• Anonym (Beswiken)

Varför kan inte män försöka se naturliga ut när de tar selfies?

Swipear på Tinder.. först en man med gristryne, dubbelhaka och uppspärrade ögon, med den blicken ser han ut som han nyss rymt från ett fängelse eller något.

Sedan en man med världens största leende och stora tänder kombinerat med ett väldigt smalt ansikte, glasögon samt ful frisyr.

Tredje mannen poserar framför en spegel, vill visa att han tränar på gym, men har s.k. "ballongmage". Magen putar ut mer än musklerna. Dessutom med en bitter uppsyn.

Fjärde mannen ser inte ut att ha rakat sig på ett år, stort skägg, sur uppsyn och Motorhead-tröja (vem lyssnar på Motorhead år 2025 liksom)?

Varför finns det så få män som kan se naturliga och prydliga ut när de tar selfies till datingappar? Eller är det något annat, personligt man försöker framhäva?

• Svar på tråden Varför kan inte män försöka se naturliga ut när de tar selfies?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Nja) skrev 2025-08-24 16:54:50 följande:
    nej nivån behöver givetvis bibehållas för att det ska bli mer än bara en första dejt. Men att se anständig ut på bild ökar chanserna till att det ens initieras en första kontakt. som kan leda till dejt och relation.

om man är singel och aktivt sökande, borde man inte vilja maximera sina chanser att få kontakt, gå en första dejt, gå på en andra dejt osv tills man faktiskt hamnar i en relation? eller sitter man bara hemma och hoppas? och lägger hela sin framtidsdröm i händerna på andra?
    Jag vet inte hur andra gör, men anser inte att man lägger hela sin framtidstro i händerna på andra bara för att man inte går all in på Tinder.

Poängen är att en viss grupp kvinnor kommer alltid klaga, oavsett hur olika mäns profiler ser ut.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Man) skrev 2025-08-24 16:59:55 följande:
    Jag vet inte hur andra gör, men anser inte att man lägger hela sin framtidstro i händerna på andra bara för att man inte går all in på Tinder.

Poängen är att en viss grupp kvinnor kommer alltid klaga, oavsett hur olika mäns profiler ser ut.
    och du anser inte att det är rimligt att försöka förstå varför vissa väljer att presentera sig från sina sämre sidor när man är på en dejtingsajt? Varför inte bara undvika att skapa en profil om man ändå inte är intresserad eller engagerad? speciellt eftersom det finns många män som sprider dynga om att kvinnor är kräsna. eller anser du att det är att vara kräsen att svepa nej på en ovårdad bild?

eller finns det en könsskillnad? Att män får svepa nej på ovårdade kvinnor, men kvinnor ska anses ge ovårdade män en chans?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Nja) skrev 2025-08-24 17:06:28 följande:
    och du anser inte att det är rimligt att försöka förstå varför vissa väljer att presentera sig från sina sämre sidor när man är på en dejtingsajt? Varför inte bara undvika att skapa en profil om man ändå inte är intresserad eller engagerad? speciellt eftersom det finns många män som sprider dynga om att kvinnor är kräsna. eller anser du att det är att vara kräsen att svepa nej på en ovårdad bild?

eller finns det en könsskillnad? Att män får svepa nej på ovårdade kvinnor, men kvinnor ska anses ge ovårdade män en chans?

Att lägga ner den tiden på att ta 50 kort och välja ut dom 3 bästa. Leta vinkar, färger och annat som lyfter fram dina bästa sidor är en feminin egenskap i grunden. 

Det är inte många kvinnor som skulle vara bekväma med att ha en så feminin man i längden. Det betyder dock inte att man kan vara hel och ren och ha ansat skägget.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Man) skrev 2025-08-24 17:15:26 följande:

Att lägga ner den tiden på att ta 50 kort och välja ut dom 3 bästa. Leta vinkar, färger och annat som lyfter fram dina bästa sidor är en feminin egenskap i grunden. 

