• Anonym (lätt irriterad)

Granne ställer sig på min parkeringsplats

Jag hyr ett litet hus, med tillhörande parkeringsplats på tomten. FÖRVISSO använder jag inte parkeringsplatsen själv då jag inte har bil, men jag har andra som använder/vill använda den, besökare och så.

Nu senaste månaden har min granne börjat använda min parkeringsplats. Eller kanske rättare sagt, min grannes besökare. Det verkar vara vuxna barn och kanske en särbo? Några av bilarna står i några timmar, i alla fall en står över natten några gånger i veckan. 

Två gånger har jag gått över för att be honom/dem flytta bilen som stod på  min parkeringsplats då jag själv skulle få bilburet besök. Ena gången var ingen hemma/öppnade inte, andra gången så "kan inte, drukit öl".

Jag har även påtalat för hyresvärden att det sker, men fick bara lite lamt "det får vi kanske prata med honom om" och sen inget mer.

Vad kan jag göra? Gubben bara tar för givet att det är ok att använda min parkeringsplats, på "min" tomt, för att jag inte har bil själv. Hade han frågat från början så kanske jag hade vait ok med att han/hans besök lånar platsen, men nu känns det fel.

• Svar på tråden Granne ställer sig på min parkeringsplats
  • Anonym (Libby)
    Anonym (Libby) skrev 2025-08-30 17:07:37 följande:

Oj. Inne på din tomt?! 

Vad sa grannen när du förklarade att det är din tomt? 

Det är lättare att hjälpa dig om du svarar på detta. Du har ju pratat med grannen, så vad sa han när du berättade att det är din tomt? Jag tänker att det spelar roll för hur möjligt man kan anta att det är att prata vidare. 

Som jag ser det är ju det självklara första steget (och andra och tredje för den delen) att du pratar med grannen. Jag utgick från att du gjort det nu ett tag och det inte funkade, eftersom du undrar vad du ska göra. Men för att ge bra råd om det behöver jag veta vad grannen svarade. 

Och om du inte pratat med grannen så är det ju det du behöver göra, inte ställa ut hinder och hålla på och krångla och bete dig märkligt. Det är ju en nödlödlösning om grannen är extremt trögfattad eller aggressiv eller så. 

• Anonym (Steff)

Hur ofta händer det att grannen ställer sig hos dig och hur ofta har du bilburet besök? 

Det kanske inte är värt att starta världens fejd över även om jag förstår att det är irriterande. 

Kanske grannen har bra verktyg att låna ut eller kan vara en tillgång på andra sätt? 

• Anonym (SA)

Fast man står inte på andras parkeringsplatser, det är tämligen självklart! Vad är nästa steg?? "Vi lånade era trädgårdsmöbler, de var ju ändå lediga!"?? Du borde kunna ringa Securitas, om nu hyresvärden skiter i det? Har du ingen vän med bil som du kan be komma över och parkera in bilen?
    Man gör bara inte så, ge fan i andras grejer!

• Virriga Vera
    Anonym (Steff) skrev 2025-08-31 09:12:32 följande:

Hur ofta händer det att grannen ställer sig hos dig och hur ofta har du bilburet besök? 

Det kanske inte är värt att starta världens fejd över även om jag förstår att det är irriterande. 

Kanske grannen har bra verktyg att låna ut eller kan vara en tillgång på andra sätt? 

Det spelar väl ingen roll hur ofta eller sällan det händer. Man ställer inte bilar/cyklar/mopeder eller what ever på andras tomt utan att få ett ok.
  • Anonym (H)
    Virriga Vera skrev 2025-09-02 14:38:31 följande:
    Det spelar väl ingen roll hur ofta eller sällan det händer. Man ställer inte bilar/cyklar/mopeder eller what ever på andras tomt utan att få ett ok.
    Stämmer, men för trögfattade grannar kan man påpeka detta i klartext innan man börjar kånka betongblock och stora blomkrukor. Verkar ju som den enklaste lösningen. 
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2025-09-02 16:46:57 följande:
    Stämmer, men för trögfattade grannar kan man påpeka detta i klartext innan man börjar kånka betongblock och stora blomkrukor. Verkar ju som den enklaste lösningen. 
    Fick en gång förklara för en granne att hon inte fick hugga ner träd i min trädgård. Hon var inte helt klar i huvudet och behövde denna förklaring, kan ju hända att även TS granne är lite speciell. 
  • Anonym (Steff)
    Virriga Vera skrev 2025-09-02 14:38:31 följande:
    Förvisso men i verkligheten lönar det sig sällan att ha ett svartvitt tänkande och vara principfast in i kaklet. 
  • Virriga Vera
    Anonym (Steff) skrev 2025-09-03 08:56:15 följande:
    Förvisso men i verkligheten lönar det sig sällan att ha ett svartvitt tänkande och vara principfast in i kaklet. 
    I vissa lägen så måste man vara svartvit för att folk ska förstå. Gränslösa grannar t.ex.
  • Anonym (H)
    Virriga Vera skrev 2025-09-03 09:31:19 följande:
    I vissa lägen så måste man vara svartvit för att folk ska förstå. Gränslösa grannar t.ex.
    Och det är en svart-vit situation, TS hyr denna plats, ingen annan har rätt till den. Så utgångspunkten och normalläget är nej, grannen får inte stå där. Sen kan grannen fråga och TS kan säga ja ibland, om TS vill. Inte tvärtom som det är nu, TS får säga till om att använda sin egen plats. 
  • Kanonen56
    Anonym (lätt irriterad) skrev 2025-08-29 18:57:49 följande:
    Granne ställer sig på min parkeringsplats

Jag hyr ett litet hus, med tillhörande parkeringsplats på tomten. FÖRVISSO använder jag inte parkeringsplatsen själv då jag inte har bil, men jag har andra som använder/vill använda den, besökare och så.

