• Anonym (hjärter tio)

    Ny skola, barnet krashar i allt

    Ja, och så klart säkert tonårshormoner på det, men efter en månad i högstadiet känns det som att vi balanserar på avgrundens rand. 

    Hon har:
    Börjat komma hem direkt efter skolan och lägger sig i soffan eller sin säng och gråter. Hon "är trött".
    Slutat äta skollunch "för matsalarna är jobbiga"
    Slutat gå på gymnastiken "för jag orkar inte"
    Börjat bära alla sina skolsaker hela dagarna för "folk mobbas vid skåpen och kastar skit från trappan"
    Slutat vara aktiv på lektionerna för "det är ändå ingen som lyssnar när jag säger något"
    Börjat skolka från vissa andra lektioner, för "läraren gillar inte mig" och även "läraren är obekväm". Det senare ger mig faktiskt lite red flags, men
    Missat vissa lektioner för "jag var i fritidsrummet och gjorde xyz, tappade bort tiden och ingen sa något".
    Fått höra att hon ska börja både matte-gruppen och engelska-gruppen för svagare elever, vilket känns som ett totalt misslyckande, särskilt som hennes  pappa är engelskspråkig, och hon har räknat högstadie- och gymnasiematte "på skoj" i flera år.

    Det är mer saker, men vi stannar där.

    Imorse sa hon klart och tydligt att hon går till skolan för att hennes kompisar är i skolan, i övrigt är det skit samma.

    Jsag har sträckt ut en hand till skolan för att få tala om situationen, men från den ena jag pratade med fick jag bara "det brukar lugna ner sig efter ett tag, många sjuor ballar ur lite i början", och från den andra blev jag anklagad för att vara en dålig förälder för att jag blev förälder ung. "Ja, hon gör väl som du, barn ska inte ha barn." Tack för den, eller så.

    Så, vad gör vi nu? Väntar och ser?

  • Svar på tråden Ny skola, barnet krashar i allt
  • Anonym (M)
    Jimmy75 skrev 2025-09-23 23:19:50 följande:

    Skriver du för att provocera nu?


    Inga egna barn en bit upp i skolåren?


    Finns tillräcklig info i TS för att man ska förstå att i den här flickans fall bör skolan fundera på hur det kommer sig att hon inte visar tillräckliga kunskaper i de ämnena....om det nu är det som är skälet, vilket jag betvivlar.


    Saknar intresse för ämnen, inga bra lärare, tonårsuppror. 

    Visar man inte att man har de kunskaper som krävs, sö kan man heller inte förvänta sig att skola ska förstå att man har kunskaperna och då placera barnet i en avancerad grupp. 
  • Jemp
    Anonym (M) skrev 2025-09-25 09:57:23 följande:
    Det är inte ts dotter som blir mobbad eller mobbar andra. 

    Hur vet du det?
    Hon undviker skåpen pga mobbing.
    Hon är tyst på lektionerna för att ingen lyssnar.

    Anledningen till att undvika gymnastik och matsal framgår inte men är väl klassiska ställen som blir jobbiga då.
    Självklart blir man trött och ledsen av den anspänningen med dålig skolmiljö +att inte äta. 


    Jag tycker det klart och tydligt framgår att skolan ger en dålig arbetsmiljö som kan vara grunden till det mesta av problemen. Den obekväma läraren tycker jag också låter oroväckande. 
    Kanske finns behov Av extra stöd även om miljön blir bättre, kanske inte. 

  • Anonym (M)
    Jemp skrev 2025-09-25 10:34:53 följande:

    Hur vet du det?
    Hon undviker skåpen pga mobbing.
    Hon är tyst på lektionerna för att ingen lyssnar.

    Anledningen till att undvika gymnastik och matsal framgår inte men är väl klassiska ställen som blir jobbiga då.
    Självklart blir man trött och ledsen av den anspänningen med dålig skolmiljö +att inte äta. 


    Jag tycker det klart och tydligt framgår att skolan ger en dålig arbetsmiljö som kan vara grunden till det mesta av problemen. Den obekväma läraren tycker jag också låter oroväckande. 
    Kanske finns behov Av extra stöd även om miljön blir bättre, kanske inte. 


    Därför att ts skriver det. 
    Ja, hon undgår skåpen för att det pågår mobbning där. Inte nödvändigtvis för att hon blir mobbad. 

    Att skolan har en dålig arbetsmiljö för elever och lärare/personal har jag inte ifrågasatt. Det är helt uppenbart. 
  • Jemp
    Anonym (M) skrev 2025-09-25 12:39:04 följande:
    Därför att ts skriver det. 
    Ja, hon undgår skåpen för att det pågår mobbning där. Inte nödvändigtvis för att hon blir mobbad. 

    Att skolan har en dålig arbetsmiljö för elever och lärare/personal har jag inte ifrågasatt. Det är helt uppenbart. 
    Nej, var läser du in det?
  • Anonym (hjärter tio)

    Hej, tack för alla svar. Jag ska gå igenom dem och svara. Hela familjen har legat däckade med förkylning,, så därför har jag inte orkat/hunnit titta ini tråden.

