• Anonym (Anonym)

Min pojkvän kan inte hantera alkohol.

Hej. Jag är 21 och min kille är 24. Vi har varit tillsammans i ungefär ett år. Som rubriken lyder så är jag orolig för honom när han dricker. Han har berättat att han förut brukade få blackout fylla, men att han nu tydligen inte har haft det sedan han träffade mig. Förra helgen söp han med kompisar, och jag var inte med då utan umgicks med mina kompisar. När han söp förra helgen så hamnade han tydligen i slagsmål på en parkering, och någon filmade och la ut det, min kompis såg det och visade det för mig och då såg jag ju att det var min kille. 

Kort efter att jag hade sett klippet så ringde han mig, när jag var på väg att ringa honom. Han kom då hem till mig, helt stupfull och la sig ner på golvet i duschen. Jag lyckades få honom till sängen. Han erkände att det var han som hade startat slagsmålet. 

Till saken hör att han har varit i slagsmål förut, men då innan han träffade mig. Jag har ifrågasatt varför och han säger att man alltid måste backa sina vänner när det behövs. Kan också tillägga att när vi precis hade börjat träffas så hamnade han på akuten och var nära att dö på grund av spritförgiftning (och en annan substans.. som jag fick reda på i efterhand). Han sa då att det aldrig kommer hända igen. En annan gång var vi på krogen och då såg jag att mitt ex var på samma ställe. Så fort jag såg det så tog jag med min kille och drog därifrån, för jag vet att om han hade sett mitt ex så hade han börjat mucka gräl med honom. 

Mot mig blir han väldigt kärleksfull och klängig när han har druckit. 

Vad ska jag göra? Jag har försökt prata om det här, men han tycker att jag tjatar och han tar det inte alls lika allvarligt. Han kan ju uppenbarligen inte hantera alkohol och han säger själv att det beror på spriten, men att han kan dricka annat. 

• Svar på tråden Min pojkvän kan inte hantera alkohol.
  • fornminne

TS, det är ett sundhetstecken att du förstår att din killes spritvanor och aggressivitet är ett problem, samt inte gillar att han tar anabola. Det visar att du i alla fall inser att det inte är normalt.

Det är mindre sunt att du trots detta är kvar i relationen, samt på allvar verkar tro att ni har en framtid tillsammans? Trots att han inte ens vill förändras.

Man ska inte ge upp för lätt, men som någon skrev ovan gäller det normala killar, inte slagskämpar som käkar anabola och inte kan hantera alkohol. Sådana har man ingen framtid med. Alls.

De flesta skulle ha sprungit för länge sen i din sits, eller inte fallit för din kille från början. Du skriver att han började med anabola nyligen, att han inte var sån innan. Det är möjligt, men andra varningstecken fanns ju där redan när ni träffades eller i början av er relation, eller hur? Hans våldsamma bakgrund, att han nästan dog av spritförgiftning, att du inte ville att han skulle få syn på ditt ex, för då skulle han mucka gräl?

Det är liksom röda flaggor alltihop. Eller brukar du falla för den typen av killar?

Kanske är det som någon ovan skriver. Kanske skulle du själv behöva hjälp.

• Anonym (TuffBrud)

En sak ska du ha väldigt klart för dig. 
    DU kan inte göra något åt hans alkohol vanor och vad som händer honom på fyllan. Det är inte ditt ansvar. 
    HAN har ansvar över sitt drickande och över sitt agerande på fyllan. 

• Anonym (misshandlad som barn)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-10 16:51:05 följande:
    Min pojkvän kan inte hantera alkohol.

Hej. Jag är 21 och min kille är 24. Vi har varit tillsammans i ungefär ett år. Som rubriken lyder så är jag orolig för honom när han dricker. Han har berättat att han förut brukade få blackout fylla, men att han nu tydligen inte har haft det sedan han träffade mig. Förra helgen söp han med kompisar, och jag var inte med då utan umgicks med mina kompisar. När han söp förra helgen så hamnade han tydligen i slagsmål på en parkering, och någon filmade och la ut det, min kompis såg det och visade det för mig och då såg jag ju att det var min kille. 

Kort efter att jag hade sett klippet så ringde han mig, när jag var på väg att ringa honom. Han kom då hem till mig, helt stupfull och la sig ner på golvet i duschen. Jag lyckades få honom till sängen. Han erkände att det var han som hade startat slagsmålet. 

