• Anonym (Innan någon blir gravid.)

Ingen rättighet att bli gravid

Många personer verkar inte förstå att eftersom graviditeter är ingen rättighet och inga kvinnor födds gravida så är det inte självklart att kvinnor ska få bestämma över abortlagstiftningen.

Det går allstå inte jämföra med när någon person lämnar organ till någon, dessutom aborter handlar att avsluta något. När någon inte lämnar organ till någon så gör man inget. 
    En graviditet går inte att jämföra övriga kroppen.

Tycker ni att man ska få bestämma över andra saker som inte är en rättighet exempelvis om någon vill använda sig av olagliga droger?.
    Ska samhället betala för allt som folk vill göra med sin kropp? 

• Svar på tråden Ingen rättighet att bli gravid
  • EpicF
    Anonym (Ofta gemensamt beslut) skrev 2025-08-26 21:38:02 följande:

Alltså ja kvinnan bestämmer över sin kropp precis som mannen gör men abort är för det mesta inte enbart kvinnans beslut utan man tar det tillsammans, så gott som alla dom jag känner som gjort abort har inte gjort det lättvindigt men kvinnan och mannen har kommit fram tillsammans att det är det bästa beslutet för dom.
    Jag hoppas du förstår att männen ofta tar beslutet ihop med kvinnan om abort.
    Alla gör det av olika skäl som för dom är det bästa även om det kan vara ett jobbigt beslut.
    Att få ett oplanerat barn påverkar ju givetvis både kvinnan och mannen.
    Ett abort beslut är oftast inte något som bara gäller kvinnan utan då även mannen som kanske inte är beredd av olika skäl till att barnet ska födas.
    Ibland är det mannen som vill att kvinnan ska göra abort men inte kvinnan som vill, inte lika ofta men  det händer är det kvinnan och inte mannen som vill göra abort.
    Men för det mesta ett gemensamt beslut.

Absolut är det bästa att man inte en relation tar ett beslut om abort tillsammans. 

Men som eftersom det är kvinnans kropp så ävgwr kvinnans beslut tyngst. Dvs, vill kvinnan behålla barnet så kan inte mannen tvinga henne till abort (ja, det finns mäns om med alla medel för en kvinna till att göra abort, men en man kan inte trycka abortläkemedlet i en kvinnans mun eller söva henne och böra henne till operation. Aborten måste fortfarande ske med kvinnans medgivande).

Vill kvinnan glra abort så kan inte mannen tvinga henne att behålla. 
  • Anonym (Ofta gemensamt beslut)
    EpicF skrev 2025-10-07 00:28:57 följande:
    Absolut är det bästa att man inte en relation tar ett beslut om abort tillsammans. 

Men som eftersom det är kvinnans kropp så ävgwr kvinnans beslut tyngst. Dvs, vill kvinnan behålla barnet så kan inte mannen tvinga henne till abort (ja, det finns mäns om med alla medel för en kvinna till att göra abort, men en man kan inte trycka abortläkemedlet i en kvinnans mun eller söva henne och böra henne till operation. Aborten måste fortfarande ske med kvinnans medgivande).

????

Varför känner du att du behöver skriva detta till mig????

Jag är kvinna och vet precis vad som gäller, hur kan du tro något annat???

De flesta kvinnor och män vet precis vad som gäller!

Missuppfattade du mitt inlägg till TS? 
  • EpicF
    Anonym (Ofta gemensamt beslut) skrev 2025-10-07 07:44:41 följande:
    ????

Varför känner du att du behöver skriva detta till mig????

Jag är kvinna och vet precis vad som gäller, hur kan du tro något annat???

De flesta kvinnor och män vet precis vad som gäller!

Missuppfattade du mitt inlägg till TS? 
    Jag gav en kommentar till ditt inlägg. Om kvinna eller man är totalt irrelevant. 
    EpicF skrev 2025-10-07 10:45:58 följande:
    Jag gav en kommentar till ditt inlägg. Om kvinna eller man är totalt irrelevant. 
    Men varför kände du att du behövde kommentera mitt inlägg?
    Trodde du inte att jag visste det du skrev eller vad?
    Trodde du att du behövde upplysa mig om kvinnans rätt eller vad?
    Ditt inlägg kändes väldigt märkligt!
    Vad var syftet? Det du skrev är väl självklart?
  • Anonym (Misstänker)
    EpicF skrev 2025-10-07 00:28:57 följande:

