• Anonym (Osäker)

Fly sina skulder till Norge?

Jag står mellan ett dilemma.  Jag har dumt nog, av olika skäl i mina yngre där (23-25 års ålder) och tuff bakgrund, familje tvister och arbetslöshet tidigare behövt ta lån. Som i sina svåra stunder krävde många sms lån och mina skulder är totalt cirka 600 000 kr idag som jag kämpat och kämpat för att betala för att undvika hamna hos kronofogden.  Jag har ett barn, och gravid med mitt andra barn och blev precis uppsagd 2 veckor efter jag berättat om min graviditet. Då jag endast var provanställd saknas rättigheter att gå vidare med stämning enligt facket, men otroligt skitigt av arbetsgivaren. Nu söker jag som bara den efter nytt!

Dock står jag i ett dilemma,  om jag flyttar till norge och meddelar skatteverket och helt enkelt slutar betala mina lån, och flyttat permanent till norge. Hur påverkas mina skulder? Förstår de växer och går till Kronofogden men då Kronofogden endast kan utmärkt skulder i Sverige, kan jag fortfarande bli krävd att betala? Förstår många kommer att drömma men helt okej. Är i ett vägskäl

• Svar på tråden Fly sina skulder till Norge?
  • Agdaa

Om det är gamla skulder, blir de inte avskrivna snart då? har för mig att de blir det efter viss tid Oskyldig

• Anonym (Linda)
    Agdaa skrev 2025-08-20 11:48:21 följande:

Om det är gamla skulder, blir de inte avskrivna snart då? har för mig att de blir det efter viss tid Oskyldig

Nja...

Skatteskulder 5 år men under förutsättning att inte nya skulder uppstår för då förskjuts preskriptionstiden med ytterligare 5 år ... 

Övriga skulder 10 år och samma sak här..  bryts preskriptionstiden av olika skäl tex nys skulder eller skickas till Kronofogden etc så rullar ny preskriptionstid igen...  för varje gång en skuld hanteras på något sätt tex med ny avbetalningsplan,  tidigare avbetalningsplaner missköts,  ärendet skickas vidare etc så bryts preskriptionstiden och man börjar om från 0..  
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Linda) skrev 2025-08-20 12:33:25 följande:
    Nja...

Skatteskulder 5 år men under förutsättning att inte nya skulder uppstår för då förskjuts preskriptionstiden med ytterligare 5 år ... 

Övriga skulder 10 år och samma sak här..  bryts preskriptionstiden av olika skäl tex nys skulder eller skickas till Kronofogden etc så rullar ny preskriptionstid igen...  för varje gång en skuld hanteras på något sätt tex med ny avbetalningsplan,  tidigare avbetalningsplaner missköts,  ärendet skickas vidare etc så bryts preskriptionstiden och man börjar om från 0..  
    Vet inte om det är så men i mina öron låter det fullkomligt rimligt.
    Man ska inte komma undan med att fortsätta missköta sig och bryta avtal och återbetalningsplaner.
  • Anonym (RT)

Du borde väl kunna samla i alla fall några av dina lån någonstans och på så vis minska höga räntor, i förlängningen kunna betala av mer effektivt. Hellre de än att flytta till annat land och alltid vara "jagad" i Sverige. 

• Jemp
    Anonym (Linda) skrev 2025-08-20 12:33:25 följande:
    Nja...

är inte fakturor och betalningar också sätt att bryta preskriptionstod?
  • Anonym (Yconoma)

2022 var det så här:

"Kronofogden har endast möjlighet att utmäta tillgångar som finns i Sverige. Har du tillgångar kvar i Sverige som du inte tog med dig till Norge, så kan således Kronofogden utmäta dessa, trots att du inte längre bor kvar i Sverige. Har du däremot inga tillgångar kvar i Sverige, kan Kronofogden inte driva in några skulder från dig. Skulden ligger därför kvar hos Kronofogden tills du har tillgångar i Sverige som går att indriva. 

Sammanfattat för just ditt fall

Eftersom Kronofogden endast kan utmäta tillgångar som finns i Sverige, har de inte möjlighet att varken komma åt dina norska bankkonton eller begära att du ska leva på existensminimum. Skulden kommer således att ligga vilande, till dess att du får tillgångar i Sverige. Då har kronofogden möjlighet att utmäta dem. 

