• Anonym (Varför?)

Vad tycker ni om Jenny Strömstedts försök att få svar från Ebba?

Jag reagerade på att Jenny inte fick svar på de frågor hon ställde till Ebba B i TV4 as morron program. Brukar inte titta på detta program men för en gångs skull gjorde jag detta. Nu är jag väl rätt van vid att politiker. helst bara vill framföra sin mening och helst inte svarar på frågor men detta var så respektlöst att jag blev riktigt arg.

Vad tycker ni ?  Borde politiker svara på journalisternas frågor? eller är jag bara dum som tycker det`?

• Svar på tråden Vad tycker ni om Jenny Strömstedts försök att få svar från Ebba?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (xxx) skrev 2025-09-16 15:51:30 följande:
    Att ha en dialog varje vecka är en sak. Hur man initierar den är en annan sak.

Är det ordet initiera som folk inte förstår?

Som att fråga hur börjar man jogga. Då är det ganska korkat att svara att man joggar varje vecka. 
    Tror du får slå upp ordet initiera.
    Om jag joggar varje vecka behöver jag inte initiera att börja jogga. Jenny frågar hur Ebba ska initiera en dialog. Det behöver hon alltså inte göra eftersom hon redan har en dialog varje vecka.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Mia) skrev 2025-09-16 15:36:50 följande:
    Fast nu svarade hon ju faktiskt på frågan. Att Jenny ställde samma fråga om och om igen tyder ju på att hon vill pressa fram ett annat svar eller reaktion. Men ärligt talat tycker jag inte man kan kräva av någon, inte ens en politiker, att de ska "inleda en dialog" med personer som dödshotar en och förföljer ens familj. Då har gränsen för möjlig debatt för länge sedan passerats. Däremot ska en politiker kunna debattera med personer med olika åsikter, vilket hon svarade att hon har och har haft, dvs med dem som är villiga att debattera har hon redan öppna samtal och behöver inte inleda någon dialog eftersom den redan finns. 
    Såg du programmet? Vad var frågan och vad var svaret?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Varför?) skrev 2025-09-16 17:02:35 följande:
    Såg du programmet? Vad var frågan och vad var svaret?
    Ej ja jag har sett det ja. Men börjar undra om du gjort det...
  • Anonym (n)

Bedrövlig intervju, precis som förväntat.

Den tråkiga och profillösa programledaren visar med all tydlighet att hon inte är neutral utan att hon hatar Israel (och även SD).

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Mia) skrev 2025-09-16 17:04:33 följande:
    Ej ja jag har sett det ja. Men börjar undra om du gjort det...
    Visst har jag det, flera gånger till och med
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (n) skrev 2025-09-16 20:18:02 följande:

Den tråkiga och profillösa programledaren visar med all tydlighet att hon inte är neutral utan att hon hatar Israel (och även SD).

Tror nog att du projicerar dina egna antipatier här.  Menar du att hon inte är neutral för att hon ställer frågorna?  Reportrar/ journalister ställer frågor utifrån den debatt som pågår i samhället. Detta är deras jobb. Det är en del av vår demokrati.

Om reportrar journalister inte får ifrågasätta makten så får inte vi som medborgare det heller. Vill du ha ett diktatoriskt styre? 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mia) skrev 2025-09-16 16:42:24 följande:
    Tror du får slå upp ordet initiera.
    Om jag joggar varje vecka behöver jag inte initiera att börja jogga. Jenny frågar hur Ebba ska initiera en dialog. Det behöver hon alltså inte göra eftersom hon redan har en dialog varje vecka.
    Så innan du började jogga så joggade du redan? Om man frågar någon om hur de initierar något så menar man hur det går till när man startar upp det. Då är inte svaret att man redan gör det. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (xxx) skrev 2025-09-17 11:22:32 följande:
    Så innan du började jogga så joggade du redan? Om man frågar någon om hur de initierar något så menar man hur det går till när man startar upp det. Då är inte svaret att man redan gör det. 
    Vad är det du inte förstår. Om man får frågan hur man ska initiera något som man redan gör är svaret att man redan gör det. Jenny vill ju veta hur Ebba ska starta en dialog med meningsmotståndarna, som om hon inte har någon dialog. Ebba svarar att det har hon redan.
  • KillBill

Israels krig i Gaza har nu klassats som folkmord av internationella observatörer ? ändå vägrar Ebba Busch att ge raka svar på Jenny Strömstedts frågor. Det är både fegt och oansvarigt av en vice statsminister.

