Jimmy75 skrev 2025-08-26 18:36:00 följande:
bra fråga! Alltid värdefullt att vara nyfiken och reflektera. Om FL har det syftet generellt vet jag inte. Jag kan däremot säkert säga att garanterat inte har den effekten iallafall, oavsett avsikt.
för egen del har jag andra motiv men ibland stupar jag på mina känslor och klagar eller vräker av mig saker som inte är ett dugg konstruktivt
Det är väl lite det jag avsåg med frågan, tror jag. Jag tror inte alls att man skriver här för att för att klaga på andra utan man är nog genuint intresserad av hur andra har det och vill kanske diskutera någon fråga man grunnar över.
Men det är lätt att dras med i drevet ibland. Som tur är har anonymiteten fördelen att vill man inte ta till sig så slipper man. Motståndaren är ju inte en människa av kött och blod utan bara ett citat eller ett inlägg, som ingen individ står bakom. Man behöver inte få dåligt samvete för vad man häver ur sig.
Därför har jag ibland undrat över hur mottagarna av kritiken känner sig. Tar man det personligt eller låter man det bara glida av då det inte finns någon människa bakom?
Vi är ju alla olika känsliga för kritik och det finns säkert de som tar illa vid sig. Då spelar det kanske ingen roll om man ser en människa framför sig eller inte.
Vad tror du?