Anonym (inlärd hjälplöshet?) skrev 2025-08-22 21:50:29 följande:
Tror ni att jag kan jobba med något?
När jag var 4 år sa en person till min mamma: "Hon kommer aldrig ha en riktig barndom. Hon kommer inte ha en normal tonår. Hon kommer aldrig klara sig som vuxen. Hon kommer med stor sannolikhet inte leva tills hon är 40, de flesta i hennes situation dör innan dess, pga sig själva eller andra."
.Detta var inte en läkare eller något, utan en "guru". Min mamma har alltid varit inne på sånt och sökte upp en efter jag diagnosticerats, av riktiga läkare, med ett hjärtfel och då misstänkt, lite senare bekräftad, autism.
Hon tog det verkligen till sig och jag har vuxit upp i en blandning av överbeskyddande och vågar jag kalla det mobbing. Psykisk misshandel? Ständigt tillsagd att jag inte kan, även om jag har velat saker. Det var knappt att jag fick gå i skolan, hade vi inte bott i Sverige hade hon förmodligen inte låtit mig alls. Jag fick gå gymnasiet för att jag tjatade mig till att få gå med min bästa kompis, för det hade jag ju så få av. Natur.
Nu bor jag ensam i alla fall, i ett attefallshus på en släktings gård. Mamma fixade så jag skulle få aktivitetsersättning, för "jobba kan hon ju inte".
Men jag vill jobba. Något vill jag jobba med. Jag sitter ju framför datorn och pysslar med diverse saker, hemmasnickrad statistik över saker jag finner intressant, digital konst och annat jox. Jag förstår att det inte är att jobba, men ändå.
Tror ni att jag kan jobba med något? Vad?
Snälla, din mamma gjorde fel! Man ska förstås låta sitt barn pröva sådant som är rimligt att pröva! Olyckligt att hon tror på spådamer! Du klarade ju natur på gymnasiet!
Jag tycker att du ska kontakta habiliteringen i regionen om du har en fastställd autismdiagnos. De kan ibland erbjuda enskilt samtalsstöd.
Annars brukar man kunna få samtalsstöd genom de vårdcentraler som har psykologer anställda. Man kan fritt byta vårdcentral inom regionen till en som har en psykolog. Även Svenska kyrkan har diakoner som kan ge samtalsstöd. (man behöver inte vara religiös).
Med det samtalsstödet kan ni kanske komma fram till vilka arbeten som du skulle kunna vara intresserad av, vilka du skulle kunna klara utifrån dina förutsättningar och inom vilka arbeten det finns jobb i framtiden.
På SACOS hemsida brukar man kunna se framtidsutsikterna på olika jobb. Inom data finns det t. ex. många personer med autism.
Du behöver också få tala med den personen om hur det har påverkat dig att ha en mamma som inte trodde att du skulle klara något alls.
Om du är osäker på att påbörja högskolestudier skulle du kunna börja med att ta en kurs på distans.
Jag vet inte om man blir av med din aktivitetsersättning om man tar studielån, kolla upp det! Troligtvis kan man inte få det samtidigt.
Sedan, om du inte vill studera kan du kolla med Arbetsförmedlingen om du kan få en egen arbetsförmedlare på grund av din funktionsnedsättning. Ibland förmedlar de jobb som är tidsbegränsade med viss statlig subvention till lönen, som är anpassade till människor med funktionsnedsättning.
Men du är ju fri att söka vilja jobb du vill! Det är väl bara inom militären och polisen som det finns restriktioner med personlig prövning. Och om man vill bli pilot. Man behöver inte uppge sin diagnos när man söker andra jobb, det är sjukhussekretess på den.
Men om man har haft ett arbete som inte är speciellt anpassat för din funktionsnedsättning så kan det nog bli svårt att få tillbaka aktivitetsersättningen, om arbetet skulle upphöra och du blev arbetslös. Då har du ju bevisligen arbetsförmåga på den öppna arbetsmarknaden, om du fick jobbet på egen hand. Men då har du ju arbetsköshetsersättning en viss tid, om du har gått med i A-kassan. Och annat stöd från Arbetsförnedlingen.
Lycka till!