• Anonym (Josef)

Varför avstår män från relationer med kvinnor?

Hej allihop. Jag hoppas att ni har haft en trevlig helg.

Under den senaste tiden har det varit trådar om relationer här i FL. Bl.a en tråd om äktenskapet som institution och där dess existens ifrågasattes av trådens TS. Det fick mig att tänka på situationen i Staterna där män i allt högre grad avstår från äktenskap och forskare förutspår att inom några år bara kommer hälften av alla kvinnor mellan 25-45 år att vara ogifta och utan barn. Anledningarna är olika beroende på vilka man frågar, men det som ofta nämns som skäl till att män uppvaktar kvinnor alltmer sällan är bl.a meetoo och medföljande feminism som avskräcker män från att ta kontakt med risk för rättsliga följder. Även rädsla för att bli uthängd i sociala medier nämns.  Men främst nämns risken för mannen att förlora större delen av hans tillgångar vid en skilsmässa. Den amerikanska lagstiftningen kring skilsmässor har inte förändrats mycket på 100 år och mycket är baserat på hur det var förr då männen drog in pengarna i hushållet medan frun var hemma och tog hand om barn och hushåll. Eftersom kvinnor och barn var mera utsatta vid skilsmässor tog familjerätten (och gör så än idag) mer hänsyn till dem för att dem inte skulle hamna på gatan och det kan jag förstå. Kvinnans möjligheter till egen försörjning var inte stora på den tiden. Idag är läget annorlunda med en hög grad amerikanskor i arbetslivet, men familjerättens sätt att arbeta har inte förändrats och trots till synes vattentäta äktenskapsförord (om nu kvinnan gick med på dem) kan en skicklig advokat hitta kryphål åt kvinnan som gör att han blir barskrapad. Männen i Staterna anser med goda skäl att de har staten emot sig.

I Sverige är det annorlunda. Här tar familjerätten mer hänsyn till alla parter, men även här ses mannen ofta som förloraren i en skilsmässa både ekonomiskt och känslomässigt. 80% av vårdnadstvisterna utfaller till kvinnans fördel.

I Sverige avstår mannen kanske relationer i mindre grad än i Staterna, men de finns säkert de som gör det och om några av er finns här i FL skulle det vara intressant att få ta del av era tankar i detta. Varför avstår ni från relationer med kvinnor?  

Bara för att förtydliga vänder jag mig naturligtvis till enbart heterosexuella män i min fråga.

• Svar på tråden Varför avstår män från relationer med kvinnor?
  • Xenia

Är det någon skillnad på varför män väljer bort äktenskap och familj och varför kvinnor gör det? Förutom att män gör en stor sak av det genom att göra ideologi av det, MGTOW.

• Anonym (M)
    Xenia skrev 2025-08-18 15:20:14 följande:

Är det någon skillnad på varför män väljer bort äktenskap och familj och varför kvinnor gör det? Förutom att män gör en stor sak av det genom att göra ideologi av det, MGTOW.

För män är det viktigt att vara den som väljer bort och att inte bli bortvald. 

Sanningen är nog att de som bekänner sig till MGTOW redan blivit bortvalda av kvinnor, och ser detta som någon slags tillbaka-kaka. De tror att kvinnor ska bli ledsna och ångra att de valde bort dessa män. Sanningen är väl snarare att kvinnor bara tycker det är skönt att dessa män förstår att de inte är gångbara på marknaden alternativt skiter i vad dessa män gör. 
  • Anonym (Kjell)
    Xenia skrev 2025-08-18 15:20:14 följande:

Jag förstår inte heller varför man måste göra en rörelse av det. För mig är det ett personligt och privat val. Ser ingen anledning till att "hitta andra som mig".
  • Anonym (man)

Män avstår inte från relationer med kvinnor i någon större utsträckning, och förmodligen inte i högre grad än vad kvinnor gör. Inga män jag känner (och jag känner många) avstår aktivt från relationer med kvinnor. Jag känner ett fåtal som "gett upp" att aktivt försöka träffa någon av olika skäl, men ingen av dem skulle avstå från en relation om rätt kvinna råkade korsa deras väg och ömsesidigt tycke skulle uppstå.