  • Anonym (M)
    Jemp skrev 2025-09-25 12:42:23 följande:
    Nej, var läser du in det?
    I trådstarten:   "Börjat bära alla sina skolsaker hela dagarna för "folk mobbas vid skåpen och kastar skit från trappan"

    Står inte att hon mobbas, utan att mobbarna håller till där och att hin undviker det.
  • Anonym (hjärter tio)
    Alessia skrev 2025-09-19 23:08:51 följande:

    Det här betendet hos din dotter ska du ta på djupaste allvar innan skolk och håglöshet blir manifest. Något har ju gått väldigt snett. Hon har tydligen kompisar som hon gillar så kompismobbing kan vi kanske utesluta. Men hon har klagomål på lärare och de kan också mobba och kränka dessvärre.De svar du fick var ointresserat respektive direkt kränkande (och det skulle jag ha anmält på direkten) Fråga hennes vänner hur det är på lektionerna så du kan få andras bild av hur det är inte bara dotterns. Bestäm sedan tid med mentor och rektor för ett samtal. Det kanske är ett riktigt rörigt och vanskött högstadium hon hamnat på - sådana finns det rätt många av dessvärre.


    Ja, förra gången hon sa att en lärare var "obekväm" visade det sig att den läraren var ganska kletig på tjejerna i klassen. Inte så att han gjorde något direkt anmälningsbart, men fler av tjejerna vittnade om samma, att han var just "obekväm". Det var i femman, så två år sedan.

    Jag ska ta upp det hela. 
  • Anonym (hjärter tio)
    enola skrev 2025-09-20 07:56:40 följande:

    Men vad är det för jävla pedagoger!? Kommentaren om att hon följer i dina fotspår för att du fick barn ung borde du ta upp med rektor!
    Du ska verkligen ta din dotters problem på allvar, det låter som om hon hamnat i en depression. Börja med att kontakta skolkuratorn. Att bara avfärda problemen med att "det är normalt när man börjar sjuan" som den andra (läraren?) sa är helt idiotiskt! Vissa människor borde verkligen inte jobba med barn!


    Jag tar det absolut på allvar. Kommentaren att det är normalt för sjuorna att balla ur  kom från studierektorn. 
  • Olsdotter
    Anonym (hjärter tio) skrev 2025-09-19 15:44:09 följande:
    Ny skola, barnet krashar i allt

    Ja, och så klart säkert tonårshormoner på det, men efter en månad i högstadiet känns det som att vi balanserar på avgrundens rand. 

    Hon har:
    Börjat komma hem direkt efter skolan och lägger sig i soffan eller sin säng och gråter. Hon "är trött".
    Slutat äta skollunch "för matsalarna är jobbiga"
    Slutat gå på gymnastiken "för jag orkar inte"
    Börjat bära alla sina skolsaker hela dagarna för "folk mobbas vid skåpen och kastar skit från trappan"
    Slutat vara aktiv på lektionerna för "det är ändå ingen som lyssnar när jag säger något"
    Börjat skolka från vissa andra lektioner, för "läraren gillar inte mig" och även "läraren är obekväm". Det senare ger mig faktiskt lite red flags, men
    Missat vissa lektioner för "jag var i fritidsrummet och gjorde xyz, tappade bort tiden och ingen sa något".
    Fått höra att hon ska börja både matte-gruppen och engelska-gruppen för svagare elever, vilket känns som ett totalt misslyckande, särskilt som hennes  pappa är engelskspråkig, och hon har räknat högstadie- och gymnasiematte "på skoj" i flera år.

    Det är mer saker, men vi stannar där.

    Imorse sa hon klart och tydligt att hon går till skolan för att hennes kompisar är i skolan, i övrigt är det skit samma.

    Jsag har sträckt ut en hand till skolan för att få tala om situationen, men från den ena jag pratade med fick jag bara "det brukar lugna ner sig efter ett tag, många sjuor ballar ur lite i början", och från den andra blev jag anklagad för att vara en dålig förälder för att jag blev förälder ung. "Ja, hon gör väl som du, barn ska inte ha barn." Tack för den, eller så.

    Så, vad gör vi nu? Väntar och ser?


    Pratat med skolan betyder väl pratat med rektorn, antar jag?

    Skriv mail till rektorn så att du har konversationen dokumenterat.
    Händer ingenting tar du istället kontakt via mail med skolchefen i kommunen.

    Hänvisa redan nu till skollagen, vilken säger att alla elever ska ges förutsättningar för att klara sin skolgång. Skolan kan inte bara ignorera att din dotter drastiskt sjunkit i resultat.
  • Anonym (hjärter tio)
    Anonym (Linda) skrev 2025-09-20 08:27:57 följande:

    Gräsligt bemötande från skolan! I synnerhet den som kommenterade din ålder. Det tycker jag att du bör ta vidare. Det är oacceptabelt. 


