• Anonym (Uppgiven)

Tuff period

Hej!

Jag är i en situation jag håller på att kollapsa i. Jag har en åtta månaders dotter som jag inte vet hur jag ska hantera. Hon har de senaste veckorna blivit väldigt missnöjd och otroligt krävande. Hon har alltid varit åt det krävande hållet, men nu är det på en helt ny nivå. 

Hon vaknat på morgonen och det tar ca 10 minuter innan gnällandet börjar. Hon är missnöjd med precis allt. Hon vill inte vara i min famn på något sätt, hon vill inte vara på golvet och greja med leksaker, hon vill inte vara i sin gåstol, vanliga stol, blir grinig på promenad i vagnen. Ja ni fattar, hon är missnöjd överallt. Nöjd ev en liten stund, max 5 min. Sen blir det gnäll och otålighet. Jag håller på att gå totalt sönder för det är så extremt krävande. Jag provar att ge henne full uppmärksamhet, det passar inte, jag provar att bara låta henne vara med men fokusera på annat, det funkar inte. Jag provar ett mellanting, det funkar inte. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. 

Jag ser inga tänder på G, hon sover relativt bra. Hon vill inte äta i stort sett något förutom ersättning. Vi kanske kan lura i henne någon matsked välling i ersättningen, men det är knappt. 

Det känns som att livet blivit ett fängelse med tortyr just nu. Jag blir helt uppgiven.

Finns det någon som kan ge något tips eller några lugnande ord eller bara komma med någon input?

Har pratat med BVC men de säger bara att så länge hon inte har feber så är det inget som är fel. 

Jag funderar verkligen på att ge upp totalt för det finns inte mycket kvar av mig längre 😞

• Svar på tråden Tuff period
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Ella) skrev 2025-09-11 12:00:16 följande:

Det låter som min dotter! 

...men hon är 13 år....! 

Nåväl. Skulle tipsa om att gå till öppna förskolan också för nya intryck osv för er båda. 

Sedan ska du inte ha tillit till att personalen kan svara på dina frågor. De är inte vårdpersonal utan mer som förskolepedagoger även om de har erfarenhet. Däremot att interagera med andra föräldrar kan ge dig tips och idéer. Många är i samma situation eller har varit. 

Dessutom får din dotter träffa andra barn i samma ålder och lite äldre barn. 

Det brukar vara en sångstund också som också gör det hela till en bra stund. 

Tack för din input! Ja det blir nog att prova på öppna förskolan 😊
  • Deacon

Hade också en liten jobbig "sak" för många år sen som sällan var nöjd och belåten, till skillnad från hennes syster som inte krävde mycket uppmärksamhet för att vara nöjd. Barn kan vara enormt olika när det gäller krav på insatser från föräldrarna.

Min krävande dotter blev dock lugn av en sak som nästan funkade varje gång. Jag tog på en bärsele, riktade hennes ansikte utåt så att hon inte bara glodde på min bröstkorg och sen gick vi ut på stan. Hon drog till sig uppmärksamhet, folk pratade och gullade med henne... att gå i mataffären var alltid kul för det fanns så mycket nytt att se på..... En annan favorit var vagnen men så att hon var vänd framåt. Hon blev genast sur om hon låg och tittade upp eller tittade på den som var ute och gick med henne.... Hon var galen i nya intryck.

Nuförtiden är hon i mitten av tonåren och betydligt lättare att hantera.... tyvärr mycket skärm som alla andra ungdomar men hon är även en enorm bokmal som älskar att läsa böcker och spännande berättelser. Hör till de bästa eleverna i sin klass... 

Sånt känns oerhört avlägset när man är mitt uppe i det men den dagen kommer så länge man kämpar på och inte ger upp. Behöver du ladda batterierna, om så bara för några timmar, så be någon i familjen att se efter henne så att du bara kan göra något 100% för dig. De här mikropauserna är viktiga för att orka och se hopp om framtiden när dagarna är fyllda med missnöje från barn.

• Anonym (ja)

När min son var så liten hade jag en superbra bok som beskrev utvecklingssprången de första åren och hur barnen blir missnöjda, gnälliga, mammiga osv i perioder innan de tar ett språng. Den hjälpte mig jättemycket! Jag kunde se att det var något på gång och bli lite mer lugn i vad det kunde vara, hur jag kunde hjälpa sonen och mer trygg i att det var övergående. Har för mig att den hette Att växa och upptäcka världen men är inte helt hundra på det...

• Anonym (E)

Hon är inte förstoppad? Hon lugnas inte om du sjunger och klappar i händerna, eller spelar barnvisor?

