• Anonym (Mynt och ören)

Mynt är som faxmaskiner – dags att kasta dem på skroten.

Alla som fortfarande använder mynt år 2025 måste ha kvar VHS-band hemma också.

Mynt är inte ?kulturarv?, det är gammal teknik som gör fickan tung, kassörskan långsam och miljön sämre.

Och snälla, kom inte dragandes med ?men kontanter funkar när nätet ligger nere? ? om du planerar hela din ekonomi för en hypotetisk zombieapokalyps kanske du ska börja odla potatis istället.

Det är som att vissa vill hålla kvar vid mynt bara för att slippa känna sig gamla.

Jag säger: smält ner rubbet, gör något nyttigt av metallen och låt Swish och kort ta över helt.

Eller är det någon som faktiskt kan ge ett enda vettigt skäl till varför vi inte gör det?

• Svar på tråden Mynt är som faxmaskiner – dags att kasta dem på skroten.
  • EpicF
    Anonym (A) skrev 2025-08-14 14:10:34 följande:
    Har faktiskt varit med om det en gång, på willys. Folk stod som frågetecken och kön till uttagsautomaten var lång. Jag hade några sedlar i mobilfodralet och bara  betalade. Lär bli kaos om kontanter avskaffas och systemen ligger nere i dagar eller veckor.
    Har varit med om det många gånger i alla typer av butiker. 
  • EpicF
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-08-14 16:53:26 följande:
    Det gör vi på mitt med då mailen inte är säker gällande sekretessbelagda uppgifter.
    Samma här. 
  • Anonym (Asdfg)
    EpicF skrev 2025-08-14 17:23:42 följande:
    Har varit med om det många gånger i alla typer av butiker. 
    Jag med. Senast det hände mig var på Ica, för ca 3-4 år sen. Sen det stora knaset med coop och en massa andra betalsystem är ju inte allt för längesedan.
    Ingen fick komma in i butiken, utom vi med kontanter förstås.
    Folk stod utanför och svor över Ica, eller kanske bara för att de inte varit förutseende nog att ha kontanter😉?

Förstår inte vad folk har emot kontanter? Det är ju bara att strunta i att använda dem om det inte passar?
    Jag tar alltid ut minst tusen i månaden bara för att.

Läste häromdagen att turister får det svårt när inte bankomaterna är laddade med tillräckliga summor och genom att färre ställen tar kontanter.
    Skitställen som inte tar kontanter! Snåla ägare som inte vill betala för värdetransport.
    Vill de naiva människor som förespråkar slut på kontanter skrämma iväg turister och därmed minska hela den näringen och därmed stoppa utlandsinvesteringar på sikt?
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (v) skrev 2025-08-14 14:49:23 följande:

Ja kontanter är löjligt och de aktivister som kör med påhittade scenarion för att kunna gnälla om digitalisering av betalningsmedel är också löjliga. Jag kan dock anse att sedlar kan få finnas kvar.

Och ni som hatar kontanter är naiva för dess verkningar.

Vad tycker du att turister ska göra? Ladda ner swish på svenska utan svenskt bankkonto eller hur hade du tänkt det?
    Se där, du förstår ju varför sedlar behöver finnas. Mynt också. Du kan ge bort dina eventuella mynt till tiggare om de inte duger för dig!
  • Anonym (Uldis)
    Anonym (n) skrev 2025-08-14 14:16:48 följande:

Kontanter är väldigt värdefulla för de som förbereder en flykt från en kontrollerande partner och liknande. Men det vill du inte höra utan bara gulligull. Älskar när andra ska vara för att vara...

Är det förbjudet att skaffa nytt bankkonto i annan bank och börja flytta pengar?

Nej, det är det inte. Och du lär inte kunna betala hyran med cash ändå så vem ska du betala cash till i det läget- en grönsakshandlare på torget som gömmer dig i en pallkrage?
  • Anonym (v)
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-08-14 17:40:10 följande:
    Och ni som hatar kontanter är naiva för dess verkningar.

Vad tycker du att turister ska göra? Ladda ner swish på svenska utan svenskt bankkonto eller hur hade du tänkt det?
    Se där, du förstår ju varför sedlar behöver finnas. Mynt också. Du kan ge bort dina eventuella mynt till tiggare om de inte duger för dig!
    Oavsett behöver jag inte hitta på en massa scenarion så som vissa i tråden. Tycker inte det är något negativt att inte vara en aktivist.
  • Anonym (Utlandssvensk)

För turister är det ju toppen att det finns kontanter. Som utflyttad svensk får jag varken ha bank-id eller swish, så det är jättepraktiskt med kontanter så jag slipper en massa dyra kortavgifter.