Detta verkar vara total "manosphere"-dynga.

• Postman
    Anonym (man) skrev 2025-08-18 15:35:44 följande:

Män avstår inte från relationer med kvinnor i någon större utsträckning, och förmodligen inte i högre grad än vad kvinnor gör. Inga män jag känner (och jag känner många) avstår aktivt från relationer med kvinnor. Jag känner ett fåtal som "gett upp" att aktivt försöka träffa någon av olika skäl, men ingen av dem skulle avstå från en relation om rätt kvinna råkade korsa deras väg och ömsesidigt tycke skulle uppstå.

Detta verkar vara total "manosphere"-dynga.

Exakt så upplever jag det med, ser heller inga män i min vardag som aktivt avstår relationer med kvinnor. Obegriplig dynga som en del försöker sprida om män. 
  • Anonym (Hela bilden)
    Anonym (M) skrev 2025-08-18 13:46:45 följande:
    Och det innefattar ju i allra högsta grad dig, som förnekar de studier som redan finns. 

Sedan är det inte ett dugg känsligt, tvärtom verkar du vara den som känner sig träffad, så till den milda grad att du måste hitta på saker för att få fram din "sanning".

Men upp till bevis, visa att det du skriver stämmer. 
    Svenska hushåll till hör de mest skuldsatta i världen
    Andelen singelhushåll i Sverige är mycket hög jmf med andra länder.
    [Källa : AI]

Alla som är äldre än 3 år kan räkna ut att om en räkning kan delas på 2 så blir den lägre per person.
  • Anonym (Lana)
    Anonym (Kjell) skrev 2025-08-17 15:54:23 följande:
    Tråkigt att höra med ditt trauma, förstår att du är extra försiktig då.Sen tycker jag en kvinna, eller man för den delen, ska kunna göra sitt val utan att folk ifrågasätter eller kräver en förklaring. Att du lyfter ditt trauma borde ju få en del tysta, men känner jag internet rätt så gör det säkert en del mer högljudda istället. Tråkigt.
     Ja, men det är absolut inte synd om mig. Alla kan råka ut för trauma i livet. Finns män som har haft det precis lika jobbigt med. Jag nämner det för att det är viktigt att påpeka att det har påverkat mig i stor grad också. Livet är skört i sig. Och vissa saker sätter djupa spår absolut. Men jag mår bra psykiskt och har ett bra liv överlag.

Livet är inte över för att man inte har kärlek i det, romantisk sådan. En del hänger upp hela sin tillvaro på det verkar det som. När livet kan levas precis lika bra utan. Det handlar mer om vad man faktiskt fyller sitt liv med. Sitter man och tänker att allt är skit, så blir det förmodligen så också. Sedan har jag dåliga dagar med, precis som alla andra. 

Sedan är det ju så att det alltid är lättare att tycka saker bakom en skärm och att mycket hat tyvärr samlas online. 
  • Anonym (Lana)
    Anonym (Hela bilden) skrev 2025-08-18 16:07:50 följande:

Alla som är äldre än 3 år kan räkna ut att om en räkning kan delas på 2 så blir den lägre per person.
     Fast man flyttar väl inte ihop med någon enbart för det va? Som andra säger här. Jag bor själv och klarar mig bra ekonomiskt. Vill man bo ihop är det väl för att man är kär i personen och trivs ihop. Jag vill inte och har ingen önskan att bo ihop med en man. Varför ska jag det för? 