• Anonym (E)

Min son krävde ständig underhållning, titta på hundar och barn i parken, eller folk på ICA. Höra mig sjunga eller barnmusik. Då var han ett solsken, annars gnällde han. 

• Anonym (U)

Barn upp till cirka tre års ålder är ju askrävande. Jag tänker att man mest bara överlever dessa år. Sen är det faktiskt så att vi i västvärlden lever fel, människor är flockdjur och tanken är inte att endast föräldrarna ska ta hand om ett spädbarn. Små barn behöver fler famnar och föräldrarna behöver mer vika för att orka. Så jag vill slå ett slag för att involvera fler människor i ditt barns liv. Jag har involverat en granne, en äldre tonåring och mina föräldrar samt syskon. Så att jag (är ensamstående) ofta får avlastning. Annars skulle jag gå sönder. 

• Anonym (egen)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-09-11 12:04:28 följande:
    Klokt sagt! Jag måste nog hitta ett nytt perspektiv att se situationen utifrån. Ja man själv kan ju vara sur och grinig utan någon klar anledning och det spelar ibland ingen roll hur mycket något försöker muntra upp en så går det inte . Dåliga dagar helt enkelt som du säger. Jag får nog kliva ett par steg bakåt och omvärdera situationen litegrann. Tack för hjälpen! 😊 
    Ibland kan man nästan bli mer irriterad om nån kommer och ska muntra upp hela tiden :) 

Men försök att tänka att alla hennes känslor och mående inte är ditt ansvar att fixa, men att du ska göra det du kan för att stötta och ta reda på om det finns någon allvarlig anledning att hon är gnällig. 
  • Anonym (12345)
    Deacon skrev 2025-09-11 12:50:16 följande:

Hade också en liten jobbig "sak" för många år sen som sällan var nöjd och belåten, till skillnad från hennes syster som inte krävde mycket uppmärksamhet för att vara nöjd. Barn kan vara enormt olika när det gäller krav på insatser från föräldrarna.

Min krävande dotter blev dock lugn av en sak som nästan funkade varje gång. Jag tog på en bärsele, riktade hennes ansikte utåt så att hon inte bara glodde på min bröstkorg och sen gick vi ut på stan. Hon drog till sig uppmärksamhet, folk pratade och gullade med henne... att gå i mataffären var alltid kul för det fanns så mycket nytt att se på..... En annan favorit var vagnen men så att hon var vänd framåt. Hon blev genast sur om hon låg och tittade upp eller tittade på den som var ute och gick med henne.... Hon var galen i nya intryck.

Nuförtiden är hon i mitten av tonåren och betydligt lättare att hantera.... tyvärr mycket skärm som alla andra ungdomar men hon är även en enorm bokmal som älskar att läsa böcker och spännande berättelser. Hör till de bästa eleverna i sin klass... 

Sånt känns oerhört avlägset när man är mitt uppe i det men den dagen kommer så länge man kämpar på och inte ger upp. Behöver du ladda batterierna, om så bara för några timmar, så be någon i familjen att se efter henne så att du bara kan göra något 100% för dig. De här mikropauserna är viktiga för att orka och se hopp om framtiden när dagarna är fyllda med missnöje från barn.

Hihi det där påminner om min syster som var på besök på Västkusten med sin 7 månaders dotter och ville visa henne havet. Ingen reaktion på det alls.
    Sen blev det handling på Coop och det var första gången på en mataffär för dottern som satt utvänd i bärsele, då föräldrarna annars beställer hem mat. Det var tydligen dotterns favoritupplevelse, vad det verkade, på den resan.
    Stora ögon och öppen mun, så spännande att kolla på alla färger och former, människor och saker. Hon var som lyrisk och tittade andäktigt omkring sig. Det har gett samma respons varje gång. Superspännande!
  • Deacon
    Anonym (12345) skrev 2025-09-11 20:18:48 följande:
    Hihi det där påminner om min syster som var på besök på Västkusten med sin 7 månaders dotter och ville visa henne havet. Ingen reaktion på det alls.
    Sen blev det handling på Coop och det var första gången på en mataffär för dottern som satt utvänd i bärsele, då föräldrarna annars beställer hem mat. Det var tydligen dotterns favoritupplevelse, vad det verkade, på den resan.
    Stora ögon och öppen mun, så spännande att kolla på alla färger och former, människor och saker. Hon var som lyrisk och tittade andäktigt omkring sig. Det har gett samma respons varje gång. Superspännande!
    Ingen mer Linas matkasse nu... för husfridens skull 
  • Anonym (12345)
    Deacon skrev 2025-09-11 20:48:40 följande:
    Ingen mer Linas matkasse nu... för husfridens skull 
    Haha får tipsa syrran om det🙂
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (ja) skrev 2025-09-11 12:54:16 följande:

När min son var så liten hade jag en superbra bok som beskrev utvecklingssprången de första åren och hur barnen blir missnöjda, gnälliga, mammiga osv i perioder innan de tar ett språng. Den hjälpte mig jättemycket! Jag kunde se att det var något på gång och bli lite mer lugn i vad det kunde vara, hur jag kunde hjälpa sonen och mer trygg i att det var övergående. Har för mig att den hette Att växa och upptäcka världen men är inte helt hundra på det...

