• Anonym (Morsan)

Mitt barn suger på fotboll

Jag har ett barn som verkligen, verkligen suger på fotboll. Hen kan knappt dribbla, skjuter alltid åt fel håll och springer mest runt som en yr höna på planen. Och vet ni vad? Jag bryr mig inte. Jag tycker inte att alla barn måste vara små Messi. Fotboll ska vara kul, inte en prestationsångestmaskin.

Så, hur tänker ni? Ska man pressa sitt barn till att bli bra, eller låta dem misslyckas och ha kul? Jag menar, alla kan ju inte vara stjärnor, så varför låtsas?

• Svar på tråden Mitt barn suger på fotboll
  • Anonym (H)

Har inte läst hela tråden nu, men min son sög på typ all form av idrott fram till nu. Nu är han 12 och plötsligt simmar och springer han jättebra. Så med det sagt, man vet aldrig hur det utvecklar sig. Säg ingenting är mitt tips, låt barnet ha kul. Det är att han rör på sig, se det så.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (H) skrev 2025-08-26 16:19:54 följande:

Har inte läst hela tråden nu, men min son sög på typ all form av idrott fram till nu. Nu är han 12 och plötsligt simmar och springer han jättebra. Så med det sagt, man vet aldrig hur det utvecklar sig. Säg ingenting är mitt tips, låt barnet ha kul. Det är att han rör på sig, se det så.

Helt rätt - så är livet. Ibland vaknar man senare och får ett intresse.
    Jag har inte styrt mina barn åt något håll trots att jag är uppväxt med fotboll och fiske. Trots det har min dotter valt bort mina intressen men sonen har provat båda.
    Jag köpte t.o.m båt för att vi skulle kunna fiska tillsammans. Funkade inte då men idag är han intresserad. 
    Jag skulle aldrig beskriva oss som en "fotbolls-familj" eller annan inriktning.
    Till slut så hittar de sin grej eller inte alls. Och så får det vara
  • Anonym (Morsan)
    Egon den stora skrev 2025-08-26 13:32:16 följande:

Varför ska man pressa barnen till att göra nåt dom inte har fallenhet för?  Vår son spelade trumpet som en deprimerad elegant, men han fick hålla på så länge han ville och sedan slutade han.  Det är väl bra att barn testar en massa saker och utesluter sånt som inte funkar? 

Jag håller inte riktigt med. Att motivera ett barn är inte samma sak som att pressa det. I vår familj är fotboll inte bara en sport ? det är en del av vårt liv, något som förenar oss och skapar glädje, gemenskap och minnen tillsammans. När vi vill att vårt barn ska spela så handlar det inte om att han måste bli bäst eller göra något han inte kan, utan om att få vara med i vår passion och ta del av den gemenskapen.

Alla barn har perioder där de inte vill eller känner sig osäkra, men just där kan motivationen vara avgörande. Om man ger upp direkt riskerar barnet att missa något som kan bli en viktig och rolig del av livet. Fallenhet är inte alltid medfött ? det växer fram med träning, stöttning och kärlek. Att visa engagemang för fotbollen är därför inte att skada barnet, utan att bjuda in det till familjens största glädje och kanske ge det en passion som varar hela livet.

• Anonym (Morsan)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-08-26 16:15:54 följande:
    Så du menar att du bara är lite korkad, alltså? Varför tvinga på ungen fotboll bara för att? Det finns en mängd andra sporter som lär barn alla de saker du säger dig värdera, inget av det är unikt för just fotboll. 
    Så du menar alltså att du vet bättre än vår familj vad vi ska lägga vår tid och energi på? Vi har valt fotboll, punkt. Självklart finns det andra sporter som kan ge barn gemenskap och lärdomar, men det är fotboll som är vår passion och vårt sätt att umgås som familj. Det är inte "bara för att", utan för att det är en naturlig del av vårt liv. Om du tycker det är fel att vi vill dela det med vårt barn så kanske det snarare säger något om dina egna fördomar än om vårt val.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Morsan) skrev 2025-08-26 17:26:43 följande:
    Så du menar alltså att du vet bättre än vår familj vad vi ska lägga vår tid och energi på? Vi har valt fotboll, punkt. Självklart finns det andra sporter som kan ge barn gemenskap och lärdomar, men det är fotboll som är vår passion och vårt sätt att umgås som familj. Det är inte "bara för att", utan för att det är en naturlig del av vårt liv. Om du tycker det är fel att vi vill dela det med vårt barn så kanske det snarare säger något om dina egna fördomar än om vårt val.

