• Anonym (Hjälp)

Hjälp med att räkna på ekonomin

Jag behöver hjälp med hur jag ska tänka kring min ekonomi som inte är den bästa. 

Är ensamstående kvinna med två barn på heltid. Barnen är 13 respektive 2 år. Jag har fast jobb och får ut ca 20 000 kr rent i månaden. Har en del skulder (blanco-lån) och har lyckats baka flera smålån (Klarna-skulder osv) till ett. 

När jag nu räknar på allt, när jag betalat alla räkningar, hyra, el osv, kommer jag ha 5500 kr att leva för. Det ska räcka till mat, kläder, blöjor. Låg summa, men jag måste gå runt och sluta köpa saker (mat främst faktiskt) på kredit. Jag vill inte ha dömande kommentarer. Jag vill förändra min situation och har också bokat ett möte med budget-och skuldrådgivare på kommunen. Men hur ska jag tänka och planera framöver? Jag har inget sparande, men har heller inga betalningsanmärkningar eller är på kronofogden. Så läget är ju inte katastrof trots allt.

• Svar på tråden Hjälp med att räkna på ekonomin
  • Jemp
    Zoegazz skrev 2025-08-22 07:12:14 följande:
    1000 kr per månad? Du menar vecka? Låter helt orimligt annars tycker jag.

Det är orimligt. Även om det skulle vara per vecka, med antagandet att ts som är en till person i familjen skulle klara sig på drygt hälften av redan låg summa. Oklart hur.

Skriver det främst så att ts inte felaktigt räknar med att ha flera tusen över.

TS: är alla räkningar nödvändiga, eller kan du skära ner på något?

• Jemp
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-08-22 10:50:09 följande:
    Jag jobbar 90 procent nu, pga pendlingen kan jag inte jobba 100. Jag tjänar strax under 35 000 kr om jag jobbar heltid. Men sen blir det ju en del vab osv vissa månader.
    kolla upp om de verkligen drar rätt skatt då. 
  • Anonym (Lola)
    Jemp skrev 2025-08-22 13:05:46 följande:

Det är orimligt. Även om det skulle vara per vecka, med antagandet att ts som är en till person i familjen skulle klara sig på drygt hälften av redan låg summa. Oklart hur.

Skriver det främst så att ts inte felaktigt räknar med att ha flera tusen över.

TS: är alla räkningar nödvändiga, eller kan du skära ner på något?

Vad är orimligt? 1000 kronor per vecka är inte svårt alls, kanske skulle vara lite knepigare om tonåringen var en grabb, de kan ju äta mängder. Tre handlingar på 330 kronor eller två på 500 brukar jag tänka. Och då snålar vi inte ett dugg, även om jag alltid kollar priser på frukt och grönt och köper efter säsong och håller nere på kött. Men skulle lätt kunna minska ner den veckokostnaden om jag var riktigt pressad till att göra det genom att dra ner på snacks, yoghurt, färdigt bröd samt hel- och halvfabrikat.
  • Anonym (Kr)

TS: I ditt fall skulle jag nog inte spara jättemycket i början utan fokusera på att ammortera bort lånen. Räntorna är det som sänker din ekonomi.

Skulle bygga upp en liten buffert på kanske 5-10 000 kr. Sen ammortera mycket

• Grässtrå77

Finns det möjlighet att låna lite pengar av dina föräldrar eller ev syskon för att betala av lite på de dyraste lånen. Behöver ju absolut inte vara stora summor för att det ska löna sig.

Finns det någon i din närhet som skulle kunna passa ditt minsta barn då och då så du orkar göra storkok och baka eller bara återhämta dig för att orka göra kloka val i vardagen?

• Anonym (Hjälp)

Har pratat med HR nu och tydligen ska jag få ut 24 000 kr rent om jag jobbar 90 procent. Jag gick upp i tid strax innan sommaren och har vabbar mycket, därav min låga lön. Så förhoppningsvis får jag ju ut lite mer under hösten. 

Tusen tack för alla era svar! Ska som sagt var till budget och skuldrådgivningen och prata och få hjälp med att lägga upp en budget jag kan hålla. Jag har ett stort nätverk omkring mig men är van vid att klara mig själv och har skämts för min situation. 

