• Anonym (xo)

Han påstår att han fortfarande hade varit med sitt ex om dom inte fått barn..

Så har min sambo sagt två gånger nu om sitt ex. En gång precis i början när vi träffades (jag tog lite illa vid mig men tänkte inte så mycket mer på det) och nu senast i helgen när vi åt middag med några vänner. Då har vi alltså varit tillsammans i fyra år och har en 1-åring. Vi pratade om tidigare relationer (inte specifika utan mer vad man lärt sig av dom) och då säger han att han och hans ex hade det skitbra tills de fick sina tvillingar och det tog knäcken på dom. Våra vänner sa inte så mycket om det men tyckte ändå att det blev lite konstig stämning i rummet.

Hur ställer man sig till såna kommentarer? Jag vågar inte ens fråga om han fortfarande har känslor för henne. Nu sitter jag är med vår 1-åring och undrar om han ångrar alla sina barn och längtar tillbaka till henne. Jag vill inte leva med någon som längtar efter ett annat liv. Jag känner mig så rädd men också feg som inte vågar prata med honom. Ni som läser det här, skulle ni också reagera eller läser jag in för mycket av det han sa?

• Svar på tråden Han påstår att han fortfarande hade varit med sitt ex om dom inte fått barn..
  • Anonym (Öhh?)
    Anonym (123) skrev 2025-08-20 10:57:43 följande:

Kan såklart vara så att han menar så som du tror, men det vore konstigt att öppet erkänna det sådär. 

Om man ska snälltolka det så kan det vara så att de kanske hade ett friktionsfritt liv tillsammans innan barn. De kanske hade en vardag då de hade sina egna liv och hobbies och levde parallellt, eller reste ofta och hittade på roliga saker hela tiden. Och så kom vardagslivet med två tvillingar som en käftsmäll och de fick se andra sidor av varandra som de inte sett förut. 

Ni kanske klarar av vardagslivet tillsammans bättre än vad han och hans ex gjorde?

Man kan också tolka det som att han är trygg i sin nuvarande relation. 
  • Anonym (xo)

Tack för era svar. Det lugnar mig ändå lite. 

Jag är säkert en rätt osäker person och försöker läsa in sånt som inte finns. När jag träffade min partner hade han och hans ex varit isär i ca ett halvår så visst gick det fort. Dom har en vettig relation och hon har alltid visat respekt för att han har en ny. Så det är inte så att jag stör mig på henne utan mer att han verkar längta tillbaka till henne. Jag har själv ett ex som jag hade väldigt roligt med men vi gjorde slut eftersom han fick jobb utomlands. Jag skulle ändå aldrig säga som han sa.

Som några andra är inne på är han inte jätteförtjust i barn. Han skaffade mest ett för min skull. Och i efterhand var det kanske dumt? Han verkar ju föredra förhållanden utan barn så vi hade säkert haft det bättre utan. 

• Anonym (C)
    Anonym (Sg) skrev 2025-08-20 10:51:07 följande:

Min tanke är att om man har en bra relation och ens partner verkligen älskar en så skulle denne inte ens nämna sitt ex på detta sätt. Får nästan känslan här att det gick fort för er att bli tillsammans, flytta ihop och skaffa barn. Då är det inte så konstigt ifall han ännu inte riktigt släppt sitt ex. 

Håller med.
  • Anonym (G)
    Anonym (xo) skrev 2025-08-20 13:29:29 följande:

Jag är säkert en rätt osäker person och försöker läsa in sånt som inte finns. När jag träffade min partner hade han och hans ex varit isär i ca ett halvår så visst gick det fort. Dom har en vettig relation och hon har alltid visat respekt för att han har en ny. Så det är inte så att jag stör mig på henne utan mer att han verkar längta tillbaka till henne. Jag har själv ett ex som jag hade väldigt roligt med men vi gjorde slut eftersom han fick jobb utomlands. Jag skulle ändå aldrig säga som han sa.

Som några andra är inne på är han inte jätteförtjust i barn. Han skaffade mest ett för min skull. Och i efterhand var det kanske dumt? Han verkar ju föredra förhållanden utan barn så vi hade säkert haft det bättre utan. 

Men tänk vad du hade ångrat dig längre fram om du själv ville ha barn, men inte hade fått några, men ni fortfarande var tillsammans upp i åren!

Om han skaffade barn med dig, trots att han egentligen inte är så intresserad av barn, så måste han ju vara mycket intresserad av dig i alla fall! Han visste ju vad barn innebär med ansvar och arbete när ni tog beslutet. 

Upp i 7-årsåldern blir det lugnare, visserligen måste ni fortfarande ha barnvakt om ni ska ut på kvällen, men åker ni hela familjen är allt ändå väldigt mycket smidigare. Det börjar lätta en del före 7- årsåldern också.
  • Anonym (Hmm...,,)
    Anonym (xo) skrev 2025-08-20 13:29:29 följande:

Då gick det nog för snabbt och han valde dig för att komma över henne hade jag tolkat det som. Var deras barn planerat? Övertalade hon honom också?
    Hur gamla var tvillingarna när ni blev ett par?

