• Anonym (Win)

Lever vi i bra eller dåliga tider?

I en annan tråd har en diskussion uppkommit om vi lever i bra eller dåliga tider? Där är den inte en del av trådens ämne så skapar en ny tråd. 

Vad tycker ni?

Lever vi i bra eller dåliga tider?

• Svar på tråden Lever vi i bra eller dåliga tider?
  • Anonym (Marco)
    Anonym (Win) skrev 2025-08-10 06:50:30 följande:
    Klimatet är en ickefråga här uppe för oss i norr. Enligt FN kommer det svenska klimatet troligtvis att förbättras. Vi kommer att få mer turism och attraktiviteten för landet kommer att öka. Sen ska vi minska ner ändå av solidaritet men där stannar det. 

AI är framförallt en hjälp och en tillgång.

Sociala medier är framförallt även det en tillgång.

Resistenta bakterier eller inte. Sjukvården och möjligheterna till ett långt och friskt liv vi har idag har aldrig varit bättre.
     Du läser inte mycket fakta va lol. Om man lever länge beror alldeles på ekonomisk.och social status. Vad du har för typ av jobb etc. Lol,  folk tror på all skit som staten matar dom med. 

Aldrig sett så mycket skitsnack i ett inlägg och 0 grundat på vare sig forskning ellers fakta. Det går hand i hand, lågt IQ är förknippat ofta till klimatförnekare etc. Du kan lika bra tro på pseudo vetenskap istället för vetenskaplig fakta. Rent hokus pokus haha H
  • Postman

Vi har en mycket god levnadsstandard även om det finns saker som kan förändras eller förbättras. Vi har aldrig någonsin haft det så bra som vi har det nu. 

• TvillingmammaVästgöte
    Postman skrev 2025-08-10 11:16:41 följande:

Vi har en mycket god levnadsstandard även om det finns saker som kan förändras eller förbättras. Vi har aldrig någonsin haft det så bra som vi har det nu. 

Jag tror inte att det gäller alla.
    Klassklyftorna har ökat enormt de sista 20 åren.
    Vi som har det bra har fått det bättre, ja, men många har fått det sämre. 
  • Anonym (Win)
    Anonym (Marco) skrev 2025-08-10 11:15:06 följande:
     Du läser inte mycket fakta va lol. Om man lever länge beror alldeles på ekonomisk.och social status. Vad du har för typ av jobb etc. Lol,  folk tror på all skit som staten matar dom med. 

Aldrig sett så mycket skitsnack i ett inlägg och 0 grundat på vare sig forskning ellers fakta. Det går hand i hand, lågt IQ är förknippat ofta till klimatförnekare etc. Du kan lika bra tro på pseudo vetenskap istället för vetenskaplig fakta. Rent hokus pokus haha H
    Skyll inte på mig att du är obildad. Att den ökade livslängden lyckats undgå dig är nästan imponerande faktiskt.

Jag är förövrigt ingen klimatförnekare. Även där fick du fel. Om du slutar att tänka dit känslorna för dig och istället läser på fakta så ska du se att det går bättre för dig.
  • Postman
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-10 11:23:34 följande:
    Jag pratar generellt. Generellt upplever jag att de allra flesta ändå har fått det bättre även om det är sant som du skriver att klassklyftorna har ökat. Jag är väldigt kluven inför de som har fått det sämre. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Win) skrev 2025-08-10 11:28:12 följande:
    Skyll inte på mig att du är obildad. Att den ökade livslängden lyckats undgå dig är nästan imponerande faktiskt.

Jag är förövrigt ingen klimatförnekare. Även där fick du fel. Om du slutar att tänka dit känslorna för dig och istället läser på fakta så ska du se att det går bättre för dig.
    De ökade klassklyftorna syns också nu i livslängden. 
  • Anonym (Win)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-10 11:23:34 följande:
    Om man ständigt ska jämföra med optimala tider så har vi alltid dåliga tider. Jämför istället med det historiska normaltillståndet och vi har idag en standard som historiens rika bara kunnat drömma om.

Att vissa väljer att gå på droger, vägra att göra något tråkigt och skjuta sin ekonomi och hälsa  i sank förändrar inte det. De har haft alla förutsättningar att leva rikt men valt att leva fattigt.
  • Anonym (Win)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-10 11:31:28 följande:
    De ökade klassklyftorna syns också nu i livslängden. 
    Även dagens fattiga lever länge ur ett historiskt perspektiv.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Win) skrev 2025-08-10 11:32:13 följande:
    Även dagens fattiga lever länge ur ett historiskt perspektiv.
    Ja, alla har det bättre än på medeltiden, och kanske till och med artonhundratalet. Men de senaste 20 åren har gett ökade klyftor och de som har det sämre har det sämre idag än för 20 år sen. Man ser också att livslängden inte ökar för dem som har det sämst. Det är ännu värre i England och USA.

Om Moderatregeringen får fortsätta några mandatperioder till tror jag det skulle kunna bli riktigt illa. Eliten börjar nu bygga upp privat sjukvård tex parallellt med den allmänna. I takt med att man sänker skatter för högavlönade och försämrar den allmänna välfärden kommer vi att på sikt förlora den svenska allmänna välfärden och sjukvården och äldreomsorgen.

Äldreomsorgen är nog egentligen redan förlorad och där kommer troligen många privata alternativ startas för den ekonomiska eliten, samtidigt som man drar ner ännu mer på den offentliga äldreomsorgen.

Moderaterna och Svenskt Näringsliv vurmar också för ständigt ökad arbetskraftsinvandring . På så sätt får man ner våra löner och minskar arbetstagarnas makt. Det finns alltid någon i världen som kan ersätta dig. 
  • TvillingmammaVästgöte

De som är gamla OCH sjuka har definitivt fått det mycket sämre de senaste 20 åren. Och deras anhöriga som får täcka upp när den allmänna välfärden dras ned. 

