Anonym (T) skrev 2025-09-01 20:36:38 följande:
Nej jag missförstår nog faktiskt ingenting. Jag bara försökte förklara för TS att den nog sitter på en massa fördomar som faktiskt inte stämmer.
Visst är det sant att man inte kan gå fram och snacka med honom hur som helst. Men det har knappast med någon maktstruktur att göra så som TS faktiskt framställer det. Utan det handlar om normalt och enkelt hyfs... Att om man vill försöka, så ska man göra det vid rätt tillfälle.. Det har liksom varken med kungen att göra, eller någon maktstruktur i samhället, utan de facto så är kungen jävligt snäll, down to earth.. Förstående, inkännande och chill....
TS skrev det som att TS får inte vara där ens pga att kungen har mer makt och därmed ser faktiskt ner på denne.. Och jag förstår inte hur du tror att det ska gynna TS att du försöker hålla den lögnen vid liv?
Det är väldigt viktigt att förstå maktstrukturer.
Och visst handlar mitt exempel om makt också. Om det hade stått en grupp turister vid slottsbacken och samtalat med varandra, i stället för kungen med den utländska delegationen, så hade det inte varit lika anmärkningsvärt om TS hade gått fram till någon av dem och sagt något om slottsbyggnadens utformning.
Man stör inte en kung som samtalar med andra, men man kan prata med någon i en turistgrupp som talar med varandra, på samma plats, utan att det väcker lika mycket uppmärksamhet. Skillnaden ligger just i hierarkin. Som man förväntas förstå automatiskt.