Nja, detta hade jag haft svårt för så jag förstår dig verkligen. 
  • Anonym (Maria)

Tänker att den som borde bli mest sårad av det uttalandet kommer vara hans barn från första relationen! Han får verkligen hålla tyst om det när de blir större, för de förtjänar inte att få det oket över sig. Att hade de inte funnits så hade mamma och pappa varit lyckliga. Det går verkligen att feltolka som barn. 

Han borde inte ha sagt så, men jag tolkar det som övriga här att deras relation helt enkelt inte stod pall för allt som föräldraskap innebär. Den var svag och omogen helt enkel. Med dig funkar allt och det är ju jättepositivt.

• Anonym (G)
    Anonym (Hmm...,,) skrev 2025-08-21 13:46:41 följande:
    Då gick det nog för snabbt och han valde dig för att komma över henne hade jag tolkat det som. Var deras barn planerat? Övertalade hon honom också?
    Hur gamla var tvillingarna när ni blev ett par?

Nja, detta hade jag haft svårt för så jag förstår dig verkligen. 
    Nej, de har varit tillsammans i 4 år och har ett barn på ett år.

Så TS blev gravid 2 år och 3 månader in i förhållandet. Det är inte jättesnabbt. Hennes partner skulle ha haft tid att backa om han inte kände att det var rätt under de 2 åren och 3 månaderna. Barnet verkar också ha varit planerat. 
  • Grässtrå77

Man kan ju också tolka det som att han har analyserat vad som gick fel i förra relationen och förhoppningsvis kommit på vad han kan göra bättre nästa gång. Han har mognat och blivit lite klokare. Att han har haft en seriös relation går ju inte att gömma undan och har ju självklart påverkat honom som person. 

Nu beskriver du dig som osäker så du ska nog inte grotta mer i detta. Men du skulle kunna öppna upp för att få höra vad han lärt sig. Allt för att ni inte ska hamna där.

• EpicF

Du läser in för mycket. 

Att få barn kan vara krävande för relationen. Att dessutom få tvillingar kan bli ännu värre. Så ja, hade de inte fått barn så hade de kanske fungerat i deras relation. Men det betyder inte att han ångrar er relation eller det ni har. 

• Anonym (Hmm...,,)
    Anonym (G) skrev 2025-08-21 14:34:40 följande:
    Nej, de har varit tillsammans i 4 år och har ett barn på ett år.

Så TS blev gravid 2 år och 3 månader in i förhållandet. Det är inte jättesnabbt. Hennes partner skulle ha haft tid att backa om han inte kände att det var rätt under de 2 åren och 3 månaderna. Barnet verkar också ha varit planerat. 
    Jag menar att han var nyseparerat när han träffade ts och kanske inte hunnit landa i separationen.
  • EpicF
    Anonym (Sg) skrev 2025-08-20 10:51:07 följande:

Min tanke är att om man har en bra relation och ens partner verkligen älskar en så skulle denne inte ens nämna sitt ex på detta sätt. Får nästan känslan här att det gick fort för er att bli tillsammans, flytta ihop och skaffa barn. Då är det inte så konstigt ifall han ännu inte riktigt släppt sitt ex. 

De har varit tillsammans i 4 år och har en ettåring. Gick inte speciellt fort utan i normal takt. 
  • Anonym (Öhh?)

Man måste väl flera år in i en vuxen relation kunna nämna sitt ex?

Prata om den människan vid något specifikt litet tillfälle utan att det blir drama?

• EpicF
    Anonym (Öhh?) skrev 2025-08-22 05:15:55 följande:

Man måste väl flera år in i en vuxen relation kunna nämna sitt ex?

Prata om den människan vid något specifikt litet tillfälle utan att det blir drama?

Inte på familjeliv 😂
  • Anonym (Skuggan)
    Du har en helt sund reaktion. Det din sambo gör är att han skjuter ifrån sig ansvar. Istället för att se att han själv (precis som alla andra) säkert bidrog till att relationen tog slut, så skyller han på omständigheterna ? i det här fallet barnen. Det är en ganska vanlig försvarsmekanism: genom att lägga skulden på något utanför sig själv slipper han känna skam eller rannsaka sitt eget beteende.

Problemet är att det blir helt ologiskt när han uttrycker det som en absolut sanning ? ?om inte X hänt så hade vi varit tillsammans?. Ingen kan veta det. Det blir mer en självtröstande berättelse än en verklig sanning.

Så det här säger egentligen mindre om att han längtar tillbaka till sitt ex, och mer om hur han hanterar sitt förflutna: han väljer en förenklad orsak (?barnen förstörde relationen?) istället för att erkänna att han själv också kan ha gjort fel.

Om du vill prata med honom om det, gör det hellre från ett nyfiket håll än ett anklagande. T.ex. ?Jag fastnade lite vid det du sa. Tänker du att du själv inte hade kunnat göra något annorlunda då?? ? så öppnar du för reflektion utan att han går direkt i försvar.

Det är alltså inte du som överreagerar. Hans sätt att uttrycka sig är faktiskt skevt, och du har full rätt att reagera.
Svar på tråden Han påstår att han fortfarande hade varit med sitt ex om dom inte fått barn..