• Anonym (???)

Abort ok om man skaffat barn med fel man?

Någon man inte är kär i eller tror att ett samarbete skulle fungera ihop med? Eller är det ändå hemskt? Finns det risk att man blir infertil av tidig abort? Jag verkligen avskyr mannen något enormt. Hade jag ändå kunnat älska barnet? Det hade ju kanske påmint mig om honom varje gång jag tittar på det. 

• Svar på tråden Abort ok om man skaffat barn med fel man?
  • Anonym (???)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-09-13 09:58:37 följande:
    Abort är alltid ok om det är kvinnans eget val.

Det är inte ok att försöka tvinga eller pressa någon till abort, lika lite som att försöka tvinga eller pressa någon att behålla.

Om TS inte vill ha barnet, bör hon göra abort. Om hon vill ha barnet, eller är osäker, får hon väga för och emot. Mannen kommer då inte att försvinna ur hennes liv, särskilt inte om han vill träffa sitt barn.
    Men det är barnets rätt att träffa sina föräldrar. Inte föräldern som har rätt till sitt barn. Speciellt inte om han är olämplig. 
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (???) skrev 2025-09-13 09:56:35 följande:
    Men jag kommer väl alltid att älska mitt barn och kanske ångra mig för livet om jag gör abort. Kanske bli infertil. Det är så svårt 
    Varför skulle du bli infertil? Varför tror du det?

Du tänker väl inte gå till någon kvacksalvare och avsluta graviditeten. Eller bor du inte i Sverige?

Risken att bli infertil av tidiga, säkra aborter, är MYCKET låg. De flesta som har gjort abort i unga år i Sverige, har senare fått barn om de har velat.

Däremot ska du självklart inte göra abort om du inte vill. Men tänk noga igenom konsekvenserna med att behålla ett barn som du har ihop med en man som du avskyr. Du kommer säkert att älska barnet, men hur ska du förhålla dig till mannen, om han vill vara närvarande i barnets liv?
  • Lönnsirap

Utifrån hur mycket skildringar det finns i litteraturen om barn som inte upplevt sig älskade är det fullständigt rimligt att inte gå vidare med en graviditet där mamman inte vill och inte gillar pappan.

Det finns en oerhört stark allmän åsikt hos många att kvinnans kärlek kommer när hon ser sitt barn 

Så kanske det är, men oönskade barn skapar faktiskt reella problem för såväl moder som fader, och det är faktiskt inte så att det alltid blir så trevligt för barnet. 

I Sverige har vi fått barn som överges, mördas och säljs till andra. I min värld beror det på att barn faktiskt blir mer värdefulla när de kommer in i världen redan älskade och faktiskt önskade av de flesta. Eftersom valet finns. 

Det finns en styrka i att ta ansvar för när man inte VILL ha ett barn, oavsett hur anledningen låter för andra. För som förälder, särskilt mamma är det oerhört mycket lättare att fostra önskade barn.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (???) skrev 2025-09-13 10:03:12 följande:
    Men det är barnets rätt att träffa sina föräldrar. Inte föräldern som har rätt till sitt barn. Speciellt inte om han är olämplig. 
    Det stämmer, han har inte automatiskt rätt till sitt barn. Det är barnet som har rätt till honom. Vilket i praktiken betyder att vill han träffa sitt barn, har du ingen rätt att hindra det, så länge han inte är farlig för barnet. Det räcker inte ens att han är olämplig, då kan det bli umgänge med övervakning t ex.

Så länge barnet inte far illa, kan du inte förhindra umgänge. Tvärtom, barn har rätt till båda sina föräldrar, så länge det inte finns starka skäl mot.
  • Anonym (???)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-09-13 10:09:42 följande:
    Det stämmer, han har inte automatiskt rätt till sitt barn. Det är barnet som har rätt till honom. Vilket i praktiken betyder att vill han träffa sitt barn, har du ingen rätt att hindra det, så länge han inte är farlig för barnet. Det räcker inte ens att han är olämplig, då kan det bli umgänge med övervakning t ex.