Till saken hör att han har varit i slagsmål förut, men då innan han träffade mig. Jag har ifrågasatt varför och han säger att man alltid måste backa sina vänner när det behövs. Kan också tillägga att när vi precis hade börjat träffas så hamnade han på akuten och var nära att dö på grund av spritförgiftning (och en annan substans.. som jag fick reda på i efterhand). Han sa då att det aldrig kommer hända igen. En annan gång var vi på krogen och då såg jag att mitt ex var på samma ställe. Så fort jag såg det så tog jag med min kille och drog därifrån, för jag vet att om han hade sett mitt ex så hade han börjat mucka gräl med honom. 

Mot mig blir han väldigt kärleksfull och klängig när han har druckit. 

Vad ska jag göra? Jag har försökt prata om det här, men han tycker att jag tjatar och han tar det inte alls lika allvarligt. Han kan ju uppenbarligen inte hantera alkohol och han säger själv att det beror på spriten, men att han kan dricka annat. 

Uppvuxen i ett alkoholisthem och det finns inget du kan göra. Den dan han själv inser att han måste bli absolutist så kan han bli normal men det är ytterst få som kommer till den insikten och ännu färre som klarar av det i längden.

Lämna och gör det nu. För eller senare kommer han finna nått fel på dig och då är det du som blir misshandlad.

Även om de har bra sidor så är det precis som de är som Dr Jekyll & Mr Hyde, det är två helt olika personligheter och alkoholen tar fram den jävliga för eller senare.

Att han dessutom håller på med annat än bara sprit är så så stora röda flaggor att det bara är att lämna och inte titta tillbaka.

• Anonym (Hmm)

Nu har TS  fått så många råd som alla pekar åt samma håll.
    Vi får hoppas att budskapet nått fram och hon gör något åt situationen.

• Anonym (Anonym)
    fornminne skrev 2025-09-10 21:26:48 följande:

TS, det är ett sundhetstecken att du förstår att din killes spritvanor och aggressivitet är ett problem, samt inte gillar att han tar anabola. Det visar att du i alla fall inser att det inte är normalt.

Det är mindre sunt att du trots detta är kvar i relationen, samt på allvar verkar tro att ni har en framtid tillsammans? Trots att han inte ens vill förändras.

Man ska inte ge upp för lätt, men som någon skrev ovan gäller det normala killar, inte slagskämpar som käkar anabola och inte kan hantera alkohol. Sådana har man ingen framtid med. Alls.

De flesta skulle ha sprungit för länge sen i din sits, eller inte fallit för din kille från början. Du skriver att han började med anabola nyligen, att han inte var sån innan. Det är möjligt, men andra varningstecken fanns ju där redan när ni träffades eller i början av er relation, eller hur? Hans våldsamma bakgrund, att han nästan dog av spritförgiftning, att du inte ville att han skulle få syn på ditt ex, för då skulle han mucka gräl?

Det är liksom röda flaggor alltihop. Eller brukar du falla för den typen av killar?

Kanske är det som någon ovan skriver. Kanske skulle du själv behöva hjälp.

Min tidigare kille var inte sådan, alls. Raka motsatsen. Min nuvarande var väldigt fin och gullig, det var därför jag började gilla honom från början. Han var så fin mot mig och jättemysig. Visade verkligen att han tyckte om mig. Jag slutade till och med att träffa honom i början, och ett tag senare ångrade jag mig och då var han kvar. Han är fortfarande fin, men allt eftersom har det ju eskalerat, vilket jag inte visste från början, att det skulle bli så här. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-11 11:01:12 följande:

Nu har TS  fått så många råd som alla pekar åt samma håll.
    Vi får hoppas att budskapet nått fram och hon gör något åt situationen.

Det hoppas jag.
  • fornminne
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-11 21:38:24 följande:
    Min tidigare kille var inte sådan, alls. Raka motsatsen. Min nuvarande var väldigt fin och gullig, det var därför jag började gilla honom från början. Han var så fin mot mig och jättemysig. Visade verkligen att han tyckte om mig. Jag slutade till och med att träffa honom i början, och ett tag senare ångrade jag mig och då var han kvar. Han är fortfarande fin, men allt eftersom har det ju eskalerat, vilket jag inte visste från början, att det skulle bli så här. 
    Det räcker inte att vara fin och gullig när man har så stora problem som din nuvarande pojkvän. Om din förra pojkvän var raka motsatsen, tycker jag att du ska fråga dig själv varför du har fallit för en slagskämpe, samt håller fast vid honom fast du vet hur han är.

