Anonym (lätt irriterad) skrev 2025-08-29 18:57:49 följande:
Granne ställer sig på min parkeringsplats
Jag hyr ett litet hus, med tillhörande parkeringsplats på tomten. FÖRVISSO använder jag inte parkeringsplatsen själv då jag inte har bil, men jag har andra som använder/vill använda den, besökare och så.
Nu senaste månaden har min granne börjat använda min parkeringsplats. Eller kanske rättare sagt, min grannes besökare. Det verkar vara vuxna barn och kanske en särbo? Några av bilarna står i några timmar, i alla fall en står över natten några gånger i veckan.
Två gånger har jag gått över för att be honom/dem flytta bilen som stod på min parkeringsplats då jag själv skulle få bilburet besök. Ena gången var ingen hemma/öppnade inte, andra gången så "kan inte, drukit öl".
Jag har även påtalat för hyresvärden att det sker, men fick bara lite lamt "det får vi kanske prata med honom om" och sen inget mer.
Vad kan jag göra? Gubben bara tar för givet att det är ok att använda min parkeringsplats, på "min" tomt, för att jag inte har bil själv. Hade han frågat från början så kanske jag hade vait ok med att han/hans besök lånar platsen, men nu känns det fel.
Det låter som om du har träffat på ett så kallat "kötthuvud". Dessa gillar att jävlas så länge de kan göra det ifred.
Tex spela dum och säga "Kan inte, druckit öl." när det handlar om att bara flytta den två meter..
Det är alltså ingen riktig ursäkt, utan han försöker bara köra med en fuling.. (alltså han är ett vider..)
Ärligt talat. Försök inte att göra någonting annat än att ringa till polisen. Och sen när polisen kommer så stå ute någonstans där han kan se dig bakom dem klart och tydligt.
Du kommer se ut, och verka som en jävligt jobbig eller oskön jävel. Men det är det som är poängen. Han kommer inte bry sig ett skit om att hålla sina gäster borta från den där platsen öht, så länge han inte får stå och skämmas inför dig och så poliser..
Om varje gång han parkerar där, det kommer en polis och det blir böter kommer det inte vara så roligt längre.
Så nej, snacka inte med någon menlös hyrvärd som ska sitta och låtsas att den nu har pratat med honom eller ska försöka skicka någon lapp...
Ring polisen, säg att någon parkerat på din parkeringsplats som du inte riktigt känner. Låt dem komma dit och se till att stå sen lite bakom dem.
Max två gånger kommer du att behöva göra så där. Sen kommer han vara tjurig på dig och kalla dig en fitta. Men han kommer inte att närma sig din plats.