• Anonym (Bortglömd)

Bortglömd på 40 årsdagen

Känner mig så bortglömd och ledsen..
    Fyller 40 år för några veckor sedan. Fick absolut flera gratulationer via sociala medier, närmsta vänner och familjs som gratulerade och så men absolut ingen respons alls på min arbetsplats från varken chef eller kollegor. Andra har blivit uppvaknande med blommor och tårta men inte jag...
    Två av mina närmsta kollegor jag även umgås ibland med utanför jobbet har sagt grattis i efterskott lite i förbifarten men inget mer. Den ena bjöd jag på tårta när hen fyllde 30 år och den andra fick en present när hen fylld 50 år. 
    Skickade blommor till en vän i början av sommaren när hen fylld 30 år men när jag fyllde nu, ett grattis på Facebook va allt jag fick. 
    Känner mig så bortglömd om oviktig att jag bara vill gråta. Kanske låter löjligt men för mig är den en stor grej att fylla jämt så det tycker jag man ska uppmärksamma och fira. 
    Ville bara skriva av mig lite....

• Svar på tråden Bortglömd på 40 årsdagen
  • Anonym (Lönen)
    Anonym (So) skrev 2025-09-02 16:04:37 följande:

Jag brukar glömma bort min födelsedag. Men den dagen brukar min köper tårta, skor eller en fin klocka. Hon brukar påminna mig om hennes födelsedag och gav henne 1-2000kr. jag brukar strunta men vi alla är inte samma.

Men det här handlar om arbetsplatsen. Chefen där brukar köpa tårta till alla som fyller jämna år. Nu har han missat både 30 och 40- årsdagen för henne. 

Det verkar som han inte rycker om henne, vilket är ett stort problem.
  • Kirenaj68
    Anonym (Bortglömd) skrev 2025-09-01 11:17:54 följande:

Känner mig alltså bortglömd på min arbetsplats.
    Alla andra kollegor som fyllt jämt har blivit uppvaknande med tårta och blommor av chefen, blev även bortglömd när jag fyllde 30 år. Då brydde jag mig inte så mycket men nu hände det liksom igen...
    Men jag är väl bara känslig och löjligt.

Givetvis ska alla firas likvärdigt såvida man inte har bett om att få slippa bli firad. Firas dock folk selektivt är det förstås inte bra. Då skapas lätt slitningar och man känner sig mindre värd eller uppskattad på jobbet. Själv är jag en sån där som inte bryr sig. Naturligtvis blir jag glad om jag firas på jobbet, men inget måste.
  • Anonym (Tralalala)
    Anonym (Kathy) skrev 2025-09-01 15:44:10 följande:

Och jag fyllde 40, för 2 veckor sedan. Inte en endaste present eller tårta. Och så himla skönt. Bara gratulation från föräldrar och syster. Lågmält.

Aldrig förstått mig på vuxna människor som firar sin födelsedag. Barn kan man ändå förstå, att det är kul med tårta, ballonger och presenter.

Men det känns väldigt narcissistiskt för mig. Helt ok om man är/varit en person av vikt.  Som vetenskapsman etc.

Men vi är helt vanliga människor, alla fyller år. Inget mer med det.

Jag fyllde också jämnt för bara att par dagar sedan.
    Den enda som uppvaktade var min särbo, jättefint av honom även om jag sagt att vi helst glömmer min födelsedag. Glad

På jobbet frånsa jag mig all auppvaktning och på FB har jag sedan länge tagit bort min födelsedag.

Håller med, jag förstår inte vuxna människor som firar. Än mindre de som gråter ut i ett forum för att de inte blivit firade.
  • Suie

Hej. 
    De senaste 20+ åren har jag själv fått bjuda när jag fyller år. Den ende som minns är väl gubben. Vet inte varför du köper tårta etc till folk när de fyller. Jag vet med mig att jag inte kan räkna med att få något tillbaka om jag gör saker till andra. Inte riktigt så det funkar. Tyvärr. 

• Anonym (Lönen)
    Anonym (Tralalala) skrev 2025-09-02 17:03:34 följande:
    Jag fyllde också jämnt för bara att par dagar sedan.
    Den enda som uppvaktade var min särbo, jättefint av honom även om jag sagt att vi helst glömmer min födelsedag. Glad

På jobbet frånsa jag mig all auppvaktning och på FB har jag sedan länge tagit bort min födelsedag.

Håller med, jag förstår inte vuxna människor som firar. Än mindre de som gråter ut i ett forum för att de inte blivit firade.
    Det handlar ju naturligtvis inte om tårtan!

TS har skrivit i ett inlägg att alla andra som fyller 20, 40, 50 osv firas med tårta av chefen på det jobbet. Själv har hon blivit utan tårta vid både hennes 30 och 40-års födelsedag. 

Så man kan misstänka att chefen markerar på något sätt. Sådant är aldrig bra och handlar om mycket vörre skjer än en kaka.
  • chrico

Ofta är det väl den s fyller s bjuder på tårta på sin arbetsplats?

• Anonym (Lönen)
    chrico skrev 2025-09-02 18:23:49 följande:

Ofta är det väl den s fyller s bjuder på tårta på sin arbetsplats?

Olika på olika arbetsplatser.
  • Anonym (Osynlig)

Jag förstår hur du menar. Jag har varit med och lagt pengar när kolleger fyllt år. Men till mig har man inte samlat in pengar till present. Där emot har jag blivit informerad om att det förväntas fika av mig på min födelsedag. Det gör ont, men man måste gå vidare.

• Anonym (H)
    Suie skrev 2025-09-02 17:14:33 följande:

Hej. 
    De senaste 20+ åren har jag själv fått bjuda när jag fyller år. Den ende som minns är väl gubben. Vet inte varför du köper tårta etc till folk när de fyller. Jag vet med mig att jag inte kan räkna med att få något tillbaka om jag gör saker till andra. Inte riktigt så det funkar. Tyvärr. 

Håller med.
  • Anonym (Lönen)
    Anonym (Osynlig) skrev 2025-09-02 20:44:28 följande:

Jag förstår hur du menar. Jag har varit med och lagt pengar när kolleger fyllt år. Men till mig har man inte samlat in pengar till present. Där emot har jag blivit informerad om att det förväntas fika av mig på min födelsedag. Det gör ont, men man måste gå vidare.

Gå vidare till en annan arbetsplats...tänker jag då
  • Anonym (Ellen)

Det är inte så att din chef har påminnelser i kalendern och helt enkelt missat att lägga in din födelsedag? Jag har fyra nära kollegor och har deras födelsedagar i kalendern,  annars hade jag aldrig kommit ihåg! 

• Moodyblue

Du är inte ensam om just detta kan jag trösta dig med. Fyllde 50 tidigare i år och helt knäpptyst. Inga grattis eller presenter. Även om jag först kände att det inte gör något så känns det ändå lite längst in. 

• Anonym (Ja du)

Jag har nog nästan aldrig heller riktigt blivit firad på min födelsedag. Men jag har vant mig. Mina barn brukar fira mig.  

• Anonym (Lönen)
    Anonym (Ja du) skrev 2025-09-03 09:31:41 följande:

Jag har nog nästan aldrig heller riktigt blivit firad på min födelsedag. Men jag har vant mig. Mina barn brukar fira mig.  

Fint att dina barn firar dig! Det är väl egentligen något av det bästa?

I TS fall handlar det mer om varför chefen firar alla andra på arbetet som fyller jämt, men inte henne. Det har hänt två gånger.
Svar på tråden Bortglömd på 40 årsdagen