• Skipper123

Bf - Maj 2o26 👣💜

Hej, har bf  3/5 och idag sett en liten liten mini på VUL  🌸
    V. 6+0
    Ni som nyligen plussat kan väl hänga med i tråden och följas åt! 🌹🎉🌸

Skriv gärna bf-datum 🥰
  • Svar på tråden Bf - Maj 2o26 👣💜
  • yny

Hur har ni andra det med sammandragningar?
    senaste dagarna har det verkligen eskalerat för mig, hela magen blir stenhård vid minsta lägesändring när jag ligger i sängen eller om jag går lite för snabbt på en promenad 😅 gör inte ont men är lite obehagligt!

• RainbowFamilyDreams

Ansluter mig till RUL-klubben också, gjorde mitt idag och allt såg så fint ut med vår lilla tjej<3 moderkakan i framvägg och känner inga sparkar ännu. Väntar tålmodigt då tjejen är livlig där inne. Hoppas ni alla mår bra!

• Pingvin666
    yny skrev 2026-01-02 15:31:25 följande:

Idag var det dags, RUL!
    Har längtat så mycket och samtidigt varit väldigt nervös såklart.

Men allting såg jättefint ut. Alla organ såg normala ut och alla mått var perfekta 🥰 moderkakan ligger framtill, vilket vi trodde redan på KUB, vilket förklarar de väldigt "tysta" perioderna i fosterrörelserna som jag haft. Moderkakan ser verkligen ut som en tjock kudde så kan absolut dämpa en hel del tänker jag. På ultraljudet låg bebisen med benen inåt ryggen också så det förklarar att jag knappt känt nånting alls idag. Hade moderkakan fram med sonen också och det var ett ständigt oroande över att det var svårt att känna rörelser, hela graviditeten.. så lite nervöst att det ska bli samma denna gång. Stammis på förlossningen sen 😬 

Och chocken - det är en LILLASYSTER 😭❤️❤️ det trodde jag verkligen inte men är sååå glad! 

Så nu måste vi komma på flicknamn! Vi har nästan inga flicknamn 😅 

Kul med positiva besked och grattis! Förstår precis hur det känns då vi och alla nära var säkra på att vår var en flicka. Men på rul visade det sig vara en pojke 😂 var lite chockartat ett par dagar men vi är så glada 😃
    yny skrev 2026-01-05 08:10:41 följande:

senaste dagarna har det verkligen eskalerat för mig, hela magen blir stenhård vid minsta lägesändring när jag ligger i sängen eller om jag går lite för snabbt på en promenad 😅 gör inte ont men är lite obehagligt!

@yny  Jag är i vecka 23 och har hitills inte kännt några sammandragningar vad jag vet.
    Låter lite obehagligt men skönt att det inte gör ont iaf! 
  • Haringenfantasinuheller

Jag är i vecka 23 (22+2) det är fjärde barnet och jag känner av sammandragningar. 

På mig känns det som att barnet ligger långt ner, kanske bara jag som får för mig det? Första gången jag har moderkakan fram så ingen aning om det är därför.

Min mage är i vägen för allt. Inte nog för att näsan känns konstant täppt och man är andfådd så vet jag knappt hur jag ska sitta, ligga böja mig osv. Brukar drömma om att jag har svårt att andas och det är obehagligt som tusan.  Men aja hon sparkar lite då o då där inne och det är lika skönt varje gång man får en bekräftelse på att det verkar bra.

Hur mår ni allihop?
  • Björken88

Idag är jag i vecka 23 (22+1) och har känt bebis röra sig sen ca 2 veckor tillbaka och idag fick öven sambon känna en spark/knuff, vilket va häftigt och han blev så glad och stolt😁♥️
    Måste säga att detta med att känna bebisens rörelser var en känsla jag inte kunde föreställa mig och först blev jag ganska ångestfylld och kände ett slags obehag, inte att det gjorde ont men känslan skrämde mig även att jag längtat och tänkte jag skulle bara känna lycka och tycka det skulle va mysigt... 
    Det har nu kunnat landa hos mig och nu tycker jag det är häftigt, mysigt och jag blir glad när flickan bökar runt♥️ Är jag ensam i känslan kring hur man kan uppleva att det rör sig i magen att det först va ett slags obehag ? 🥰

Jag har känt sammandragningar sedan ganska många veckor tillbaka, oftast på morgonen när jag promenerar till jobbet.
    Idag va jag ute och pulsade i snön en längre bit i ganska högt tempo då kände jag det också men lade sig sen, även efter mysstund med sambon 😊 Känns väldigt speciellt, inte ont men man får ändå svårt att röra sig fritt, så vid promenad vill man definitivt sakta ner ibland tillochmed stanna upp en stund🙃
    Har dock inte känt det vid lägesändring i sängen som du, låter lite jobbigt? 😊🙏
  • yny
    Björken88 skrev 2026-01-11 20:43:14 följande:

Idag är jag i vecka 23 (22+1) och har känt bebis röra sig sen ca 2 veckor tillbaka och idag fick öven sambon känna en spark/knuff, vilket va häftigt och han blev så glad och stolt😁♥️
    Måste säga att detta med att känna bebisens rörelser var en känsla jag inte kunde föreställa mig och först blev jag ganska ångestfylld och kände ett slags obehag, inte att det gjorde ont men känslan skrämde mig även att jag längtat och tänkte jag skulle bara känna lycka och tycka det skulle va mysigt... 
    Det har nu kunnat landa hos mig och nu tycker jag det är häftigt, mysigt och jag blir glad när flickan bökar runt♥️ Är jag ensam i känslan kring hur man kan uppleva att det rör sig i magen att det först va ett slags obehag ? 🥰

Jag har känt sammandragningar sedan ganska många veckor tillbaka, oftast på morgonen när jag promenerar till jobbet.
    Idag va jag ute och pulsade i snön en längre bit i ganska högt tempo då kände jag det också men lade sig sen, även efter mysstund med sambon 😊 Känns väldigt speciellt, inte ont men man får ändå svårt att röra sig fritt, så vid promenad vill man definitivt sakta ner ibland tillochmed stanna upp en stund🙃
    Har dock inte känt det vid lägesändring i sängen som du, låter lite jobbigt? 😊🙏
    Förstår verkligen vad du menar med att det känns lite obehagligt! Nu har min tös börjat ge mig ordentliga sparkar och en del av dem är lite obehagliga faktiskt, och få har jag ändå gjort detta förut 😅 men oftast är det mysigt och framförallt skönt att få bekräftelse på att hon är därinne och verkar ha det bra ❤️

Ja sammandragningarna kan vara rätt jobbiga, får dem rätt ofta på jobbet nu också och det känns som att det hindrar mig lite i jobbet. Blir så stramt i magen liksom, svårt att räta på sig typ 😅 

Har även börjat känna av foglossning nu sen kanske 1v tillbaka, mest på vänstersidan, höften och bäckenet. Inte så att det gör olidligt ont (än) men ändå så att jag känner att jag avlastar när jag går och inte klarar av alla arbetsuppgifter på samma sätt längre. 

Magen är i vägen hela tiden känns det som 😅 

Så nu börjar man verkligen känna sig gravid på riktigt! Det är både härligt och lite jobbigt haha :)
  • RainbowFamilyDreams

Någon mer med moderkaka i framvägg som ej känner sparkar ännu? Känner inte något alls, BM trodde det skulle ta några veckor till för lilltjejen behöver växa till sig lite, såg hur hon rörde sig aktivt i magen för en vecka sedan mot moderkakan..Vecka 20+5 idag. Längtar efter att få känna..

• Björken88
    RainbowFamilyDreams skrev 2026-01-12 21:16:01 följande:

Någon mer med moderkaka i framvägg som ej känner sparkar ännu? Känner inte något alls, BM trodde det skulle ta några veckor till för lilltjejen behöver växa till sig lite, såg hur hon rörde sig aktivt i magen för en vecka sedan mot moderkakan..Vecka 20+5 idag. Längtar efter att få känna..

Jag har moderkakan i framväggoch det tog till halva vecka 21 ungefär innan jag kunde känna rörelser, så du kommer känna ganska så snart♥️
  • Haringenfantasinuheller
    RainbowFamilyDreams skrev 2026-01-12 21:16:01 följande:

Jag har också moderkakan i framvägg. Fjärde barnet men tog mycket längre tid att känna. Har känt något smått länge men långt ner men mer rejält typ v 20, 21. Jag tror att du kommer känna snart 🥰
  • Babybooom24

Vad mysigt att höra att fler börjat känna sparkar! Jag har också börjat känna sen ett tag tillbaka, i början var det lite obehagligt, håller med! Men nu bara väldigt mysigt, som om man har lite kontakt❤️
    Jag vet att många vänner till mig inte känt sparkar förens i vecka 25, så var inte orolig - det kommer, och beror mkt på moderkakan men också hur bebisen sparkar, inåt eller utåt. 

Jag har också börjat få foglossning tror jag, eller fått mkt smärta i höfterna och väldigt mkt på nätterna, otroligt störande? men vi har äntligen gjort vårt RUL nu i vecka 22 (imorgon 23). Det gick bra och mina värden hade blivit lite bättre (har haft lite för mkt motstånd till moderkakan så har högre risk för tillväxthämning). är väldigt glad att det ser ut att gå åt rätt håll! 

Har ni andra börjat tänka på namn och så?

• Björken88
    Babybooom24 skrev 2026-01-14 23:02:49 följande:

Vad mysigt att höra att fler börjat känna sparkar! Jag har också börjat känna sen ett tag tillbaka, i början var det lite obehagligt, håller med! Men nu bara väldigt mysigt, som om man har lite kontakt❤️
    Jag vet att många vänner till mig inte känt sparkar förens i vecka 25, så var inte orolig - det kommer, och beror mkt på moderkakan men också hur bebisen sparkar, inåt eller utåt. 