• Jemp
    Anonym (Lola) skrev 2025-08-22 15:21:52 följande:
    Vad är orimligt? 1000 kronor per vecka är inte svårt alls, kanske skulle vara lite knepigare om tonåringen var en grabb, de kan ju äta mängder. Tre handlingar på 330 kronor eller två på 500 brukar jag tänka. Och då snålar vi inte ett dugg, även om jag alltid kollar priser på frukt och grönt och köper efter säsong och håller nere på kött. Men skulle lätt kunna minska ner den veckokostnaden om jag var riktigt pressad till att göra det genom att dra ner på snacks, yoghurt, färdigt bröd samt hel- och halvfabrikat.
    Framförallt hur du skulle halvera den om du hade ett par till.
    Men redan ni 2 på 1000kr/vecka är ovanligt lågt
  • Jemp
    Jemp skrev 2025-08-22 17:21:39 följande:
    Ett barn till, ska det stå.
  • Jimmy75
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-08-22 15:49:31 följande:

Har pratat med HR nu och tydligen ska jag få ut 24 000 kr rent om jag jobbar 90 procent. Jag gick upp i tid strax innan sommaren och har vabbar mycket, därav min låga lön. Så förhoppningsvis får jag ju ut lite mer under hösten. 

Tusen tack för alla era svar! Ska som sagt var till budget och skuldrådgivningen och prata och få hjälp med att lägga upp en budget jag kan hålla. Jag har ett stort nätverk omkring mig men är van vid att klara mig själv och har skämts för min situation. 

Skam är en av de största fällorna som finns att hamna i. Det har oerhört stark inverkan på beteende och beslutsfattande. Dessvärre ligger den i såna här situationer oftast bakom oerhört dåliga beslut eftersom målet är på kort sikt och nästan alltid undvikande.
  • Jimmy75
    Anonym (Kr) skrev 2025-08-22 15:32:10 följande:

TS: I ditt fall skulle jag nog inte spara jättemycket i början utan fokusera på att ammortera bort lånen. Räntorna är det som sänker din ekonomi.

Skulle bygga upp en liten buffert på kanske 5-10 000 kr. Sen ammortera mycket

I början är bufferten oerhört viktig när man inte har någon. Viktigare än att amortera några extra hundralappar i början eftersom det alltid dyker upp oväntade utgifter och har man ingen buffert är risken stor att man antingen blir tvungen att hantera det med ett dyrare uppdelat köp/räntefritt, eller i värsta fall blir tvungen att ta ett litet privatlån.

Vill passa på att säga att det jag läst av dina inlägg så är det väldigt bra saker du föreslår.

• Anonym (Hjälp)
    Jimmy75 skrev 2025-08-22 18:16:28 följande:
    Skam är en av de största fällorna som finns att hamna i. Det har oerhört stark inverkan på beteende och beslutsfattande. Dessvärre ligger den i såna här situationer oftast bakom oerhört dåliga beslut eftersom målet är på kort sikt och nästan alltid undvikande.
    Jag fattar. Men jag är bara människa och har ju insätt att jag behöver förändra hur jag hanterar ekonomin framöver för inte hamna hos Kronofogden osv. 
  • Jimmy75
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-08-22 18:40:47 följande:
    Jag fattar. Men jag är bara människa och har ju insätt att jag behöver förändra hur jag hanterar ekonomin framöver för inte hamna hos Kronofogden osv. 

Ja, missförstå mig rätt. Jag var nog inte särskilt tydlig med hur jag menade. Poängen var att försök att arbeta med tankarna och bara skita i skammen. Eventuell upplevelse av skam är mycket bättre än de andra konsekvenserna av att undvika skammen.

Vad jag har läst så verkar du både motiverad och väldigt förnuftig i hur du resonerar här och vad du försöker göra.

• Anonym (Lola)
    Jemp skrev 2025-08-22 17:21:39 följande:
    Jag sa 600 per vecka som förslag, två handlingar, 300 vardera. Det borde gå med planering, laga enkelt men från grunden och vegetariskt. I alla fall om det finns lite kryddor och sånt hemma. Men det krävs ju eftertanke och ork såklart. Känns det för svårt att hålla kan vi lägga oss mittemellan då, 800 per vecka. Ts kan ju börja med att skriva ner alla matinköp som görs under en månad, jag började så för att få koll. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Lola) skrev 2025-08-22 22:02:48 följande:
    Jag sa 600 per vecka som förslag, två handlingar, 300 vardera. Det borde gå med planering, laga enkelt men från grunden och vegetariskt. I alla fall om det finns lite kryddor och sånt hemma. Men det krävs ju eftertanke och ork såklart. Känns det för svårt att hålla kan vi lägga oss mittemellan då, 800 per vecka. Ts kan ju börja med att skriva ner alla matinköp som görs under en månad, jag började så för att få koll. 
    Har räknat lite nu, och denna månad är tajt, men redan nästa månad ser bättre ut. Denna månad ska jag gå runt på 5500 kr efter att allt är betalt, nästa 7000 kr. Planerar att fokusera på att släcka ett lån i taget. Spärra/stänga kreditkortet och ringa Klarna så de spärrar mig från att kunna handla med avbetalningar. Ska denna månad ta ut 1200 kr varje måndag i kontanter som jag får använda till mat för en vecka. Jag tänker att det ändå borde gå. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-08-23 07:50:21 följande:
    Har räknat lite nu, och denna månad är tajt, men redan nästa månad ser bättre ut. Denna månad ska jag gå runt på 5500 kr efter att allt är betalt, nästa 7000 kr. Planerar att fokusera på att släcka ett lån i taget. Spärra/stänga kreditkortet och ringa Klarna så de spärrar mig från att kunna handla med avbetalningar. Ska denna månad ta ut 1200 kr varje måndag i kontanter som jag får använda till mat för en vecka. Jag tänker att det ändå borde gå. 
    Bra plan

