Anonym (Morsan) skrev 2025-08-26 17:26:43 följande:
Så du menar alltså att du vet bättre än vår familj vad vi ska lägga vår tid och energi på? Vi har valt fotboll, punkt. Självklart finns det andra sporter som kan ge barn gemenskap och lärdomar, men det är fotboll som är vår passion och vårt sätt att umgås som familj. Det är inte "bara för att", utan för att det är en naturlig del av vårt liv. Om du tycker det är fel att vi vill dela det med vårt barn så kanske det snarare säger något om dina egna fördomar än om vårt val.
Eh, ja. Om barnet bara är sju och matcher ofta kan bli en kamp snarare än njutning ser jag ingen poäng med att pressa på med just fotboll just nu när det finns så många andra sporter. Att er familj tjurskalligt valt fotboll och bara fortboll som familjens sport känns inte direkt som att det handlar om allt positivt sport kan medföra, utan bara nån fixidé ni har fått för er, oavsett vilken konsekvens det kan medföra för ert barn.
Jag har själv spelat bl.a. fotboll, och klart att det kan vara en rolig sport, och jag har bra minnen från den tiden som barn, men om din son redan behöver kämpa för att hänga med är ju risken att han inte kommer se det här som en rolig period i livet.
Han är sju. Det är väl bättre att han får testa på nåt som han både tycker är kul och kanske till och med bra på?