• Tyra myra

Varför är det så skönt att klaga på andra?

Detta kanske är ett provocerande ämne men det verkar vara en klar majoritet som klagar på varandra här.  Du blir min fråga hur ni upplever själva möjligheten att kunna klaga på andra helt riskfritt.

I Jerusalem finns klagomuren där man kan stoppa in sin lapp och på så sätt bli av med sin klagan. Är FL månntro något liknande?  Fyller FL samma funktion för er ? 

Ta nu inte inte detta som kritik, det är en seriös fundering från min sida.

Vi får väl se om jag får några svarSolig

• Svar på tråden Varför är det så skönt att klaga på andra?
  • Tyra myra
    Anonym (Flyttafokus) skrev 2025-08-26 18:38:18 följande:

Jag tror inte heller att du själv är helt "oskyldig" där. Anomymitet på forum skapar i själva verket en grogrund för att kunna lasta av sig sina egna problem och dåliga egenskaper, och hitta fel på andra, eller projicera sina egna fel och brister på andra, så att man själv kan känna sig bättre för stunden.

Det som jag förvånas över att det ofta krävs så lite för att en person ska bli arg och börja anklaga någon för något, eller för att vara något. En annan åsikt och en person kan börja klistra alla möjliga egenskaper och epitet på meningsmotståndaren. Hur ofta ser man inte också trådar där TS skriver något i all vänlighet och ödmjukhet, och de svarande direkt placerar in personen i ett fack utifrån egna förutfattade meningar, eller anklagar TS för att vara på ett sätt som denne inte sagt att hen är. 

Kanske är det tur att vi har sådana här forum, så att folk kan klaga på andra och upphöja sig själva för stunden, det kanske gör att många mår lite bättre.

Naturligtvis är jag inte oskyldig och ibland får jag lite dåligt samvete när jag i mitt tycke uttryckt mig lite väl hårt ibland. Jag får inga positiva känslor av detta tvärt om. 

Ibland när jag verkligen har något jag vill säga som kanske kan hjälpa en annan människa som lagt upp sitt problem här, blir jag så frustrerad över de som avsiktligt söker konfrontation. Det känns ibland som om de tycker att det är en lek att försöka reta upp mig. De brukar inte lyckas.
  • Postman
    Tyra myra skrev 2025-08-26 21:10:41 följande:
    Visst är det ganska lustigt att vi talar om personangrepp än fast det inte är några personer som debatterar utan anonyma nic som munhuggs.  

Jag kanske inte är så lättsårad som många andra men ibland förvånas jag av hur indignerad somliga verkar bli när de får mothugg. 
    Ja haha vi är märkliga. För ett tag sen så pratade man om på radion att många tackade sin AI-app när AI hade utfört ett arbete åt dem och trots att AI inte besitter några sådana mänskliga känslor. 

Mycket tror jag också har med vanan att diskutera digitalt, man kan nog träna sig till det en del men en del har lättare att hålla det på just en digital nivå och en del dessvärre tvärt om kanske. Sen är skriven text också extremt svårt, det är galet lätt att man läser in något eller misstolkar. 
  • Anonym
    Tecum skrev 2025-08-26 19:55:44 följande:

Jag tror absolut att FL fyller en sådan funktion för vissa! Ett sätt att avreagera sig och skriva sånt man inte vågar säga irl. Istället tar man ut det på okända personer här.
    Om det sen hjälper vet jag inte, det är isf tråkigt att behöva vara elak mot andra för att må bättre själv.

Jag har inte det behovet utan vill ha konstruktiva diskussioner utan personangrepp. Jag är gammal nog att veta att det inte är farligt att ha olika åsikter, något som inte tycks vara allmänt känt...Rynkar på näsan

Mmm, visst.

Precis som när du degraderar särbos till kk menar du?
  • Tecum
    Anonym skrev 2025-08-27 05:14:54 följande:
    Mmm, visst.