Många killar är fina och gulliga utan att slåss, käka anabola och ha dåligt ölsinne. Om du trots detta är så kär i din nuvarande kille att det gör dig blind, att du inte vill göra slut, tycker jag att du ska söka hjälp för egen del.
  • Anonym (L)
    fornminne skrev 2025-09-11 22:03:50 följande:
    Det räcker inte att vara fin och gullig när man har så stora problem som din nuvarande pojkvän. Om din förra pojkvän var raka motsatsen, tycker jag att du ska fråga dig själv varför du har fallit för en slagskämpe, samt håller fast vid honom fast du vet hur han är.

Många killar är fina och gulliga utan att slåss, käka anabola och ha dåligt ölsinne. Om du trots detta är så kär i din nuvarande kille att det gör dig blind, att du inte vill göra slut, tycker jag att du ska söka hjälp för egen del.
    Man blir kär och tappar lite av sitt omdöme, det blir vi alla som blir kära. Egentligen ser man inte personen som den är då, utan någon slags idealbild. Troligtvis är det för att man ska våga språnget att bli tillsammans och känslomässigt beroende av en annan främmande människa. För att det ska bli nya familjer och barn. 

Jag tror säkert att din kille kan vara snäll. Dessutom är han troligtvis förälskad, så han har uppfört sig extra bra nu. Men trots det blev han fruktansvärt full tillsammans med sina kompisar och han startade dessutom ett skagsmål. Dessutom har han börjat ta anabola och du kan inte påverka honom i det. Så bilden av honom börjar klarna nu. 

Men eftersom du är kär så är det svårt att ta in. Men vad du gör, se till att du inte blir med barn! Man måste gå in i ett föräldraskap på ett klokt sätt.

Om du blir med barn behöver killen inte vara så rädd för att du ska göra slut. Då kan han göra mer som han vill. 
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (L) skrev 2025-09-11 23:08:53 följande:
    Man blir kär och tappar lite av sitt omdöme, det blir vi alla som blir kära. Egentligen ser man inte personen som den är då, utan någon slags idealbild. Troligtvis är det för att man ska våga språnget att bli tillsammans och känslomässigt beroende av en annan främmande människa. För att det ska bli nya familjer och barn. 

Jag tror säkert att din kille kan vara snäll. Dessutom är han troligtvis förälskad, så han har uppfört sig extra bra nu. Men trots det blev han fruktansvärt full tillsammans med sina kompisar och han startade dessutom ett skagsmål. Dessutom har han börjat ta anabola och du kan inte påverka honom i det. Så bilden av honom börjar klarna nu. 

Men eftersom du är kär så är det svårt att ta in. Men vad du gör, se till att du inte blir med barn! Man måste gå in i ett föräldraskap på ett klokt sätt.

Om du blir med barn behöver killen inte vara så rädd för att du ska göra slut. Då kan han göra mer som han vill. 
    Att bli kär är till viss del att bli förblindad ja. Men det är inte samma sak som att tappa omdömet helt och hållet.

Man bör välja partner med hjärtat, men utan att helt koppla bort hjärnan.

Att vi bara ser det positiva i början, är helt riktigt för att vi ska våga, och säkert har det haft någon evolutionär fördel. Att känslomässiga bindningar är bra. Barn kan det bli ändå, men känslomässiga band mellan föräldrarna, ökar chansen att man håller ihop och tar hand om de barn som blir.

Att se allt eller det mesta i ett rosa skimmer i början, är inte heller nödvändigtvis ett problem, så länge det handlar om en vettig partner. Förr eller senare blir förälskelsen vardag och man lär känna partnerns alla sidor, även brister. Som vi alla har. Man lär sig leva med dem, man kompromissar osv. Eller så tar det slut.

Men TS kille är ingen vettig partner med vissa brister. Han har stora problem och är potentiellt farlig. Då är det inte alls bra att vara så blind som TS.

Även om TS skulle bli med barn och behålla barnet, kan hon självklart göra slut. BÖR göra, eftersom inget barn bör växa upp med en sådan pappa. Hon skulle säkert få ensam vårdnad.

MEN får de barn ihop, har han en hållhake på henne resten av livet. Då blir hon aldrig fri från honom, även om de inte lever ihop.
  • Anonym (självrespekt)

Inget bra förhållande du hamnat i. 

Jag tänker att det bästa är att du avslutar relationen. 
    Du kan prata med honom om  att du inte accepterar hans drickande med det konsekvenser som det för med sig. Och att du inte anser att det är okej att han tar anabola heller. Se vilket svar du får. Antar att han inte är villig att sluta med alkohol och anabola. Att han inte är villig att ta hjälp vilket han behöver göra. För att kunna sluta behöver man ta hjälp. 

