• Anonym (TS)

Namnet Naida

Vad tycker ni om det? Tänker nog mest som andranamn. Det är ett namn som finns i släkten. Vet att det är väldigt ovanligt men jag tror att jag gillar det. 

• Svar på tråden Namnet Naida
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (TS) skrev 2025-10-19 11:12:53 följande:

Frågade faktiskt en kompis som är finsk och hon sa att det är gammalt och inte används så ofta. 

Hursomhelst så tror jag som sagt att många namn betyder något opassande på något annat språk så jag känner inte att man måste ta hänsyn till det om man inte har någon direkt koppling till det landet. Det känns nog inte mer sannolikt att hon skulle flytta till Finland än till något annat land i världen bara för att det är vårt grannland. Jag känner flera svenskar som har flyttat utomlands (Spanien, USA, Malta, Thailand, England , Gambia.. ) men jag känner faktiskt ingen som har flyttat till Finland. Och om hon gör det så förstår de ju antagligen att hon faktiskt inte är därifrån och inte har finska namn :)

Så absolut sämsta namnvalet då, Viola betyder Våldtäkt och Naida betyder Knulla.
    Som sagt, stackars barn.
  • Anonym (TS)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-10-19 19:46:17 följande:
    Så absolut sämsta namnvalet då, Viola betyder Våldtäkt och Naida betyder Knulla.
    Som sagt, stackars barn.

Vi bor i Sverige och pratar svenska :) Viola är dessutom ett internationellt känt namn , det finns åtminstone en världskändis som heter det (Viola Davis). Så jag tror inte det är många som tycker det är konstigt att heta Viola även om det skulle betyda något på något språk någonstans. 

Och att det betyder våldtäkt stämmer inte riktigt heller. Det heter ?viol? på franska och ?violacion? på spanska om jag har förstått det rätt, antar att det var det du tänkte på? 

Hursomhelst så betyder det inget med negativa associationer i de länder som hon har någon koppling till nu (Sverige , Nederländerna och Gambia). Viola Naida Yamundow heter hon förresten, det är alla hennes förnamn och vi tycker de är jättefina. Alla är släktnamn men det var inte bara därför vi valde namnen.  Vill hon byta ut något när hon blir äldre får hon självklart det men vi hoppas hon kommer att gilla namnen lika mycket som vi gör :)

• Anonym (TS)
    Anonym (Ina) skrev 2025-10-17 23:41:34 följande:

Viola är jättefint. Både tufft och mjukt på samma gång, både gammalt och etablerat men känns också modernt. Plus att det funkar på engelska. Och lagom vanligt/ovanligt. Toppennamn helt enkelt  

Tack, vad kul att du tycker det är fint :) 
  • Anonym (TS)
    Xenia skrev 2025-10-18 14:50:50 följande:
    Vad gör det att ett andranamn är udda?

Och det är just Naida som är släktnamnet.

Viola är jättefint, tycker jag. Både gammaldags och modernt igen.
    Tack :)
  • Finländsk
    Anonym (TS) skrev 2025-10-19 21:14:36 följande:

Hursomhelst så betyder det inget med negativa associationer i de länder som hon har någon koppling till nu (Sverige , Nederländerna och Gambia). Viola Naida Yamundow heter hon förresten, det är alla hennes förnamn och vi tycker de är jättefina. Alla är släktnamn men det var inte bara därför vi valde namnen.  Vill hon byta ut något när hon blir äldre får hon självklart det men vi hoppas hon kommer att gilla namnen lika mycket som vi gör :)

Helt underbara namn 😍
  • Anonym (TS)
    Bits1975 skrev 2025-10-18 15:15:20 följande:

Jag tycker att det är jättefint, det låter feminint, och lite coolt, som från en saga.

Tack , vad kul att du tycker det :) Min sambo tyckte också det lät lite som ett sagonamn när jag sa att jag ville att hon skulle heta det i andranamn. Det är min farmors andranamn och var min gammelfarmors tilltalsnamn. 
  • Anonym (Njae)
    Xenia skrev 2025-10-18 14:50:50 följande:
    Vad gör det att ett andranamn är udda?

Och det är just Naida som är släktnamnet.

