• Anonym (Morsan)

Vägrar jobba hemifrån med bonussonen

Skriver för att få input från andra att ta med min man. Han får tycka vad han vill att jag rapar ut våra problem på internet. 

Min mans son bor hos oss varannan vecka. Vi har två gemensamma också. Jag har från start sagt att jag inte kommer särbehandla hans son negativt men kommer ta noll ansvar. Den fällan gick jag i under en annan relation där jag tog en jävla massa ansvar för barnen och blev heltidsmorsa åt hans ungar.

Hans son har anpassad skolgång och är hemma två dagar i veckan. Han är runt 10 år (vill inte säga för mycket). På mitt jobb har vi möjlighet att jobba hemifrån vid behov, max två dagar i veckan. På min mans arbetsplats kommer det från och med januari nästa år inte längre vara möjligt att jobba hemifrån. Nu tycker han att jag kan ta ut mina två dagar att jobba hemma så jag kan passa på sonen dom dagarna han är hemma. Han son älskar att titta på tv och har gärna på hög volym. Jag behöver lugn och ro när jag jobbar. Behöver också ta många samtal. Jag trivs verkligen inte att jobba hemifrån oavsett. Jag har sagt att han och sonens mamma får lösa det här, jag lägger mig inte i. När han påpekar att jag jobbat hemifrån för att vara med våra barn vid typ studiedagar, vab osv så är det särbehandling men jag håller verkligen inte med. Att jag tar ansvar för VÅRA barn är skillnad på att förväntas ta ansvar för hans och ex-fruns barn. Jag har noll rättigheter att ta beslut om hans liv men ska ändå anpassa mitt liv efter honom? Jag skulle inte tro det. Även om jag känner mig säker på min sak så blir jag osäker när mannen kallar mig egoist osv. Någon här som har en åsikt?

• Svar på tråden Vägrar jobba hemifrån med bonussonen
  • Anonym (G)

Du och TS har kanske inte samma arbetsuppgifter...

Om man behöver svara i telefon under hela arbetstiden skulle ens arbetsgivare möjligtvis inte acceptera att man svarar inte i telefon eller att folk hör inte vad man säger eftersom det är oväsen i bakgrunden hela tiden.

Många har headset med hörlurar när de ringer i jobbet , men TV i högsta ljudnivå och skrik hörs ändå.

EpicF skrev 2025-09-04 14:21:28 följande:
    Nu accepterar arbetsgivare att man av olika anledningar kanske inte alltid kan ge 100% under en arbetsdag. 

I mitt fall så kan minsta störningsmoment innebär döden. Men jag klarar ändå av att jobba hemma om barnen av olika anledningar är hemma den dagen (detta oavsett om det är gemensamma, egna eller bonusbarn). Jag gör det helt enkelt för min familj och det accepterar min arbetsgivare tack och lov. 
  • EpicF
    Mrs Moneybags skrev 2025-09-04 14:38:20 följande:
    Ska hon säga det till sin arbetsgivare också? "Jag jobbar så mycket jag kan en dag i veckan för jag har en bonusson hemma då som kommer att störa mig så mycket att jag inte kan jobba en hel dag."

Hör du inte hur knasigt det låter?
    Nej, det låter inte knasigt alla utan normalt och ärligt.

Tror folk som vobbar ger 100% den dagen?

Det är att hon förmodligen inte kommer att kunna ge 100% den dagen. Precis som inte heller ger 100% då hon jobbar hemma när barnen är hemma pga studiedag. Det är fullt normalt att inte klara av att ge 100% varje dag och det något som accepteras av normala arbetsgivare (även inom bank/finas och offentlig sektor). 
  • EpicF
    Anonym (Kex) skrev 2025-09-04 14:27:41 följande:
    Och när hon sitter i samtal ska det vara störande ljud i bakgrunden när hon pratar?
    Kan inte se att jag har skrivit det. 
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2025-09-04 14:49:08 följande:

Du och TS har kanske inte samma arbetsuppgifter...

Om man behöver svara i telefon under hela arbetstiden skulle ens arbetsgivare möjligtvis inte acceptera att man svarar inte i telefon eller att folk hör inte vad man säger eftersom det är oväsen i bakgrunden hela tiden.

Många har headset med hörlurar när de ringer i jobbet , men TV i högsta ljudnivå och skrik hörs ändå.

Nej, det har absolut inte. 
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-09-04 14:59:40 följande:
    Ts har skrivit det.
  • Anonym (Malus)
    Ess skrev 2025-09-04 14:09:57 följande:

Jag förstår inte ens hur det kan bli en diskussion. Jag hade bara sagt NEJ! Hade han fortsatt tjatet, så hade jag lämnat rummet.

