• Anonym (Josef)

Varför avstår män från relationer med kvinnor?

Hej allihop. Jag hoppas att ni har haft en trevlig helg.

Under den senaste tiden har det varit trådar om relationer här i FL. Bl.a en tråd om äktenskapet som institution och där dess existens ifrågasattes av trådens TS. Det fick mig att tänka på situationen i Staterna där män i allt högre grad avstår från äktenskap och forskare förutspår att inom några år bara kommer hälften av alla kvinnor mellan 25-45 år att vara ogifta och utan barn. Anledningarna är olika beroende på vilka man frågar, men det som ofta nämns som skäl till att män uppvaktar kvinnor alltmer sällan är bl.a meetoo och medföljande feminism som avskräcker män från att ta kontakt med risk för rättsliga följder. Även rädsla för att bli uthängd i sociala medier nämns.  Men främst nämns risken för mannen att förlora större delen av hans tillgångar vid en skilsmässa. Den amerikanska lagstiftningen kring skilsmässor har inte förändrats mycket på 100 år och mycket är baserat på hur det var förr då männen drog in pengarna i hushållet medan frun var hemma och tog hand om barn och hushåll. Eftersom kvinnor och barn var mera utsatta vid skilsmässor tog familjerätten (och gör så än idag) mer hänsyn till dem för att dem inte skulle hamna på gatan och det kan jag förstå. Kvinnans möjligheter till egen försörjning var inte stora på den tiden. Idag är läget annorlunda med en hög grad amerikanskor i arbetslivet, men familjerättens sätt att arbeta har inte förändrats och trots till synes vattentäta äktenskapsförord (om nu kvinnan gick med på dem) kan en skicklig advokat hitta kryphål åt kvinnan som gör att han blir barskrapad. Männen i Staterna anser med goda skäl att de har staten emot sig.

I Sverige är det annorlunda. Här tar familjerätten mer hänsyn till alla parter, men även här ses mannen ofta som förloraren i en skilsmässa både ekonomiskt och känslomässigt. 80% av vårdnadstvisterna utfaller till kvinnans fördel.

I Sverige avstår mannen kanske relationer i mindre grad än i Staterna, men de finns säkert de som gör det och om några av er finns här i FL skulle det vara intressant att få ta del av era tankar i detta. Varför avstår ni från relationer med kvinnor?  

Bara för att förtydliga vänder jag mig naturligtvis till enbart heterosexuella män i min fråga.

• Svar på tråden Varför avstår män från relationer med kvinnor?
  • Anonym (Grejen)
    Anonym (Mark) skrev 2025-08-17 14:07:38 följande:

Hur tänker TS kring  det låga barnafödandet ? Och att det snarare pekar på att det är kvinnor som i allt större utsträckning "väljer bort".  Även om jag tror att det personligen handlar om att båda könen väljer bort.

Däremot är det intressanta att kvinnor inte klagar i närheten lika mycket som ni män som startar dessa trådar? Det berir på att det är fler kvinnor som väljer frivilligt att leva utan man och barn. Än vad det är män..

Skrapar man lite på ytan av det du säger. Handlar det här om missnöje från mäns sida. Det är alltså inte lika frivilligt från mäns sida. Om ni hade varit nöjda. Hade ni ju inte behövt skapa dessa trådar som ett ex.
    Man ser det inte alls i närheten lika stor utsträckning ifrån kvinnor. Kvinnor är bättre på att hantera att leva själva och trivas med det.

På det planet tenderar det som att vi män är och känner oss mer ensamma av naturen. Tar jag min egen bekantskapskrets som ex. Kan jag räkna betydligt fler kvinnor utan man och barn som är nöjda. Än dom manliga. Varav en har uttryckt att han känner sig mindre värd om han inte har en kvinna vid sin sida. För en del män är det nog status och ett kvitto på att man inte ska anses som "incel". Medans mina kvinnliga inte bryr sig nämnvärt om hur det "ses på".