Det vanliga brukar vara att pappan vill behålla barnet, om mamman då säger nej och vill göra abort pga att hon är orolig för hur barnet ska bli, så är det inte ovanligt att pappan propsar på bara för att han prompt vill ha barnet. Där måste kvinnor bli bättre på att säga ifrån.
  • EpicF
    Anonym (Ofta gemensamt beslut) skrev 2025-10-07 11:19:56 följande:
    Men varför kände du att du behövde kommentera mitt inlägg?
    Trodde du inte att jag visste det du skrev eller vad?
    Trodde du att du behövde upplysa mig om kvinnans rätt eller vad?
    Ditt inlägg kändes väldigt märkligt!
    Vad var syftet? Det du skrev är väl självklart?
    Jag skrev att absolut är det bästa i en relation att man bestämmer tillsammans om abort, men att det i slutändan alltid är kvinnans beslut. 

Nej, detta är ingen självklart. 

Om du inte tål att folk kommenterar dina inlägg på fl så ska du inte skriva inlägg. 
  • EpicF
    Anonym (Misstänker) skrev 2025-10-07 11:42:27 följande:
    Det vanliga brukar vara att pappan vill behålla barnet, om mamman då säger nej och vill göra abort pga att hon är orolig för hur barnet ska bli, så är det inte ovanligt att pappan propsar på bara för att han prompt vill ha barnet. Där måste kvinnor bli bättre på att säga ifrån.
    Absolut. I de tillfällen kan kvinnan bli övertalad. Men tack och lov så är det inte amltid det händer. 
    EpicF skrev 2025-10-07 00:16:57 följande:
    Vad har dödshjälp med saken att göra? Dödshjälp är något helt annat. 

Varje individ har själv rätt att bestämma över sin egna kropp och sitt egna liv. Det kallas autonomi (personlig autonomi). 

Jo, en kvinna bestämmer själv om denne ska försöka bli gravid eller fortsätta vara gravid. Ingen annan kan bestämma det.
    www.forskning.se/2006/11/30/far-individen-bestamma-sjalv-over-sin-egen-kropp/

Min tråd handlade inte om jag ogillar eller gillar aborter. 
    Det var bara ett konstaterande hur det ser ut och en graviditet går inte jämföra med annat som man kan göra med sin kropp. 

• EpicF
    Anonym (Innan någon blir gravid.) skrev 2025-10-07 12:17:00 följande:

Det var bara ett konstaterande hur det ser ut och en graviditet går inte jämföra med annat som man kan göra med sin kropp. 

När kommer länk till lagen som visar att regeringen/riksdagen har beslutar hur man lagligt ska få bli gravid? Samt lagen som säger att man inte får bestämma över sin kropp? 

Autonomin/självbestämmande rätten är väldigt stark för människan. 
  • Anonym (Eba)
    Anonym (Innan någon blir gravid.) skrev 2025-10-07 12:17:00 följande:

Så du menar att kontext kan spela roll i alla fall då?
    EpicF skrev 2025-10-07 11:53:17 följande:
    Jag skrev att absolut är det bästa i en relation att man bestämmer tillsammans om abort, men att det i slutändan alltid är kvinnans beslut. 

Nej, detta är ingen självklart. 

Om du inte tål att folk kommenterar dina inlägg på fl så ska du inte skriva inlägg. 
    Du har en attityd utan like i många trådar.
    Självklart får jag kommenterar och ger kommentarer till olika inlägg det är så det är på ett diskussionsforum  men du skriver till mig helt uppenbara saker som inte jag har tagit upp, dvs kvinnans rätt att bestämma själv om aborter.

Ditt inlägg var ju inte ett svar till mitt inlägg utan du skrev något annat till mig som inte hade med mitt inlägg att göra.
    Varför skulle du behöva informera mig om kvinnans rättigheter?
    Precis som inte jag och andra visste det redan.

Vad var syftet med att skriva om kvinnors rättigheter när jag tar upp att beslutet påverkar både män och kvinnor .
    Det var inte kvinnans rättigheter det handlade om, så förstår inte alls varför du måste informera om rättigheter till mig!
    Det är som att du tror att du vet mer än andra om det. De flesta vet vad som gäller.
  • EpicF
    Anonym (Ofta gemensamt beslut) skrev 2025-10-07 14:25:32 följande:
    Du har en attityd utan like i många trådar.
    Självklart får jag kommenterar och ger kommentarer till olika inlägg det är så det är på ett diskussionsforum  men du skriver till mig helt uppenbara saker som inte jag har tagit upp, dvs kvinnans rätt att bestämma själv om aborter.

