• Skipper123

Bf - Maj 2o26 👣💜

Hej, har bf  3/5 och idag sett en liten liten mini på VUL  🌸
    V. 6+0
    Ni som nyligen plussat kan väl hänga med i tråden och följas åt! 🌹🎉🌸

Skriv gärna bf-datum 🥰
  • Svar på tråden Bf - Maj 2o26 👣💜
  • Skipper123

God morgon hur mår alla?! 🎀

Jag mår illa fortfarande till och från, tar fortfarande lergigan comp. Var utan i några dagar och då började jag kräkas igen, ursh och fy!

Lätt anfådd och trött men ändå piggare än tidigare. Så det går sakta framåt.
    Nyser och är så täppt i näsan hela tiden 🤭 

Var runt på stan och shoppade igår och bad även ett par tunga kassar från matbutiken och det var nog mindre bra, hade så chockerande ont igår i livmodern främst på höger sida, precis där jag fick sparken här om dagen så idag kommer jag vila ordentligt och ta det lungt.

Köpte en hel drös bebiskläder på busfrö igår och lite första BB-plagg på h&m. Vi är typ redan färdiga med alla kläder fram till strl 68 num ????🙂
  • Babybooom24

Hej allihopa,

Har också haft lite paus sedan senast. Det är mkt som har hänt! Vi har sett bebis på ultraljud och det var så gulligt! Men det har varit mkt andra saker! Jag skrev tidigare om mitt hematom och det var några fler som hade det minns jag! Nu har vi också gjort KUB och jag hade lite begränsat flöde till moderkakan så fick ta lite extra tester - som då visade ganska hög risk 1:70 för trisomi 21, men sen visade NIPT ok igen (och att det är en liten tjej🌸💞). Tror mitt skyhöga hcg är anledningen men vill fråga min gynekolog då jag inte riktigt fick någon förklaring för mina värden! Jag har även hög risk för havandeskapsförgiftning (1:100) så har fått  blodförtunnande läkemedel!

Så roligt att läsa igen alla sidor om allt som har skett för er här i gruppen. Tvillingar, kub test, NIPT och shopping av barnsaker! Ska vara lite mer aktiv från och med nu - så kul att följas och höra allas tankar och måenden! 

Jag är sjukskriven sen 1,5 månad för jag spyr så mkt och mår så dåligt - hoppas det vänder snart?.! 

• Anonym (Humlan)

Hej!

Jag har (som fler verkar) tagit en liten paus ifrån tråden. I mitt fall är det mycket för att jag varit orolig för graviditeten då det varit en hel del motgångar.

Tror det senaste jag skrev om var att jag fick en stor blödning och det visade på ett hematom. Jag fick aldrig någon mer färsk blödning men hade bruna blödningar med koagler lång tid efter (slutade typ för 1-2 veckor sedan). 

Jag har även gjort fostervattenprov på grund av bred nackspalt. Men tack och lov visade inte provet något avvikande. 

Nu väntar jag på RUL som är om 1,5 veckor. Om den ser bra ut så hoppas jag att jag kan börja glädjas mer åt graviditeten. 

• Skipper123

Tänk så fort det går ändå, nu börjar vi sålla närma oss mitten. Eller har åtminstone hunnit göra KUB 🤩

Idag gick jag in i vecka 19. Snart dags för RUL här med 😍

Jag väntar fortfarande på att känna mer rörelse i magen, har börjat känna lite då och då men det är väldigt svagt och man förnimmer bara och det gör ju att man blir osäker på om det verkligen är bebisen eller tarmarna ????

Har moderkakan i bakvägg och kände mer vid denna tidpunkt med de andra barnen om jag inte minns helt fel.

Men jag är kraftigare denna gång, har säkert minst 20-30 kg mer fett på mig nu än med när jag väntade de andra barnen. Kan ju nog också vara en bidragande orsak till att jag känner mindre. 

Hur är det för er andra på den fronten, börjat känna något ännu? 🙂

Spännande med alla kommande ultraljud, uppdatera gärna med bild och info, mysigt att läsa och se 😍

Fortsatt trevlig helg 🎀

• Skipper123
    Skipper123 skrev 2025-11-29 19:57:15 följande:

Tänk så fort det går ändå, nu börjar vi sålla närma oss mitten. Eller har åtminstone hunnit göra KUB 🤩

Jag väntar fortfarande på att känna mer rörelse i magen, har börjat känna lite då och då men det är väldigt svagt och man förnimmer bara och det gör ju att man blir osäker på om det verkligen är bebisen eller tarmarna ????

Har moderkakan i bakvägg och kände mer vid denna tidpunkt med de andra barnen om jag inte minns helt fel.

