• Anonym (TS)

Hur blir man särbo och förlikar sig med att barnet kommer ha det sämre hos honom?

Mitt liv skulle vara så mycket bättre som särbo. Men hur tar man sig dit?
    Är så rädd att inte träffa mitt barn varje dag. Han har barn sedan innan som han inte fixar vardagen med. De bor heltid hos oss. Jag sköter allt hemma. Han är disträ, glömmer allt, får påminna om allt, köper hämtmat varje dag om jag inte är hemma, får inte ihop strukturen. Barnen har mediciner de ska ta, någon ska ha på morgon, någon för sömnen på kvällen. Morgonen är inget problem, för det är i hans rutin att ta fram medicinen och barnen tar den själv. Men kvällen blir hipp som happ ofta alldeles för sent. Barnen kommer i säng för sent då han glömmer tiden. Han glömmer hämta ut ny medicin så de är utan flera dagar osv. Jag får hålla koll på allt och hämta ut. Påminna om stängda dagar, då han alltid glömmer trots att det ligger i vår gemensamma kalender, så det slutar med att jag alltid behöver vara ledig i sista minuten. Påminna om tandläkarbesök, barnvakt för föräldramöten osv trots att det ligger i gemensam kalender. Får alltid ringa när jag är på väg till utvecklingssamtal så får han åka i panik från jobbet för att han glömt tiden. Han får åka i sista minuten till den nattöppna butiken varje gång när barnen ska ha utflykt, för han har glömt köpa fika eller liknande de ska ha med sig. Mitt i natten ska han väcka mig för att fråga efter vart sittunderlag och liknande finns. 
    Jag får lämna vårt gemensamma barn på förskolan varje dag och hämta varje dag då jan inte får ihop morgonen och alltid kommer för sent till jobbet om han ska ta hand om barnet på morgonen. De andra är så stora så de klarar sig själv. Han slutar aldrig i tid på jobbet, så han kommer för sent om han ska hämta.

Jag är så orolig för hur mitt barns vardag ska vara under hans omsorg. Nu är det läggtid för barnet. Men då var han tvungen åka iväg nu för han hade glömt hämta ut medicin till sitt ena barn. Vi kom för en stund sen överens om att han tar nattningen för att jag skulle duscha, nu får jag duscha efter barnet somnat istället och kommer själv inte komma i säng i tid.

Jag känner att detta kommit till en gräns där jag inte står ut. Det är en alldeles för stor börda på mig och jag tänker att särbo skulle vara bättre. Det påverkar min vardag, min stressnivå och mitt mående för mycket. Men är så orolig för hur mitt barn ska ha det när han är hos honom. Vad gör man?
  • Svar på tråden Hur blir man särbo och förlikar sig med att barnet kommer ha det sämre hos honom?
  • Anonym

Beställ tid på familjerådgivning
    varför är inte barnen också hos sin mamma?

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2025-09-14 20:39:43 följande:

Beställ tid på familjerådgivning
    varför är inte barnen också hos sin mamma?

Det har vi redan gått på vid flera olika tillfällen. Det hjälper inte hans minne och bristande struktur.
    Tow2Mater skrev 2025-09-14 20:46:15 följande:

Har han ansökt om boendestöd? Säg att han gör det.

Det skulle han ALDRIG göra. Det är alldeles för skamligt. Han kan inte ens ladda ner en app som påminner om att ge medicin eller hämta ut medicin när den börjar ta slut trots att jag har samma app och tycker den är skit bra.

Jag har uttömt alla möjligheter för att få det att fungera, men jag känner att det får vara nog nu.
  • Anonym (Bumpen)

Anmäl honom till soc och flytta, stackars barn!!

Det är inte ditt ansvar att lösa att en man med npf har ynglat av sig men klarar han inte ens att sätta ett larm på sin mobil så barnen kan få medicin i tid borde han ha hjälp av samhället.

• Anonym (Bumpen)

Läste för lite och ser att du även själv lyckats få barn med honom.

