-
-
Svar på tråden Äldre barn
-
Jag hade tagit en trea. Sedan bott där tills barnen har egna boenden. Barnen är stora och behöver inte bo varann vecka. Ni kan träffas mkt ändå. Och du har ett gästrum.
-
En trea och använda den hur tänkte du isåfall? Ett rum som flexibelt gästrum? eller Åt yngsta? Det som stör är också att det är jag som står för all struktur o stöd i vardagen som behövs. Den andra föräldren är fysiskt närvarande men knappast mentalt för barnen. Har noll koll o noll framförhållning o noll idé om att det är något fel med det?
-
Barnen är nästa vuxna. De kan i stort sköta sina egna liv.
Prata med barnen på ett vuxet sätt hur de ser på boende mm. -
Absolut. Men jag tänker nog att jag ägnat hela livet åt att låta deras behov styra o nu vill jag även själv ha tänkt hur det blir bäst för inte bara dem utan mig så därför vill jag fundera lite innan jag lyfter det med dem o gärna ha input på saker jag inte själv tänkt på
-
De är 18 och 20 år. Varför behöver de en förälder som stöd och struktur i sin vardag? 20-åringen kan sovs hos pappan och 18-åringen hos dig. Vill den stora sova över hos dig någon gång så har du väl en soffa?Anonym (Fundersam) skrev 2025-08-16 09:12:21 följande:
En trea och använda den hur tänkte du isåfall? Ett rum som flexibelt gästrum? eller Åt yngsta? Det som stör är också att det är jag som står för all struktur o stöd i vardagen som behövs. Den andra föräldren är fysiskt närvarande men knappast mentalt för barnen. Har noll koll o noll framförhållning o noll idé om att det är något fel med det?
-
Känner till en mamma i liknande situation.Anonym (Fundersam) skrev 2025-08-16 09:12:21 följande:
Hon såg till att få en lägenhet, en 3a, där det gick att stänga om vardagsrummet och det inte var ett genomgångsrum. Där bodde hon sedan. Men de använde det stora rummet en del gemensamt också. -
Det var en god tanke! Varsitt rum varav ett delas ibland
-
Kanske kan gå ditåt. De har behövt mycket stöd. Men rullar rätt bra nu.Anonym (Lomma) skrev 2025-08-17 21:31:49 följande:De är 18 och 20 år. Varför behöver de en förälder som stöd och struktur i sin vardag? 20-åringen kan sovs hos pappan och 18-åringen hos dig. Vill den stora sova över hos dig någon gång så har du väl en soffa?