• Anonym (Mor)

Hur lång tid har era barn på sig att äta lunch i skolan?

Vårt barn som går i f-klass, har 15 minuter på sig att äta lunch. Det är från att de kommer till matsalen, så själva ättiden blir kortare, kring 10-12 minuter. På den tiden hinner vårt barn inte bli mätt, för hen hinner inte ta en andra portion och får ofta lite för lite i första svängen.

Vi ska ta upp det på utvecklingssamtal i veckan, men innan jag börjar kräva en lösning av skolan, hur lång tid är normalt för barn att få äta på? Jag tycker själv att tio minuter känns väldigt lite och i vårt andra barns skola är målet att alla barn ska sitta i minst 20 minuter. Å andra sidan kanske de är speciella.

• Svar på tråden Hur lång tid har era barn på sig att äta lunch i skolan?
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-09-06 18:48:28 följande:

Jag arbetar som lärare på lågstadiet och har i år en f-klass. Mina elever måste sitta i minst 30 minuter men högst 40.  På 12 minuter hade många av mina elever inte blivit mätta på... Låter konstigt! Fråga läraren hur situationen i matsalen ser ut? Händer ju ibland att eleverna inte har full koll på tiden.

Det är skolan som berättat att det har 15 minuter på sig. Mitt barn har sen kompletterat med att de inte hinner ta om och äta sig mätta. Jag har haft äldre barn i samma skola som då kunde klockan felfritt och berättade att hen vissa dagar hade 10 minuter sen de satt sig till bords innan de var tvungna att lämna. 
  • FruFarfalle

Enligt Livsmedelsverkets riktlinjer bör lunchen vara mellan 11-13 och eleverna ska ha minst 20 minuter på sig att sitta och äta, utöver tiden att ta maten. Men vad jag förstått är det inte en tvingande rekommendation men jag skulle starkt ifrågasätta varför de går emot dessa riktlinjer

• Anonym (vansinne)
    Anonym (Mor) skrev 2025-09-06 16:27:49 följande:
    De tvingas redan äta redan klockan 10.30. Mycket tidigare än så kan man inte förlägga lunchen. 
    Du har redan skrivit en tråd om det här va?
  • Anonym (f)