Ditt inlägg var ju inte ett svar till mitt inlägg utan du skrev något annat till mig som inte hade med mitt inlägg att göra.
    Varför skulle du behöva informera mig om kvinnans rättigheter?
    Precis som inte jag och andra visste det redan.

Vad var syftet med att skriva om kvinnors rättigheter när jag tar upp att beslutet påverkar både män och kvinnor .
    Det var inte kvinnans rättigheter det handlade om, så förstår inte alls varför du måste informera om rättigheter till mig!
    Det är som att du tror att du vet mer än andra om det. De flesta vet vad som gäller.
    Jeg skrev inte TILL dig, jag kommenterade ditt inlägg. Och nej, det var inget svar heller utan enbart wn kommentar. 

Jag har överhuvudtaget inte informerar DIG om kvinnors rättigheter. Återigen, jag kommenterade ditt inlägg. 

Det finns så många som inte vet om att det är kvinnans beslut som är det slutgiltiga. 
  • Anonym (H)

Människor gör hela tiden saker som kan skada sina kroppar, kör bil/Mc och krockar får vård av samhället. Fotbollsspelare skadar ofta korsbandet vilket kräver operation. Äventyrare som riskerar skadas o.s.v.

• Goneril

Apropå rättigheter, se gärna den här dokumentären, TV2, "Dox: Zurawski mot Texas". Sändes i går, den 7/10. Texas abortlag. En.kvinnas livmoder är en behållare för fostret; detta tillhör delstaten Texas.

• OF
    Anonym (Innan någon blir gravid.) skrev 2025-08-26 13:44:34 följande:
    Ingen rättighet att bli gravid

Många personer verkar inte förstå att eftersom graviditeter är ingen rättighet och inga kvinnor födds gravida så är det inte självklart att kvinnor ska få bestämma över abortlagstiftningen.

Det går allstå inte jämföra med när någon person lämnar organ till någon, dessutom aborter handlar att avsluta något. När någon inte lämnar organ till någon så gör man inget. 
    En graviditet går inte att jämföra övriga kroppen.

Tycker ni att man ska få bestämma över andra saker som inte är en rättighet exempelvis om någon vill använda sig av olagliga droger?.
    Ska samhället betala för allt som folk vill göra med sin kropp? 

Det är inte någon skyldighet att slutföra en graviditet om den avbryts innan fostret klarar ett liv utanför kvinnan.

Det finns så många tankekullerbyttor kring aborter skapade av människor som vill söndra och härska. Ogillar du aborter så står det dig fritt att inte göra abort. Men på samma sätt som att ge hjälp till dem som har svårt att få barn är det vård avsluta en oönskad graviditet.

Kom sedan inte med några jävla idéer om att män ska slippa betala underhåll om kvinnan väljer att behålla barnet om han tycker att det är en oönskad graviditet. Han har samma rätt till undvika en oönskad graviditet så länge han har sin del av fostret i sin kropp (eller ägo inuti en kondom).
  • EpicF

Ts, väntar fortfarande på lagarna du refererar till... 

• Goneril

Håll isär lagar och konventioner! I Sverige har vi en abortlag som medger abort till och med vecka 18. I USA gäller inte Roe/Wade beslutet längre utan delstaterna tillämpar olika lagar, ingen federal konstitutionell rätt.                                                                                                                                                                                           Konventionen vi kan luta oss mot är FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna. Enligt många mänsklighetsorganisationer är tillgången till säker och laglig abort en mänsklig rättighet, förankrad I reproduktiv hälsa såväl som rätten att bestämma över sin kropp och rätten till liv. (Svenska FN-förbundet).                                                                                                             Rätten till abort ska ses som en del av internationella konventioner om mänskliga rättigheter och omfattas förstås av Europakonventionen.                                                                                                                                                Detta inlägg måhända vara "off-topic", men eftersom jag är känd på detta forum som en Besserwisser tänker jag  inte avstå från att sprida lite kunskap vid detta tillfälle heller. Vissa är i stort behov därav, uppenbarligen.           

Svar på tråden Ingen rättighet att bli gravid