Kombinationen anabola och alkohol har jag lärt mig, gör att man blir väldigt lätt aggressiv och det verkar ju stämma på din pojkvän. Har han mycket muskler har han  också mera styrka och kraft att skada någon allvarligt om han hamnar i slagsmål med någon. Har han varit hotfull emot dig, är han kontrollerande och svartsjuk? 

Jag tänker att du behöver skydda dig själv när du bryter upp från honom får du vara på din vakt. Är han svartsjukt lagd kan det ju bli problem om du träffar en ny. Du är ju rädd för vad som skulle hända om han träffar ditt ex också.
    Gör inte slut när du är ensam med honom. 

Tänk om du blir gravid och ni får barn ihop. Det är inte tryggt för barnet med en sån pappa.....

Det bästa för dig och för din pojkvän är att du gör slut. 
    Det kan bli en väckarklocka för honom.... om inte så har du åtminstone hjälpt dig själv. Gå och prata med en kurator! Du behöver kunna sätta upp sunda gränser i ett förhållande...du ska inte stanna kvar med någon som inte tar hjälp som förnekar problemen han har...

• Anonym (L)

Är rädd för att han kan ljuga om att han slutar att ta anabola. Han verkar ju blivit fixerad på att bli störst.

• Ikaros12

Problemet med såna människor är att de är vana vid att få leva sitt liv och göra som de vill om de inte tar ansvar för sitt beteende och håller ut. Då anpassar sig omgivningen till slut. De förminskar, blir offer själva eller arga

det finns tyvärr bara ett sätt att få honom att eventuellt förändra sig. Sätt gräns för dig själv. T ex fortsätter du att dricka så lämnar jag dig. Gör han det, så lämna. Det är först när han förstår att du verkligen står fast vid dina gränser som han eventuellt ändrar sig. Tyvärr är det så människor funkar. Så länge du accepterar att dina gränser kan ändras eller förflyttas kommer han att fortsätta. 

• Anonym (Anonym)
    fornminne skrev 2025-09-11 22:03:50 följande:

Personen frågade varför jag föll för honom från första början, därav mitt svar. Antagligen för att han var jättefin och snäll. Han var ju inte så här i början, jag visste ju inte det då.
    Jag säger inte att det räcker att vara fin och gullig nu, jag förklarar varför jag drogs till honom från första början. Från början så visste jag inte att han var en slagskämpe, eller att han skulle bli det senare. Läs ordentligt. 

Jag kommer inte att söka hjälp för min del då jag anser att jag inte behöver det, men tack för tipset. 
  • Anonym (K)

En mer passande rubrik på denna tråd hade varit -
    Min pojkvän super och tar droger tills han knappt vet vad han gör, beter sig som en idiot, blir aggressiv och slåss, eller nästan dör. 

Verkligen en charmknutte som berikar ditt liv och gör dig lycklig. 

I ett bra, normalt förhållande klagar man på att pojkvännen spiller kaffe på diskbänken varje gång han brygger kaffe eller liknande problem. 

• Suzzan99
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-12 09:55:58 följande:
    Personen frågade varför jag föll för honom från första början, därav mitt svar. Antagligen för att han var jättefin och snäll. Han var ju inte så här i början, jag visste ju inte det då.
    Jag säger inte att det räcker att vara fin och gullig nu, jag förklarar varför jag drogs till honom från första början. Från början så visste jag inte att han var en slagskämpe, eller att han skulle bli det senare. Läs ordentligt. 

Jag kommer inte att söka hjälp för min del då jag anser att jag inte behöver det, men tack för tipset. 
    Har ni gjort slut?
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-12 09:55:58 följande:

Om det hade varit en av dina vänner som haft en pojkvän som super sig spritförgiftad och tar anabola och slåss. Hade du då rått henne att stannat kvar hos killen?
    Om inte så fundera på varför du stannar kvar.
    Jag förstår att det inte är lätt. Men du måste åtminstone ställa krav på att han ska sluta med det här eller så lämnar du honom.
    Om det inte får honom att vakna och inse att han håller på att förlora dig så gör du slut. Du måste sätta hårt mot hårt.
    Och skaffa inga barn med honom,vad du än gör.  Ett barn ska inte behöva växa upp med en pappa som sysslar med sådana saker.
Svar på tråden Min pojkvän kan inte hantera alkohol.