Eh, ja. Om barnet bara är sju och matcher ofta kan bli en kamp snarare än njutning ser jag ingen poäng med att pressa på med just fotboll just nu när det finns så många andra sporter. Att er familj tjurskalligt valt fotboll och bara fortboll som familjens sport känns inte direkt som att det handlar om allt positivt sport kan medföra, utan bara nån fixidé ni har fått för er, oavsett vilken konsekvens det kan medföra för ert barn.

Jag har själv spelat bl.a. fotboll, och klart att det kan vara en rolig sport, och jag har bra minnen från den tiden som barn, men om din son redan behöver kämpa för att hänga med är ju risken att han inte kommer se det här som en rolig period i livet. 

Han är sju. Det är väl bättre att han får testa på nåt som han både tycker är kul och kanske till och med bra på? 

• TvillingmammaVästgöte
    Det är helt Ok. Det är väl snarare du som har problem med detta? Att sonen inte verkar ha talang för fotboll? Varför har du annars lagt ut denna tråd?
  • Anonym (123)
    Men tycker sonen det är kul att spela? I så fall så är det ju inga problem, men om han faktiskt inte tycker det är kul så ser jag verkligen ingenting positivt i att han ska spela just fotboll.

Det där att vara bra är inte så viktigt. Mitt barn är väldigt duktigt vilket egentligen är ett problem. Hon behöver egentligen spela akademifotboll för att spela "på sin nivå" Men är inte intresserad av att träna 4 gånger i veckan och att åka jättelångt för bortamatcherna. Men spelar hon i sin gamla klubb så tycker hon inte att det är så kul för det är inte kul att vara så mycket bättre och inte få utmanas i 1-mot-1-dueller mm

Och det är ganska svårt att hitta kombinationen av "bra lag som satsar på att vinna matcher och utvecklas, men utan att ställa krav på att fotbollen ska vara det som styr spelarnas liv". 

Lättare om man är lite lagom bra och kan ha kul och utmanas i breddlaget och sedan spela med kompisgäng i de lägre divisionerna när man blir äldre.
  • Anonym (Mor)

Låt honom spela så länge han tycker det r kul!

• chrico

Jag lät mina döttrar börja spela piano och köpte även ett till hemmet.Yngsta älskade det men äldsta sa efter några år att hon faktiskt hade spelat " för min skull " .Så då sa jag då kan du sluta nu.Vilket hon gjorde , hon gillar stränginstrument istället. 😀

• Anonym (Hmm)

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan välja specifik idrott för hela familjen.
    Ska ett val (förmodligen föräldrarnas) passa hela familjen?
    Ett barn, eller fler kanske istället har talang och intresse för biljard, tävlingsmete, konståkning eller vad som helst.
    Låter som en toppstyrd familj.

• Tom Araya
    Anonym (Morsan) skrev 2025-08-25 14:52:09 följande:
    Jag vill att mitt barn ska vara duktig på fotboll eftersom det inte bara handlar om själva sporten. Genom fotboll lär barnet sig samarbete, disciplin, tålamod och strategiskt tänkande. Dvs färdigheter som är värdefulla i både skola, arbete och sociala sammanhang. Dessutom ger sporten fysisk aktivitet och glädje, vilket stärker både kropp och själ. Att vara bra på fotboll kan alltså ge långt mer än bara poäng på planen.
    Inte minst lagspel, en i många sammanhang underskattad men viktig egenskap.
Svar på tråden Mitt barn suger på fotboll