Ess skrev 2025-09-04 14:13:00 följande:
    Jo det är ett konstant ansvar, eftersom det är återkommande.
    Att ställa upp EN gång om det skiter sig för föräldrarna, det är att ställa upp för sin partner.

Håller verkligen med!

Det finns två föräldrar, mamman "vill inte" och då ska ts ställa upp? Nej så f*n heller att hon ska behöva.
    Sedan är det inte heller en "vanlig" unge det handlar om utan en med krävande npf, vilket definitivt inte är ts huvudvärk att rodda.

Jag har svårt att ens förstå att någon orkar leva med detta ens utan att behöva axla ansvar för ett barn som ts beskriver.

Känns inte direkt som en bonus, lindrigt uttryckt.
  • Anonym (G)
    EpicF skrev 2025-09-04 14:59:03 följande:

Det är att hon förmodligen inte kommer att kunna ge 100% den dagen. Precis som inte heller ger 100% då hon jobbar hemma när barnen är hemma pga studiedag. Det är fullt normalt att inte klara av att ge 100% varje dag och det något som accepteras av normala arbetsgivare (även inom bank/finas och offentlig sektor). 
    Det är skillnad mellan 0 % - 100 %.

Om arbetsuppgifterna till en står del består av att prata i telefon då kan man inte alls sköta sitt jobb alls om man inte kan ta telefonsamtal.

Att inte jobba alls när man vobbar accepteras inte av "normala arbetsgivare".
  • Xenia
    Anonym (Morsan) skrev 2025-09-02 14:22:50 följande:
    Vägrar jobba hemifrån med bonussonen

Skriver för att få input från andra att ta med min man. Han får tycka vad han vill att jag rapar ut våra problem på internet. 

Min mans son bor hos oss varannan vecka. Vi har två gemensamma också. Jag har från start sagt att jag inte kommer särbehandla hans son negativt men kommer ta noll ansvar. Den fällan gick jag i under en annan relation där jag tog en jävla massa ansvar för barnen och blev heltidsmorsa åt hans ungar.

Hans son har anpassad skolgång och är hemma två dagar i veckan. Han är runt 10 år (vill inte säga för mycket). På mitt jobb har vi möjlighet att jobba hemifrån vid behov, max två dagar i veckan. På min mans arbetsplats kommer det från och med januari nästa år inte längre vara möjligt att jobba hemifrån. Nu tycker han att jag kan ta ut mina två dagar att jobba hemma så jag kan passa på sonen dom dagarna han är hemma. Han son älskar att titta på tv och har gärna på hög volym. Jag behöver lugn och ro när jag jobbar. Behöver också ta många samtal. Jag trivs verkligen inte att jobba hemifrån oavsett. Jag har sagt att han och sonens mamma får lösa det här, jag lägger mig inte i. När han påpekar att jag jobbat hemifrån för att vara med våra barn vid typ studiedagar, vab osv så är det särbehandling men jag håller verkligen inte med. Att jag tar ansvar för VÅRA barn är skillnad på att förväntas ta ansvar för hans och ex-fruns barn. Jag har noll rättigheter att ta beslut om hans liv men ska ändå anpassa mitt liv efter honom? Jag skulle inte tro det. Även om jag känner mig säker på min sak så blir jag osäker när mannen kallar mig egoist osv. Någon här som har en åsikt?

Just say No. Du har sagt till mannen att du inte tänker ta ansvar för hans son, men nu tänker han tvinga dig till det iaf.

Den som är egoist här är mannen. Han är för feg för att ta fajten med arbetsgivaren. Han är också för feg att ta fajten med sitt ex. Så han går på den som han tror är lättast att psyka/övertala, dvs dig.

Du tar redan mer ansvar för era gemensamma barn än mannen gör. Så du är inte egoist. Däremot tycker jag att pojkens biologiska föräldrar är det. Han är deras ansvar.
  • Virriga Vera
    EpicF skrev 2025-09-04 14:19:01 följande:
    Därför så finns det idag något som heter hörlurar. Det är väldigt bra uppfinningen man kan använda om man vill ha lugn och ro. 

Nej, jag skrev inte att hon skulle strunta i att jobba när hon jobbar hemifrån. 
    Om du menar att hon ska ha lurar så funkar det inte om man sitter i samtal eftersom alla ljud tas upp av mikrofonen. Läste du inte att hon har många samtal?
  • Goneril
    Ess skrev 2025-09-04 14:09:57 följande:

Jag förstår inte ens hur det kan bli en diskussion. Jag hade bara sagt NEJ! Hade han fortsatt tjatet, så hade jag lämnat rummet.