Men jag är kraftigare denna gång, har säkert minst 20-30 kg mer fett på mig nu än med när jag väntade de andra barnen. Kan ju nog också vara en bidragande orsak till att jag känner mindre. 

Spännande med alla kommande ultraljud, uppdatera gärna med bild och info, mysigt att läsa och se 😍

Fortsatt trevlig helg 🎀

Det ska inte stå *sålla, det ska stå *alla 😂
  • Anonym (Humlan)
    Skipper123 skrev 2025-11-29 19:57:15 följande:

Fortsatt trevlig helg 🎀

Jag är vecka 17+6 idag och tror att jag känner rörelser! Men vet inte riktigt hur det ska kännas. Kan ju istället vara tarmarna eller muskelryckningar antar jag😅 Men känner i alla fall något sedan mer än 1 vecka tillbaka och det har ökat i frekvens. Nu är det många gånger per dag. Ibland så att det känns lätt på utsidan också. 🥰 

Tycker det är svårt att dölja magen nu. Den är så svullen och det syns tydligt nu tycker jag. Vill inte att det kommer ut på jobbet än i.o.m min historia med lång tid med ofrivillig barnlöshet och alla motgångar i det. Jobbar i vården och byter om tillsammans med mina kollegor. Så svårt att dölja magen då 😩 Någon mer som har en tydlig mage såhär tidigt? 
  • Annpor
    Anonym (Humlan) skrev 2025-11-30 09:10:53 följande:
    Jag är vecka 17+6 idag och tror att jag känner rörelser! Men vet inte riktigt hur det ska kännas. Kan ju istället vara tarmarna eller muskelryckningar antar jag😅 Men känner i alla fall något sedan mer än 1 vecka tillbaka och det har ökat i frekvens. Nu är det många gånger per dag. Ibland så att det känns lätt på utsidan också. 🥰 

Tycker det är svårt att dölja magen nu. Den är så svullen och det syns tydligt nu tycker jag. Vill inte att det kommer ut på jobbet än i.o.m min historia med lång tid med ofrivillig barnlöshet och alla motgångar i det. Jobbar i vården och byter om tillsammans med mina kollegor. Så svårt att dölja magen då 😩 Någon mer som har en tydlig mage såhär tidigt? 
    Jag är i vecka 15 och har sedan en vecka tillbaka en tydligt liten mage. Jobbar också inom vården och byter om med mina kollegor så blev till slut ohållbart, eftersom det syntes. Jag ville inte heller berätta pga min historia med dödfödsel men? Ja, var så illa tvungen. Nu känns det dock bra att mina kollegor vet, dom har varit fina o cg peppande. Kanske kan du också vända det till något positivt och fint att dela med dig av nyheten? ❤️
  • Pingvin666

Hej alla! Jag tänkte hoppa in i tråden nu. Har bf 11/5 så är i vecka 17. Har inte kännt några rörelser ännu.
    Däremot har jag kämpat med illamående, kräkningar och en enorm trötthet som fortfarande finns kvar. Misstänker att tröttheten har medicinen Lergigan comp att göra. 
    Hur har ni andra det med illamåendet så här långt?  

Jag kunde inte dölja det länge på jobb. Dela pga tydlig mage tidigt som först var svullnad men sen har jag varit sjukskriven enstaka dagar pga kräkningar och behöver kräka på jobb toan också så var likabra att berätta 😂
    Min mage är väldigt tydlig och har behövt nya kläder.
    Alla har varit positiva på jobb iaf 🙂
    Jag fick också ökad risk för havandeskapsförgiftning precis som  babyboom24, dock var min 1:43 så har också börjat med blodförtunnande.
    Trevlig advent!

• Anonym (Humlan)
    Annpor skrev 2025-11-30 11:48:29 följande:
    Jag är i vecka 15 och har sedan en vecka tillbaka en tydligt liten mage. Jobbar också inom vården och byter om med mina kollegor så blev till slut ohållbart, eftersom det syntes. Jag ville inte heller berätta pga min historia med dödfödsel men? Ja, var så illa tvungen. Nu känns det dock bra att mina kollegor vet, dom har varit fina o cg peppande. Kanske kan du också vända det till något positivt och fint att dela med dig av nyheten? ❤️
    Vad skönt att det gått bra för dig att berätta och att kollegorna varit peppande. 🥰 Ja tillslut blir det väl helt enkelt ohållbart 😅 Vill helst vänta tills efter RUL i alla fall. Så får försöka fortsätta dölja magen ett litet tag till 😊
  • Anonym (Humlan)
    Pingvin666 skrev 2025-11-30 18:26:00 följande:

Hej alla! Jag tänkte hoppa in i tråden nu. Har bf 11/5 så är i vecka 17. Har inte kännt några rörelser ännu.
    Däremot har jag kämpat med illamående, kräkningar och en enorm trötthet som fortfarande finns kvar. Misstänker att tröttheten har medicinen Lergigan comp att göra. 
    Hur har ni andra det med illamåendet så här långt?  