Är ju betydligt vanligare idag att man slutar dejta och annat när man kommit upp i åldern. Alla tror ju inte på att kärleken är det enda man behöver. Dom verkar drivas av andra saker i livet.

Grejen är att män nog måste lära sig kunna trivas med sin ensamhet lika bra som kvinnor Satsa på att bli mer självständiga och självgående. Det börjar nämligen bli såååå utdaterat med män som behöver en kvinna för att känna att de lever, eller för att känna någon form av självförtroede och självrespekt. Vi har länge gått mot ett samhälle där var och en förväntas klara sig på egen hand, och många män har inte hängt med. 

Varför är det så svårt för många män att jobba med självkänslan och försöka odla ett självförtroende och en integritet/ värdighet som är oberoende av en kvinnas bekräftelse eller kärlek? Den som inte trivs med sig själv i ensamhet, kommer också att ha problem att upprätthålla en relation, eftersom den osjälvständige inte har en stabil grund att stå på, då hen gör sig beroende av en annan människa för att kunna känna livsglädje och värdighet. Så fort kvinnan vill lämna kommer mannen att falla pladask igen och bli den där osjälvständige, offerkoftige losern.

Man up, som man säger.
  • Anonym (Lana)
    Anonym (Kjell) skrev 2025-08-17 10:37:49 följande:

Jag kan ju bara tala för mig själv. Jag är man som lever utan ett förhållande. Inte så att jag lpå något sätt hatar kvinnor, jag bara trivs mycket bättre själv. Jag tycker personligen inte att jag får ut tillräckligt ur ett förhållande för att det ska vara något jag söker.

Tror jag alltid varit så egentligen, sökte och hade en del förhållanden som yngre, men det var nog mer utifrån en press, att "så ska man ha det" och "män ska tråna efter kvinnor", det var så man såg det då iallafall.

Förstår dock inte varför man ska göra en rörelse av det hela, det tenderar alltid att dra till sig de extrema.

Känner så väl igen mig i det du skriver, fast jag är kvinna då. Folk tror att man automatiskt hatar män, bara för att man valt bort man och barn. Jag kommer visserligen från en bakgrund med trauma. Så jag har fått lära mig att vara väldigt försiktig i vissa situationer som kan uppstå. Men det är inte samma sak som att hata.  Kvinnor tar väldigt stora risker när det kommer till dejting och annat. Ett fel val ellet beslut kan sluta i livsfara. Kvinnor är mer sårbara på det sättet. Eftersom man aldrig kan veta. 

Jag har haft seriösa relationer när jag var yngre. Nu när jag blivit äldre. Tycker jag andra saker har blivit viktigare i mitt liv också.Och jag har inget problem med män som väljer att leva själva heller. Varför skulle jag det? Det är ju era liv och ni som bestämmer själva hur ni vill leva det.

Upp till var och en. Så länge man inte skadar andra och mår bra psykiskt och känner sig nöjd med det. Det är det ofrivilliga som blir skadligt.
  • Anonym (Kjell)
    Anonym (Lana) skrev 2025-08-17 14:25:53 följande:
    Känner så väl igen mig i det du skriver, fast jag är kvinna då. Folk tror att man automatiskt hatar män, bara för att man valt bort man och barn. Jag kommer visserligen från en bakgrund med trauma. Så jag har fått lära mig att vara väldigt försiktig i vissa situationer som kan uppstå. Men det är inte samma sak som att hata.  Kvinnor tar väldigt stora risker när det kommer till dejting och annat. Ett fel val ellet beslut kan sluta i livsfara. Kvinnor är mer sårbara på det sättet. Eftersom man aldrig kan veta. 

Jag har haft seriösa relationer när jag var yngre. Nu när jag blivit äldre. Tycker jag andra saker har blivit viktigare i mitt liv också.Och jag har inget problem med män som väljer att leva själva heller. Varför skulle jag det? Det är ju era liv och ni som bestämmer själva hur ni vill leva det.