För annars pratar du om något helt annat än om en kärleksrelation mellan en man och kvinna. Då pratar du om folk som flyttar ihop av ekonomiska skäl. Det kan lika bra vara två manliga vänner som gör det för att spara pengar. Har ingenting med en kärleksrelation att göra.
  • Anonym (Jasså?)

läs studierna jag länkat, fler kvinnor tar hellre räkningen helt själv än dela den med en man de har noll och inget intresse av. Här kommer de igen :) så väntar fortfarande på kioskvältaren, den så kallade hela bilden som bevisar att det är män som avstår från relationer och kvinnor är beroende av män som du försöker påstå

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/19485506241287960
    https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/23294965241240781

• Anonym (M)

Och? Kvinnor lever inte med män för pengarnas skull (undantag finns). 
  • Anonym (Hela bilden)
    Anonym (Jasså?) skrev 2025-08-18 16:59:24 följande:

läs studierna jag länkat, fler kvinnor tar hellre räkningen helt själv än dela den med en man de har noll och inget intresse av. Här kommer de igen :) så väntar fortfarande på kioskvältaren, den så kallade hela bilden som bevisar att det är män som avstår från relationer och kvinnor är beroende av män som du försöker påstå

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/19485506241287960
    https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/23294965241240781

Det är väl självklart att kvinnor hellre betalar räkningarna själv än bor med en man de har noll intresse av.  

Här på Familjeliv ställs alla val mot den sämsta tänkbara mannen som går att uppbringa. Och sedan skrivs att alla val är bättre än den sämsta mannen. 

Tycker du att exakt alla män är det sämsta som finns?
    Är det den sortens man du planerar att träffa?
    Om inte varför jämför du då mot den sämsta ? Är det för att du skall få rätt eller för att du är bitter på alla män?
  • Tecum
    Postman skrev 2025-08-18 15:55:38 följande:
    Exakt så upplever jag det med, ser heller inga män i min vardag som aktivt avstår relationer med kvinnor. Obegriplig dynga som en del försöker sprida om män. 
    Håller med dig och "man", känner heller ingen som aktivt väljer bort kvinnor. Däremot är det vanligare att kvinnor väljer bort män, åtminstone säger dom det... Jag känner flera kvinnor som högt och  tydligt förkunnade att "aldrig skulle bli ihop med en man igen. Efter några månader träffade de en ny och ville inget hellre än att flytta ihop...

Vi är ju gott och väl vuxna men tror inte att den trenden finns hos yngre män heller.
  • Anonym (Jasså?)
    Anonym (Hela bilden) skrev 2025-08-18 17:20:38 följande:
    Det är väl självklart att kvinnor hellre betalar räkningarna själv än bor med en man de har noll intresse av.  

Här på Familjeliv ställs alla val mot den sämsta tänkbara mannen som går att uppbringa. Och sedan skrivs att alla val är bättre än den sämsta mannen. 

Om inte varför jämför du då mot den sämsta ? Är det för att du skall få rätt eller för att du är bitter på alla män?
    jasså? Är det så självklart? Ena stunden klagar många män på att kvinnor är kräsna, i nästa stund är det självklart att kvinnor ska få lov att bo själva utan en man de har intresse av. det är lite svårt att hänga med i alla orimliga idéer och påståenden som skapas och sprids av flertalet män.

men vad bra att du anser att kvinnor ska få välja. och dessa studier påvisar att kvinnor i större utsträckning är nöjda med frivillig ensamhet. 
  • Bis mis

Det blir ju inte riktigt så att det blir samma räkning som delas på två. Två personer har troligen två bilar, en större bostad än man hade haft själv osv. Och som en del av ett par så får man vara med och betala för saker man inte hade köpt själv.

Valfriheten att göra vad man vill med sina pengar är värd mycket. Jag t ex har köpt dom bilar jag velat ha dom senaste åren, såna som exet motsatte sig. Det är riktigt härligt.
  • Anonym (J)

Det är väl samma som varför kvinnor väljer bort män. 

• Jimmy75
    Anonym (Hela bilden) skrev 2025-08-18 17:20:38 följande:

Vilken dynga! Inte en bokstav i hela ditt inlägg sa någonting som gav belägg för att det skulle vara män som väljer bort kvinnor. Du borde bli proffsboxare - du är grym på att ducka.
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Josef) skrev 2025-08-17 02:21:17 följande:
    Varför avstår män från relationer med kvinnor?

