• Anonym (Fred)

Man kan inte bli utbränd om man lever vettigt!

Ja, detta är någonting jag hävdar.
    Antingen missköter man sig fysiskt och/eller så missköter man sig psykiskt. 

Lever man vettigt blir man inte utbränd.

Åsikter?

• Svar på tråden Man kan inte bli utbränd om man lever vettigt!
  • OlleSQ
    Anonym (Fred) skrev 2025-08-18 06:20:49 följande:
    Håller inte med om det..Att ett barn dör är något som har skett. Det går att fortsätta göra bra saker. Däremot kan jag förstå om man fastnar i mörkret för det för att det är något verkligt tufft som händer.

Om man däremot har extremt krävande barn och dessutom en stalker på halsen som alltid väcker en så att man inte får vila så är risken stor för att bli utbränd. Det är dock inget vettigt liv att leva så. Bara det att det är väldigt svårt att påverka själv i det läget.
    Så att ens barn dör är inte något verkligt tufft. Ja du, nu önskar jag ingen något ont men människor som inte kan sätta sig in andras situation saknar empati och det är väl tveksamt ens om de får uppleva en sådan sak själv lär sig något av det inför andras situation.
  • Jimmy75
    Anonym (Fast..) skrev 2025-08-18 11:05:57 följande:
    Som flera andra här tolkar du det jag skriver rent känslomässigt och irrationellt. Tror inte att du jobbar med att utreda neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Hade du gjort det hade du kunnat se mer nyanserat på mina inlägg, som den utbildade människa du då hade varit. Det är mest folk som inte har utbildning som feltolkar och fultolkar.

Observera att jag inte har talat för ALLA med diagnoser, utan vissa.

Nej jag har förstått att du har en fyrkantig syn på saken vilket är ironiskt eftersom du tycker att jag inte ser nyanserat på saken. Att det inte passar din syn på saken vad jag jobbar med kan jag inte rå för och jag har varken anledning eller behov att presentera bevis för det. Du började i änden som om det var den stora merparten av alla med NPF som på olika vis gömde sig bakom sin diagnos men nu återkommer du till att det handlar om vissa och då faller liksom grejen. Vad är poängen med att diskutera undantag? Du uttrycker ett förenklande och nedsättande sätt att se på individer med diagnoser, tycker inte det är ett dugg märkligt att jag visar liten tolerans mot det just eftersom jag möter så många med fruktansvärda lidande och svårigheter i min vardag. 

jag kommer dock ingenstans med det så jag släpper det nu. Finns inget jag kommer kunna säga som leder till någon insikt eller förändrat tankesätt hos dig. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Fred) skrev 2025-08-18 11:54:10 följande:
    Du lever i ett bra tillstånd. Då klarar man nästan allt i bra många år. 

Ge dig själv mer beröm för hur du är. 
    Nej det är inget bra tillstånd att inte leva på ett vettigt sätt, ska försöka nu att minska stress, äta sundare, göra mer av vad jag vill, träna etc.

Har levt osunt länge, jag blir inte utbränd av det men det är varken kul eller hälsosamt. Beröm? Ger knappast mig själv beröm för att vara slitstark och tålig men knäpp. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-08-18 11:24:30 följande:
    Jag har konstant levt ovettigt med dåliga vanor i alla avseenden med mycket stress i 35 år hittills, så enligt din teori borde jag bli utbränd men det har inte hänt än. 
    Fast det finns väl ingen motsägelse i det, att det är osunt att leva stressigt betyder ju inte att det inte finns de som ändå kommer undan med det. Det finns de som klarar att leva mycket stressiga liv utan att bli utbränd. Det betyder inte att psykisk stress inte orsakar utbrändhet hos andra.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-08-18 13:27:07 följande:
    Nej det är inget bra tillstånd att inte leva på ett vettigt sätt, ska försöka nu att minska stress, äta sundare, göra mer av vad jag vill, träna etc.