Upp till var och en. Så länge man inte skadar andra och mår bra psykiskt och känner sig nöjd med det. Det är det ofrivilliga som blir skadligt.
    Tråkigt att höra med ditt trauma, förstår att du är extra försiktig då.Sen tycker jag en kvinna, eller man för den delen, ska kunna göra sitt val utan att folk ifrågasätter eller kräver en förklaring. Att du lyfter ditt trauma borde ju få en del tysta, men känner jag internet rätt så gör det säkert en del mer högljudda istället. Tråkigt.
  • Anonym (x)
    Anonym (Mark) skrev 2025-08-17 14:07:38 följande:

Hur tänker TS kring  det låga barnafödandet ? Och att det snarare pekar på att det är kvinnor som i allt större utsträckning "väljer bort".  Även om jag tror att det personligen handlar om att båda könen väljer bort.

Däremot är det intressanta att kvinnor inte klagar i närheten lika mycket som ni män som startar dessa trådar? Det berir på att det är fler kvinnor som väljer frivilligt att leva utan man och barn. Än vad det är män..

Skrapar man lite på ytan av det du säger. Handlar det här om missnöje från mäns sida. Det är alltså inte lika frivilligt från mäns sida. Om ni hade varit nöjda. Hade ni ju inte behövt skapa dessa trådar som ett ex.
    Man ser det inte alls i närheten lika stor utsträckning ifrån kvinnor. Kvinnor är bättre på att hantera att leva själva och trivas med det.

På det planet tenderar det som att vi män är och känner oss mer ensamma av naturen. Tar jag min egen bekantskapskrets som ex. Kan jag räkna betydligt fler kvinnor utan man och barn som är nöjda. Än dom manliga. Varav en har uttryckt att han känner sig mindre värd om han inte har en kvinna vid sin sida. För en del män är det nog status och ett kvitto på att man inte ska anses som "incel". Medans mina kvinnliga inte bryr sig nämnvärt om hur det "ses på".

Är ju betydligt vanligare idag att man slutar dejta och annat när man kommit upp i åldern. Alla tror ju inte på att kärleken är det enda man behöver. Dom verkar drivas av andra saker i livet.

Bra inlägg.
  • Anonym (Josef)
    Xenia skrev 2025-08-17 04:05:22 följande:

Nu är jag ingen man men jag måste ändå fråga:

1) även om män inte längre vill gifta sig i USA, så kan de ändå få barn med ogifta kvinnor. Såvida de inte steriliserar sig. Kommer männen då att avstå från att ha kontakt med sina barn?

2) behöver inte män i USA betala underhåll till de barn de fått utom äktenskapet?

1. Det är nog individuellt. I Staterna är det lätt för en man att gömma sig om han vill undvika umgänge eller underhåll.

2. Enligt lagen är varje förälder skyldig att betala underhåll oavsett civilstånd när barnet föddes. Dock skiljer sig tillämpningen av lagen mellan delstaterna. Kanske det som ligger bakom uppgiften att endast 1/3 av männen som inte har fått någon vårdnad inte heller betalar underhåll. Det är säkert tufft att vara ensamstående mamma därborta. 
  • Anonym (Josef)
    Anonym (knappast!) skrev 2025-08-17 08:34:43 följande:

Vad är detta för larv, hela min släkt bor i USA och jag har själv bott där och nej det är inga stora förändringar, män och kvinnor är lika mycket tillsammans som tidigare för de flesta blir kära och tillsammans med någon och nej det finns inget som tyder på att det kommer att ändras.

Du refererar till konstiga filmer som du kan hitta var som helst precis som även om att kvinnor inte längre vill leva med män.

Självklart kommer det alltid att finnas män och kvinnor som vill leva själva eller inte hittar någon men nej de flesta vill leva ihop med någon och det finns inget i USA som visar på något annat.

Du kan hitta filmer där folk säger vad som helst men det visar inte alls någon sanning.