Vill du veta mer om vad Kronofogden har rätt och inte rätt till att utmäta, kan du enkelt göra det på Kronofogdens hemsida." 

lawline.se/answers/kan-kronofogden-utmata-mina-tillgangar-om-jag-bor-i-norge
  • Anonym (KL)
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-08-20 18:56:39 följande:

2022 var det så här:

"Kronofogden har endast möjlighet att utmäta tillgångar som finns i Sverige. Har du tillgångar kvar i Sverige som du inte tog med dig till Norge, så kan således Kronofogden utmäta dessa, trots att du inte längre bor kvar i Sverige. Har du däremot inga tillgångar kvar i Sverige, kan Kronofogden inte driva in några skulder från dig. Skulden ligger därför kvar hos Kronofogden tills du har tillgångar i Sverige som går att indriva. 

Sammanfattat för just ditt fall

Eftersom Kronofogden endast kan utmäta tillgångar som finns i Sverige, har de inte möjlighet att varken komma åt dina norska bankkonton eller begära att du ska leva på existensminimum. Skulden kommer således att ligga vilande, till dess att du får tillgångar i Sverige. Då har kronofogden möjlighet att utmäta dem. 

Vill du veta mer om vad Kronofogden har rätt och inte rätt till att utmäta, kan du enkelt göra det på Kronofogdens hemsida." 

lawline.se/answers/kan-kronofogden-utmata-mina-tillgangar-om-jag-bor-i-norge

Det finns internationella inkassobolag. 

https://collectia.se/tjanster/internationell-inkasso/
    Vi erbjuder inkassotjänster över hela världen, så oavsett var ditt företag är verksamt kan vi hjälpa dig. Med kontor i Danmark, Sverige, Norge, Finland och Tyskland samt ett globalt partnernätverk i över 180 länder, säkerställer vi effektiva indrivningslösningar. Våra lokala partners följer strikta regler och är förpliktigade att följa gällande lagar och inkassopraxis, vilket innebär att du kan känna dig trygg med att låta oss hantera ditt ärende oavsett var i världen gäldenären befinner sig.

• Anonym (KL)
    Jemp skrev 2025-08-20 14:20:18 följande:
    är inte fakturor och betalningar också sätt att bryta preskriptionstod?

Ja stämmer. All kommunikation och alla handlingar om skulden avbryter preskriptionstiden. 

• Anonym (Inte råd)

ja du kan bli krävd att betala. gör abort - du har inte råd med fler barn.

• Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Som någon mer har sagt, boka tid hos kommunens budget och skuldrådgivare.
    Det är gratis och rådgivaren har tystnadsplikt och har mött många i liknande sits som din.

Om du har lättare att få jobb i Norge så är väl en flytt till Norge inte en dålig idé men att göra det för att undkomma skulder låter dumt. Skulderna kommer ju fortfarande finnas och "äta energi". Dina fodringsägare kan ta hjälp av norska myndigheter för driva in pengarna. Oavsett om det skulle hända är det sannolikt att du skulle känna dig fortsatt jagad och stressad av bara risken.

Boka tid! Det finns lösningar!

Ta hand om dig

Mvh
    En fd budget och skuldrådgivare

• Anonym (Osäker)

Tack snälla för många svar i tråden!

Idag skall jag ringa budget och skuldrådgivare i kommunen jag bor och förklara min situation och se om något kan göras. Har sedan tidigare skickat in för skuldsanering via kronofogden men då det är otroligt långa väntetider lär det dröja men hoppas få hjälp för är beredd att leva på existensminimum om det innebär att faktiskt skulderna försvinner någon gång. Jag letar redan nu efter jobb i Norge men om Gud bill, och detta barn kommer i Mars lär jag ha större och bättre sökningstid under föräldraledighet. Mitt största fokus är att få en heltidstjänst så fort som möjligt!

Men måste säga att ni som lätt skrivit " gör abort", skäms på er! Hur elakt att önska en mamma som sökt råd och städ att döda sitt ofödda barn. Mitt enda mål är ju att försöka göra livet bättre för mig och mina barn.

Svar på tråden Fly sina skulder till Norge?