• Anonym (Anonym)

Jacka 7000 SEK (BILD)

Tja 

Vad tycker ni om jackan och dess pris?

Jag tycker att den är snygg och överväger att köpa den

Bild:

ibb.co/sd55M10y

Märket är Peak Performance. Vad tycker ni om märket? 

• Svar på tråden Jacka 7000 SEK (BILD)
  • Studentpappa
    Finlandssvensken skrev 2025-09-05 11:48:56 följande:
    Sant, men för de flesta är det helt otänkbart att betala över 1000 kr för ett klädesplagg. 7000 är i allmänhet flera års budget för alla klädinköp sammanlagt. Så jag har full förståelse att priset och tråden kan kännas provocerande.
    Ja många är ju otroligt lättkränkta, jag har inte råd med en Ferrari men inte går jag runt och ljuger att en Dacia är lika snabb för det.
    Ride it like you stole it
  • EnAnonumius
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-04 22:58:21 följande:
    Jacka 7000 SEK (7 000 SEK) (7 000 SEK (0 SEK)) (BILD)

Tja 

Bild:

ibb.co/sd55M10y

Vad är vitsen med att fråga vad andra tycker om en viss jacka när du redan bestämt dig för att du tycker den är snygg och överväger att köpa den? 🤔😏

Men du kan få min åsikt... För 7000 SEK (7 000 SEK) så kunde man ha gjort jackan snyggare. Skulle jag se den jackan på en person ute på stan så skulle jag tro att det var en billigare jacka då snittet på jackan ger inget intrycks av att det skulle vara en "7000 SEK (7 000 SEK)" jacka... 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Meddelande borttaget
  • Studentpappa
    Finlandssvensken skrev 2025-09-05 12:07:08 följande:
    Jag tror kläder har ett så stort symbolvärde när det gäller klasskillnader, att många reagerar onödigt starkt för att det är något som konstant syns i umgänget, både det egna och barnens. Många andra produktkategorier är mindre triggande verkar det som. Tror inte kränkt är rätta ordet, snarare en undertryckt känsla av orättvisa mellan samhällsklasser.
    Ja så kanske det är, är väl därför det är så lätt att sälja kopior etc.

Tycker trenderna är roliga nuförtiden, vi har en fjortis och där är det ju tiktok som styr och ofta är det ju billiga kläder som trendar. I vintras var det hetaste en billig jacka från lager 157. 
  • Studentpappa
    EnAnonumius skrev 2025-09-05 12:04:02 följande:
    Vad är vitsen med att fråga vad andra tycker om en viss jacka när du redan bestämt dig för att du tycker den är snygg och överväger att köpa den? 🤔😏

Men du kan få min åsikt... För 7000 SEK (7 000 SEK) så kunde man ha gjort jackan snyggare. Skulle jag se den jackan på en person ute på stan så skulle jag tro att det var en billigare jacka då snittet på jackan ger inget intrycks av att det skulle vara en "7000 SEK (7 000 SEK)" jacka... 
    Är du skidåkare och har koll på utrustning så ser du det direkt. Jag ser skillnad på en Peakjacka om det är den billigare Hipe eller 3L goretex på 10m håll. Det ser du på dragkedjorna och materialet. 

Jackan är ju som sagt gjord för skidbacken.
  • cosinus

Har bara haft peak på dunjackor och där gav en dragkedja upp i mitt tycke lite för tidigt för den prisklassen. I övrigt var den ok och fungerade som en dunjacka kan förväntas göra. Alltså inte lämplig att vare sig cykla omkull med eller vara ute i hällregn. Men gosig i kyla.

Den jackan du länkade till tycker jag personligen inte är någon snygg stadsjacka. Om man däremot ägnar stora delar av sitt liv till friluftsliv kan den absolut ha ett existensberättigande och då kan jag förstå att man väljer att även nyttja den om man cyklar till jobbet även om jag personligen inte betalt 7000 kr för en jacka vars främsta uppgift är att hålla mig torr på cykel genom stan.

Man gör vad man vill med sina pengar, jag lägger mig inte i det ö h t. Men det jag tycker är lite snyggt på toppen av en slalombacke eller i fjällmiljö är inte samma som jag tycker är snyggt till shorts en mulen sommardag. Då tänker jag nog mest att personen är helt obrydd och inte orkat ta fram något lämpligare.