Så länge barnet inte far illa, kan du inte förhindra umgänge. Tvärtom, barn har rätt till båda sina föräldrar, så länge det inte finns starka skäl mot.
    Om han hatar och inte vill samarbeta med mig då? Vad händer då? 
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (???) skrev 2025-09-13 10:29:38 följande:
    Om han hatar och inte vill samarbeta med mig då? Vad händer då? 
    Vill han inte träffa barnet kan ingen tvinga honom. Det enda han är juridiskt skyldig till, är att betala underhåll.

Vill han träffa barnet måste han samarbeta. Det måste du också göra.
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (R) skrev 2025-09-13 09:52:36 följande:

Abort är (nästan) alltid ok.

Tänk på att om du inte gör abort får du dras med honom resten av livet.

När menar du att det inte är ok?
  • Anonym (F)

Barnet riskerar att likna fadern. Ta dig en ordentlig fundering på om du klarar att ta hand om ett sådant barn.

• Anonym (F)
    Anonym (???) skrev 2025-09-13 10:03:12 följande:
    Det kan vara svårt att få igenom det på socialförvaltningen. De sätter barnets rätt att träffa sin förälder väldigt högt. Det gäller oavsett om du får enskild vårdnad eller ej.
  • Anonym (F)
    Anonym (???) skrev 2025-09-12 17:17:57 följande:
    Varför är det så? att män ibland visar sin rätta sida efter att kvinnan blivit gravid?
    För då tycker de att de har henne "fast". 
  • Anonym (F)
    Anonym (Byråkrati) skrev 2025-09-12 20:01:42 följande:
    Kostnaden för en abort är bokstavligen en piss i Nilen jämfört med kostnaderna för ett barn som känner sig oönskat, i synnerhet om det har undermåliga gener på farssidan och massa diagnoser.

Aktuell kostnad 2025 för icke-Nordisk medborgare i region Skåne:

Abortion counselling: 2 196 SEK

Medical home abortion including medicines and a visit to the Gynekologimottagning kvinnohälsa Malmö after the abortion: 6 042 SEK

Medical abortion performed at the Gynekologimottagning kvinnohälsa Malmö:
    10 424 SEK

Vet du vad bara en timme på BUP kostar samhället?
    Gener påverkar en persons personlighet, intelligens och eventuella npf-drag. Kan också påverka sårbarhet för vissa psykiska sjukdomar, de av de psykiska sjukdomarna som har en ärftlig komponent. Gener får man från både mamman och pappan. 

Men för att en person med exempelvis en antisocial personlighetsstörning ska utvecklas, så behövs också en rent olämplig uppväxtmiljö.Det gäller för alla olika typer av personlighetstörningar.

Utbildning påverkar ockå den intelligens som mäts i intelligenstester.

Sedan kan en olämplig uppväxt öka risken mycket för olika ångestsjukdomar och för depression. 

Så allt är inte så enkelt som Byråkrati säger. 

Dessutom behöver människor med npf- diagnoser och bipolär sjukdom finnas för att berika i genbanken, tro det eller ej. För de har vissa drag som kan vara väldigt bra att ha i mindre omfattning. Man kan ofta se i släkter att en av släktingarna har exempelvis bipolär sjukdom medan andra släktingar kan vara framgångsrika i olika kreativa yrken.
    En hel del forskare har Asbergers syndrom, en typ av autism,  eller drag av det. Man gissar ju att Einstein hade åtminstone sådana drag.
  • Anonym (F)

Personer med ADHD kan vara energiska på ett positivt sätt, driva på saker och ibland ta risker. Många entreprenöver har sådana egenskaper.

Med rätt uppväxt och stöttning kan sådana personer visst komma till sin rätt i samhället. Men kan behöva en del extra i vissa sammanhang. Som entreprenören som bildar team med personer med andra egenskaper för att komplettera varandra. 

• Anonym (F)

Det finns jobb där det krävs att vara fysiskt aktiv hela tiden, passar många med ADHD. 

• fornminne
    Anonym (F) skrev 2025-09-13 20:13:26 följande:

Personer med ADHD kan vara energiska på ett positivt sätt, driva på saker och ibland ta risker. Många entreprenöver har sådana egenskaper.

Med rätt uppväxt och stöttning kan sådana personer visst komma till sin rätt i samhället. Men kan behöva en del extra i vissa sammanhang. Som entreprenören som bildar team med personer med andra egenskaper för att komplettera varandra. 