Jag har också börjat få foglossning tror jag, eller fått mkt smärta i höfterna och väldigt mkt på nätterna, otroligt störande? men vi har äntligen gjort vårt RUL nu i vecka 22 (imorgon 23). Det gick bra och mina värden hade blivit lite bättre (har haft lite för mkt motstånd till moderkakan så har högre risk för tillväxthämning). är väldigt glad att det ser ut att gå åt rätt håll! 

Får jag fråga hur det upptäcktes att dina värden var off och att du hade lite för mycket motstånd till moderkakan? Vilket menas att navelsträngen inte levererar tillräckligt med näring?
    Men skönt det får åt rätt håll för dig🙏♥️

Ja jag har redan bestämt ett namn, haft ett i åtanke sen flera år tillbaka, sen får man se om det passar när dottern är på plats🌸

Har du själv börjat fundera eller bestämt dig för namn? 🥰
  • yny
    Babybooom24 skrev 2026-01-14 23:02:49 följande:

Vad skönt att det såg bra ut på RUL! 💕

Vi funderar också för fullt på namn :) Vi var rätt säkra på ett pojknamn men nu visade det ju sig vara en lillasyster därinne och då är vi lite mer lost! Eller, jag har jättemånga förslag men sambon är inte lika såld på dem som jag 😅 just nu har vi två namn som vi båda älskar och är överens om. Vi får se om det blir något av dem 🥰 Har börjat testa att kalla bebisen för de båda namnen men tror knappt vi kommer ha bestämt oss förrän hon är här :) 
  • Skipper123
    Idag går vi in i vecka 26 🎉
    Börjar kännas av på ett annat vis, magen som trycker uppåt lungorna, vena Cava syndrom vid ryggläge, halsbränna, illamåendet kommer och går och idag började vi den nya graviditetsveckan med en rejäl kaskadkräka ????😅🤮
    Har på grund av hormonerna även försämring av restless legs vilket påverkar sömnen oerhört, ont i underben nattetid, är andfådd och ständigt trött. Men det är 14 veckor kvar, håller ut och ser framåt 💞
    Känns att man inte längre är 20 år gammal och gravid 😅 
    Med EDS så tar kroppen en graviditet hårdare dessutom, det är faktum.

Hur mår ni andra i vintermörkret?
  • Babybooom24
    Björken88 skrev 2026-01-15 07:43:33 följande:
    Får jag fråga hur det upptäcktes att dina värden var off och att du hade lite för mycket motstånd till moderkakan? Vilket menas att navelsträngen inte levererar tillräckligt med näring?
    Men skönt det får åt rätt håll för dig🙏♥️

Ja jag har redan bestämt ett namn, haft ett i åtanke sen flera år tillbaka, sen får man se om det passar när dottern är på plats🌸

Har du själv börjat fundera eller bestämt dig för namn? 🥰

Ja, såklart! Det är mina uterina artärer som har högre motstånd (dvs är lite för tighta), och man kunde se att flödet var nedsatt på ett ultraljud och sen går de vidare med att göra dopplerultraljud och sen tog de blodprover som heter PAPP-A och PIGF för att se hur moderkakan utvecklas. Så det är inte navelsträngen utan blodflödet, men som också levererar näring och syre - men tror att om det hade varit navelsträngen hade man kollat ännu oftare. Tack❤️✨

Vad dint att ni redan har ett namn sedan länge! Och yny-
    känner igen mig, så svårt att hitta något namn som båda gillar! Vi har också haft massor men nu har vi två favoriter, och vi lutar mer mot det ena! Är ni andra här i gruppen gifta? Vi är förlovade men inte gifta och jag tycker det är svårt med vilket efternamn barnet ska få! 

Låter kämpigt Skipper! Jag har också restless legs, så himla störande när man ska sova! Men gud 14 veckor kvar, det är ingenting! Har inte tänkt ?omvänt? ännu, smart haha! Känns mer positivt! 

• yny
    Babybooom24 skrev 2026-01-18 00:21:58 följande:

Vad dint att ni redan har ett namn sedan länge! Och yny-
    känner igen mig, så svårt att hitta något namn som båda gillar! Vi har också haft massor men nu har vi två favoriter, och vi lutar mer mot det ena! Är ni andra här i gruppen gifta? Vi är förlovade men inte gifta och jag tycker det är svårt med vilket efternamn barnet ska få! 

Vi är också förlovade men inte gifta, måste ta tag i det där 🙈😅 vi valde pappans efternamn när vi fick sonen, mest för att mitt är så vanligt och tråkigt haha men pappans är engelskt och inte så vanligt så det försvårar lite med uttal och stavning och sådär.. kommer säkert bli krångligt för barnen när de växer upp 🥲 men tanken är att när vi gifter oss kommer jag också ta fästmannens efternamn så då heter vi alla samma 😄
Svar på tråden Bf - Maj 2o26 &#x1F463;&#x1F49C;