• Anonym (50+)

Jag ser detta som de sista gyllene decennierna innan klimatet och pollineringen fallerar, det blir massförflyttning av människor på jorden och sedan krig, när inte de länder som fungerar vill dela med sig.

Om inte idioter som Trump och Putin lyckas få till krig innan dess så kommer jag att leva gott tills jag är så gammal att det kan kvitta.

• Anonym (Mira)
    Anonym (Marco) skrev 2025-08-10 11:10:58 följande:

Har vi? Vad säger du om bottenskiktet av hela EU vad kommer till ekonomi och tillväxt. Inflation som ständigt ökar. Att EU rapport visar på att inkomstsklyftorna ökar snabbast i Sverige av hela Europa.

Fol förnekar mycket i det här landet. Det är uppenbart. Antar att det är folk som bor i rika områden och inte det så mycket överlag. Dom har det däremot oförskämt bra. Tack vare denna regering och stora skattesänkningar.

Vi offrar dessutom våra egna medborgare, som är födda i landet. Arbetslösa och sjuka som riskerar att bli hemlösa tack vare nys försämrade regler i bl a akassan och aktivitetsstöd. Men kan skänka miljarder till SIDA och länder utomlands. Det rimliga enligt min mening är väl ändå att man ser till sina egna medborgare och land först.

Ibland undrar man om folk är lite dumma i huvudet i alla fall.

Sen kan man säkert dra en historia om sin mormor på 1800--talet. Men hon riskerade inte att bli hemlös eller utan mat i alla fall. Det borde ju ställa saker på spetsen.

Folk intalar sig det dom behöver, många klarar inte av det psykiskt som någon nämnde i en annan tråd. Men förnekelse kan bli en redig käftsmäll i framtiden. 
    Ja, men valet är ju typ redan klart. Man fattar att oppositionen kommer vinna nästa val. Det kommer avgöras av låginkomsttagare, sjuka och arbetslösa främst. Om du sedan tar i beaktning att dom flesta i Sverige, INTE är höginkomsttagare. Då högerns politik först och främst vänder sig till människor med en inkomst på minst 50.000 kr ( där gränsen går ungefär för att räknas som höginkomsttagare) samt miljonärer. 

Har dessutom för mig att förra valet, var rätt jämnt ändå. Och det enda skälet till att folk röstade höger, som inte gjorde det. Var för att man ville ha en förändring. Men det har ju inte hänt så mycket inom det där med hårdare straff och gängkriminalitet ändå. Det enda är väl att vi lagt nästan hela våran budget på försvaret och Ukraina. Något denna regering faktiskt fick kritik för, att dom fördelade pengar alldeles för ojämt.

Det är ju knappast som att arbetslösa, sjuka och folk med låga inkomster och som fått det sämre ekonomiskt kommer rösta på högern. Många ser det nog som ett stort svek, att vara född i ett land där en regering aktivt väljer att göra många både hemlösa och svältande. Kan berätta att försäkringskassan, blir totalt nedringda av oroliga människor som inte vet om dom kommer förlora sina hem och bli bostadslösa. Ingen verkar riktigt förstå det nya regelverket heller. Totalt kaos. Folk som pratar om att avsluta sina liv. Fy fan. 

Så nä, jag tror knappast att detta är något folk bara "glömmer" lol
  • Tyra myra

Jag tror att vi ska skilja mellan vad som är generella fakta och vad man upplever /varseblivningen.
    Vi bör också skilja på vad som händer i vårt land, Sverige och i Världen i stort

Generellt har vi det väldigt bra och levnadsstandarden fortsätter att öka. Men det finns en upplevd orättvisa  som ökar i vårt samhälle. Det finns en känsla hos många att vi går bakåt inom vissa områden, som äldreomsorg och skola.

I vårt land Sverige har hotet utifrån inte varit så stort på lång tid vilket medför att vi som medborgare upplever en minskad trygghet.  Detta är nog något som gäller hela Europa.

Sammanfattningsvis kanske man kan säga att vi lever i en tid som präglas av både stora framsteg men känner oro för den framtida utvecklingen. 

• Anonym (Jane)
    Anonym (Win) skrev 2025-08-10 11:31:30 följande:
    Om man ständigt ska jämföra med optimala tider så har vi alltid dåliga tider. Jämför istället med det historiska normaltillståndet och vi har idag en standard som historiens rika bara kunnat drömma om.

Att vissa väljer att gå på droger, vägra att göra något tråkigt och skjuta sin ekonomi och hälsa  i sank förändrar inte det. De har haft alla förutsättningar att leva rikt men valt att leva fattigt.
    Finns väl inget historiskt normaltillstånd, vad skulle det vara?

Självklart kan man tycka att allt är bättre om man jämför med 1500-talet. 
  • Aniiee
    Anonym (Win) skrev 2025-08-10 06:50:30 följande:
    Klimatet är en ickefråga här uppe för oss i norr. Enligt FN kommer det svenska klimatet troligtvis att förbättras. Vi kommer att få mer turism och attraktiviteten för landet kommer att öka. Sen ska vi minska ner ändå av solidaritet men där stannar det. 

AI är framförallt en hjälp och en tillgång.

Sociala medier är framförallt även det en tillgång.

Resistenta bakterier eller inte. Sjukvården och möjligheterna till ett långt och friskt liv vi har idag har aldrig varit bättre.
    Det där var ju rätt blåögt faktiskt. 
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
Svar på tråden Lever vi i bra eller dåliga tider?