Ja något sån kanske jag skulle kolla upp. Fick tips om en app med alla sprången och så förut. Jag kanske borde ta tag i och börja använda den. Samt leta rätt på en sån där bok. Blir nog klart lättare att hantera om man kan ha lite stöd i att det dels går över och att hon inte ?lider? allt för mycket. Tack så mycket 😊
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (E) skrev 2025-09-11 13:17:34 följande:

Hon är inte förstoppad? Hon lugnas inte om du sjunger och klappar i händerna, eller spelar barnvisor?

Nja jo alltså hon är det om hon inte får Dulcosoft. Så vi ger på inrådan av BVC det varannan dag och då håller sig hennes mage bra. Jo man kan avleda och distrahera henne från gnällandet men det håller bara korta stunder. Får upplevelsen av att hon bara är nöjd när hon får stå upp 😅 Hon är väl kanske mest intresserad av att få börja gå och är otålig 😅
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (U) skrev 2025-09-11 13:35:27 följande:

Barn upp till cirka tre års ålder är ju askrävande. Jag tänker att man mest bara överlever dessa år. Sen är det faktiskt så att vi i västvärlden lever fel, människor är flockdjur och tanken är inte att endast föräldrarna ska ta hand om ett spädbarn. Små barn behöver fler famnar och föräldrarna behöver mer vika för att orka. Så jag vill slå ett slag för att involvera fler människor i ditt barns liv. Jag har involverat en granne, en äldre tonåring och mina föräldrar samt syskon. Så att jag (är ensamstående) ofta får avlastning. Annars skulle jag gå sönder. 

Jag man får nog bara ställa in sig på att det är så, även om det är svårt. man har ju alltid förstått att det kommer vara riktigt kämpigt men ändå så är det så mycket romantiserade bilder ute så man blir ju nästan gaslightad av allt 😅 Men det är nog klokt att försöka ta hjälp när det går. Man vill ju bara klara allt själv men det är nog en väldigt dum inställning 😅
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (E) skrev 2025-09-11 13:22:59 följande:

Min son krävde ständig underhållning, titta på hundar och barn i parken, eller folk på ICA. Höra mig sjunga eller barnmusik. Då var han ett solsken, annars gnällde han. 

Ja det är nog kanske så att jag bara få ställa in mig på att vara en vandrande underhållare en bra tid framöver 😅 Klart att man tycker det är kul men ett barn som är så nyfiken och vill upptäcka världen. Det är väl dock väldigt svårt att tillfredsställa det så länge hon inte kan föra sig dit hon vill själv. Kanske blir bättre för henne när hon kan förflytta sig själv. Klart massor med jobb för en själv då och ranta efter men hon kanske känner att saker och ting blir lite roligare då 😊
  • septembermamma2022
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-09-10 18:18:47 följande:
    Tuff period

Hej!

Jag är i en situation jag håller på att kollapsa i. Jag har en åtta månaders dotter som jag inte vet hur jag ska hantera. Hon har de senaste veckorna blivit väldigt missnöjd och otroligt krävande. Hon har alltid varit åt det krävande hållet, men nu är det på en helt ny nivå. 

Hon vaknat på morgonen och det tar ca 10 minuter innan gnällandet börjar. Hon är missnöjd med precis allt. Hon vill inte vara i min famn på något sätt, hon vill inte vara på golvet och greja med leksaker, hon vill inte vara i sin gåstol, vanliga stol, blir grinig på promenad i vagnen. Ja ni fattar, hon är missnöjd överallt. Nöjd ev en liten stund, max 5 min. Sen blir det gnäll och otålighet. Jag håller på att gå totalt sönder för det är så extremt krävande. Jag provar att ge henne full uppmärksamhet, det passar inte, jag provar att bara låta henne vara med men fokusera på annat, det funkar inte. Jag provar ett mellanting, det funkar inte. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. 

