• Anonym (Vad gäller?)

Djur på jobbet, vad gäller egentligen?

Jag har nyligen börjat på ett nytt jobb. Verksamheten är spridd på olika ställen och på flera av ställena har anställda med sig hund som springer runt i lokalerna. Hundar följer också med i verksamhetens fordon. Jag själv är allergisk och har problem att besöka vissa delar av verksamheten på grund av det här. Nu väljer jag aktivt bort de delarna av verksamheten och kan göra det utan problem, men i vissa roller behöver man vara i alla delar av  verksamheten.

Vad gäller egentligen på arbetsplatser, i det här fallet en kommunal verksamhet? Vad går först, djur som redan finns på plats, eller anställda med allergi? Tilläggas ska att verksamheten inte har något alls med djur att göra och det finns ingen naturlig tanke att det skulle finnas djur i verksamheten. 

• Svar på tråden Djur på jobbet, vad gäller egentligen?
  • EpicF
    Anonym (Vad gäller?) skrev 2025-08-31 11:59:29 följande:
    Nej, det gör de inte. Men kul att du vet mer om mitt jobb?
    Nu skrev jag troligast dock... 

Men vad har chefen sagt när du själv har tatt upp problematiken? 
  • Anonym (Vad gäller?)
    EpicF skrev 2025-08-31 12:54:04 följande:
    Nu skrev jag troligast dock... 

Men vad har chefen sagt när du själv har tatt upp problematiken? 
    Men käre värld, jag har inte tagit upp det eftersom det inte är ett problem. Jag var mest nyfiken på om det finns regelverk och vad som i så fall gäller. Att det finns strukturella problem på min arbetsplats är en annan sak, som jag bland annat ser över. Dock inte just detta. 
  • EpicF
    Anonym (Vad gäller?) skrev 2025-08-31 13:00:51 följande:
    Men käre värld, jag har inte tagit upp det eftersom det inte är ett problem. Jag var mest nyfiken på om det finns regelverk och vad som i så fall gäller. Att det finns strukturella problem på min arbetsplats är en annan sak, som jag bland annat ser över. Dock inte just detta. 
    Ok. Det är inte ett problem, men ändå så är det så stort problem att du vill veta vad regelberket säger och vad som då gäller. 

Du fråga din chef, eftersom det är upp till arbetsplatsen. 

Och om du är allergisk så är det i allra högsta grad ett arbetsmiljöproblem, som din chef ska ta tag i. 
  • FuruForever

Det låter helt sjuk att det skulle vara tillåtet att ta med sig djur till en kommunal verksamhet. Myndigheter brukar inte dra sig för att ha samma regler för alla och det finns definitivt många verksamheter inom en kommun där det är olämpligt att ta med husdjur. Jag förväntar mig att det bara skulle vara tillåtet i små privata verksamheter där ingen anställd har allergi och där  man inte är orolig att driva bort vissa allergiska kunder. 

• EpicF
    FuruForever skrev 2025-08-31 20:45:33 följande:

Det låter helt sjuk att det skulle vara tillåtet att ta med sig djur till en kommunal verksamhet. Myndigheter brukar inte dra sig för att ha samma regler för alla och det finns definitivt många verksamheter inom en kommun där det är olämpligt att ta med husdjur. Jag förväntar mig att det bara skulle vara tillåtet i små privata verksamheter där ingen anställd har allergi och där  man inte är orolig att driva bort vissa allergiska kunder. 

Jobbade som ssk på ett äldreboende för många år sedan och där var det tillåtet med hund. Bodde även en huskatt där en period. 

Även om på vårat kontor (där vi ssk höll till) var det tillåtet med hund. Självklart hade ingen haft hund med sig om någon medarbetare var allergisk. 
  • Egon den stora

Dom sagts tidigare finns inga regler.  Det är upp till arbetsplatsen .
    Men om nu folk kanske valt att jobba här just för att man kan ta med sin hund och då kommer du som nyanställd och kräver förändring. Om chefen beslutar om hundförbud kanske flera slutar och då måste ju du bara väldigt viktig att behålla.  Alternativt blir dom kvar och är på dåligt humör och då har du säkert svårt att få till något samarbete.  Har lite svårt att se att detta skulle gå vägen, det är bättre att du byter jobb. 

