• Anonym (Mor)

Hur lång tid har era barn på sig att äta lunch i skolan?

Vårt barn som går i f-klass, har 15 minuter på sig att äta lunch. Det är från att de kommer till matsalen, så själva ättiden blir kortare, kring 10-12 minuter. På den tiden hinner vårt barn inte bli mätt, för hen hinner inte ta en andra portion och får ofta lite för lite i första svängen.

Vi ska ta upp det på utvecklingssamtal i veckan, men innan jag börjar kräva en lösning av skolan, hur lång tid är normalt för barn att få äta på? Jag tycker själv att tio minuter känns väldigt lite och i vårt andra barns skola är målet att alla barn ska sitta i minst 20 minuter. Å andra sidan kanske de är speciella.

• Svar på tråden Hur lång tid har era barn på sig att äta lunch i skolan?
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-09-06 18:48:28 följande:

Jag arbetar som lärare på lågstadiet och har i år en f-klass. Mina elever måste sitta i minst 30 minuter men högst 40.  På 12 minuter hade många av mina elever inte blivit mätta på... Låter konstigt! Fråga läraren hur situationen i matsalen ser ut? Händer ju ibland att eleverna inte har full koll på tiden.

Det är skolan som berättat att det har 15 minuter på sig. Mitt barn har sen kompletterat med att de inte hinner ta om och äta sig mätta. Jag har haft äldre barn i samma skola som då kunde klockan felfritt och berättade att hen vissa dagar hade 10 minuter sen de satt sig till bords innan de var tvungna att lämna. 
  • FruFarfalle

Enligt Livsmedelsverkets riktlinjer bör lunchen vara mellan 11-13 och eleverna ska ha minst 20 minuter på sig att sitta och äta, utöver tiden att ta maten. Men vad jag förstått är det inte en tvingande rekommendation men jag skulle starkt ifrågasätta varför de går emot dessa riktlinjer

• Anonym (vansinne)
    Anonym (Mor) skrev 2025-09-06 16:27:49 följande:
    De tvingas redan äta redan klockan 10.30. Mycket tidigare än så kan man inte förlägga lunchen. 
    Du har redan skrivit en tråd om det här va?
  • Anonym (f)
    Anonym (vansinne) skrev 2025-09-06 22:56:09 följande:
    100% på att det var med i en tråd med andra problem mer än att det var trådämnet.
  • Anonym (Majs)

Är det ens lagligt????? 

Vi hade 40 min när jag gick i låg och mellanstadiet. 

• Anonym (vansinne)
    Anonym (f) skrev 2025-09-06 23:00:28 följande:
    100% på att det var med i en tråd med andra problem mer än att det var trådämnet.
    Kansle det. Det kändes bara väldigt bekant helt plötsligt.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (vansinne) skrev 2025-09-06 22:56:09 följande:
    Nej, det har jag inte. Men jag läste ganska nyligen en tråd om nån annan vars barn också åt tidigt. Att de yngre barnen får äta så extremt tidigt är dock tyvärr inte helt ovanligt. Jag googlade lite för att få ett hum om hur det såg ut, och läste om barn som tvingas äta redan 10.15. Sjukt!

Mitt huvudproblem är dock inte klockslaget för lunch, utan den väldigt korta tiden som i praktiken blir kortare än vad som anges. 
  • Anonym (Ingrid)

i låg- och mellanstadiet fick inte barnen lämna bordet förrän efter 20 minuter och de första 5 minutrarna skulle de vara tysta. Detta för att skapa lite mer lugn kring måltiden. 

• Anonym (Ingrid)
    Anonym (Mor) skrev 2025-09-06 16:29:25 följande:
    Mellis hinner de äta i lugn och ro, men ganska ofta är det tämligen fattigt. Kanske yoghurt, knäckebröd eller ett par skorpor. Frukt får de äta på förmiddagen, men då är mitt barn inte hungrig, plus att hen inte tål eller äter de frukter som är ok att ta med (äpple, päron och banan). 

Här (kommunal skola/fritids) får de toast, smoothie, limpmacka och frukt mm. De varierar. Det låter som att du har goda skäl att argumentera för bättre mat och måltidskultur i skolan.

Om de har så ont om plats i matsalen att barnen inte hinner äta vore det kanske bättre om de lägre klasserna åt i klassrummet. 

• asdfgh

På lågstadiet hade de vad jag vet ingen uttalad begränsning mer än lunchrastens längd men det var en liten skola. Total lunchrast var 1h. På nuvarande skola (våra barn går nu på mellan resp högstadiet) har de 30 min.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mor)
    Anonym (f) skrev 2025-09-07 09:48:14 följande:
    Det är exakt samma problem, i samma stil. Återvinning är vanligt.
    Ska du käfta eller tillföra något till min frågeställning?
  • molly50

Har du pratat med någon mer förälder om det här? Jag tänker att om ni är fler som kan protestera mot det här så kanske skolan ändrar på det här.
    Det låter som väldigt kort tid för en lunchrast,tycker jag.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Hur lång tid har era barn på sig att äta lunch i skolan?