• KimLinnefeldt

Vem ska lära ut sex?

De första sexuella erfarenheterna kan vara väldigt trevande och halvdåliga. Man får lära sig om fortplantning i skolan, och relationer möjligen. Men inte hur man får ett bra sexliv.

Vem ska lära ut?

Mamma och pappa?

Skolan?

Kompisens mamma?

Mammas kompis?

Äldre syskon?

Public service-teve?

Eller...?

• Svar på tråden Vem ska lära ut sex?
  • Anonym (sköldmö)

Är det ett problem att de första sexuella erfarenheterna är trevande och kanske inte alltid så lyckade?

Nix.

Inte så länge det sker frivilligt samt med ömsesidighet och respekt, vilket bör läras ut i grundskolan. Vikten av samtycke.

I övrigt är sexlivet något man utforskar och utvecklar tillsammans med en partner, företrädesvis i vuxen ålder. Eventuellt med hjälp av andras erfarenheter eller information från RFSU t ex.

Övning ger färdighet. Hur man får ett bra sexliv är inget skolan behöver lära ut, eller något man behöver kunna i tonåren. Däremot vad som är okej och inte okej, varför porr ofta ger en skev bild av verkligheten, att det inte är fel att utforska om man vill, men att avancerat sex kan vänta. Samt att vissa saker kan vara farliga och skadliga även om båda vill, t ex strypsex. 

Med föräldrar kan man prata om relationer och preventivmedel, men föräldrar bör i övrigt inte lägga sig i sina barns sexliv.

• Anonym (sköldmö)

Jag har två ungar som precis har börjat högstadiet. Vi föräldrar pratade med dem om pubertet, relationer och nätporr redan för flera år sedan.

Nej, det är inte så kul att prata nätporr med sina 10-åringar. Tvärtom är det synd att det ska behövas. Men i dagens digitala samhälle, där barn allt tidigare kommer i kontakt med porr, samt där det t om finns porrskadade 16-åringar, måste man som förälder föregripa. Inte moralisera, men ta diskussionen med sina barn, fråga om de har sett eller varit med om något obehagligt eller något de undrar över, förklara att de inte ska tro på allt de ser och hör osv.

Min önskan är att mina barn ska få en tonår utan en massa skit, utan sexuell press eller digitala (eller fysiska) övergrepp. Att de får utforska och utvecklas i sin egen takt. Att de första sexuella erfarenheterna sker tidigast om några år, samt blir något fint och minnesvärt. Att det inte är bråttom.

• Hornper
    KimLinnefeldt skrev 2025-09-12 15:23:22 följande:
    Vem ska lära ut sex?

De första sexuella erfarenheterna kan vara väldigt trevande och halvdåliga. Man får lära sig om fortplantning i skolan, och relationer möjligen. Men inte hur man får ett bra sexliv.

Vem ska lära ut?

Mamma och pappa?

Skolan?

Kompisens mamma?

Mammas kompis?

Äldre syskon?

Public service-teve?

Eller...?

Mitt svar är att ingen av ovanstående skall agera lärare öht. Sex lär man sig ändå, tids nog. Skolans enda roll i sammanhanget skall vara att tydligt markera att sex är något flickor/kvinnor skall slippa utsättas för och att pojkar/män måste förstå det.
  • Anonym (?)

De finner ut själva även om det blir annorlunda med en ny partner.
    Jag har verkligen inte lagt mig i vare sig min dotters eller min sons sexliv.
    Däremot har jag verkligen försökt visa att jag ger kramar och uppskattning för det hon gör.
    Vi kramas och tar på varandra (naturligtvis inom gränser) och jag/vi tror på att det är sunt att visa att man tycker om varandra.
    Min dotter har väl .... lite mer övertag mot en riktigt snäll kille. Men de funkar bra ihop
    Min son har sin första flickvän  och de verkar så olika - han är lugn och löser problem som dyker upp
    De är i samma ålder men hon är en fnissig fjortis
    Kommer inte att hålla i längden
    Dock en bra tjej som lovat mig att hon inte ska curla min son, hahahaha

• Anonym (Mats)

Den prakiska delen av sex får man lära sig på egen hand och man får helt enkelt leva med att de första försöken kommer att vara fumliga och tafatta speciellt om det är två personer som är lika fumliga det är helt naturlig och det ända man kan vara säker på att fumligheten och osäkerheten går över och på något sätt kan jag nästan sakna att ta de första stapplande stegen på resan av sexuellt utforskande. 

Skolan och föräldrar har ett ansvar att prata om hur man skyddar sig och vad ett genuint samtycke innebär men som sagt den praktiska biten får man utforska på egen hand. Kan tillägga att min syster tog sitt ansvar på ett handgripligt sätt när jag började träffa tjejer. Hon kom helt enkelt med en skål med kondomer, glidmedel och massageolja som honstälde in på mitt rum med orden var rädda om varandra. 

• Anonym (Vilja)

Skolan skall lära ut samtycke och respekt hur man sedan gör får man helt enkelt ta reda på själv. 

För min del hade jag dels en helt underbar barnmorska som vi fick träffa i sexualundervisningen i biologin. Det var helt enkelt något helt annat att prata sex och samlevnad med henne och se henne demonstrera hur man använder kondom än när våran vanlig biologilärare skull prata om ett ämne som hon bara tyckte var jobbigt och pinsamt. 

