• Anonym (Sparrisen)

Olagligt råd

Hej
    Gick till en kvinnlig psykolog i Lund för flera år sedan. När jag sa att jag aldrig hade haft sex med en kvinna sa hon att jag måste få professionell hjälp. Vad kan hon menat med det? Menade hon att åka till Köpenhamn? Eller vad tror ni? Vad är alternativet?

• Svar på tråden Olagligt råd
  • Anonym (Sparrisen)
    Anonym (Jasmine) skrev 2025-08-31 15:35:43 följande:

Självklart pratar din psykolog INTE om prostitution. 

Din psykolog menar givetvis att du behöver hjälp för att ta dig ur dina svårigheter som gör att du inte hittat en kvinna. Dvs terapi av olika slag för att komma vidare i livet och läka vad du än har varit med om. 

Jag kom ur det till slut men det var inte hon som hjälpte mig utan en äldre manlig kompis som blev en mentor. Jag var en väldigt känslig person och när den känsligheten hade trubbats av ordentligt så fungerade jag mycket bättre. Som man inbillar man sig att känslighet är en tillgång i en relation med en kvinna men det är det inte, åtminstone inte när man är yngre. Män blir avvisade det blir inte kvinnor. Senare i livet skulle känslighet vara det men då är det borta och mannen har blivit en manipulatör. Många män blir cyniker och många kvinnor bittra. Det är väl därför många separationer sker. En konsekvens av att vara enda barnet. En kille med systrar har det så enormt mycket lättare. Vi upprepar våra syskonrelationer. På gott och ont.
    Fast glöm inte att vi är individer och inte sociala kategorier.

• Anonym (Cc)
    Anonym (Sparrisen) skrev 2025-09-01 20:15:50 följande:

Jag kom ur det till slut men det var inte hon som hjälpte mig utan en äldre manlig kompis som blev en mentor. Jag var en väldigt känslig person och när den känsligheten hade trubbats av ordentligt så fungerade jag mycket bättre. Som man inbillar man sig att känslighet är en tillgång i en relation med en kvinna men det är det inte, åtminstone inte när man är yngre. Män blir avvisade det blir inte kvinnor. Senare i livet skulle känslighet vara det men då är det borta och mannen har blivit en manipulatör. Många män blir cyniker och många kvinnor bittra. Det är väl därför många separationer sker. En konsekvens av att vara enda barnet. En kille med systrar har det så enormt mycket lättare. Vi upprepar våra syskonrelationer. På gott och ont.
    Fast glöm inte att vi är individer och inte sociala kategorier.

Män blir avvisade av kvinnor, ja så är det. Rätt mycket så till och med, antagligen bl.a. för att kvinnor ofta har lättare för att känna av om man passar ihop.

Men du får också tänka på att vissa kvinnor har svårt att attrahera män. Problemen finns på båda sidor.

Och på att smaken är olika.

Två vackra personer behöver dessitom inte bli det minsta  attraherade av varandra. Personligheten och stilen spelar en stor roll för vilka man attraheras av. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Cc) skrev 2025-09-01 19:27:49 följande:
    Du missförstår med mening. Jag tror inte kungen hade uppskattat om TS t.ex. hade gått fram till honom när hans stod och pratade med en främmande delegation utanför slottet och börjat diskutera med honom vad TS tyckte om slottsbyggnaden. 

I ditt exempel var det kungen som pratade med den vanliga personen i en vardaglig situation.
    Nej jag missförstår nog faktiskt ingenting. Jag bara försökte förklara för TS att den nog sitter på en massa fördomar som faktiskt inte stämmer. 

Visst är det sant att man inte kan gå fram och snacka med honom hur som helst. Men det har knappast med någon maktstruktur att göra så som TS faktiskt framställer det. Utan det handlar om normalt och enkelt hyfs... Att om man vill försöka, så ska man göra det vid rätt tillfälle.. Det har liksom varken med kungen att göra, eller någon maktstruktur i samhället, utan de facto så är kungen jävligt snäll, down to earth.. Förstående, inkännande och chill.... 

TS skrev det som att TS får inte vara där ens pga att kungen har mer makt och därmed ser faktiskt ner på denne.. Och jag förstår inte hur du tror att det ska gynna TS att du försöker hålla den lögnen vid liv?
  • Anonym (Cc)
    Anonym (T) skrev 2025-09-01 20:36:38 följande:
    Nej jag missförstår nog faktiskt ingenting. Jag bara försökte förklara för TS att den nog sitter på en massa fördomar som faktiskt inte stämmer. 

Visst är det sant att man inte kan gå fram och snacka med honom hur som helst. Men det har knappast med någon maktstruktur att göra så som TS faktiskt framställer det. Utan det handlar om normalt och enkelt hyfs... Att om man vill försöka, så ska man göra det vid rätt tillfälle.. Det har liksom varken med kungen att göra, eller någon maktstruktur i samhället, utan de facto så är kungen jävligt snäll, down to earth.. Förstående, inkännande och chill.... 

TS skrev det som att TS får inte vara där ens pga att kungen har mer makt och därmed ser faktiskt ner på denne.. Och jag förstår inte hur du tror att det ska gynna TS att du försöker hålla den lögnen vid liv?
    Det är väldigt viktigt att förstå maktstrukturer.