Inte så få kändisar har ADHD. Ofta har de fått sin diagnos först i vuxen ålder. De har ofta haft problem hela livet, men också en energi och en drivkraft som förmodligen har gynnat dem i deras karriärer.

Jag har en avlägsen släkting med ganska grov ADHD. Han har en stor talang och nådde stor framgång inom detta, men hans liv har alltid varit mer eller mindre kaosartat. Nu har allt rasat. Han är sjukskriven och har fått sin diagnos först nyligen, i 40-årsåldern.

Hade han fått hjälp tidigare, kanske medicin och annat stöd som tonat ner hans ADHD-egenskaper, men inte tagit bort dem helt, tror jag att han hade varit fortsatt framgångsrik. Då hade han förhoppningsvis kunnat fokusera bättre, hanterat sin ekonomi bättre, inte varit lika impulsiv samt inte startat bråk med allt och alla. Men samtidigt hade han kunnat använda sin energi och drivkraft till det han är bra på.
  • Anonym (Lisa)

Jag gjorde inte abort och ångrar det. Var inte kär i mannen men han övertygade mig om att allt skulle gå bra. "Vad ska du annars göra med ditt liv?", frågade han. Jag var 37 och var barnlös.

Det går jättebra för honom, han fick sin dröm. Han ville ha mig och han ville ha barn. Han vill nu ha fler,  vill ha ett hus och åldras ihop.

Jag däremot, lever i mitt värsta livsscenario. Det som jag aldrig trodde skulle hända. Jag har svårt att knyta an till barnet för att hen är lik honom. Jag blev aldrig kär i min partner och stundtals tycker inte om honom särskilt mycket alls pga. bl.a. hans värderingar. Undrar varje dag hur jag ska hålla ut. Jobbar hela tiden på att barnet inte ska märka av att jag är till hälften närvarande i huvudet.

När jag insåg hur fel förutsättningar det här barnet skulle få och hur olycklig jag skulle bli, ville jag göra abort (runt vecka 14). Fick inget stöd alls. Hade blivit övertalad att inte rådgöra med abortmottagningen (andra instanser var okej). Hamnade hos psykiatrin till slut och påbörjade en mängd utredningar men alldeles för snart blev det försent för abort, även med tillstånd. Överläkaren sa kaxigt att jag kommer vara lycklig när jag väl går där med barnvagnen i vårsolen. Här på Familjeliv blev jag bara utskälld av galna kristna människor eller mammor som fått lida och verkar tycka att det är någon sorts badge of honor att genomlida mammaskapet och offra sitt liv för att "det är så värt det". Det är det inte.

DITT liv finns här och nu. Dina föräldrar och människor som älskar dig önskar dig det bästa. De bästa förutsättningarna, en fin och trygg relation, ett barn som är efterlängtat. 

Mitt barn är fantastiskt men jag hade aldrig vetat om det och hade inte saknat det om jag aldrig fått det. Naturligtvis. Potentiellt finns det ett trettiotal ytterligare fantastiska barn i mina äggstockar. Ett embryo är bara en början på ett liv som kanske varken blir friskt eller överlever. Många graviditeter slutar i missfall (många blir gravida direkt efter). Om du är i ett tidigt skede så ser verkligheten ut så. Så att ha dåligt samvete eller vara orolig över fertiliteten och därmed fortsätta med graviditeten, och på så sätt förstöra ditt och kanske även det framtida barnets liv, är så så så dumt. Gällande att aldrig kunna bli gravid igen, nästan alla i min familj har gjort aborter. Mamma två, syster en, farmor tolv. 

Lycka till med ditt beslut. I slutändan är din inställning viktigast. Man klarar sig säkert bättre med barn i en svår situation om inställningen är att "jag löser det", "det här är min dröm", "jag är säker på att jag gör rätt". Fundera över din inställning, hur du vill att ditt liv ska se ut framöver, över dina drömmar och farhågor. Hur du vill att ditt barn ska växa upp. Vilken relation hen ska ha till sina föräldrar. Vilken barndom du vill/kan erbjuda.

Själv fruktade jag att vara i en dålig relation lika mycket som att vara ensamstående. Jag ville aldrig ge mitt barn en splittrad barndom. Det här livet är en miljon år ifrån hur jag trodde att mitt liv skulle bli. Jag jobbade för att det aldrig skulle bli så, men normen och pressen från mannen gjorde att jag ändå föll i fällan. 