Det är inte många kvinnor som skulle vara bekväma med att ha en så feminin man i längden. Det betyder dock inte att man kan vara hel och ren och ha ansat skägget.

Vem har sagt att man måste ha 3 kort? Och göra ett så stort projekt av det? varför inte bara duscha, kamma sig, ta på sig hela rena kläder och ta en selfie, eller varför inte be en vän/familjemedlem att ta en bild i ett naturligt avslappnat element. på vilket sätt är det feminint?

hur gör dessa män om de skulle behöva söka jobb? kan de ta en bild till sitt cv? Eller är det med för feminint?

och är det könsskillnader? är det mer socialt acceptabelt att en man sveper nej på en ovårdad kvinna än om en kvinna sveper nej på en ovårdad man? eller gäller det både män och kvinnor att ge ovårdade en chans? 
  • Jimmy75

Nu är du ute och cyklar lite. Män som ser bra ut, har kläder som är hela, rena och matchar, sköter sin skäggväxt, frisyr, naglar lägger medvetet tid på dessa saker och prioriterar att det sköts. Det betyder inte att de lägger ner timmavis på det, eller att de tycker det är jobbigt. Jag skulle tro att för majoriteten av dem som gör så är det en självklarhet och en del av en rutin för att må och känna sig bra med sig själv. Det är DERAS basic nivå liksom. Generellt är det inte en stor mängd människor som finner något sådan oattraktivt. Det sorteras in under saker som att veta vad man vill, förstå vad som är viktigt, att göra en medveten handling för att uppnå ett visst resultat, att vara beredd att göra jobbet för att få det man vill ha. Saker som generellt är attraktiva drag, av goda anledningar.

Vad gäller bilderna så vågar jag påstå att det inte är i närheten inledningsvis med 50 kort eftersom det kräver en stor mängd för att skaffa sig erfarenheten av vad som funkar och vad som inte blir så bra. Men när du väl har lärt dig något så sitter det där och då behöver du inte lägga samma ansträngning på det. Det är inte konstigare än att du med största sannolikhet är bättre på att laga mat idag än när du var 19.

Men att vara målmedveten och beredd att anstränga sig lite är inte att vara desperat och det skickar en signal till andra människor vad de kan förvänta sig av dig - vare sig du tycker det är rättvist eller inte. Sannolikt så har man inte heller så jättefel i en sån analys heller. Om det nu ÄR helt missvisande på ett sätt som drabbar en själv bör det ligga i ens intresse att på något vis uppmärksamma andra på att det är en felaktig bild, eller så accepterar man att bli bortvald på grund av det och ger dem samtidigt lite rätt i sin analys.

Han anser inte att det är värt att anstränga sig för att ändra på en felaktig bild - alltså är inte det den personen jag letar efter.

• Anonym (Mini)
    Anonym (Man) skrev 2025-08-24 15:06:56 följande:
    Det är ju så viktigt att kvinnor duger, trots att dom blir gamla och tjocka? Män kommer inte heller att vara tipptopp hela livet. 
    Är det? Var säger jag det, att kvinnor duger som gamla och tjocka? Eller motsatsen för den delen. Och så byter du ämne från ts och börjar prata kvinnor istället för män. 

Kolla på stan hur mkt ovårdade män det finns, jag är inte alls förvånad över hur det kan se ut på tinder eller att det skulle kunna finnas en manlig ensamhetsepidemi. Efter 40 så går det typ 1 normalattraktiv man på 30 kvinnor. Inte för att män av naturen är fulare men just för att dom är så likgiltiga.

Precis som jimmy75 skriver så tillhör vettiga rutiner normalitet för dom män många kan tänka sig. Vet inte vilken generation du tillhör men det finns inget omanligt över att sköta naglar, hår, skägg osv. Jag får vibb av hjälplöst barn faktiskt av dom som inte ens kan ta hand om sig själva på ok sätt. Eller mentala utmaningar/extrem lathet.
  • Anonym (Mini)

50 bilder tagna för tindersyfte! Jag har använt kanske 4 i en profil, har funkat fint. Bilder som inte är tagna för tinder utan från livet generellt.
  • Anonym (Man)

Var och en blir salig på sin tro. Jag tror fortfarande inte att TS startat tråden i syfte att hjälpa män med deras Tinderprofiler. Mer i syfte att spy ut lite frustration över män generellt.