Har levt osunt länge, jag blir inte utbränd av det men det är varken kul eller hälsosamt. Beröm? Ger knappast mig själv beröm för att vara slitstark och tålig men knäpp. 
    Ändra före du blir äldre, kroppen har mindre reservkraft senare.
  • Anonym (Fred)

Du borde definitivt ge dig beröm för att du är slitstark. För det betyder att du har en bra intern dialog.
  • beli
    Anonym (Fred) skrev 2025-08-18 21:02:53 följande:
    Du borde definitivt ge dig beröm för att du är slitstark. För det betyder att du har en bra intern dialog.
    Du själv har ingen bra dialog..
  • Anonym (Fred)

Ge dig ändå beröm för det du gör bra. För du lever fortfarande i rätt tillstånd vilket är hälsosamt. Även om du lever i det rätta tillståndet ohälsosamt.
  • Anonym (Bränd igår)

Är du av åsikten att rårivna morötter, 8 h sömn, meditation och hårdträning är svaret på all utbrändhet?  

Blir lite förvånad över det ?platta? resonemanget. 

Alla blir inte utbrända, men en del blir det? tyvärr?
    I vilken värld har alla människor samma förutsättningar att sköta sig så där fysiskt och psykiskt som du menar? 

Det finns massor som skiljer oss människor åt. 
    Vår erfarenhet, uppväxt, synsätt, vår känslighet, våra gener?
    Det finns människor med ämnesomsättningsproblematik, ångest, handikapp, sjukdomar, syndrom.. ja hur mycket som helst. 

Vissa glider fram genom livet på en räkmacka medan andra måste klättra över höga berg och gå genom eld. 

Du får gärna utveckla din åsikt lite mer, det låter som att du inbillat dig att alla människor är precis likadana Och har exakt samma förutsättningar. 

Utbrändhet handlar om så mycket mer än så?

Får jag lov att tipsa dig om lite påläsning om något som kallas KASAM? Du kan googla. 

• Anonym (Fred)
    Anonym (Bränd igår) skrev 2025-08-19 18:15:49 följande:

Är du av åsikten att rårivna morötter, 8 h sömn, meditation och hårdträning är svaret på all utbrändhet?  

Blir lite förvånad över det ?platta? resonemanget. 

Alla blir inte utbrända, men en del blir det? tyvärr?
    I vilken värld har alla människor samma förutsättningar att sköta sig så där fysiskt och psykiskt som du menar? 

Det finns massor som skiljer oss människor åt. 
    Vår erfarenhet, uppväxt, synsätt, vår känslighet, våra gener?
    Det finns människor med ämnesomsättningsproblematik, ångest, handikapp, sjukdomar, syndrom.. ja hur mycket som helst. 

Vissa glider fram genom livet på en räkmacka medan andra måste klättra över höga berg och gå genom eld. 

Du får gärna utveckla din åsikt lite mer, det låter som att du inbillat dig att alla människor är precis likadana Och har exakt samma förutsättningar. 

Utbrändhet handlar om så mycket mer än så?

Får jag lov att tipsa dig om lite påläsning om något som kallas KASAM? Du kan googla. 

Nej. Så menar jag inte.

Om det är någon faktor som är viktigast så är det hur man svarar på det som händer. Om man håller på och jagar upp sig för allt kan man träna och äta hur bra som helst. Man lär bli utbränd ändå.

Om man däremot svarar med lugn på det som händer så kan man missköta sig rätt grovt utan att bli utbränd.

Mat och träning spelar nästan ingen roll för utbrändhet så länge man inte har ett aktivt jobb.
  • Anonym (X)
    Anonym (Fred) skrev 2025-08-19 17:36:10 följande:
    Ge dig ändå beröm för det du gör bra. För du lever fortfarande i rätt tillstånd vilket är hälsosamt. Även om du lever i det rätta tillståndet ohälsosamt.
    Rätt tillstånd?
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Fred) skrev 2025-08-16 16:50:13 följande:
    Man kan inte bli utbränd om man lever vettigt!

Ja, detta är någonting jag hävdar.
    Antingen missköter man sig fysiskt och/eller så missköter man sig psykiskt. 

Lever man vettigt blir man inte utbränd.

Åsikter?

Utbrändhet hänger ofta ihop med NPF. När kraven ökar hänger energin inte med. Man tar ut sig.
Svar på tråden Man kan inte bli utbränd om man lever vettigt!