Men självklart lever fler ensamma då alla numera har möjlighet att försörja sig själva vilket inte gick tidigare då kvinnan var hemma och mannen jobbade.

I USA och i många andra länder är det fler som fortfarande lever så att mannan jobbar mer och kvinnan blir hemmafru när barnen föds eller jobbar deltid.
    Eftersom barnomsorg kostar en förmögenhet och det blir för dyrt att barnen i liknande förskola.

Du verkar inte alls insatt hur folk lever eller vad folk i stort har för åsikter, om du söker kan du givetvis hitta folk som säger det du vill höra vad det än gäller.

Nej män i allmänhet avstår inte relationer med kvinnor mer än kvinnor avstår relationer med män, de flesta vill ha relationer och lever i relationer någon del av sitt liv.

Men i dina inlägg är det som att du vill att män ska avstå relationer till kvinnor men det kommer inte att hända.
    Inte heller när vissa kvinnor säger  att kvinnor inte behöver män.
    Kanske inte behöver längre men 
    Det handlar om känslor och människan blir förälskad och vill ha relationer.

Du kan hitta samma filmer om att kvinnor inte vill ha relationer men män i framtiden men inget i USA visar på att det gäller folk i allmänhet även om du verkar vilja det.
    Du ser på olika filmer men verkar inte ha någon kontakt med amerikaner i verkliga livet.
    Du verkar inte heller veta speciellt mycket om amerikanska män.

Jag har en amerikansk vän som har en hel del att berätta. Men det är klart. Han är ju bara en av 340 miljoner i landet. En fis i Östersjön på sin höjd...
  • Anonym (M)
    Anonym (Josef) skrev 2025-08-17 16:45:25 följande:
    Jag har en amerikansk vän som har en hel del att berätta. Men det är klart. Han är ju bara en av 340 miljoner i landet. En fis i Östersjön på sin höjd...
    Ja, är han lika bitter som dig, så kan man förstå hur det låter, när han gnäller.
  • Anonym (Josef)
    Anonym (Kjell) skrev 2025-08-17 10:37:49 följande:

Jag kan ju bara tala för mig själv. Jag är man som lever utan ett förhållande. Inte så att jag lpå något sätt hatar kvinnor, jag bara trivs mycket bättre själv. Jag tycker personligen inte att jag får ut tillräckligt ur ett förhållande för att det ska vara något jag söker.

Tror jag alltid varit så egentligen, sökte och hade en del förhållanden som yngre, men det var nog mer utifrån en press, att "så ska man ha det" och "män ska tråna efter kvinnor", det var så man såg det då iallafall.

Förstår dock inte varför man ska göra en rörelse av det hela, det tenderar alltid att dra till sig de extrema.

Tack för ditt svar. Skönt att någon fattar vad tråden handlar om.
  • Anonym (Josef)
    Anonym (Lättlurade) skrev 2025-08-17 07:49:21 följande:

Och en incelrunda till.

Varför håller du dig inte till nåt nordamerikanskt missnöjesforum istället där ni misslyckade kan bonda över Tate och andra freaks.

Där kom den ja. Den kom redan på tredje inlägget.....
  • Anonym (E)

Varför detta ständiga projicerande av amerikanska trender och företeelser på svenska förhållanden?

Det är två fundamentalt olika samhällen med olika kulturer och historia.

Det är inte så att kvinnor i Sverige vinner ekonomiskt på en skilsmässa som de kan göra i USA, tvärtom.

Kvinnor är den grupp som förlorar mest ekonomiskt vid en skilsmässa. Det visar ny forskning från Stockholms universitet som publiceras i dagarna.
    https://www.sverigesradio.se/artikel/kvinnor-forlorar-mest-ekonomiskt-vid-skilsmassa

Dessutom är det ytterst få av alla separerade och skilda par som inleder en vårdnadstvist i tingsrätten. Familjerätten har ett uttryckligt uppdrag att förhindra att så sker. 