• Anonym (Ollie)
    Anonym (Man) skrev 2025-08-24 16:59:55 följande:

Tycker du att det är samma sak att se respektabel ut och att gå all in?
  • Anonym (Beswiken)
    Anonym (Mini) skrev 2025-08-24 19:23:15 följande:
    Är det? Var säger jag det, att kvinnor duger som gamla och tjocka? Eller motsatsen för den delen. Och så byter du ämne från ts och börjar prata kvinnor istället för män. 

Kolla på stan hur mkt ovårdade män det finns, jag är inte alls förvånad över hur det kan se ut på tinder eller att det skulle kunna finnas en manlig ensamhetsepidemi. Efter 40 så går det typ 1 normalattraktiv man på 30 kvinnor. Inte för att män av naturen är fulare men just för att dom är så likgiltiga.

Precis som jimmy75 skriver så tillhör vettiga rutiner normalitet för dom män många kan tänka sig. Vet inte vilken generation du tillhör men det finns inget omanligt över att sköta naglar, hår, skägg osv. Jag får vibb av hjälplöst barn faktiskt av dom som inte ens kan ta hand om sig själva på ok sätt. Eller mentala utmaningar/extrem lathet.
    Precis så. Som att 40+-män lägger någon sorts "prestige" i att se så gubbiga och fula ut som möjligt. Men gud nåde den kvinna som lägger sig till med tantfrisyr och tantig stil, hon ratas direkt av männen. Om män kräver att kvinnor ska se snygga och sexiga ut, varför föregår de då inte med gott exempel själva?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Beswiken) skrev 2025-08-24 23:04:54 följande:
    Precis så. Som att 40+-män lägger någon sorts "prestige" i att se så gubbiga och fula ut som möjligt. Men gud nåde den kvinna som lägger sig till med tantfrisyr och tantig stil, hon ratas direkt av männen. Om män kräver att kvinnor ska se snygga och sexiga ut, varför föregår de då inte med gott exempel själva?
    Kan det vara att vissa män anser att visa barmhärtighet är en kvinnlig egenskap? Att kvinnorna borde ge de ovårdade männen en chans? de männen har ju gett upp och behöver ju bara en kvinna? 

och att samma män har dubbla måttstockar, eftersom det är manligt att visa upp sin trofé. Då kan man inte ta en ovårdad kvinna. då vinner man inte tuppfajten och kan stoltsera med sitt byte? Tänker alla bilder som generellt fler män än kvinnor tar på sin älg/fisk/bil som de vill visa upp sig med.
  • OlleSQ
    Anonym (Nja) skrev 2025-08-25 06:30:16 följande:
    Kan det vara att vissa män anser att visa barmhärtighet är en kvinnlig egenskap? Att kvinnorna borde ge de ovårdade männen en chans? de männen har ju gett upp och behöver ju bara en kvinna? 

och att samma män har dubbla måttstockar, eftersom det är manligt att visa upp sin trofé. Då kan man inte ta en ovårdad kvinna. då vinner man inte tuppfajten och kan stoltsera med sitt byte? Tänker alla bilder som generellt fler män än kvinnor tar på sin älg/fisk/bil som de vill visa upp sig med.
    Som kvinnor gör när de klippt/färgat håret eller fixat naglarna osv... menar du?
  • Anonym (Nja)
    OlleSQ skrev 2025-08-25 06:39:55 följande:
    Som kvinnor gör när de klippt/färgat håret eller fixat naglarna osv... menar du?