Absolut! Jag förstår inte heller hur folk kan hålla på och argumentera för att TS ska jobba med bonusen närvarande, hur ska det gå till? Arbete hemma är lika viktigt som på kontoret!' Man ska kunna arbeta helt ostörd, i ett rum som ingen annan får komma in i. Stängd dörr. Det som händer utanför rummets väggar får sambon ansvara för, i det här fallet får han hålla sig hemma med sitt barn. Kan han inte det? Vsrför ska TS passa hans barn? TS, hitta en lägenhet och flytta.
  • Anonym (G)
    EpicF skrev 2025-09-04 14:19:01 följande:
    Därför så finns det idag något som heter hörlurar. Det är väldigt bra uppfinningen man kan använda om man vill ha lugn och ro. 

Nej, jag skrev inte att hon skulle strunta i att jobba när hon jobbar hemifrån. 
    Har du någonsin testat att ta samtal med headset?

Du hör kanske inte skrikandet i bakgrunden med hörlurar , men personen du pratar med i mikrofonen hör garanterat om barn skriker och TV-n är på hög volym.
  • Goneril
    EpicF skrev 2025-09-04 14:59:03 följande:

Bank och Finans? Du behagar skämta! Att någon skulle säga det till sin arbetsgivare! Tvärtom hade jag många 60-timmarsveckor och den som inte nådde upp till målen låg pyr till. Du får nog göra en "reality check" innan du uttalar dig om en bransch som du inte har en susning om! 
  • Anonym (Kex)
    EpicF skrev 2025-09-04 14:59:40 följande:

När jag påpekade att TS tog en massa samtal varje dag, påpekade du att det finns hörlurar. Alltså verkar det som om du tror att det löser problemet och att det inte gör något om det finns en massa bakgrundsljud när TS pratar. 

När jag vobbade när mitt barn var litet, kunde jag ta en del interna möten trots vissa bakgrundsljud, för kollegorna tog hellre lite ljud än att behöva skjuta på mötet. Men externa möten eller samtal kunde jag förstås inte ta. Officiellt sett vabbade jag alltid, hade det varit klassificerat som distansjobb i stället hade inget funkat om jag haft ett sjukt litet barn hemma, det hade aldrig godkänts. 100% gäller förstås alltid. 

• Ess
    EpicF skrev 2025-09-04 14:23:04 följande:
    Att vara hemma en dag varannan vecka är inte ett konstant ansvar över sitt bonusbarn. Det är ansvar de timmarna just den dagen. 
    Jo det är det. Det handlar om att han lägger ett upprepat ansvar på ts, att dessa dagar SKA du va hemma.
    Mannen och exet måste lägga upp ett umgänge som de själva klarar lösa utan att tvinga det på en utomstående.
  • Goneril
    Ess skrev 2025-09-04 17:27:15 följande:
    Jo det är det. Det handlar om att han lägger ett upprepat ansvar på ts, att dessa dagar SKA du va hemma.
    Mannen och exet måste lägga upp ett umgänge som de själva klarar lösa utan att tvinga det på en utomstående.
    Det innebär ett stort avbräck för TS i arbetslivet när hon  blir pådyvlad detta ansvar. Ingen arbetsgivare godkänner att en anställd regelbundet går för halv maskin. Dessutom är det illojalt mot arbetskamraterna. När TS inte kan ge 100% måste någon annan träda in.
  • Anonym (H)

Varför vabbar han inte med era gemensamma barn?

• Xenia
    Anonym (H) skrev 2025-09-04 22:28:41 följande:

Varför vabbar han inte med era gemensamma barn?

Därför att TS tycker synd om honom och vill avlasta honom. Dvs indirekt tar hon ansvar för bonussonen genom att mannen slipper vabba. Men nu vill mannen att hon ska ta ännu mer ansvar - på bekostnad av sitt jobb.
  • rosenrot

Att ställa upp ibland, på någon planeringsdag exempelvis är ok. Men inte varje dag du jobbar hemifrån. Nu jag är ensamstående, mitt barn går i ettan och jag får jobba ganska mycket hemifrån. Jag låter barnet vara hemma när jag jobbar bara om det inte finns annat val, för det är rent av svårt att fokusera på arbetsuppgifter. Ibland ställer jag upp för vänner - exempelvis på planeringsdag kan någon lämna sitt barn barn hos mig. Barnen leker i mitt barns rum, jag jobbar i mitt hemmakontor. Det är enstaka fall. Skulle definitivt inte göra det varje vecka. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Vägrar jobba hemifrån med bonussonen