Precis som när du degraderar särbos till kk menar du?
    Tyckte du det var att klaga, hur tänker du där? Det var en åsikt och inget som jag kräver att alla ska tycka. Den som blir kränkt tycker nog innerst inne att jag har en poäng. Och jag har aldrig sagt att särbo är fel så då klagar jag inte.
  • Tukt

Det är ju knappast något nytt med att klaga, men jag tror det är vanligare att man klagar på människor i dag än tidigare. Det tror jag har mycket med sociala medier och liknande, där folk liksom tycker det är utformat för att just deras röst ska vara hörd. Det är sällan så numera att det handlar om att tillföra något, utan bara vara en del av något.
    Förr gnällde folk på "jantelagen" ? Du ska inte tro du är något. I dag är den typ avskaffad och vilken idiot som helst tror att deras ord är världens viktigaste.

• Anonym (Flyttafokus)
    Tukt skrev 2025-08-27 20:32:44 följande:

Det är ju knappast något nytt med att klaga, men jag tror det är vanligare att man klagar på människor i dag än tidigare. Det tror jag har mycket med sociala medier och liknande, där folk liksom tycker det är utformat för att just deras röst ska vara hörd. Det är sällan så numera att det handlar om att tillföra något, utan bara vara en del av något.
    Förr gnällde folk på "jantelagen" ? Du ska inte tro du är något. I dag är den typ avskaffad och vilken idiot som helst tror att deras ord är världens viktigaste.

Fast klagandet på andra visar ju att jantelagen INTE är avskaffad.
  • Lönnsirap

Klagan, eller skitsnack om andra hjälper i viss utsträckning oss att hålla ihop gruppen/arbetsplatsen/samhället genom att faktiskt diskutera moral och etik på ett väldigt praktiskt sätt i vardagen och ger oss utrymme att ställa in den moraliska kompassen.

Det är också oerhört mycket lättare att snabbt dra slutsatser om andra, vilket ju är jätteskönt, i förhållande till att rannsaka sig själv.

Exempelvis tråden om offerkofttorna där vi igår hade goda möjligheter att analysera hur de är, vad vi tolkar in i begreppet och om flykten ifrån ansvar gällande sig själv. 

Personligen tycker jag familjeliv faktiskt ger utrymme att också få ordentlig feedback gällande ens resonemang, samtidigt som man faktiskt får lov att diskutera både det ena och andra, vilket gör att "klagan på andra" rätt naturligt genomsyrar populära trådar.

Trådar av typen. Det här är mitt problem, har någon ett förslag, ja här kom ett, tack för det, följdfråga och ett litet förtydligande skapar ingen fortsatt debatt, eller lust att tillägga något. 

I andra frågor är det mer splittrat. Exempelvis i en relation där den ena inte är nöjd och vill förändra den andre, eller ha det annorlunda, hur gör man. Med en trådstart där mängder av ord ger ledtrådar till scenarier som man enkelt kan föreställa sig....
    Där flödar diskussionen och det är lätt att få impulsen att tillägga något. 

Och om TS inte "tar till sig" av visheten är hen bara gnällig.

• baaa
    Tyra myra skrev 2025-08-26 16:38:39 följande:
    Varför är det så skönt att klaga på andra?

Detta kanske är ett provocerande ämne men det verkar vara en klar majoritet som klagar på varandra här.  Du blir min fråga hur ni upplever själva möjligheten att kunna klaga på andra helt riskfritt.

I Jerusalem finns klagomuren där man kan stoppa in sin lapp och på så sätt bli av med sin klagan. Är FL månntro något liknande?  Fyller FL samma funktion för er ? 

Ta nu inte inte detta som kritik, det är en seriös fundering från min sida.

