktigt om man är bunden av en annan kultur. Släkten, eller i vissa fall klanen, styr ens liv. Hur det förhåller sig  varierar högst väsentligt och det får man ta reda på innan man gifter sig. Kulturkrockar, har du hört talas om det? Man kanske till och med har behövt låna pengar av  en släkting för att kunna komma hit och lånet ska återbetalas. Trossamfundet, där man har sin religiösa hemvist, är naturligtvis viktigt, vissa kräver viss procent av lönen. Allt detta borde TS vetat innan hon gifte sig.
  • Anonym (R)
    Goneril skrev 2025-08-11 16:26:14 följande:
    Jätteviktigt om man är bunden av en annan kultur. Släkten, eller i vissa fall klanen, styr ens liv. Hur det förhåller sig  varierar högst väsentligt och det får man ta reda på innan man gifter sig. Kulturkrockar, har du hört talas om det? Man kanske till och med har behövt låna pengar av  en släkting för att kunna komma hit och lånet ska återbetalas. Trossamfundet, där man har sin religiösa hemvist, är naturligtvis viktigt, vissa kräver viss procent av lönen. Allt detta borde TS vetat innan hon gifte sig.

Naturligtvis förstår jag att det beror på kulturkrock, menar bara att TS borde fråga honom detta så hon får inblick i hur han rättfärdigar det, sen får de diskutera. 

Själv bor jag utomlands, är gift med en utlänning och jobbar i internationell miljö så lever mitt i dagliga kulturkrockar. 

Svar på tråden Han vill inte spara till oss