• Anonym (så trött)

Kan jag gå ner 12-13 kr till jul?

Jag är stor som en ladugårdsvägg. Jag har alltid varit stor, jag har vägt över 100 sedan jag var 19. Toppade på 127 kg. Sen gick jag ner ca 20 kg utan förklaring, fick en förklaring, fick mediciner, är nu uppe i 123 igen. Allt detta utan att ha gjort något särskilt.

Men visst är jag dålig på att äta rätt. 

Säg att jag verkligen gör något nu, börjar äta bättre, röra på mig mer. Kan jag gå gå ner 12-13 kg till jul? Det skulle vara 10% av min kroppsvikt, vilket jag har läst gör mycket för hälsan.

Jag skulle nästan behöva plannera detaljerat för hela hösten redan nu om jag ska göra det. 

• Svar på tråden Kan jag gå ner 12-13 kr till jul?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Lång sikt) skrev 2025-09-04 16:27:27 följande:
    Ja lågkolhydratkost kan ge en bra start.

Men tänk på att läkarna varnar för att äta mycket animaliskt fett som finns i kött från ko, gris och får/lamm t.ex., samt för mättat fett i smör och hårda margariner. Fiskfett funkar bra. Det handlar om att man inte ska äta mycket sådant under lång tid.

Det är helt klar att det ökar risken för kärl- och hjärtsjukdomar. Det är därför de oroar sig.

När det gäller kött från vilda djur är det inte lika hög fetthalt, för att de är i konstant rörelse umder en stor del av dygnet och för att.de betar gräs. Blir mimdre fett i köttet och det fet som blir är lite nyttigare.

Men vilt kött innehåller trikiner i större utsträckning och det kan man också dö av. 
  • Anonym (Juli)

Ja, det låter som att det är planering som behövs. Gör veckomatsedel och köp bara in det som behövs till den. Handla aldrig utan lista och köp enbart det som står på listan. Beställ maten på nätet om du har svårt att låta bli att plocka ner onödiga saker i vagnen. Om du inte har korvar, godis och annat gott och smått hemma så finns det inget kaloririkt att småäta.

Ät långsamt. Om du äter fort hinner du få i dig mer än du behöver innan mättnaden kommer. Drick lite innan du börjar äta och kontinuerligt under måltiden. Det hjälper dig också att bli mätt och nöjd i tid. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Nej) skrev 2025-09-05 00:09:22 följande:
    Men vilt kött innehåller trikiner i större utsträckning och det kan man också dö av. 
    Jag tror ändå att vi kan utgå från att TS tillagar sin mat innan den äts. 
  • Anonym (Big G)
    Anonym (Juli) skrev 2025-09-05 06:43:56 följande:
    Du drar alldeles för vilda slutsatser. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Juli) skrev 2025-09-05 06:43:56 följande:
    Ja, fast nu var det inte TS som min kommentar riktades till utan till den jag citerade, som verkar se faror i precis allt som har med mat att göra. 
  • klyban

Det räcker med att se över det söta man får i sig, och minska detta.

Så kommer man gå ned sakta med säkert, kanske inte dessa kilon.
    Men såklart beroende på överdriften, men ca 1-2kg i månaden är enkelt att uppnå med ta bort en massa onödigt socker.

Vi pratar inte om någon LCHF, bara normal kost utan en massa sött och sötsaker.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Följer)

Jag ska hämta ut mitt bantning pulver imorgon. Så imorgon. Så då kör jag 

• Anonym (Big G)
    Anonym (Följer) skrev 2025-09-05 14:45:12 följande:

Det är alltid "imorgon". 
  • Anonym (Nej)

Åhh gud, alla dessa bantingspulver, dietshakes, dietbars och fan och hans moster! En stor jävla SCAM är vad det är. 

Jag kollade upp innehållet i en Nutrilett bar en gång. Innehållet var identiskt med en helt vanlig Mars!!!!! 

Gå inte på dessa scams. Ät vanlig mat, men räkna kalorierna bara. Det är mycket enklare, billigare och framförallt nyttigare! 
  • Anonym (så trött)
    Anonym (Big G) skrev 2025-09-05 08:10:33 följande:
    Du drar alldeles för vilda slutsatser. 
    Oh, ja. Jag brukar skita i att tillaga maten. Jag hoppar över att sköja och skala också. Lite skit rensar magen.

/s
  • Anonym (så trött)

Lycka till.
Svar på tråden Kan jag gå ner 12-13 kr till jul?