Jag ser inga tänder på G, hon sover relativt bra. Hon vill inte äta i stort sett något förutom ersättning. Vi kanske kan lura i henne någon matsked välling i ersättningen, men det är knappt. 

Det känns som att livet blivit ett fängelse med tortyr just nu. Jag blir helt uppgiven.

Finns det någon som kan ge något tips eller några lugnande ord eller bara komma med någon input?

Har pratat med BVC men de säger bara att så länge hon inte har feber så är det inget som är fel. 

Jag funderar verkligen på att ge upp totalt för det finns inte mycket kvar av mig längre 😞

Min dotter var likadan, både som du beskriver temperamentet (låter som en high need baby du har) samt att hon genomgick en liknande kris i samma ålder. För henne var det en kombination av extrem separationsångest (hon hade börjat fatta avstånd och att mamma kunde vara för långt bort i hennes tycke) samt att hon var djupt frustrerad över att hon ville kunna krypa/förflytta sig bättre än hon faktiskt kunde.

Det gick över tills hon var knappt 10.5 månader, sedan var det lugnt ett bra tag.

Men det var skitjobbigt. Hon kunde inte sysselsätta sig en sekund själv, hon gallskrek ibland om jag var för långt ifrån (kunde handla om ett fåtal meter i samma rum).

Mina tips:
    * Använd ljudisolerade hörlurar för att stänga ute gnället ibland.
    * svara såklart på skrik osv men inte på varenda gnäll.
    * lek tittutlekar så hon fattar att mamma försvinner ibland men kommer tillbaka.
    * tanka extra närhet, bär i sele eller schal ibland, amma om du gör det.
    * se till att få avlastning ibland, behöver och kan kanske inte vara en helkväll men nån timme ibland som du kan vara helt själv.
    * DET GÅR ÖVER. Och när det väl går över kan det vara från en dag till nästa.
  • Anonym (Uppgiven)
    Deacon skrev 2025-09-11 12:50:16 följande:

Ja det låter väldigt likt min lilla tjej. Så fort vi började med sittdelen till vagnen så blev vi snabbt varse om att sitta och titta på oss inte var något att hänga i julgranen. Hon ska bara titta utåt mot världen. Sen har hon blivit så van att folk kommer fram till henne konstant när vi är ute bland folk så det är väl klart att bara vara hemma med mamma i huset inte är så där superkul. Vi bor på landet och i såna här stunder önskande man verkligen att man bodde inne i ett samhälle där liv och rörelse finns utanför knuten. Det blir liksom alltid ett projekt att ta sig till sånt som hon kan vila uppmärksamheten på.

Ja jag kan verkligen tänka mig att när tiden har gått lite så är perioden vi är i nu bara en sån liten del av ett helt liv. Jag får försöka hitta ett lite nytt perspektiv att se situationen på 😊

Tack för att du delade med dig.

• Anonym (Uppgiven)
    septembermamma2022 skrev 2025-09-12 10:40:32 följande:
    Min dotter var likadan, både som du beskriver temperamentet (låter som en high need baby du har) samt att hon genomgick en liknande kris i samma ålder. För henne var det en kombination av extrem separationsångest (hon hade börjat fatta avstånd och att mamma kunde vara för långt bort i hennes tycke) samt att hon var djupt frustrerad över att hon ville kunna krypa/förflytta sig bättre än hon faktiskt kunde.

Det gick över tills hon var knappt 10.5 månader, sedan var det lugnt ett bra tag.

Men det var skitjobbigt. Hon kunde inte sysselsätta sig en sekund själv, hon gallskrek ibland om jag var för långt ifrån (kunde handla om ett fåtal meter i samma rum).

Mina tips:
    * Använd ljudisolerade hörlurar för att stänga ute gnället ibland.
    * svara såklart på skrik osv men inte på varenda gnäll.
    * lek tittutlekar så hon fattar att mamma försvinner ibland men kommer tillbaka.
    * tanka extra närhet, bär i sele eller schal ibland, amma om du gör det.
    * se till att få avlastning ibland, behöver och kan kanske inte vara en helkväll men nån timme ibland som du kan vara helt själv.
    * DET GÅR ÖVER. Och när det väl går över kan det vara från en dag till nästa.
    Ja då är det nog väldigt lika min dotter är din. Tack för tipsen och ja jag ska börja använda mina hörlurar mer för att stänga ute lite av ljudet i alla fall, ibland är det de som är mest påfrestande faktiskt. Jag får bara försöka upprepa mantrat att det kommer gå över, för som du säger så är det säkert vipps borta en dag, inte helt kanske men hon kommer nog garanterat bli lite mer harmonisk någon gång😊
Svar på tråden Tuff period