Nu senaste månaden har min granne börjat använda min parkeringsplats. Eller kanske rättare sagt, min grannes besökare. Det verkar vara vuxna barn och kanske en särbo? Några av bilarna står i några timmar, i alla fall en står över natten några gånger i veckan. 

Två gånger har jag gått över för att be honom/dem flytta bilen som stod på  min parkeringsplats då jag själv skulle få bilburet besök. Ena gången var ingen hemma/öppnade inte, andra gången så "kan inte, drukit öl".

Jag har även påtalat för hyresvärden att det sker, men fick bara lite lamt "det får vi kanske prata med honom om" och sen inget mer.

Vad kan jag göra? Gubben bara tar för givet att det är ok att använda min parkeringsplats, på "min" tomt, för att jag inte har bil själv. Hade han frågat från början så kanske jag hade vait ok med att han/hans besök lånar platsen, men nu känns det fel.

Det låter som om du har träffat på ett så kallat "kötthuvud". Dessa gillar att jävlas så länge de kan göra det ifred.

Tex spela dum och säga "Kan inte, druckit öl." när det handlar om att bara flytta den två meter..

Det är alltså ingen riktig ursäkt, utan han försöker bara köra med en fuling.. (alltså han är ett vider..)

Ärligt talat. Försök inte att göra någonting annat än att ringa till polisen. Och sen när polisen kommer så stå ute någonstans där han kan se dig bakom dem klart och tydligt. 

Du kommer se ut, och verka som en jävligt jobbig eller oskön jävel. Men det är det som är poängen. Han kommer inte bry sig ett skit om att hålla sina gäster borta från den där platsen öht, så länge han inte får stå och skämmas inför dig och så poliser..

Om varje gång han parkerar där, det kommer en polis och det blir böter kommer det inte vara så roligt längre. 

Så nej, snacka inte med någon menlös hyrvärd som ska sitta och låtsas att den nu har pratat med honom eller ska försöka skicka någon lapp... 

Ring polisen, säg att någon parkerat på din parkeringsplats som du inte riktigt känner. Låt dem komma dit och se till att stå sen lite bakom dem. 

Max två gånger kommer du att behöva göra så där. Sen kommer han vara tjurig på dig och kalla dig en fitta. Men han kommer inte att närma sig din plats. 
  • Kanonen56

När du försöker göra det ensam så behöver han inte vara orolig, det är när du börjar blanda in andra in i leken som det inte är lika roligt längre för han. 

• olof 45

Förstår itne riktigt problemet, förutom att du TS är för konflikträdd? Du har ju RÄTT.

Du kan ställa något där symboliskt så grannen måste aktivt flytta på, vilket borde tydliggöra för grannen (eller hens gäst) att detta nog inte är korrekt förfarande. Om de skiter i att du markerar tydligt, vad gör du då?

Prata med grannen verkar du itne tycka är så lätt, men kan du ställa hyresvärden till svars? Notera när bil står där, och meddela hyresvärden typ "Nu står grannens bil där igen. Har du pratat med hen om att den platsen ingår i min hyra, och att han inte har lov att stå där? Är det dags att vi kontaktar polis eller någon parkeringsvakt? Är det du eller jag som förväntas göra det? Det börjar bli frustrerande för mig att ingenting händer, när det borde vara en ganska enkel sak att klargöra. Eller ska du lägga över en del av min hyra på hans räkning månne? Jag vill att vi löser detta inom närmaste två dagarna, annars vill jag att du kallar oss alla till ett officiellt möte senast nästa vecka."

Alltså - få den veke hyresvärden att förstå att du itne tänker lägga dig platt! Ibalnd måste man klargöra för folk att om de inte orkar göra A, så kommer B hända...

• olof 45
    olof 45 skrev 2025-09-03 13:04:49 följande:

Förstår itne riktigt problemet, förutom att du TS är för konflikträdd? Du har ju RÄTT.

Du kan ställa något där symboliskt så grannen måste aktivt flytta på, vilket borde tydliggöra för grannen (eller hens gäst) att detta nog inte är korrekt förfarande. Om de skiter i att du markerar tydligt, vad gör du då?

Prata med grannen verkar du itne tycka är så lätt, men kan du ställa hyresvärden till svars? Notera när bil står där, och meddela hyresvärden typ "Nu står grannens bil där igen. Har du pratat med hen om att den platsen ingår i min hyra, och att han inte har lov att stå där? Är det dags att vi kontaktar polis eller någon parkeringsvakt? Är det du eller jag som förväntas göra det? Det börjar bli frustrerande för mig att ingenting händer, när det borde vara en ganska enkel sak att klargöra. Eller ska du lägga över en del av min hyra på hans räkning månne? Jag vill att vi löser detta inom närmaste två dagarna, annars vill jag att du kallar oss alla till ett officiellt möte senast nästa vecka."

Alltså - få den veke hyresvärden att förstå att du itne tänker lägga dig platt! Ibalnd måste man klargöra för folk att om de inte orkar göra A, så kommer B hända...

med andra ord - våga ställa krav mot hyresvärden! 
Svar på tråden Granne ställer sig på min parkeringsplats