• Anonym (Henke)

Bonusförälder- feedback?

Sambo och fästman till en fantastisk kvinna, men bär också den otacksamma titeln som bonusförälder varannan vecka. Gnäll och tjafs varje dag, ingenting på semestern har varit bra. Allt är dåligt här (för att vi inte servar barnen, utan ger dom lite ansvar, såklart med respekt för deras ålder).

Min fästmö är lite lat och tror att det ?går över?. Tackar henne såklart för förhoppningen, men är man en lat förälder som inte hjälper sina barn utan bara ger dom det dom vill ha hela tiden, så tror jag att det kommer det bli tufft framöver.

Hon kan inte ta en konflikt med barnen, för hon orkar inte med tjafset och är rädd att den andre föräldern till barnen skall reagera och bli arg. Jösses.

Har pratat med henne om att i ett hushåll skall väl ändå alla trivas och respekteras, men finns tydligen undantag enligt henne då barnen får bete sig exakt som dom vill utan konsekvenser.

Är inne på att snart skaffa en egen lägenhet, så vi kan vara särbos dom veckorna barnen är här, för snart orkar man inte mer och jag blir ingen rolig/bra familjemedlem. Har någon här gjort detta och hur fungerar det för er? Och med barnen?

Ni behöver inte dra en rant mot mig då jag redan vet att jag inte blir en rolig/bra vuxen när barnen är här varannan vecka och har tankar på att lösa det på bästa sätt. 

Hej!

• Svar på tråden Bonusförälder- feedback?
  • Anonym (d)

Tror du att hon går med på det då?

• Anonym (Henke)
    Anonym (d) skrev 2025-08-14 20:00:34 följande:

Tror du att hon går med på det då?

Förmodligen inte. Hon är noga med att man ska bo tillsammans och vara en familj, men det blir svårt när hon inte uppfostrar sina barn när det kommer till respekt för alla i familjen.
  • Anonym (inte bonusförälder)

Som bonusförälder kan du alltid fly när barn är som barn är mest och du inte gillar det. Det kan inte övriga föräldrar. Inte utan att ge upppp sina barn i alla fall.

Eller, det förstås, min mamma bara stack och lämnade tre barn åt sitt öde i en månad. Visst, hon kom tillbaka, men tilliten gjorde det inte.

• Anonym (De)
    Anonym (Henke) skrev 2025-08-14 20:07:04 följande:
    Förmodligen inte. Hon är noga med att man ska bo tillsammans och vara en familj, men det blir svårt när hon inte uppfostrar sina barn när det kommer till respekt för alla i familjen.
    För många år sedan kände jag ett par som hade varsin lägenhet på samma trapplan. Så att de kunde dra sig tillbaka till sitt när de önskade det. Den lösningen är ju förstås väldigt svårt att få till rent praktiskt.

Kan ha förståelse för att du blir irriterad om det är helt orimligt när det gäller hennes barn, om de gör helt som de vill och inte hjälper till utifrån sina förutsättningar.

Samtidigt tror jag inte du förstår hur dåligt samvete man kan ha för barnen efter en skilsmässa. 
    Exet verkar också kontrollera vad hon gör, obehagligt! Han är väl bitter och svartsjuk?

Men hon gör inte barnen en tjänst genom att inte ge dem några ramar. Fråga henne om hennes egen uppväxt var sådan, och hur hon i så fall ser på den idag.
  • Anonym

Jag tycker det är en utmärkt ide att du har ett eget boende och att ni bor ihop de veckor hon inte har barnen.
    Jag skulle inte heller stå ut om jag var du. Varför ska du utsätta dig för detta?
    Det blir ju fördelar för henne också. Hon kan göra som hon vill med sina barn utan att någon ifrågasätter elelr tycker det är dåligt det hon gör. 

• Anonym (Bonusförälder)

Hur gamla är barnen? Har ni gemensamma?

Beroende på barnens ålder har ni rätt till familjestöd och du har rätt till stöd som bonusförälder.

Är själv bonusförälder med gemensamma barn, ingen kan förstå eller hjälpa en om man själv inte varit i vår sits. Den må va självvald men inte fan trodde man det skulle kosta så mycket av ens glädje och välmående.

• Anonym (Henke)
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2025-08-15 05:40:07 följande:

Beroende på barnens ålder har ni rätt till familjestöd och du har rätt till stöd som bonusförälder.

Är själv bonusförälder med gemensamma barn, ingen kan förstå eller hjälpa en om man själv inte varit i vår sits. Den må va självvald men inte fan trodde man det skulle kosta så mycket av ens glädje och välmående.

Två bonusbarn, båda ligger i åldersspannet 5-10år.
    Inga gemensamma barn, vilket inte heller intresserar mig med mig fästmö i dagsläget.

Jag har själv gått i familjerådgivning, funkat bra till och från.

Intressant, hur funkar det för er med gemensamt barn och bonusbarn? Kanske är helt annorlunda hos er och med din partner. Men även om det funkar har vi bonusföräldrar tyvärr en otacksam roll, som funkar när det passar men inte när man själv ställer krav. Tråkigt, för det dödar familjedynamiken. 
  • Anonym (Bonusförälder)
    Anonym (Henke) skrev 2025-08-15 09:40:03 följande:
    Två bonusbarn, båda ligger i åldersspannet 5-10år.
    Inga gemensamma barn, vilket inte heller intresserar mig med mig fästmö i dagsläget.

Jag har själv gått i familjerådgivning, funkat bra till och från.

Intressant, hur funkar det för er med gemensamt barn och bonusbarn? Kanske är helt annorlunda hos er och med din partner. Men även om det funkar har vi bonusföräldrar tyvärr en otacksam roll, som funkar när det passar men inte när man själv ställer krav. Tråkigt, för det dödar familjedynamiken. 