• Anonym (Mynt och ören)
    Anonym (Utlandssvensk) skrev 2025-08-14 19:05:01 följande:

För turister är det ju toppen att det finns kontanter. Som utflyttad svensk får jag varken ha bank-id eller swish, så det är jättepraktiskt med kontanter så jag slipper en massa dyra kortavgifter.

Även om kontanter kan kännas praktiska för vissa, så är deras användning ofta dyrare och mindre säker än digitala betalningar. Kortavgifter kan ofta undvikas genom att välja bank eller kort som inte tar extra avgifter, och digitala betalningar ger dessutom bättre spårbarhet, minskar risk för stölder och förenklar administration för både privatpersoner och företag.
  • Anonym (BK)
    Anonym (Utlandssvensk) skrev 2025-08-14 19:05:01 följande:

Jag bor utomlands sedan 26 år och har både bankid och Swish men det kräver att du har ett svenskt bankkonto. 

• Anonym (Utlandssvensk)
    Anonym (Mynt och ören) skrev 2025-08-14 20:58:22 följande:
    Även om kontanter kan kännas praktiska för vissa, så är deras användning ofta dyrare och mindre säker än digitala betalningar. Kortavgifter kan ofta undvikas genom att välja bank eller kort som inte tar extra avgifter, och digitala betalningar ger dessutom bättre spårbarhet, minskar risk för stölder och förenklar administration för både privatpersoner och företag.
    Precis, det är praktiskt för vissa. Turister, bland annat. Och turism är ju väldigt viktigt.
  • Anonym (n)
    Anonym (Uldis) skrev 2025-08-14 18:27:28 följande:
    Är det förbjudet att skaffa nytt bankkonto i annan bank och börja flytta pengar?

Nej, det är det inte. Och du lär inte kunna betala hyran med cash ändå så vem ska du betala cash till i det läget- en grönsakshandlare på torget som gömmer dig i en pallkrage?
    Vissa behöver inte spela dumma... Jisses.

Flytta pengar mellan konton? Jag hoppas att du kan tänka lite längre egentligen för jag kan verkligen inte ödsla energi på att förklara sånt som är självklart. Eller en enkel googling bort om man är så lat. 
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (Mynt och ören) skrev 2025-08-14 20:58:22 följande:
    Låt folk göra som de vill. Om du inte gillar kontanter så använd dem inte. Gott så.

Andra vill inte att varje köp de gör och därmed hur de rör sig och lever ska finnas så "lättillgängligt" om det hamnar i fel händer. De med skyddad identitet eller flyktingar från länder där det är vanllgt att hemlandet spionerar på de som flytt.
    Eller vill inte att turister ska bojkotta Sverige eller att utlandssvenskar ska få problem.
    Många som tänker lite längre ser en trygghet med lite äkta valuta. Blir det krig eller någon anann typ av katastrof här, eller en simpel hackerattack så stannar ju folks ekonomiska liv av utan tekniken.
    Varför ska vi som land experimentera och ge upp riktig valuta, bara för att? Jag gissar att Stockholmsbörsen skulle sjunka som en sten om regeringen gick ut med ett sådant besked, men är ingen ekonom förstås.
    Låt både mynt och sedlar vara kvar!

För den som är intresserad av ämnet så finns det en massa på flashback om allt negativt många inte tänker på med att ta bort kontanter. Många riktigt kunniga inom ekonomi skriver välskrivna inlägg. I underforumet ekonomi. Minns inte vilken tråd, det var ett tag sen, men att söka på kontanter funkar nog.
  • Anonym (Påvägtillbaks)

Kontanter är på väg tillbaks nu, även bland yngre, visar en sökning med ChatGPT. Låt folk betala med vad de vill.

• Core

Det krävs ingen zombie apokalyps. 

Den mest drabbade infrastrukturen i Ukraina är inte vägar och elverk. Det är den digitala infrastrukturen, den är lättåtkomlig och ett enormt maktmedel.

Hur kan du vara så verklighetsfrånvänd?

Om bara något år kan exempelvis Ryssland ha så starka AI verktyg att det är på några knapptryck kan få bankernas digitala tjänster att sluta fungera. Hur många dagar tror du att det tar innan det är fullkomlig hysteri? Eller tänker du att staten kommer in och löser det åt dig?

Jag tycker inte att man ska vara allt för konspiratoriskt lagd, eller orolig. Men man ska heller inte vara korkad och naiv. 

Svar på tråden Mynt är som faxmaskiner – dags att kasta dem på skroten.