Sedan lärde jag mig mycket av andra tjejer, specielt på läger med pingstvännernas ungdomsverksamhet där vi utforskade våra kroppar tillsammans, övade på kyssar, smek och liknande när vi egentligen skulle sova. 

Förlorade både min oskuld när det gäller sex med andra tjejer och sex med killar på ett sådant sommarläger. Finns en anledning till att Nyhemdveckan i Mullsjö i folkmun kallas PPV det vill säga Pingstvännernas Parnings Vecka.

• KimLinnefeldt
    Hornper skrev 2025-09-14 20:51:15 följande:
    Mitt svar är att ingen av ovanstående skall agera lärare öht. Sex lär man sig ändå, tids nog. Skolans enda roll i sammanhanget skall vara att tydligt markera att sex är något flickor/kvinnor skall slippa utsättas för och att pojkar/män måste förstå det.
    Sex kan vara farligt och negativt, det lärs nog ut ganska effektivt. Det jag saknar är positiv upplysning om det vackra med sex, det sköna, hur man gör det bra för varandra. 

Som någon skrev är det nog inte ordinarie biologilärare som ska undervisa. Dels handlar det inte bara om biologi, dels kan läraren vara besvärad eftersom det är ett ganska privat område.

Som flera påpekar finns det mycket information på nätet, kanske kunde skolan tipsa om de bästa sajterna. Så att man inte tvingas lära sig via de förljugna porrsajterna.
  • OlleSQ

Skolor brukar plocka in folk från RFSU i högstadiet och då är det oftast rätt unga personer som gör lite teater om sakerna. Sen hålls oxå föredrag av dessa. Det tycker jag har fungerat bra. Sen har ju skolorna kuratorer som drar rätt mycket sånt även om jag träffat på en del som varit rätt aktivistiska av sig. Där brukar man ju dela upp pojkar och flickor då tex mensfrågor inte kommer vara lika ingående för pojkar som för flickor. 

Men precis som det mesta annat, som att lära sig cykla eller åka skridskor så krävs det övning och man gör misstag när man börjar och som vanligt så är det ju alltid en fördel att börja på egen hand innan så man har koll på sin egen kropp till att börja med.

Sen kan man mycket väl få lära veta mycket av sina föräldrar, min mamma som jobbade inom sjukvården var duktig på att berätta, men det beror ju helt på om man kan göra det på ett otvunget sätt.

Har man äldre syskon så lär man få lite förmaningar därifrån oxå.

Som föräldrar är det viktigt oxå att man visar varandra ömhet, att det är det som ett förhållande bygger på.

• KimLinnefeldt
    OlleSQ skrev 2025-09-15 09:39:03 följande:

Skolor brukar plocka in folk från RFSU i högstadiet och då är det oftast rätt unga personer som gör lite teater om sakerna. Sen hålls oxå föredrag av dessa. Det tycker jag har fungerat bra. Sen har ju skolorna kuratorer som drar rätt mycket sånt även om jag träffat på en del som varit rätt aktivistiska av sig. Där brukar man ju dela upp pojkar och flickor då tex mensfrågor inte kommer vara lika ingående för pojkar som för flickor. 

Men precis som det mesta annat, som att lära sig cykla eller åka skridskor så krävs det övning och man gör misstag när man börjar och som vanligt så är det ju alltid en fördel att börja på egen hand innan så man har koll på sin egen kropp till att börja med.

Sen kan man mycket väl få lära veta mycket av sina föräldrar, min mamma som jobbade inom sjukvården var duktig på att berätta, men det beror ju helt på om man kan göra det på ett otvunget sätt.

Som föräldrar är det viktigt oxå att man visar varandra ömhet, att det är det som ett förhållande bygger på.

För det mesta här i världen behövs både teori och praktik. Flera i tråden förespråkar enbart praktik, och att misslyckanden är positivt på något sätt. 

Att föräldrar skulle berätta om hur man gör det skönt för varandra, det tror jag inte mycket på. Det finns ett nedärvt incestskydd som innebär att barnen inte vill se föräldrarna som sexuella varelser. Därför är föräldrar tabu.
  • Anonym (Mats)
    OlleSQ skrev 2025-09-15 09:39:03 följande:

Finns också väldigt mycket på UR och andra ställen som man kan använda i undervidning och som tips för egna studier och det som är trevligt med många av dessa program är att dom inte enbart är heteronomstiva utan även tar upp homosexualitet och att så att säga komma ut och att tala om icke hetronormstivt sex och relationer. 
  • OlleSQ
    KimLinnefeldt skrev 2025-09-15 09:48:37 följande:
    För det mesta här i världen behövs både teori och praktik. Flera i tråden förespråkar enbart praktik, och att misslyckanden är positivt på något sätt. 

Att föräldrar skulle berätta om hur man gör det skönt för varandra, det tror jag inte mycket på. Det finns ett nedärvt incestskydd som innebär att barnen inte vill se föräldrarna som sexuella varelser. Därför är föräldrar tabu.
    Tja, morsan kunde berätta utan att det blev sexuellt. Men är man låst i sina tankar så ser man väl incest i allt med sina föräldrar.
Svar på tråden Vem ska lära ut sex?