• Anonym (Uppgiven)

Tuff period

Hej!

Jag är i en situation jag håller på att kollapsa i. Jag har en åtta månaders dotter som jag inte vet hur jag ska hantera. Hon har de senaste veckorna blivit väldigt missnöjd och otroligt krävande. Hon har alltid varit åt det krävande hållet, men nu är det på en helt ny nivå. 

Hon vaknat på morgonen och det tar ca 10 minuter innan gnällandet börjar. Hon är missnöjd med precis allt. Hon vill inte vara i min famn på något sätt, hon vill inte vara på golvet och greja med leksaker, hon vill inte vara i sin gåstol, vanliga stol, blir grinig på promenad i vagnen. Ja ni fattar, hon är missnöjd överallt. Nöjd ev en liten stund, max 5 min. Sen blir det gnäll och otålighet. Jag håller på att gå totalt sönder för det är så extremt krävande. Jag provar att ge henne full uppmärksamhet, det passar inte, jag provar att bara låta henne vara med men fokusera på annat, det funkar inte. Jag provar ett mellanting, det funkar inte. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. 

Jag ser inga tänder på G, hon sover relativt bra. Hon vill inte äta i stort sett något förutom ersättning. Vi kanske kan lura i henne någon matsked välling i ersättningen, men det är knappt. 

Det känns som att livet blivit ett fängelse med tortyr just nu. Jag blir helt uppgiven.

Finns det någon som kan ge något tips eller några lugnande ord eller bara komma med någon input?

Har pratat med BVC men de säger bara att så länge hon inte har feber så är det inget som är fel. 

Jag funderar verkligen på att ge upp totalt för det finns inte mycket kvar av mig längre 😞

• Svar på tråden Tuff period
  • Timon

Du tråkar ut din dotter och hon vill kommunicera med andra människor. Du sätter barnet i en barnvagn och går en promenad runt stan. Barn vill se världen.

• Anonym (Uppgiven)
    Suzzan99 skrev 2025-09-10 18:21:36 följande:

Vart är pappan?

När han inte jobbar är han hemma och väldigt närvarande och tar i stort sett hand om dottern helt från att han kommer hem. 
  • Anonym (Uppgiven)
    Timon skrev 2025-09-10 18:23:26 följande:

Du tråkar ut din dotter och hon vill kommunicera med andra människor. Du sätter barnet i en barnvagn och går en promenad runt stan. Barn vill se världen.

En promenad i stan har tidigare fungerat bra, men nu fungerar inte det heller tyvärr..
  • Suzzan99

Du måste få mer avlastning så att du får annat att tänka på. Sen är det inte guld och gröna skogar att vara föräldraledig. När är planen att pappan ska vara föräldraledig?

• Anonym (Fas)

När min äldsta va 8 månader så va hon precis lika tog upp med bvc och dom sa att de är en fas där.

• Anonym (Uppgiven)
    Suzzan99 skrev 2025-09-10 18:28:20 följande:

Du måste få mer avlastning så att du får annat att tänka på. Sen är det inte guld och gröna skogar att vara föräldraledig. När är planen att pappan ska vara föräldraledig?

Nej så är det ju. Han kommer vara föräldraledig om ca 2 månader fram till att hon ska börja förskolan. 
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Fas) skrev 2025-09-10 18:29:31 följande:

När min äldsta va 8 månader så va hon precis lika tog upp med bvc och dom sa att de är en fas där.

Ja vi har väl misstänkt att det är något sådant. Det är dock så jobbigt för det känns på något sätt att hon är så plågad i sig själv hela dagarna. Känns så jobbigt när man inte känner igen sin egen dotter.
  • Anonym (Fas)

Ja man känner sig så otroligt maktlös när allt man försöker ändå inte går hem 

• Anonym (S)

Det kan säkert vara en fas i utvecklingen. Jobbigt men det går över. Kan ni inte gå till öppna förskolan? Hon kanske tycker att det är kul med lite liv och rörelse för att sedan kunna slappna av bättre.

Svar på tråden Tuff period