Menar du att kvinnor lägger ut sådana bilder på dejtingprofiler? Jämfört med antalet män som har bild med jaktbyte/fisk/bil? Testa och se vet jag, och se själv om du inte tror mig!

eller varför tror du att så många män väljer att lägga ut bilder där de inte visar sig från sitt bästa jag? 

• Anonym (Mini)
    Anonym (Nja) skrev 2025-08-25 06:30:16 följande:
    Det är något där med många mäns självbild känns det som. Dom kan leva med att själva vara fula som stryk men det dom skaffar sig ska vara bra. Som en snygg välvårdad kvinna t ex. eller en bil.

Är det så att det viktigaste för den typen av män är att duga i andra mäns ögon? Tänker på fenomenet att män tror att kvinnor vill ha maskulina deffade muskelmän och inte tror på att det inte smäller högst. Min tanke är att män inte är vana vid att ses som objekt, som något som ska vara lockande och se bra ut. Jag tror att ett skifte är på gång där när män inte längre behövs för sin inkomsts skull.
  • ClumsySmurf

har de för fula selfies blir de ratade av kvinnor och måste ändra på något för att göra skillnad, simpel logik så jag har svårt att förstå resonemanget i tråden, det verkar som att vissa kvinnor blir prvocerade av att männen de ratar inte gör sej till för dem.

• OlleSQ
    Anonym (Nja) skrev 2025-08-25 07:58:48 följande:

Menar du att kvinnor lägger ut sådana bilder på dejtingprofiler? Jämfört med antalet män som har bild med jaktbyte/fisk/bil? Testa och se vet jag, och se själv om du inte tror mig!

eller varför tror du att så många män väljer att lägga ut bilder där de inte visar sig från sitt bästa jag? 

Ja, det gör dom, finns ju många kvinnor som kör med den stilen och vill visa upp det senaste de gjort med sitt utseende.

Det hela handlar helt enkelt om olika värderingar och vad man anser vara viktigt i livet. För många kvinnor naglar och frippa eller senaste outfitten med lagom mycket cleavage. För en hel del män så handlar det om att ha en fet bil, duktig på att fiska/jaga. Det handlar helt enkelt om väldigt traditionella könsroller. Är man för influerad av media så kanske det är svårt med sådana könsroller men för de flesta så handlar det om för kvinnor att vara feminina och för män att vara maskulina om man nu söker det andra könet. Väldigt många människor är enkla i alla avseenden och på en plattform där inte de mest attraktiva på dejtingmarknaden finns ( eftersom de inte är singlar) så blir det väldigt många av dessa i förhållanden till guldkornen och själv kan jag tycka att det är rätt ärligt ändå att de inte försöker ge en bild av sig själva som inte är äkta.

Skulle män ta hjälp av en stylist för sina foton på dejtingappar och se ha en hyfsad fotograf med riktig kamera så skulle deras chanser att få träffar bli större men å andra sidan skulle väl dejten bli rätt besviken när de dyker upp ostajlade och sig själva... 

Jag träffade min fru för väldigt många år sen på mötesplatsen. Jag var mest nyfiken på vad det där var för något och hade ingen avsikt för att träffa nån. Trivdes med mitt unkisliv. 

Hursomhelst hade hon lagt upp en halvok bild men hon hade blivit fotad av en hobbyfotograf på sitt jobb och han hade förstås tagit foton som han som fotograf såg som bättre och dessa hade hon lagt i sitt bildarkiv och jag kommenterade att hon borde använda nån av dessa (svartvita med mer stuns i) som profilbild istället för den rätt ordinära i färg som inte stack ut alls i förhållande.

Vi fortsatte att snacka och jag såg det mest som lite förströelse och stötte verkligen inte på henne. Det slutade med att hon bjöd ut mig, mycket för att jag inte hade styrt in samtalet på sex eller varit jävligt på och nej, jag hade inga fiskebilder eller bild på bilen... Kanske hade haft det om jag verkligen hade sökt ;)

Svar på tråden Varför kan inte män försöka se naturliga ut när de tar selfies?