Viola är jättefint, tycker jag. Både gammaldags och modernt igen.
    Udda namn kan ofta uppfattas som mindre seriösa, som att de inte är "riktiga" människonamn utan mer namnet på en sak. Därav att de flesta väljer mer vanliga namn till sina barn. Plus att namnet kan skapa löje eftersom det också är ett vulgärt finskt ord tydligen. Vi bor i Sverige men det finns också många finländare som bor här. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (TS) skrev 2025-10-19 21:14:36 följande:

Vi bor i Sverige och pratar svenska :) Viola är dessutom ett internationellt känt namn , det finns åtminstone en världskändis som heter det (Viola Davis). Så jag tror inte det är många som tycker det är konstigt att heta Viola även om det skulle betyda något på något språk någonstans. 

Och att det betyder våldtäkt stämmer inte riktigt heller. Det heter ?viol? på franska och ?violacion? på spanska om jag har förstått det rätt, antar att det var det du tänkte på? 

Nej det finns fler EU länder idag...
    Som sagt, hiskelig kombo av namn för en tjej.
  • Anonym (TS)
    Finländsk skrev 2025-10-19 22:23:25 följande:
    Helt underbara namn 😍
    Tack :) 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Njae) skrev 2025-10-19 22:31:20 följande:
    Udda namn kan ofta uppfattas som mindre seriösa, som att de inte är "riktiga" människonamn utan mer namnet på en sak. Därav att de flesta väljer mer vanliga namn till sina barn. Plus att namnet kan skapa löje eftersom det också är ett vulgärt finskt ord tydligen. Vi bor i Sverige men det finns också många finländare som bor här. 
    Det är hennes andranamn och inte tilltalsnamn så jag tycker inte det gör så mycket att det är udda. Hon fick det för att hedra min farmor som betyder väldigt mycket för mig och för att vi tycker det är fint. 

En av mina bästa vänner är finsk och jag frågade som sagt henne, hon sa att det är ett gammalt uttryck som inte används så mycket  , det betyder gifta sig också. Vi tyckte inte att det var tillräckligt starkt skäl att inte ge henne min farmors namn. Men tycker hon själv annorlunda och inte villl heta det sen får hon förstås byta. 
  • Anonym (Njae)
    Anonym (TS) skrev 2025-10-19 23:43:48 följande:
    Det är hennes andranamn och inte tilltalsnamn så jag tycker inte det gör så mycket att det är udda. Hon fick det för att hedra min farmor som betyder väldigt mycket för mig och för att vi tycker det är fint. 

En av mina bästa vänner är finsk och jag frågade som sagt henne, hon sa att det är ett gammalt uttryck som inte används så mycket  , det betyder gifta sig också. Vi tyckte inte att det var tillräckligt starkt skäl att inte ge henne min farmors namn. Men tycker hon själv annorlunda och inte villl heta det sen får hon förstås byta. 
    Ok. Du vet nog bäst själv vilket namn att ge ditt barn så. Vi svarar bara på din frågeställning. Är det ett andranamn dessutom så blir det ju också lite gömt om man säger så. Missade detta i OP.
  • Anonym (TS)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-10-19 23:35:00 följande:
    Nej det finns fler EU länder idag...
    Som sagt, hiskelig kombo av namn för en tjej.

Du skrev att det betyder våldtäkt (substantiv), det gör det inte på något språk. ?Violar? kan betyda ?att våldta? men det kanske också betyda att bryta t.ex mot en lag. Och ?viola? är en böjning av det . Som inte alls uttalas som namnet Viola. Så jag känner absolut inte att det är ett tillräckligt starkt skäl att inte ge henne det namnet. Jag pratar själv helt okej spanska (även om jag är lite rostig nu) eftersom jag har jobbat där när jag var yngre. 

Viol (blomman) heter förresten också viola på spanska. Så förhoppningsvis förstår spansktalande personer att hon är döpt efter blomman och inget annat :) Och så instrumentet , det heter också viola på spanska. Det finns spansktalande kvinnor som heter Viola också. 