Planera veckans mat idag.  Finns massor med sidor som tipsar på billiga måltider.  Utgå lite från vad du har hemma. Sen handlar du allt idag eller i morgon. 
  • Cox Orange

Jag förstår barnlängtan men jag förstår inte hur du frivilligt har försatt dig i denna situation. Hur tänker du kring dina barn? Trettonåringen, ska hen inte få ha aktiviteter? Så många dåliga beslut utan konsekvenstänk. Betala av på lånen till max.

• Anonym (S)
    Cox Orange skrev 2025-08-23 19:25:50 följande:

Jag förstår barnlängtan men jag förstår inte hur du frivilligt har försatt dig i denna situation. Hur tänker du kring dina barn? Trettonåringen, ska hen inte få ha aktiviteter? Så många dåliga beslut utan konsekvenstänk. Betala av på lånen till max.

Som om inte TS redan verkar slå på sig själv och aktivt jobbar för att förbättra situationen. Vissa personer...
  • Anonym (F)
    Anonym (Lola) skrev 2025-08-22 15:21:52 följande:
    Flickor behöver också äta ordentligt när de växer.

Kolla vad du kan spara in på i fasta kostnader.:

Dra in prenumertion på tidning. 
    .
    Om du har dyrt bredband, ring och förhandla före ditt avtal går ut. Hota med att flytta abbonemanget om du inte får ett lägre pris.

Kolla om du kan flytta flera försäkringar till ett bolag där du får mängdrabatt (Folksam hade så).

Kolla om du kan ta en billigare försäkring genom ditt fackförbund. 

Försäkra inte mer än de saker som  du har väldigt svårt att ersätta.

Hemförsäkringen täcker mycket bra.  Man har dessutom alltid  minst 2 års garanti enligt lag när man köper nya saker, t ex elartiklar.

Skippa att ha skrivare hemma, skriv ut på biblioteket vid behov. 

Ta bort alla strömningstjänster. 

Comviq har billiga abbonemang för mobilen. Ta inte mer MB än du normalt behöver. Någon enstska månad kan man köpa till lite extra. Hallon har också billiga, men det kan vara jättesvårt att säga upp det abbonemanget. 

Kolla ifall du bor nära en tandläkarhögskola, om de tar in patienter. ibland kan du få billigare vård där, men då måste du kunna vara där en hel förmididdag eller eftermiddag. (En lärare kollar elevens jobb).

Skippa Iphone, kör android som du köper när de rear ut mobiler. 

Kolla på jämförelsesidor vilka elbolag som har lägst avgifter. Byt till det bolaget. 

Köp boken "Måltider för under tian" eller "Portioner för under tian" (tror jag att den hette).

Ta hem appen "Matpriskollen" där du enkelt ser vilka extrapriser alla mataffärerna har just nu som ligger i din närhet.

Ställ in autimatiska sökningar på kläder som du behöver på Sellpy. Ställ in så att du bara får förslag på kläder som är i bra skick eller i nyskick. Prova ut  storlekarna i respektive affär, så du vet om du vanligtvis är en medium eller large i t.ex. KappAhls kläder.

Låna filner tidskrifter och böcker oå biblioteket. Även här kan man strömma vid behov. 

Spara dina pengar på en nischbank istället för de stora bankerna. De ger upp till 1 % högre ränta än de stora bankerna. 
  • Anonym (F)

Har man riktigt dåligt med pengar kan man söka pengar till aktiviteter till barnen genom olika fonder. Biblioteken (de större), brukar ha sökfunktioner så att man kan söka efter olika kategorier. Fråga personalen hur man söker i dem från bibliotwket. 

Svar på tråden Hjälp med att räkna på ekonomin