Varför hatar ni?
"Högerextrema krafter med med inflytande över världspolitiken övertygade allt fler missnöjda om att klimatkrisen inte alls var något att oroa sig för ? istället riktades ilskan mot krafterna som ville se förändring.
Jag känner som Tecum, sen är vårt öppna samhälle lite för öppet dessvärre. Det är för lätt idag att skicka hatmail alternativt sitta och spy galla och hota digitalt.
Det är länge sedan människorna levde i ett land där alla inte fick säga sin mening och kunna rösta. Ingen idag kan föreställa sig hur det var. För oss ligger det lite mer än 100 år bakåt.
Men människor i diktaturer mår sämre än i demokratier. Bl. a. behöver de oroa sig för angivare, de vet inte vilka de vågar prata med. I morgon kan dessutom en åsikt som var O. K. idag vara förbjuden. Allt efter diktaturens nycker.
Korrumptionen i sådana länder är mycket utbredd, och det finns ingenstans att klaga. Polisen, rättsväsendet och kommunala/statliga institutioner, allt är drabbat.
De som kämpade för demokrati, (den moderna kampen började redan på 1700-talet) hade inställningen:
"Jag ogillar det du säger men :jag är beredd att dö för din rätt att säga det".
Om jag ska sammanfatta vad Churchill sa så var det:
Demokrati är ett dåligt styrelseskick men det är det bästa vi har!
Hot leder till att det öppna samtalet tystnar.
Men man får väl vara glad över att man har fått leva i den demokratiska parantesen?
Jag skulle vilja förstå vad "hatet" består i. Vad är det som uppfattas som hat?
Jag kan inse att jag rätt ofta har rakt motsatta åsikter än många klimatjournalister. Jag kan ifrågasätta mycket av deras vinklar och teser. Men ofta för mig själv. Jag hoppar aldrig in i någon debatt med dom eller skriver till dom. Vissa av dom kan jag uppleva som rent av korkade. Men jag kan inte se att jag hatar dom för det. Det finns massvis med korkade människor runt omkring oss och vissa av dom noterar jag. Det är något man får acceptera när man valt att inte leva som eremit. Så jag får acceptera att det finns journalister som har en agenda som jag ifrågasätter. Är det hat? Jag läser dom, tar mig för pannan, och sen bläddrar vidare.
Jag kan inse att jag rätt ofta har rakt motsatta åsikter än många klimatjournalister. Jag kan ifrågasätta mycket av deras vinklar och teser. Men ofta för mig själv. Jag hoppar aldrig in i någon debatt med dom eller skriver till dom. Vissa av dom kan jag uppleva som rent av korkade. Men jag kan inte se att jag hatar dom för det. Det finns massvis med korkade människor runt omkring oss och vissa av dom noterar jag. Det är något man får acceptera när man valt att inte leva som eremit. Så jag får acceptera att det finns journalister som har en agenda som jag ifrågasätter. Är det hat? Jag läser dom, tar mig för pannan, och sen bläddrar vidare.
Kan tycka att det är snudd på hatande att bemöta hatiska inlägg med silkeshandskar. Det är som att stryka hatande medhårs. Är någon arg och sprider galla över andra, kanske iklädd en offerkofta så borde denne få osminkade reaktioner tillbaka. Det är inte ok att bete sig hur som helst.
I ditt exempel så är inget av alternativen ok om man gissar sig till att det rör sig om en aggressiv incel med offermentalitet. Det som är ok är att såna saker bemöts med att människor säger ifrån, inte ger dejtingråd. För att inte tala om att nu är det ok och normalisera att visa aggressioner över kvinnor de vill träffa. Normalisera en hatisk attityd mot kvinnor.
Båda exemplen skapar en mer hatisk miljö.
1. Blir en aggressiv opponent - aggressionerna (och identiteten som ett offer) förstärks. Speciellt om andra sympatiserande incels tycker synd om denne.
2. Aggressionerna och offermentaliteten förstärks. Det fungerade tydligen.
Kan tycka att det är snudd på hatande att bemöta hatiska inlägg med silkeshandskar. Det är som att stryka hatande medhårs. Är någon arg och sprider galla över andra, kanske iklädd en offerkofta så borde denne få osminkade reaktioner tillbaka. Det är inte ok att bete sig hur som helst.
I ditt exempel så är inget av alternativen ok om man gissar sig till att det rör sig om en aggressiv incel med offermentalitet. Det som är ok är att såna saker bemöts med att människor säger ifrån, inte ger dejtingråd. För att inte tala om att nu är det ok och normalisera att visa aggressioner över kvinnor de vill träffa. Normalisera en hatisk attityd mot kvinnor.
Båda exemplen skapar en mer hatisk miljö.
1. Blir en aggressiv opponent - aggressionerna (och identiteten som ett offer) förstärks. Speciellt om andra sympatiserande incels tycker synd om denne.
2. Aggressionerna och offermentaliteten förstärks. Det fungerade tydligen.