Föreslå att ni går iväg och pratar, hon för sig, du själv och båda tillsammans. Det har jag fått göra med min man för det är antingen hjälp utifrån där en objektiv individ får vara med och hjälpa och bedöma eller att jag flyttar då jag inte fixar veckorna hans barn är här. Det är dock av andra anledningar än vad du har men här behöver jag få en opartisk individ att öppna upp hans ögon för problem och situationer som kräver förbättring.

Jag tar inget ansvar för hans barn, är också två stycken 5-10 år, jag lagar mat ibland om jag känner för det då jag går hemma med bebis. Men aldrig att jag skjutsar till och från skolan, är hemma med dom så han kan åka iväg osv. Detta är på pappans intiativ och inte jag som vägrar, han sa det redan när vi träffades och håller fast vid det innan andra som inte varit i vår sits hoppar på mig. Där emot tar jag 80% av allt ansvar för våra gemensamma som är 2 under 2 år vilket inte bekommer mig. Ett av hans barn har fått adhd/autism diagnos och det andra barnet har till 99% det också. 

Så hos oss är problemet att kraven på barnen från pappas sida är lite väl höga och konflikter uppstår av den anledningen. Vilket i sin tur gör att mina krav på min man att sänka ribban och låta barnen vara barn framkallar konflikter mellan oss. 

Upplever samma känslor som du gör gällande familjedynamiken, den finns liksom inte där. Jag känner ingen som helst anknytning till hans barn heller. 

• Anonym (De)

Som bonusförälder behöver man inte känna anknytning till bonusbarnen, det räcker om man är en vänlig och rättvis vuxen, ungefär som personalen på en förskola är t.ex. 

Det är ändå en svår sits, man ska inte behöva tolerera vad som helst. Någon slags grundläggande respekt i kommunikationerna bör finnas! Som bonusförälder ska man inte behöva bära partnens dåliga samvete över skilsmässan, genom att barnen ska få bete sig hur som helst mot en.

• Anonym (Henke)
    Anonym (De) skrev 2025-08-17 07:39:44 följande:

Som bonusförälder behöver man inte känna anknytning till bonusbarnen, det räcker om man är en vänlig och rättvis vuxen, ungefär som personalen på en förskola är t.ex. 

Det är ändå en svår sits, man ska inte behöva tolerera vad som helst. Någon slags grundläggande respekt i kommunikationerna bör finnas! Som bonusförälder ska man inte behöva bära partnens dåliga samvete över skilsmässan, genom att barnen ska få bete sig hur som helst mot en.

Tack! Det är nog detta min fästmö inte ser, då det mesta troligtvis ligger under dåligt samvete. Därav får barnen bete sig lite som de vill, för att inte skapa konflikt och det ska alltid vara ?bra och roligt på mammaveckor?. Hennes tycke och egna ord.

Jag känner ingen direkt anknytning då det förekommer tjafs som inte hade blivit så stora som det tyvärr blir. I brist på respekt och stöttning från min fästmö så har det fått mig att tappa den känslan om anknytning till hennes barn. Ser inte ens fram emot när de kommer hem till oss, känner bara att det blir en ny jobbig vecka där jag är gäst i mitt eget hem.
  • Xenia

Varför måste föräldrar ha så dåligt samvete över skilsmässa att de slutar att uppfostra barnen? De hade väl goda skäl för skilsmässa och nuförtiden är det så vanligt att man inte behöver se det som en katastrof.

Kan ni inte gå på familjeterapi och förklara att problemet är dels att ni har olika syn på uppfostran, dels att du öht inte får säga till barnen och därför känner dig som gäst i ditt eget hem? I praktiken är du bara en inneboende, en gäst brukar man måna om.

Vill hon inte gå med på familjeterapi så tycker jag ni ska bli särbor. Barnen kommer att bo hemma i över tio år till. Vill du verkligen leva så i 10-15 år till? Barnen kanske inte ens flyttar ut vid 18-19 års ålder utan får stanna hemma några år till - utan att varken betala för sig eller hjälpa till hemma. För mamma har ju så dåligt samvete och är så konflikträdd. 

Tänk dig när barnen blir tonåringar... Ser du fram emot det?

• Anonym (huldra)
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2025-08-15 05:40:07 följande:

Kan bara instämma! Hade jag haft en susning om hur illa styvfamiljslivet skulle bli hade jag dragit efter första träffen.

Tyvärr hann vi flytta ihop och få ett gemensamt barn innan helvetet körde igång. Exet var oerhört svartsjuk på att mannen fått en ny familj och körde "dåligt-samvete-racet"  från sekunden vår son föddes.

Ska inte dra hela mitt livs story men det slutade med att jag i stort sett var ensam förälder till vår son trots att vi bodde ihop. Sonen har alltid kommit sist på sin pappas prioriteringslista.

Nu är han vuxen och jag undrar om jag inte borde lämnat förhållandet och verkligen levt ensam med sonen. Det hade absolut inte gjort någon skillnad i hur mycket tid pappan tillbringat med sonen. Skillnaden hade blivit att sonen i alla fall sluppit se med egna ögon hur hans pappa prioriterat sina äldre barn.

Men hoppet är det sista som överger människan och dum som jag var hyste jag ändå ett pyttelitet hopp om att pappan skulle ändra sig.

Det gjorde han naturligtvis aldrig och nu sitter jag här och sörjer att jag lät mitt liv förstöras, dessutom på bekostnad av min älskade sons självkänsla och välmående.
Svar på tråden Bonusförälder- feedback?