• Anonym (Arg)

Löneutmätning

Hejsan, 

Min sambo hade ett företag som under covid gick i konkurs då det blev ett för stort kundbortfall då ingen behövde den typen av tjänst då.

Nu ska ha få löneutmätning och det verkar som att han kommer få behålla mindre än förbehållsbeloppet för att JAG tjänar en heltidslön. Varför ska jag täcka upp för han del? 
    Det står att man inte tar över någons skulder, så fan heller. Det gör man visst om man ska behöva betala mer hyra, mer mat, mer el och andra "gemensamma" utgifter. Jag tycker att det känns så orättvist när det inte är jag som har skulderna. 

Skulderna är inte pga. överkonsumtion utan på grund av en konkurs så jag slipper gärna moralpredikningar. 

Förlåt, vet inte vad jag vill säga med detta mer än att skriva av mig. 

• Svar på tråden Löneutmätning
  • Anonym (Arg)
    Anonym (H) skrev 2025-08-11 19:27:27 följande:
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 12:53:36 följande:
    Jag tyckte att det lät helt otroligt. Vi lämnade in hans lön, min, lön, resekostnader, medicinkostnad erc etc. Allt som stod att vi skulle fylla i. Har svårt att se vad vi kunde ha fyllt i fel. 
    Kanske får kolla med dem då. 

Jag tycker också att det verkar som att något blivit fel.

Som ett litet test skulle du kunna kolla hur mycket ni skulle få i försörjningsstöd, ifall ni vore utan inkomst. Mindre än så ska man inte ha att leva på vid utmätning. 
    www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/provberakning-ekonomiskt-bistand/
    Vi får kolla, verkar som snabbadte sättet att få tag i KFM är att mejla. Dem hänvisar ammars bara till hemsidan, men där får vi inte svar på våra frågor. 

Enligt socialtjänsten ska vi få behålla betydligt mer. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Vera) skrev 2025-08-11 19:38:01 följande:
    Men TS är inte skuldsatt. Det är hennes sambo som är det. Jag tycker att det är orimligt att man ska ses som en enhet ur ekonomisk synvinkel när man medvetet valt bort det genom att vara sambo istället för att ingå äktenskap. Jag tycker att det ska vara ett fritt val om man vill blanda ihop sina ekonomier eller inte. 
    Lite så kände jag med. Men jag ställer såklart upp för min sambo men det hade känts mer rimligt att han fått behålla hälften av utgifterna. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 19:48:05 följande:
    Vi får kolla, verkar som snabbadte sättet att få tag i KFM är att mejla. Dem hänvisar ammars bara till hemsidan, men där får vi inte svar på våra frågor. 

Då förstår jag verkligen att det skulle bli knapert. 

Hoppas att ni fort får svar och att det blir ordning på uträkningarna!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (X) skrev 2025-08-11 19:46:40 följande:
    Ja, och hon har valt att bli sambo med honom. De räknas som ett hushåll precis som gifta gör. De har ju redan valt att blanda sina ekonomier eftersom de valt att dela hushåll. 
    Om de nu inte vill räknas som ett hushåll får de skaffa sig vars ett hushåll. 
    Vi blev sambo långt innan skulden kom. 

Men det är väl skitsamma vad systemet säger, det är orimligt på sitt sätt att man som ej skuldsatt får sämre ekonomi för att någon annan har skulder. Då tar man indirekt över någons skulder. 

Men nu är ju grejen att han får behålla så otroligt lite jämfört med vad test-uträkningen sa. Vilket försätter oss i en ännu större ekonomisk kris.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (GD) skrev 2025-08-11 19:35:15 följande:

För många år sedan var jag ihop med en skuldsatt man. Vi ville bo ihop men klok som jag var så kollade jag upp innan hur det skulle bli när det kom in en heltidslön till i hushållet.

Och mycket riktigt så skulle han vara tvungen att betala mycket mer då jag ansågs skulle täcka upp med min lön.

Där och då bestämde jag mig för att inte flytta ihop då jag inte ville finansiera hans gamla skulder.
    Dock blev han beviljad skuldsanering och utmätningen togs bort. Så vi kunde flytta ihop, dock med stramt skilda ekonomier.

Det tog slut oavsett då han visade sig vara en kvinnomisshandlare, så i förlängningen var det ju dumt att han blev beviljad skuldsanering. För hade han inte det så hade jag inte flyttat ihop med honom.

-----

Jag tycker också att det är fult att man indirekt ska tvingas betala av sin partners skulder. Men, hur skulle de annars räkna?

Jo, nu var vi ju redan sambos när skulden kom så var lite svårt att förutspå något liknande. Också svårt att förutspå en konkurs. I efterhanf skulle vi inte ens försökt rädda företaget men där och då var det vår andrs inkomstkälla och i kristider var det inte så många som anställde.

Jag har inte haft några problem att hjälpa till när vi försökt betala skulderna innan kfm. Men när vi sen såg ljuset i tunneln och tänkte nu blir det ju lite bättre men icke. Kom som en käftsmäll. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (X) skrev 2025-08-11 19:47:47 följande:
    Vet inte vad du tjänar men minst 20 tkr bör du få ut i alla fall. Men troligen mer.
    Nope, får faktiskt ut något mindre än 20.000, vården där jag bor betalar inte särskilt bra. 
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 19:55:46 följande:
    Vi blev sambo långt innan skulden kom. 