• Anonym (Big Design)
    Studentpappa skrev 2025-09-05 12:19:55 följande:
    Är du skidåkare och har koll på utrustning så ser du det direkt. Jag ser skillnad på en Peakjacka om det är den billigare Hipe eller 3L goretex på 10m håll. Det ser du på dragkedjorna och materialet. 

Jag tror du blandar ihop skidåkare och stockholmare.
  • Studentpappa
    Anonym (Big Design) skrev 2025-09-05 12:54:25 följande:
    Jag tror du blandar ihop skidåkare och stockholmare.
    Nope, inte alls. Sen kan såklart en stockholmare vara skidåkare, det finns ju ingen motsats i det.
  • Mrs Moneybags

Ska jag köpa en jacka av den kvaliteten så väntar jag tills det är rea och köper förra årets modell eller liknande.

För ändamålet är den väl jättebra, jag är hooked på funktionskläder sedan jag fick barn. Det finns ju inget bättre om man ska vara utomhus en längre stund.

• Studentpappa
    Mrs Moneybags skrev 2025-09-05 14:02:39 följande:

Ska jag köpa en jacka av den kvaliteten så väntar jag tills det är rea och köper förra årets modell eller liknande.

För ändamålet är den väl jättebra, jag är hooked på funktionskläder sedan jag fick barn. Det finns ju inget bättre om man ska vara utomhus en längre stund.

Helt riktigt, jag köpte nytt ställ från Norröna i vintras. Signade upp mig som medlem och inväntade påfyllning på deras outlet och köpte det till 50%. Fortfarande dyrt men åtminstone mer rimligt.
  • Anonym (Grabb)

Märket? Tja, det är väl ingen som direkt höjer på ögonbrynen åt Peak Performance som märke... ett vanligt mainstream märke som har ett brett åldersspann av användare...

Dock så är ju just denna jacka i deras högre prisklass och sortiment. Och nej, det är en klar skillnad på en jacka som kostar "699kr" och som det råkar stå "Gore-Tex" på och en 3L gore-tex, med förböjda armar, i viss mån "figursydd" (för att man skall exempelvis kunna ha ryggskydd när man åker skidor/bräda)... funktionsmässigt...

Men jag skulle säga att denna jacka passar bäst höst/vinter, på Åreskutan... som en funktionsjacka, för det ju precis vad det är. Sen visst, vill man spatsera runt på gator och torg en regnig dag i oktober, be my guest...

Men jag tror inte att denna jacka är "bekväm" en halmulen dag i juni med en tisha under, parat med ett par shorts... Trust me! (Har själv 3L gore-tex skaljackor, och de passar bäst med first och second layer kläder...)

Sen skulle jag personligen inte lägga 7lax på en jacka från Peak... men det är jag det...

• EnAnonumius
    Studentpappa skrev 2025-09-05 12:19:55 följande:

Och du har ju ingen koll på "snittet" vs "matrial". 
    Jag skrev inget om materialet på jackan...  Jag ifrågasatte inte ens det alls. 
    Jag skrev om "snittet" enbart. 

Och som sagt snittet på jackan är inte snyggt... De kunde gjort jackan snyggare. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (H)

Det är en fin jacka, om du tror att du kommer älska den så är det ett bra köp. Om du är osäker så är 7000 väldigt mycket för en jacka. Finns fina skaljackor för en tredjedel åtminstone.

• Anonym (Lars Rolfgård IX)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-04 22:58:21 följande:
    Jacka 7000 SEK (BILD)

Tja 

Bild:

ibb.co/sd55M10y

Jag tror att den är bekväm och håller hög kvalitet. Inget jsg köpt av märket har varit dåligt.

Inte min färg. Hade valt en annan.

Priset, tja. Mycket pengar. 
  • Anonym (Sara)

Ingenting jag hade köpt. Inte min stil helt enkelt och skulle aldrig lägga 7000 på en jacka av den typen. Hade det varit en snygg VARM dunjacka så kanske. Tycker inte denna jacka var särskilt fin, men alla har vi olika smak. 

Svar på tråden Jacka 7000 SEK (BILD)