Som svensk tycker jag det skulle kännas väldigt långsökt att inte döpa henne till det på grund av att en av flera betydelser på spanska (eller något annat språk) är något opassande. Har förresten ingift släkt från Chile som tyckte det är ett jättefint namn :) 

• Anonym (TS)
    Anonym (Njae) skrev 2025-10-19 23:48:45 följande:
    Ok. Du vet nog bäst själv vilket namn att ge ditt barn så. Vi svarar bara på din frågeställning. Är det ett andranamn dessutom så blir det ju också lite gömt om man säger så. Missade detta i OP.
    Ja det är sant, jag frågade ju så det är klart att man får svara :) Även om man inte tycker om namnet. Nu var det ju ett tag sen jag skrev tråden så nu heter hon redan det i andranamn. Men jag hade nog inte gett henne det som tilltalsnamn , det är kanske lite för udda för det och risk att det förväxlas med Nadia och så. 
  • Xenia
    Anonym (Njae) skrev 2025-10-19 22:31:20 följande:
    Det där låter synnerligen långsökt. Jag tror faktiskt ingen skulle tycka att udda andranamn är oseriöst. Få vet om andranamn (och tredjenamn), och om det är ovanligt så skulle nog många gissa att det är ett släktnamn.

Tilltalsnamnet är ju på 100-i-topp. F ö kan ovanliga namn bli vanliga. Om alla ängsligt valde bland de allra vanligaste namnen så skulle alla ha samma namn generation efter generation.

Och alla invandrare med för svenskar ovanliga namn, ses de automatiskt som "oseriösa"?
  • Anonym (Njae)
    Xenia skrev 2025-10-20 02:55:03 följande:
    Det där låter synnerligen långsökt. Jag tror faktiskt ingen skulle tycka att udda andranamn är oseriöst. Få vet om andranamn (och tredjenamn), och om det är ovanligt så skulle nog många gissa att det är ett släktnamn.

Tilltalsnamnet är ju på 100-i-topp. F ö kan ovanliga namn bli vanliga. Om alla ängsligt valde bland de allra vanligaste namnen så skulle alla ha samma namn generation efter generation.

Och alla invandrare med för svenskar ovanliga namn, ses de automatiskt som "oseriösa"?
    Det må du tycka. Jag är av en annan åsikt. Jag har redan uppgett mina skäl till varför jag inte skulle välja detta namn och det finns inget mer att diskutera kring saken mer med dig. 
  • Finländsk
    Anonym (qwerty) skrev 2025-10-19 19:46:17 följande:
    Som sagt, stackars barn.
    Viola är ett väl etablerat namn i stora delar av västvärlden och kommer aldrig att förväxlas med en negativ innebörd. Naida finns i många europeiska länder. Båda är fina namn som passar bra ihop också med Yamundow. Jag tog upp den finska betydelsen av Naida bara för att ge mer underlag till deras beslut, ifall det skulle kännas fel för dem. Såg inte att tråden var lite äldre. Folk kan bli mobbade för sina namn oberoende innebörden, av människor som fungerar som du. Den risken går inte helt att undvika.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (TS) skrev 2025-10-20 00:03:26 följande:

Du skrev att det betyder våldtäkt (substantiv), det gör det inte på något språk. ?Violar? kan betyda ?att våldta? men det kanske också betyda att bryta t.ex mot en lag. Och ?viola? är en böjning av det . Som inte alls uttalas som namnet Viola. Så jag känner absolut inte att det är ett tillräckligt starkt skäl att inte ge henne det namnet. Jag pratar själv helt okej spanska (även om jag är lite rostig nu) eftersom jag har jobbat där när jag var yngre. 

Viol (blomman) heter förresten också viola på spanska. Så förhoppningsvis förstår spansktalande personer att hon är döpt efter blomman och inget annat :) Och så instrumentet , det heter också viola på spanska. Det finns spansktalande kvinnor som heter Viola också. 

Som svensk tycker jag det skulle kännas väldigt långsökt att inte döpa henne till det på grund av att en av flera betydelser på spanska (eller något annat språk) är något opassande. Har förresten ingift släkt från Chile som tyckte det är ett jättefint namn :) 

Nej det betyder våldtäkt / våldta.
    Har inte sagt något om spanska. Det finns flera språk inom EU och därför tog jag en skärmdump.

Gräslig namn kombo och det står jag för att säga att jag tycker synd om flickan.
Svar på tråden Namnet Naida