• Anonym (???)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-09-14 00:24:00 följande:

Jag gjorde inte abort och ångrar det. Var inte kär i mannen men han övertygade mig om att allt skulle gå bra. "Vad ska du annars göra med ditt liv?", frågade han. Jag var 37 och var barnlös.

Det går jättebra för honom, han fick sin dröm. Han ville ha mig och han ville ha barn. Han vill nu ha fler,  vill ha ett hus och åldras ihop.

Jag däremot, lever i mitt värsta livsscenario. Det som jag aldrig trodde skulle hända. Jag har svårt att knyta an till barnet för att hen är lik honom. Jag blev aldrig kär i min partner och stundtals tycker inte om honom särskilt mycket alls pga. bl.a. hans värderingar. Undrar varje dag hur jag ska hålla ut. Jobbar hela tiden på att barnet inte ska märka av att jag är till hälften närvarande i huvudet.

När jag insåg hur fel förutsättningar det här barnet skulle få och hur olycklig jag skulle bli, ville jag göra abort (runt vecka 14). Fick inget stöd alls. Hade blivit övertalad att inte rådgöra med abortmottagningen (andra instanser var okej). Hamnade hos psykiatrin till slut och påbörjade en mängd utredningar men alldeles för snart blev det försent för abort, även med tillstånd. Överläkaren sa kaxigt att jag kommer vara lycklig när jag väl går där med barnvagnen i vårsolen. Här på Familjeliv blev jag bara utskälld av galna kristna människor eller mammor som fått lida och verkar tycka att det är någon sorts badge of honor att genomlida mammaskapet och offra sitt liv för att "det är så värt det". Det är det inte.

DITT liv finns här och nu. Dina föräldrar och människor som älskar dig önskar dig det bästa. De bästa förutsättningarna, en fin och trygg relation, ett barn som är efterlängtat. 

Mitt barn är fantastiskt men jag hade aldrig vetat om det och hade inte saknat det om jag aldrig fått det. Naturligtvis. Potentiellt finns det ett trettiotal ytterligare fantastiska barn i mina äggstockar. Ett embryo är bara en början på ett liv som kanske varken blir friskt eller överlever. Många graviditeter slutar i missfall (många blir gravida direkt efter). Om du är i ett tidigt skede så ser verkligheten ut så. Så att ha dåligt samvete eller vara orolig över fertiliteten och därmed fortsätta med graviditeten, och på så sätt förstöra ditt och kanske även det framtida barnets liv, är så så så dumt. Gällande att aldrig kunna bli gravid igen, nästan alla i min familj har gjort aborter. Mamma två, syster en, farmor tolv. 

Lycka till med ditt beslut. I slutändan är din inställning viktigast. Man klarar sig säkert bättre med barn i en svår situation om inställningen är att "jag löser det", "det här är min dröm", "jag är säker på att jag gör rätt". Fundera över din inställning, hur du vill att ditt liv ska se ut framöver, över dina drömmar och farhågor. Hur du vill att ditt barn ska växa upp. Vilken relation hen ska ha till sina föräldrar. Vilken barndom du vill/kan erbjuda.

Själv fruktade jag att vara i en dålig relation lika mycket som att vara ensamstående. Jag ville aldrig ge mitt barn en splittrad barndom. Det här livet är en miljon år ifrån hur jag trodde att mitt liv skulle bli. Jag jobbade för att det aldrig skulle bli så, men normen och pressen från mannen gjorde att jag ändå föll i fällan. 

På vilket sätt är han lik pappan?
  • Anonym (F)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-09-14 00:24:00 följande:

Se till att ställa dig i alla bostadsköer som finns. Hör också av dig till privata värdar.

Hoppas att du har jobb! Om du inte har det, försök att skaffa det.

SKILJ DIG SEDAN!

Det blir fattigt och besvärligt, men det är ett liv som du har valt!

Grattis till ett jättefint barn! Det är ju faktiskt mångas dröm. 
  • Anonym (F)

Tillägg till föregående:

Jag är alltså inte emot abort!

Men jag är för att uppskatta de fina saker som man har i livet.

Svar på tråden Abort ok om man skaffat barn med fel man?