Hej allihop. Jag hoppas att ni har haft en trevlig helg.

Under den senaste tiden har det varit trådar om relationer här i FL. Bl.a en tråd om äktenskapet som institution och där dess existens ifrågasattes av trådens TS. Det fick mig att tänka på situationen i Staterna där män i allt högre grad avstår från äktenskap och forskare förutspår att inom några år bara kommer hälften av alla kvinnor mellan 25-45 år att vara ogifta och utan barn. Anledningarna är olika beroende på vilka man frågar, men det som ofta nämns som skäl till att män uppvaktar kvinnor alltmer sällan är bl.a meetoo och medföljande feminism som avskräcker män från att ta kontakt med risk för rättsliga följder. Även rädsla för att bli uthängd i sociala medier nämns.  Men främst nämns risken för mannen att förlora större delen av hans tillgångar vid en skilsmässa. Den amerikanska lagstiftningen kring skilsmässor har inte förändrats mycket på 100 år och mycket är baserat på hur det var förr då männen drog in pengarna i hushållet medan frun var hemma och tog hand om barn och hushåll. Eftersom kvinnor och barn var mera utsatta vid skilsmässor tog familjerätten (och gör så än idag) mer hänsyn till dem för att dem inte skulle hamna på gatan och det kan jag förstå. Kvinnans möjligheter till egen försörjning var inte stora på den tiden. Idag är läget annorlunda med en hög grad amerikanskor i arbetslivet, men familjerättens sätt att arbeta har inte förändrats och trots till synes vattentäta äktenskapsförord (om nu kvinnan gick med på dem) kan en skicklig advokat hitta kryphål åt kvinnan som gör att han blir barskrapad. Männen i Staterna anser med goda skäl att de har staten emot sig.

I Sverige är det annorlunda. Här tar familjerätten mer hänsyn till alla parter, men även här ses mannen ofta som förloraren i en skilsmässa både ekonomiskt och känslomässigt. 80% av vårdnadstvisterna utfaller till kvinnans fördel.

I Sverige avstår mannen kanske relationer i mindre grad än i Staterna, men de finns säkert de som gör det och om några av er finns här i FL skulle det vara intressant att få ta del av era tankar i detta. Varför avstår ni från relationer med kvinnor?  

Bara för att förtydliga vänder jag mig naturligtvis till enbart heterosexuella män i min fråga.

Ärligt talat. jag tror folk uppskattar att vara singlar mer. jag tycker det är skitnice att ligga själv med mobilen. Inte ha någon som ständigt pockar på mig. Det är bara besvärligt. Men nu är jag ju kvinna. 

har varit singel i 13 år och planerar inte att ändra på det

• Anonym (Birger)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-18 22:09:05 följande:

Ärligt talat. jag tror folk uppskattar att vara singlar mer. jag tycker det är skitnice att ligga själv med mobilen. Inte ha någon som ständigt pockar på mig. Det är bara besvärligt. Men nu är jag ju kvinna. 

har varit singel i 13 år och planerar inte att ändra på det

Knulla är överskattat.
  • ResanTillMelonia
    Tecum skrev 2025-08-18 17:47:54 följande:
    Håller med dig och "man", känner heller ingen som aktivt väljer bort kvinnor. Däremot är det vanligare att kvinnor väljer bort män, åtminstone säger dom det... Jag känner flera kvinnor som högt och  tydligt förkunnade att "aldrig skulle bli ihop med en man igen. Efter några månader träffade de en ny och ville inget hellre än att flytta ihop...

Vi är ju gott och väl vuxna men tror inte att den trenden finns hos yngre män heller.
    Det där stämmer inte för alla. Jag skulle aldrig vilja träffa någon, och skulle ALDRIG flytta ihop med någon snabbt. Fy fan heller.

det har ingenting med män att göra utan handlar mer om att jag uppskattar att vara själv. Så jobbigt med en som ständigt stör och petar på en, kramar en i hallen i 20 min utan att släppa en osv
Svar på tråden Varför avstår män från relationer med kvinnor?