Hennes påstående om att hon pratar med palestinarörelsen är dessutom direkt missvisande. I själva verket har hon konsekvent försökt distansera sig från den egna regeringens kritik mot Israel vilket säger något om hennes politiska prioriteringar..

Även hennes påstående om att det inte går att hålla öppna möten stämmer inte. Under EU-valrörelsen 2024 deltog hon i flera sådana möten. Att det vid ett tillfälle i Göteborg fanns demonstranter som ropade slagord och som dessutom avhystes av polis förändrar inte det faktum att öppna möten både är möjliga och en självklar del av ett demokratiskt samhälle. Att mötas av kritik och protester hör till uppdraget som politiker. Den som på allvar vill värna yttrandefriheten måste också tåla att mötas av den.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Alexanderlukas

Pk-media har släppt detta men precis som med Johan Forsells son ska de sista kämparna älta sitt hatobjekt nr 2 EB ett par vändor till.

Håll stånd mot kulturvänstern!
  • Anonym (Varför?)
    Alexanderlukas skrev 2025-09-17 21:25:12 följande:

Pk-media har släppt detta men precis som med Johan Forsells son ska de sista kämparna älta sitt hatobjekt nr 2 EB ett par vändor till.

Ju mer du tjatar om att allt som du inte håller med om är PK så kommer du allt närmare att bli Pk själv.

Hemska tanke... Om dina åsikter skulle få genomslag hos en majoritet så blir de ju automatiskt Pk. Vad gör du då?

Du kanske inte uppfattade att min kritik mot intervjun handlade inte om personen Ebba utan om politiker på hög nivå i allmänhet.
  • nattuw
    Anonym (Varför?) skrev 2025-09-18 18:04:07 följande:
    Hemska tanke... Om dina åsikter skulle få genomslag hos en majoritet så blir de ju automatiskt Pk. Vad gör du då?
    Det de flesta gör i en sådan situation är att fortsätta stå för sina åsikter och konstatera att vindarna har vänt och att de hade rätt hela tiden.
  • Anonym (Varför?)
    nattuw skrev 2025-09-20 20:02:55 följande:
    Det de flesta gör i en sådan situation är att fortsätta stå för sina åsikter och konstatera att vindarna har vänt och att de hade rätt hela tiden.
    I de allra flesta politiska frågor finns inte ett rätt eller fel utan olika sätt att se på saken, det handlar  är politiska åskådningar. De flesta av oss har en politisk åskådning som formar vårt ätt att se på världen. 

Därför är det viktigt att politiker klargör var de står utifrån sin politiska åskådning.

Det handlar inte om rätt eller fel, det handlar om att argumentera för sin sak.

Har man motsatta åsikter så har man, inte mer med det.
  • nattuw
    Anonym (Varför?) skrev 2025-09-20 21:31:26 följande:
    I de allra flesta politiska frågor finns inte ett rätt eller fel utan olika sätt att se på saken, det handlar  är politiska åskådningar.
    Vilket inte hindar att människor uppfattar åsikter som rätt eller fel.

Tänk ett samhälle där kvinnor och öppet homosexuella inte har samma rättigheter som män. Om det samhället förändras så att kvinnor och öppet homosexuella får samma rättigheter som män kommer de som redan var för kvinnors och öppet homosexuellas rättigheter bara konstatera att de hade rätt hela tiden för att sedan gå vidare med sina liv.
  • Anonym (Observer)
    Anonym (n) skrev 2025-09-16 20:18:02 följande:

Och feminist. Bara kvinnliga politiker, en kvinnlig expert och en kvinnlig programledare. Man intervjuade folk på gatan, en kvinna och två män som var invandrare. Det får en att undra över kanalens politiska hemvist. 
Svar på tråden Vad tycker ni om Jenny Strömstedts försök att få svar från Ebba?