Men det är väl skitsamma vad systemet säger, det är orimligt på sitt sätt att man som ej skuldsatt får sämre ekonomi för att någon annan har skulder. Då tar man indirekt över någons skulder. 

Men nu är ju grejen att han får behålla så otroligt lite jämfört med vad test-uträkningen sa. Vilket försätter oss i en ännu större ekonomisk kris.
    Men har dwt blivit rätt uträknat, undrar man då?
  • Anonym (H)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-11 19:48:05 följande:

Hur går det för er, TS? Har ni lyckats få kontakt med kfm?
  • vxx

I och med att du skriver att din sambo haft företag och nämner konkurs, tar jag det som att det var en enskild firma?

Då är det ju tyvärr så att man som ägare själv är ansvarig för alla skulder, det finns ingen skillnad mellan firman och den privata ekonomin. Det är en av de stora riskerna med den företagsformen. Skriver detta lite som en uppmaning för eventuella som läser tråden och går i tankar om enskild firma.

Många som drev enskild firma under pandemin stod inför svåra val: fortsätta kämpa eller lägga ner. Ofta kan det faktiskt vara mindre riskfyllt att avsluta i tid än att dra på sig ännu mer skulder. Pratade ni om de riskerna när det började kärva under pandemin?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Arg)
    vxx skrev 2025-08-16 03:57:39 följande:

I och med att du skriver att din sambo haft företag och nämner konkurs, tar jag det som att det var en enskild firma?

Då är det ju tyvärr så att man som ägare själv är ansvarig för alla skulder, det finns ingen skillnad mellan firman och den privata ekonomin. Det är en av de stora riskerna med den företagsformen. Skriver detta lite som en uppmaning för eventuella som läser tråden och går i tankar om enskild firma.

Många som drev enskild firma under pandemin stod inför svåra val: fortsätta kämpa eller lägga ner. Ofta kan det faktiskt vara mindre riskfyllt att avsluta i tid än att dra på sig ännu mer skulder. Pratade ni om de riskerna när det började kärva under pandemin?

Vi var högst medvetna om riskerna med Enskild firma, men steget till AB blev för stor och företaget för litet. Vi övervägde många olika alternativ. 
    Tyvärr så blev det tillslut konkurs. Grejen är också att har man byggt upp något fråm grunden är det väldigt svårt att se det fallera och man försöker in i det sista att rädda det. Dessutom var det ingen som ville anställa under pandemin vilket gjorde att det inte fanns så myckrt alternativ. 

Men man lär sig av sina misstag. 
  • Anonym (Arg)
    Agdaa skrev 2025-08-22 11:46:53 följande:

För djävligt att så många vanliga människor blir drabbade av denna coronabluffen o alla stora företag gör storvinster på det :(

Det är jättemånga småföretag där jag bor som gått i konkurs eller fått lägga ner pga pandemin. Både under och efter för att det inte gick att återhämta till att vara lika lönsamt som före pandemin. 
  • Anonym (GD)
    Agdaa skrev 2025-08-22 11:46:53 följande:

För djävligt att så många vanliga människor blir drabbade av denna coronabluffen o alla stora företag gör storvinster på det :(

Coronabluffen?
    Behåll din foliehatt du men sprids inte lögner. 
  • AllaKramas

TS ska ha full cred med stående ovation.

Du testas med en jäkla skitsituation, och får troligen stå pall för  mera skit igen och igen men klarar du det på rätt sätt nu kommer du att leva lyckligt och länge sen.

• AllaKramas
    Anonym (GD) skrev 2025-08-22 16:48:31 följande:
    Coronabluffen?
    Behåll din foliehatt du men sprids inte lögner. 
    Allt blir bra om man svarar som en god vän.
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Hej TS

Jag förstår din besvikelse och frustration.
    Detta är en del av samboskapet som många inte vet om men som man blir varse om när man är i kontakt med myndigheter såsom kommun, Försäkringskassa och kronofogden.

Jag skulle råda att din sambo kontaktar kommunens budget och skuldrådgivare (om ni inte redan har gjort det) som  kan hjälpa till att kolla om uträkningen blivit rätt, räkna på hur lång tid det kommer att ta för att bli av med skulderna samt se på eventuella andra lösningar. De kan även ringa till KF tillsammans.
    Ni kan även gå tillsammans om ni vill ha hjälp att lägga upp ekonomin.

Rådgivningen är gratis, rådgivaren har tystnadsplikt samt mött många i er situation.

En viktig sak, låt inte eventuella sparpengar ligga på sambons konto. KF har rätt att utan förvarning gå in på kontot och ta dem...
    Jag tror inte heller att ett ihopbakslån kommer att lösa något. Sambon har betalningsanmärkningar och aktivt saldo hos KF och kommer inte godkännas för något lån.
    Om du skriver dig på något lån (även bara som medlåntagare) så blir du lika betalningsansvarig och de har rätt att kräva dig till lånet är slutbetalt.

Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt

/mvh en fd budget och skuldrådgivare

Svar på tråden Löneutmätning