Vi får väl se om jag får några svarSolig

Min erfarenhet är att de som klagar mycket och pratar skit om andra mår inte bra och har själv problem.
  • Tukt
    Anonym (Flyttafokus) skrev 2025-08-28 06:17:19 följande:
    Fast klagandet på andra visar ju att jantelagen INTE är avskaffad.
    Jantelagen handlar ju främst om att man själv inte ska förhäva sig själv. 
  • Tyra myra
    baaa skrev 2025-08-28 16:20:52 följande:
    Min erfarenhet är att de som klagar mycket och pratar skit om andra mår inte bra och har själv problem.
    Vi har nog olika erfarenheter där. De som mår dåligt tenderar att vara väldigt tysta och lyfter sällan sina problem. Däremot brukar de vara väldigt intresserade av andra och deras problem, så jag kan tänka mig att många av dem läser trådarna och inläggen här på FL.

De verkar finna tröst i att det finns de som har det värre. Jag tror att många skribenter här har ett behov av att få komma tilltals helt enkelt. Därför spinner man vävar med aktuella frågor som varp med inslag av utmanande påståenden.

Får man en opponent eller kanske flera så är lyckan gjord. 

Vet att jag låter synisk men det har man väl lov att vara här?
  • Anonym (Flyttafokus)
    Tyra myra skrev 2025-08-28 20:23:44 följande:
    Vi har nog olika erfarenheter där. De som mår dåligt tenderar att vara väldigt tysta och lyfter sällan sina problem. Däremot brukar de vara väldigt intresserade av andra och deras problem, så jag kan tänka mig att många av dem läser trådarna och inläggen här på FL.

De verkar finna tröst i att det finns de som har det värre. Jag tror att många skribenter här har ett behov av att få komma tilltals helt enkelt. Därför spinner man vävar med aktuella frågor som varp med inslag av utmanande påståenden.

Får man en opponent eller kanske flera så är lyckan gjord. 

Vet att jag låter synisk men det har man väl lov att vara här?
    Beror nog på hur det dåliga måendet tar sig uttryck. Vissa som mår dåligt upplever att de mår lite bättre av att få klaga på eller t.o.m vara elaka mot andra. Också ett sätt för dem att för stunden få känna sig lite bättre som människor. Andra biter ihop och mår dåligt i det tysta. Jag tror dock inte att skribenterna här är så "många" numera.
  • Tyra myra
    Anonym (Flyttafokus) skrev 2025-08-28 23:51:50 följande:
    Beror nog på hur det dåliga måendet tar sig uttryck. Vissa som mår dåligt upplever att de mår lite bättre av att få klaga på eller t.o.m vara elaka mot andra. Också ett sätt för dem att för stunden få känna sig lite bättre som människor. Andra biter ihop och mår dåligt i det tysta. Jag tror dock inte att skribenterna här är så "många" numera.
    Du har rätt i att det verkar ha blivit färre och färre som skriver här, men de använder flera nic. Det verkar också vara många varianter på samma teman
  • Arnevaktis

Fick skäll som faaaaan en gång av en chief (högsta hönset i maskin ombord på båtar) och 1:e enginer sa...  "this tells alot more about him then you"

O de e tanken ja får när jag läser din post. Varföär prata skit om folk? Är du så ossäker etc etc

• Mayjel

Vem tycker det är skönt? Jag tycker det mest känns jobbigt att lämna klagomål, särskilt när ingen lyssnar eller tar en på allvar.

• Tyra myra
    Mayjel skrev 2025-08-29 00:59:08 följande:

Vem tycker det är skönt? Jag tycker det mest känns jobbigt att lämna klagomål, särskilt när ingen lyssnar eller tar en på allvar.

Jag menar naturligtvis det man skriver annonymt här på FL och inget annat. Trodde det framgick av trådstarten
  • Mayjel
    Tyra myra skrev 2025-08-29 12:32:19 följande:
    Jag menar naturligtvis det man skriver annonymt här på FL och inget annat. Trodde det framgick av trådstarten

Jag vet mycket väl att du syftade på Familjeliv. Vad fick dig att tro nåt annat? 

Svar på tråden Varför är det så skönt att klaga på andra?