Den lilla andel som hamnar i tingsrätten har följaktligen allvarliga samarbetssvårigheter. Ofta handlar det om våld i nära relation där kvinnan är utsatt. Sett mot den bakgrunden är det inte så konstigt att mamman oftare får vårdnaden. Det handlar alltså om en mycket liten grupp av separerade föräldrar och inte svenska föräldrar överlag. 

Om du vill diskutera ämnet så kan du inte inleda med felaktiga påståenden utan utgå ifrån fakta och svenska förhållanden. Sverige är inte USA - tack och lov! 

Om män väljer bort relationer är det deras ensak och det finns säkert många skäl till det, inte bara de orsaker som du radar upp. Jag har också valt bort relationer och trivs med det så varför inte. Majoriteten av kvinnor och män har uppenbarligen inte gjort det. 

• Anonym (Jasså?)
    Jimmy75 skrev 2025-08-17 18:26:54 följande:
    Men hur får du ihop din TS med det du länkar till??? Det säger ju att det är kvinnorna som väljer annat före relation och barn vad jag kan läsa
    läser 45% av kvinnorna singlar. Men missar detaljen till varför de är singlar. Frivilligt, och är nöjda Tomte 
  • Jimmy75
    Anonym (Jasså?) skrev 2025-08-17 19:05:36 följande:
    läser 45% av kvinnorna singlar. Men missar detaljen till varför de är singlar. Frivilligt, och är nöjda Tomte 
    Skrattande kan inte svara eller kommentera för jag förstår inte vad du menar 
  • Anonym (Hela bilden)
    Anonym (Grejen) skrev 2025-08-17 14:17:15 följande:
    Grejen är att män nog måste lära sig kunna trivas med sin ensamhet lika bra som kvinnor Satsa på att bli mer självständiga och självgående. Det börjar nämligen bli såååå utdaterat med män som behöver en kvinna för att känna att de lever, eller för att känna någon form av självförtroede och självrespekt. Vi har länge gått mot ett samhälle där var och en förväntas klara sig på egen hand, och många män har inte hängt med. 

Varför är det så svårt för många män att jobba med självkänslan och försöka odla ett självförtroende och en integritet/ värdighet som är oberoende av en kvinnas bekräftelse eller kärlek? Den som inte trivs med sig själv i ensamhet, kommer också att ha problem att upprätthålla en relation, eftersom den osjälvständige inte har en stabil grund att stå på, då hen gör sig beroende av en annan människa för att kunna känna livsglädje och värdighet. Så fort kvinnan vill lämna kommer mannen att falla pladask igen och bli den där osjälvständige, offerkoftige losern.

Man up, som man säger.

Det skrivs ofta här att kvinnor väljer bort att ha relationer med män och att dom är så lyckliga. Och att dom klarar så bra själva, i motsats till män som alltid i den påhittade världen klarar sig så dåligt.  Bilden som ges är då att mannen och män i allmänhet var ett svin och därför är hon nu så lycklig. Vanlig bitterhet. 

Det en ensidig och falsk bild.

Det finns naturligtvis en liten, liten andel av kvinnorna som har riktigt höga löner eller som är ekonomiskt oberoende, men den stora majoriteten kämpar med att få pengarna att räcka till livsomkostnader, att ensam betala boende, ensam stå för diverse räkningar något som i en relation hade delats med en man, detta gäller inte minst efter inflationstiderna. Och då har vi ändå inte nämnt alla de kvinnor som är eller blir arbetslösa eller som studerar, sjukskrivna, etc. Efter en separation har dessa kvinnor behövt gå ner i standard.

Ingen gillar att behöva gå ner i standard, men kvinnor hatar det verkligen mer genuint. Särskilt när hon får höra att väninnan har hittat ett rikt svin till man.  Ha ha ha!

Så [Grejen] , din bluff är synad.

Svar på tråden Varför avstår män från relationer med kvinnor?