Anonym (Lola) skrev 2025-08-22 15:21:52 följande:
Vad är orimligt? 1000 kronor per vecka är inte svårt alls, kanske skulle vara lite knepigare om tonåringen var en grabb, de kan ju äta mängder. Tre handlingar på 330 kronor eller två på 500 brukar jag tänka. Och då snålar vi inte ett dugg, även om jag alltid kollar priser på frukt och grönt och köper efter säsong och håller nere på kött. Men skulle lätt kunna minska ner den veckokostnaden om jag var riktigt pressad till att göra det genom att dra ner på snacks, yoghurt, färdigt bröd samt hel- och halvfabrikat.
Flickor behöver också äta ordentligt när de växer.
Kolla vad du kan spara in på i fasta kostnader.:
Dra in prenumertion på tidning.
.
Om du har dyrt bredband, ring och förhandla före ditt avtal går ut. Hota med att flytta abbonemanget om du inte får ett lägre pris.
.
Kolla om du kan flytta flera försäkringar till ett bolag där du får mängdrabatt (Folksam hade så).
Kolla om du kan ta en billigare försäkring genom ditt fackförbund.
Försäkra inte mer än de saker som du har väldigt svårt att ersätta.
Hemförsäkringen täcker mycket bra. Man har dessutom alltid minst 2 års garanti enligt lag när man köper nya saker, t ex elartiklar.
Skippa att ha skrivare hemma, skriv ut på biblioteket vid behov.
Ta bort alla strömningstjänster.
Comviq har billiga abbonemang för mobilen. Ta inte mer MB än du normalt behöver. Någon enstska månad kan man köpa till lite extra. Hallon har också billiga, men det kan vara jättesvårt att säga upp det abbonemanget.
Kolla ifall du bor nära en tandläkarhögskola, om de tar in patienter. ibland kan du få billigare vård där, men då måste du kunna vara där en hel förmididdag eller eftermiddag. (En lärare kollar elevens jobb).
Skippa Iphone, kör android som du köper när de rear ut mobiler.
Kolla på jämförelsesidor vilka elbolag som har lägst avgifter. Byt till det bolaget.
Köp boken "Måltider för under tian" eller "Portioner för under tian" (tror jag att den hette).
Ta hem appen "Matpriskollen" där du enkelt ser vilka extrapriser alla mataffärerna har just nu som ligger i din närhet.
Ställ in autimatiska sökningar på kläder som du behöver på Sellpy. Ställ in så att du bara får förslag på kläder som är i bra skick eller i nyskick. Prova ut storlekarna i respektive affär, så du vet om du vanligtvis är en medium eller large i t.ex. KappAhls kläder.
Låna filner tidskrifter och böcker oå biblioteket. Även här kan man strömma vid behov.
Spara dina pengar på en nischbank istället för de stora bankerna. De ger upp till 1 % högre ränta än de stora bankerna.