Varför? Det måste ju varit uppenbart att han hade problem redan från början?

• Anonym (H)

Hur gammalt är ert barn? Vill han ens ha barnet hos sig?

• Anonym (NPF-mamma)

Naturligtvis kommer någon smart Captain Hindsight sättandes och undrar varför du inte förutsåg att det skulle bli så här. Tröttsamt!

Jag tänker så här: inte anmäla sambon till soc som någon slags straff. Ta istället kontakt med soc och ansök om hjälp i er familjesituation! Det här är ju inte hållbart för någon. Berätta för handläggaren om ert vardagsliv, om din sambos ganska omfattande funktionshinder, om era barns situation. Din sambo kommer kanske inte tycka om det, men du kan inte ha det så här, och inte ert gemensamma barn och hans äldre barn heller! Och handläggaren lär förstå att om ni separerar är inte han kapabel att ta hand om ert barn varannan vecka.

• Mrs Moneybags

I ditt läge skulle jag nog välja att ha barnet självt och han kan träffa barnet då och då när ni har blivit särbos. Man kan umgås ändå utan att ha ansvar för barnet, t ex en middag då och då, helgumgänge mm.

Men jag skulle för mitt barns skull ta hand om logistiken själv.

• Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2025-09-15 08:31:49 följande:

Hur gammalt är ert barn? Vill han ens ha barnet hos sig?

Går i lågstadiet. Ja, självklart. Utåt sett ska det se bra ut. Har har enskild vårdnad om sina andra barn.
    Anonym (NPF-mamma) skrev 2025-09-15 08:50:48 följande:

Naturligtvis kommer någon smart Captain Hindsight sättandes och undrar varför du inte förutsåg att det skulle bli så här. Tröttsamt!

Jag tänker så här: inte anmäla sambon till soc som någon slags straff. Ta istället kontakt med soc och ansök om hjälp i er familjesituation! Det här är ju inte hållbart för någon. Berätta för handläggaren om ert vardagsliv, om din sambos ganska omfattande funktionshinder, om era barns situation. Din sambo kommer kanske inte tycka om det, men du kan inte ha det så här, och inte ert gemensamma barn och hans äldre barn heller! Och handläggaren lär förstå att om ni separerar är inte han kapabel att ta hand om ert barn varannan vecka.

Jag har varit i kontakt med diverse insatser. Alla insatser är frivilliga, och han är inte intresserad. 
    Under de år vi varit tillsammans har jag uttömt alla möjligheter till någon förbättring och det är därför jag nu känner att det får vara nog.
    Mrs Moneybags skrev 2025-09-15 10:26:22 följande:

I ditt läge skulle jag nog välja att ha barnet självt och han kan träffa barnet då och då när ni har blivit särbos. Man kan umgås ändå utan att ha ansvar för barnet, t ex en middag då och då, helgumgänge mm.

Men jag skulle för mitt barns skull ta hand om logistiken själv.

Det är därför jag tänker särbo. Då är vi fortfarande tillsammans och hans vilja att "jävlas" kommer inte vara lika stor. Att barnet har större möjligheter att få välja själv vart denna vill vara. Tänker att vårt behov av att samarbeta osv kommer vara mindre än om man har strikt uppdelat umgänge. Hade helst velat flytta till en lägenhet som finns på ett område 2 minuters promenad bort. 

Jag känner att jag behöver mitt space. Att ha mina egna rutiner, sköta mitt hem, mitt barn osv och slippa den undermedvetna tron om att man hjälps åt och får avlastning av varandra. Det går så bra när jag reser själv med barnet osv. Då har man ingen tanke på att få hjälp från någon annan. Jag sköter ju ändå allting själv nu, men det finns ändå ett undermedvetet hopp om förbättring som bara skapar besvikelse och irritation.
Svar på tråden Hur blir man särbo och förlikar sig med att barnet kommer ha det sämre hos honom?