• Dexter dot com
    FuruForever skrev 2025-08-31 20:45:33 följande:

Det är rätt vanligt att man får ha hund med sig på kommunala äldreboenden . Eftersom det kommer terapihundar regelbundet samt att anhöriga får ta med sina hundar så blir det ju inte värre av att anställda tar med sina hundar som sprider stor glädje . Under mina 20 år inom äldreomsorgen hade jag ofta med mina hundar och på min nuvarande arbetsplats i en kundmottagning har jag också tillåtelse att ha med hund.
  • Anonym (Vad gäller?)
    Egon den stora skrev 2025-09-01 13:02:34 följande:

Men om nu folk kanske valt att jobba här just för att man kan ta med sin hund och då kommer du som nyanställd och kräver förändring. Om chefen beslutar om hundförbud kanske flera slutar och då måste ju du bara väldigt viktig att behålla.  Alternativt blir dom kvar och är på dåligt humör och då har du säkert svårt att få till något samarbete.  Har lite svårt att se att detta skulle gå vägen, det är bättre att du byter jobb. 

Men snälla du, hur läser du? Har jag sagt att jag ska göra något åt det? Och varför i hela friden skulle jag byta jobb? Det är ju inte något problem för mig. Det var en nyfikenhetsfråga. 
  • Egon den stora
    Anonym (Vad gäller?) skrev 2025-09-01 15:08:48 följande:
    Men snälla du, hur läser du? Har jag sagt att jag ska göra något åt det? Och varför i hela friden skulle jag byta jobb? Det är ju inte något problem för mig. Det var en nyfikenhetsfråga. 
    Du skrev inte något om att det var en generell fråga och inte om ett aktuellt problem.  
  • EpicF

Det är skillnad på om en nyanställd kräver förändring ang att ta med hund pga allergi eller av andra skäl. Allergi måste chefen ta hänsyn till. 
  • Anonym (Man)