Och visst handlar mitt exempel om makt också. Om det hade stått en grupp turister vid slottsbacken och samtalat med varandra, i stället för kungen med den utländska delegationen, så hade det inte varit lika anmärkningsvärt om TS hade gått fram till någon av dem och sagt något om slottsbyggnadens utformning.   
    Man stör inte en kung som samtalar med andra, men man kan prata med någon i en turistgrupp som talar med varandra,  på samma plats, utan att det väcker lika mycket uppmärksamhet. Skillnaden ligger just i hierarkin. Som man förväntas förstå automatiskt. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Cc) skrev 2025-09-01 21:59:38 följande:
    Det är väldigt viktigt att förstå maktstrukturer.
    Det är totalt onödigt att hitta på en massa skit om maktstrukturer. Framförallt när det är till folk som har autism.

Det har noll med makt att göra och allt göra med normalt hyfs.. Det är tex jävligt oartigt att springa fram och störa folk som står med tio matkassar och handlar. 

Det betyder inte att den med matkassen är kung och har någon rang. 
  • Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2025-09-01 22:05:04 följande:
    Det har noll med makt att göra och allt göra med normalt hyfs.. Det är tex jävligt oartigt att springa fram och störa folk som står med tio matkassar och handlar. 

Men du är alltså så sjuk att du ställer dig bredvid och säger till autisten "det är för att de ser dig som lägre värd." 
  • Anonym (Cc)
    Anonym (T) skrev 2025-09-01 22:05:04 följande:
    Det är totalt onödigt att hitta på en massa skit om maktstrukturer. Framförallt när det är till folk som har autism.

Det var inte jag som hittade på det här om maktstrukturer, det var TS terapeut som hade gjort honom uppmärksam på att han inte alltid verkade ha koll på det.

Jag känner inte TS, utan utgick från vad hans terapeut hade tänkt om honom.

Sådana saker som makt, rättigheter och rättvisa är väldigt viktigt att diskutera med en person som har högfungerande autism.
  • Anonym (Cc)

En hierarki betyder inte att du har ett lägre människovärde i en demokrati. Du har fortfarande alltid grundläggande mänskliga rättigheter.

En hierarki visar vem som kan agera och på vilka olika sätt i vissa situationer. Den som kan agera friare utifrån sin position i hierarkin, den har mer makt. 

• Anonym (T)
    Anonym (Cc) skrev 2025-09-02 07:18:31 följande:
    Det var inte jag som hittade på det här om maktstrukturer, det var TS terapeut som hade gjort honom uppmärksam på att han inte alltid verkade ha koll på det.

Nej det var det inte. Men du var den som citerade mig och sa emot mig när jag förklarade att det där skitsnacket stämmer inte ens.

Lite som att du ville förklara att "jo, men så är det faktiskt".

Och vad jag hävdar då är fortfarande att det dära stämmer inte alls. Och vad jag undrar är vad du får ut av att TS ska gå runt och tro det.. 

Du skriver sen till och med igen att... "Det är viktigt att diskutera makt, rättigheter och rättvisa med en som har högfungerande autism.." och "En hierarki betyder inte att du har lägre mäniskovärde bla bla bla.. Mänskliga rättigheter.. Blaha..." Så uppenbarligen vill du tro att det är bra om nu TS går runt och tänker så om andra...

Jag tror det där är lite överkurs deluxe för någon som har autism.. Jag ser liksom ingen annan än du sitta här och säga att det är för att nån är mindre värd..

Och jag har då aldrig fasen hört kungen någonsin sagt det.. 

• Anonym (Cc)
    Anonym (T) skrev 2025-09-02 16:56:32 följande:

Nej det var det inte. Men du var den som citerade mig och sa emot mig när jag förklarade att det där skitsnacket stämmer inte ens.

Lite som att du ville förklara att "jo, men så är det faktiskt".

Och vad jag hävdar då är fortfarande att det dära stämmer inte alls. Och vad jag undrar är vad du får ut av att TS ska gå runt och tro det.. 

Du skriver sen till och med igen att... "Det är viktigt att diskutera makt, rättigheter och rättvisa med en som har högfungerande autism.." och "En hierarki betyder inte att du har lägre mäniskovärde bla bla bla.. Mänskliga rättigheter.. Blaha..." Så uppenbarligen vill du tro att det är bra om nu TS går runt och tänker så om andra...

Jag tror det där är lite överkurs deluxe för någon som har autism.. Jag ser liksom ingen annan än du sitta här och säga att det är för att nån är mindre värd..

Och jag har då aldrig fasen hört kungen någonsin sagt det.. 

LÄS TS INLÄGG NUMMER 17. DÄR SKRIVER HAN PRECIS DET SOM JAG SKREV!

Nu lämnar jag den här tråden och du kan skriva precis vad du vill för min del.  Could't care less.

För övrigt har jag arbetat med autistiska personer. De med den diagnosen kan för övrigt vara mycket intelligenta och lätt förstå teoretiska resonemang medan andra har svårare.   Har inget med intelligens att göra.
  • Anonym (T)
    Anonym (Cc) skrev 2025-09-02 17:29:51 följande:
    LÄS TS INLÄGG NUMMER 17. DÄR SKRIVER HAN PRECIS DET SOM JAG SKREV!
    Läs det jag skriver istället och sluta försök tutta i autister att folk ser dom som mindre värda och alla dina egna jävla påhitt..

Jävla idioter som själv går runt och tänker så om allt och alla och sen försöker skylla det på kungen. 

Ja, förstår att folk som du går runt och jobbar med massa autistiska personer hela dagarna och det är fasen nasty. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Cc) skrev 2025-09-02 17:29:51 följande:
    Nu lämnar jag den här tråden och du kan skriva precis vad du vill för min del.  Could't care less.
    Tack för den friheten. Vad ska du göra på den semestern? Ska du ut och jaga någon autist och springa runt och viska i dens öra att alla tycker den är konstig? 
Svar på tråden Olagligt råd