• Anonym (Maja)

Är du bra på att se om en människa är "dålig"?

Kan du se om en människa är riktigt dålig? Vet du vad det är som du går på mer konkret?

Vad jag vet har jag träffat på två riktigt dåliga människor i mitt liv. Den ena (Kalle) våldtog en bekant till mig när hon var däckad pga alkohol och den andra (Sara) skulle nog utan problem falla in under psykopatdiagnos (manipulation deluxe, våldsam, anmälningar till höger och vänster om allt och alla).

Båda människorna ovan gav från början ett gott intryck, men jag tror det är viljan att ställa sig in och vara överdrivet trevlig direkt som får mina varningsklockor att börja ringa. I båda dessa fall så var dom trevliga i månader innan sanningen visade sig, men redan efter ett par veckor efter jag först träffat dom var jag skeptisk till dom även om jag inte visade det utåt. 

Har du också träffat några riktigt dåliga människor där du snabbt fått dåliga vibbar som sen visat sig stämma? Kan du sätta fingret på vad som triggade din känsla? 

Har du alltid haft denna förmåga? 

• Svar på tråden Är du bra på att se om en människa är "dålig"?
  • Anonym (M)
    Anonym (Roco) skrev 2025-08-21 02:53:17 följande:
    Det här var det bästa jag läst på länge på Familjeliv.

Man vet att människor övervärderar sin tro att kunna se igenom människor.  Så helt rätt att tro gott om alla människor tills motsatsen bevisats.
    Ja, tro gott om alla först. Magkänslan är dock en samling av signaler man får till sig, det är inte så klokt att sätta sig över den och tro på ord som sägs. Låter orden rimliga så kan man bli lurad om magkänslan säger att något inte stämmer. 

Man behöver lyssna till allt, ord, handlingar och magkänsla, det är min slutsats efter att ha bortsett från min instinkt.
  • Anonym (Roco)
    Anonym (M) skrev 2025-08-21 08:24:26 följande:
    Ja, tro gott om alla först. Magkänslan är dock en samling av signaler man får till sig, det är inte så klokt att sätta sig över den och tro på ord som sägs. Låter orden rimliga så kan man bli lurad om magkänslan säger att något inte stämmer. 

Man behöver lyssna till allt, ord, handlingar och magkänsla, det är min slutsats efter att ha bortsett från min instinkt.
    Jag tror många blir lurade för att de litar på magkänslan. Man ska inte investera mer än man har råd att bli av med. 

Att man tror gott om andra människor betyder inte att man är naiv och inbillar sig att det inte  finns mindre goda människor därute. Man vet att de finns därute och att man därför inte ska kasta sig in i saker till höger och vänster även om magkänslan säger att det är fritt fram.
  • Anonym (M)
    Anonym (Roco) skrev 2025-08-21 10:31:28 följande:
    Jag tror många blir lurade för att de litar på magkänslan. Man ska inte investera mer än man har råd att bli av med. 

Att man tror gott om andra människor betyder inte att man är naiv och inbillar sig att det inte  finns mindre goda människor därute. Man vet att de finns därute och att man därför inte ska kasta sig in i saker till höger och vänster även om magkänslan säger att det är fritt fram.
    Håller delvis med. Såklart kastar man sig inte in i saker men en del är skickliga på manipulation, om man går på deras ord och inte hur det sammantagna intrycket är så kan man gå rejält på pumpen. Och såklart om det känns bra och resten inte objektivt är något vidare lovande. Så hela bilden eftersom en del är såpass tränade på att påverka andra.

Det finns några situationer i mitt liv där min magkänsla sa en sak men jag satte mig över den för att det såg så bra ut på pappret. Det hade varit bättre om jag lyssnat istället, hade sparat mkt tid.
  • Anonym (Nero)
    Anonym (Roco) skrev 2025-08-21 02:53:17 följande:
    Det här var det bästa jag läst på länge på Familjeliv.

Man vet att människor övervärderar sin tro att kunna se igenom människor.  Så helt rätt att tro gott om alla människor tills motsatsen bevisats.

Jag håller till viss del med. Det är endast människors gärningar och det de faktiskt gör eller säger som man har att gå på. 

Kan inte påstå att jag däremot har kapacitet att se bortom en slags magkänsla.

• Anonym (Dee)

Nej, jag ser de flesta människor som onda, själviska, etc, så risken är nog mer att jag missar de som faktiskt inte är det.

• Anonym (Roco)
    Anonym (Dee) skrev 2025-08-21 15:04:24 följande:

Nej, jag ser de flesta människor som onda, själviska, etc, så risken är nog mer att jag missar de som faktiskt inte är det.

Då får man se upp med dig för om du nu anser det om mänskligheten lär du vara sådan själv.
  • Anonym (Känna)

Jag brukar märka ganska fort om personen har narsistiska drag. 

• Anonym (Roco)
    Anonym (Känna) skrev 2025-08-21 17:56:33 följande:

Jag brukar märka ganska fort om personen har narsistiska drag. 

Av ren nyfikenhet.

Vilka drag tittar du på då?
  • Anonym (Roco)
    Anonym (Nero) skrev 2025-08-21 15:02:27 följande:

Jag håller till viss del med. Det är endast människors gärningar och det de faktiskt gör eller säger som man har att gå på. 

Kan inte påstå att jag däremot har kapacitet att se bortom en slags magkänsla.

Vet inte om vi menar samma sak. Min erfarenhet är att det är bra att använda magkänslan för att bromsa men dåligt att använda magkänslan för att gasa. 
  • Anonym (Dee)
    Anonym (Roco) skrev 2025-08-21 16:40:49 följande:
    Då får man se upp med dig för om du nu anser det om mänskligheten lär du vara sådan själv.
    Jag tycker inte jag är så ond, håller mig mest för mig själv. Men jag hade säkert kunnat var en bättre människa ja. Skulle dock aldrig skada andra människor eller djur som är oskyldiga.
  • Anonym (Nero)
    Anonym (Roco) skrev 2025-08-21 18:00:29 följande:
    Vet inte om vi menar samma sak. Min erfarenhet är att det är bra att använda magkänslan för att bromsa men dåligt att använda magkänslan för att gasa. 
    Vet inte heller om vi pratar om samma sak. En människa är summan av ens faktiska gärningar, inte sk eventualiteter.
  • Anonym (Roco)
    Anonym (Dee) skrev 2025-08-21 19:29:01 följande:
    Jag tycker inte jag är så ond, håller mig mest för mig själv. Men jag hade säkert kunnat var en bättre människa ja. Skulle dock aldrig skada andra människor eller djur som är oskyldiga.
    Börja träffa fler människor så ska du se att de är bättre än du tror.
  • Anonym (Haspie)
    Anonym (Roco) skrev 2025-08-22 00:43:59 följande:
    Börja träffa fler människor så ska du se att de är bättre än du tror.

Jag brukar alltid ge de en chans trots min magkänsla, och brukar alltid bli besviken att jag gjorde det. Min erfarenhet är det helt motsatta. 

• Anonym (Roco)
    Anonym (Haspie) skrev 2025-08-23 09:26:45 följande:

Jag brukar alltid ge de en chans trots min magkänsla, och brukar alltid bli besviken att jag gjorde det. Min erfarenhet är det helt motsatta. 

Då har du träffat för få människor helt enkelt. Jag har hundratals människor i min bekantskapskrets. Skulle beskriva nästan alla som bra människor.
Svar på tråden Är du bra på att se om en människa är "dålig"?