Fast det borde väl vara arbetsgivarens skyldighet att se till att folk inte blir sjuka på jobbet. Börjar någon anställd grina över det så ligger ju problemet hos dom och kan dom därefter inte bete sig på jobbet är det något HR får lösa.
  • Egon den stora
    EpicF skrev 2025-09-01 16:34:37 följande:
    Det är skillnad på om en nyanställd kräver förändring ang att ta med hund pga allergi eller av andra skäl. Allergi måste chefen ta hänsyn till. 
    Chefen måste ta ansvar för att arbetsplatsen fungerar. 
    Säg att någon eller några valt detta jobb just för att man får ta med hunden och sedan får besked om att det inte längre är möjligt eftersom det kommit en nyanställd allergiker.  Då kanske dessa säger upp sig och slutar och då måste chefen rekrytera minst ytterligare en ny, vilket givetvis skapar problem,  alternativt blir det osämja pga. Förändrade arbetsvillkor. 
    En del är alldeles för fixerade vid vad som är juridiskt rätt,  men folk ska ju trivas och vilja jobba där också. 
  • Egon den stora
    Anonym (Man) skrev 2025-09-01 19:52:00 följande:
    Fast det borde väl vara arbetsgivarens skyldighet att se till att folk inte blir sjuka på jobbet. Börjar någon anställd grina över det så ligger ju problemet hos dom och kan dom därefter inte bete sig på jobbet är det något HR får lösa.
    Du tänker bara på rättigheter och inte på hur det funkar I praktiken. 
    Om någon eller några erfarna anställa har valt jobbet för möjligheten att ta med hunden och sedan måste ändra på detta pga en nyanställd så kanske den eller dom säger upp sig och byter jobb så att chefen måste rekrytera ytterligare personal.  I min värld där vi har stor kompetens brist så hade den nyanställda behövt ha en extremt viktigt betydelse för arbetsplatsen om man ska riskera missnöje bland befintlig personal eller i absolut värsta fall att någon slutar. 
  • Anonym (Man)
    Egon den stora skrev 2025-09-02 10:59:38 följande:
    Chefen måste ta ansvar för att arbetsplatsen fungerar. 
    Säg att någon eller några valt detta jobb just för att man får ta med hunden och sedan får besked om att det inte längre är möjligt eftersom det kommit en nyanställd allergiker.  Då kanske dessa säger upp sig och slutar och då måste chefen rekrytera minst ytterligare en ny, vilket givetvis skapar problem,  alternativt blir det osämja pga. Förändrade arbetsvillkor. 
    En del är alldeles för fixerade vid vad som är juridiskt rätt,  men folk ska ju trivas och vilja jobba där också. 
    Tror inte du kan övertyga mig och tvärtom. Har du djur?
    Min åsikt är fortfarande att den djurägare som börjar tjura är den som skapar problemet och saknar förståelse och empati för andras lidande.
  • Egon den stora
    Anonym (Man) skrev 2025-09-02 12:21:55 följande:
    Tror inte du kan övertyga mig och tvärtom. Har du djur?
    Min åsikt är fortfarande att den djurägare som börjar tjura är den som skapar problemet och saknar förståelse och empati för andras lidande.
    Det handlar inte om att övertyga någon utan att dom chef lösa bästa möjliga situation.  Om du får kraftigt förändrade villkor på ditt jobb kanske du också väljer mellan att anpassa sig eller att sluta?  
    En chef ser i första hand till att dom som är mest värdefulla är nöjda.  Annars skapar man problem för sig själv 
    Det kanske går att komma överens tillsammans så att alla är nöjda?  I detta fall verkar det ju som att man inte behöver jobba på samma ställe och då löser sig ju problemet av sig själv. 
  • Anonym (Man)
    Egon den stora skrev 2025-09-02 12:32:45 följande:
    Det handlar inte om att övertyga någon utan att dom chef lösa bästa möjliga situation.  Om du får kraftigt förändrade villkor på ditt jobb kanske du också väljer mellan att anpassa sig eller att sluta?  
    En chef ser i första hand till att dom som är mest värdefulla är nöjda.  Annars skapar man problem för sig själv 
    Det kanske går att komma överens tillsammans så att alla är nöjda?  I detta fall verkar det ju som att man inte behöver jobba på samma ställe och då löser sig ju problemet av sig själv. 
    Jag förstår hur du tänker och det låter logiskt.
    Av egen erfarenhet har jag tydligt märkt att ett par kollegor tidigare blivit sura för att dom inte fått ta med hunden pga allergi. Riktigt dåligt att sura över det, men då vet jag vad det är för människor hädanefter.
  • Egon den stora
    Anonym (Man) skrev 2025-09-02 14:45:02 följande:
    Jag förstår hur du tänker och det låter logiskt.
    Av egen erfarenhet har jag tydligt märkt att ett par kollegor tidigare blivit sura för att dom inte fått ta med hunden pga allergi. Riktigt dåligt att sura över det, men då vet jag vad det är för människor hädanefter.
    Fast att dom blir sura har ju säkert med att göra att dom fått lägga om en stor del av sina liv med att fixa hundvakt och annat trix. Det säger inte så mycket om människan i sig.  Ändras villkoren plötsligt på jobbet så tar man ju risken att folk säger upp sig. 
    En person som blivit lovad att få ha med sig hunden och detta helt plötsligt ändras kan ju också känna sig lurad eller vilseledd vid anställning. 
    Har chefen lovat detta någon gång så måste ju chefen informera arbetssökande om saken så att dom vet villkoren.
  • Anonym (Man)
    Egon den stora skrev 2025-09-03 12:19:33 följande:
    Fast att dom blir sura har ju säkert med att göra att dom fått lägga om en stor del av sina liv med att fixa hundvakt och annat trix. Det säger inte så mycket om människan i sig.  Ändras villkoren plötsligt på jobbet så tar man ju risken att folk säger upp sig. 
    En person som blivit lovad att få ha med sig hunden och detta helt plötsligt ändras kan ju också känna sig lurad eller vilseledd vid anställning. 
    Har chefen lovat detta någon gång så måste ju chefen informera arbetssökande om saken så att dom vet villkoren.
    I mitt fall jobbade jag där innan kollegorna blev hundägare.
    Och innan dom skaffade skur borde dom ha haft en plan för hur dom ska ta hand om dom så just i dom fallen tycker jag absolut det sade en hel del om vad det var för typ av personer.
Svar på tråden Djur på jobbet, vad gäller egentligen?