Jag kunde inte dölja det länge på jobb. Dela pga tydlig mage tidigt som först var svullnad men sen har jag varit sjukskriven enstaka dagar pga kräkningar och behöver kräka på jobb toan också så var likabra att berätta 😂
    Min mage är väldigt tydlig och har behövt nya kläder.
    Alla har varit positiva på jobb iaf 🙂
    Jag fick också ökad risk för havandeskapsförgiftning precis som  babyboom24, dock var min 1:43 så har också börjat med blodförtunnande.
    Trevlig advent!

Hej!

Tufft med illamåendet 😕 Jag har som tur är inte varit illamående på ett antal veckor nu, så det känns skönt.

Förstår att det blev svårt att dölja för dig då 😂

Trevlig advent till dig med 😊
  • yny

Så kul att läsa allas uppdateringar 😊 och tiden går så snabbt tycker jag! 

Jag är i mitten av v 15 nu. Jag berättade samma dag jag plussade på jobbet. Finns flertalet arbetsuppgifter jag inte bör utföra som gravid så det är omöjligt att dölja det. Lika bra att alla vet varför jag behöver hjälp med allt hela tiden 😅 

Även jag börjar få en mage nu och även om jag har moderkakan fram (som det såg ut på KUB iaf) så tycker jag mig nog ha känt något därinne de senaste dagarna?! 

Jag har fler bra än dåliga dagar nu måendemässigt men jag får fortfarande episoder med illamående och energin är inte tillbaks än. 

Nu när jag flyttades fram såpass mycket efter KUB så får jag vackert vänta till 2 januari innan det är dags för RUL. Känns som en evighet! Vi hade ju också bestämt oss för att inte ta reda på kön men nu börjar jag vackla i mitt beslut 😬 så vi kanske kommer ta reda på det ändå.. vi får se! Men jag är mer och mer övertygad om att det ligger en lillebror därinne! 🥰 

• Skipper123

Har fått "återfall" i illamåendet, det gick aldrig helt över men blev bättre, nu kan jag verkligen må pyton vissa dagar igen. Igår kräktes jag 3 ggr på rad påväg till affären. Triggas av ansträngning. Galet!

Och något som också kommit nu i vecka 19 är att jag inte kan ligga på rygg, det trycker uppåt och känns som lungorna får för lite plats. Hade vena kava syndrom mm ed förra graviditeten och har redan börjat utveckla det igen. Yrseln slår till om jag ligger "fel". Svårt som tusan att finna bra ställningar på natten, leder till rätt kass sömn. Annars mår jag bra, piggare än tidigare ändå tröttare än vanligt som gravid.

Nästa vecka har jag gått typ halva tiden , bara en vecka kvar till RUL, längtar! 😍🌟

Hur sover ni på nätterna?

• RainbowFamilyDreams

Äntligen får även jag uppdatera om ett NIPT som såg jättebra ut och jag och min tjej väntar en liten dotter! Fick resultat idag vecka 14+6 :,).

• Skipper123
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-12-02 17:05:56 följande:

Äntligen får även jag uppdatera om ett NIPT som såg jättebra ut och jag och min tjej väntar en liten dotter! Fick resultat idag vecka 14+6 :,).

Stort grattis! 😍
  • Miniblomma

NÅGON som känner igen sig??

Igår var det andra gången. Efter sex har det känts som att min livmoder under ett par minuter rör sig som om den gör vågen därinne. Det är ingen krampkänsla eller smärta, utan känns bara ?krypande? och som att livmodern gör en sådan rörelse som magdansöser gör ungefär.

Första gången var det i en liten paus i sexet, innan jag hade kommit. Då kändes det som att det kanske var lillflickan där inne som rörde sig, för det kändes som tarmrörelser fast lite annorlunda och i livmodern med lite mer punkter som plötsligt kändes lite mer. Detta var för två veckor sedan och jag har inte känt detta igen.

Vi har haft sex där jag kommit efter detta, men utan att jag känt något - förrän igår. Efter att jag kom och lade mig på rygg så kändes det som om hela livmodern ormade sig. Jag kände också utanpå att livmodern hade flyttat upp sig i magen mot naveln och den var hårdare att ta på. Jag är nu i vecka 16+2 och har ingen aning om var moderkakan sitter, om det spelar roll i detta.

Kramp och sammandragningar har jag hört att man kan få efter att man kommit, men jag har inte hittat något om en ormande livmoder haha. NÅGON som känner igen sig eller vet varför det kan bli så här?? Är det fostret som stökar runt eller livmodern som voltar?

Svar på tråden Bf - Maj 2o26 👣💜