    Kontakta kuratorn och be om ett samtal. Din dotter ska inte behöva må så dåligt i skolan. Gör inte skolan något mer hade jag övervägt att byta. 

    Om det här fortsätter så ha i bakhuvudet att det inte sällan är i högstadiet som smarta flickor med autism eller adhd kraschar. Fram till dess ungefär kan de ibland hålla ihop - i synnerhet om mellanstadiet varit med en bra lärare i en bra och lugn klass. Det behöver så klart inte vara något sånt, men kan vara en förklaring. Att hon haft matte som specialintresse känner jag igen från min egen dotter med adhd. Hon går inte längre på matten alls och har F, trots att hon låg före de andra i ämnet i mellanstadiet. Detta pga bristande stöd i skolan. 


    Det finns lite filmer på youtube från Attention om flickor med adhd. 


    Om din dotter har tex adhd är det viktigt att det fastställs. Hon har då rätt till anpassningar. Som förälder råkar man dessutom ofta ut för att skuldbeläggas för barnets svårigheter. Det har ju tyvärr redan hänt dig. Risken för det minskar med en fastställd diagnos. 


    Det är vanligt att skola (och även socialtjänst) skyller på föräldrarna när flickor har problem. När pojkar beter sig problematiskt letar man oftare förklaringar i tex funktionsnedsättningar. Det är viktigt att komma ihåg även om det inte är en funktionsnedsättning som är orsaken till ditt barns dåliga mående. Man ska ta emot den hjälp som finns, men också vara medveten om - och påtala för skolan - att den här olikabehandlingen på grund av kön är belagd i forskning. Det gäller att vara påläst för att kunna stå upp för sitt barn. Oavsett orsaken till att barnet mår dåligt. 


    Mellanstadiet var lite si och så. Nya klasslärare och musiklärare varje år, men å andra sidan var resten av skolan stabil och klassen relativt liten.

    Det skulle egentligen inte förvåna mig om hon har autism eller AuDHD, det finns i både min och hennes pappas släkt. 
  • Anonym (hjärter tio)
    Anonym (M) skrev 2025-09-23 23:15:38 följande:
    Visar man inte på lektioner att man kan, så är det naturligt att man placeras i en lägre grupp. 

    Din dotter har tydligen inte visat att hon är bra på matematik och engelska. 
    Jag förstår hur du tänker, men jag tänker mer att om man inte visar något, så kanske det är bättre om lärarna undersöker saken än bara bestämmer att man är dåligt? 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (hjärter tio) skrev 2025-09-25 14:01:24 följande:
    Mellanstadiet var lite si och så. Nya klasslärare och musiklärare varje år, men å andra sidan var resten av skolan stabil och klassen relativt liten.

    Det skulle egentligen inte förvåna mig om hon har autism eller AuDHD, det finns i både min och hennes pappas släkt. 

    Då är det nog bra att kontakta BUP redan nu. På många ställen är det lång kö. Berätta om problemen och att ni har npf i båda släktleden.


    Många upplever att de blir mer tagna på allvar i skolan när de har en diagnos fastställd. Soc och skolan kan då inte heller skylla dotterns problem på er föräldrar utan ni kan hänvisa till utredningen. 

  • Jimmy75
    Anonym (hjärter tio) skrev 2025-09-25 14:01:24 följande:
    Mellanstadiet var lite si och så. Nya klasslärare och musiklärare varje år, men å andra sidan var resten av skolan stabil och klassen relativt liten.

    Det skulle egentligen inte förvåna mig om hon har autism eller AuDHD, det finns i både min och hennes pappas släkt. 

    Då rekommenderar jag verkligen att ni undersöker den saken. Många barn som lider oerhört på grund av såna problem - i synnerhet alla dessa tidigare högpresterande och "duktiga" tjejer som kämpar på, inte vill visa eller inte ber om hjälp och så är de helt slut när de kommer hem. Start av högstadiet är en vanlig sådan tröskel där det kraschar eftersom kraven blir så markant högre på alla sätt och vis.


    Det finns ju en del markörer för möjlig NP.

  • Jimmy75
    Anonym (Linda) skrev 2025-09-25 17:53:33 följande:

    Då är det nog bra att kontakta BUP redan nu. På många ställen är det lång kö. Berätta om problemen och att ni har npf i båda släktleden.


    Många upplever att de blir mer tagna på allvar i skolan när de har en diagnos fastställd. Soc och skolan kan då inte heller skylla dotterns problem på er föräldrar utan ni kan hänvisa till utredningen. 


    Sjukt nog är det så....trots att skollagen är tydlig och att det inte får finnas några diagnoskrav för rätt till stöd.
  • Anonym (M)
    Anonym (hjärter tio) skrev 2025-09-25 14:05:46 följande:
    Jag förstår hur du tänker, men jag tänker mer att om man inte visar något, så kanske det är bättre om lärarna undersöker saken än bara bestämmer att man är dåligt? 
    Absolut. Med lärare idag har inte tid till det tyvärr. 
Svar på tråden Ny skola, barnet krashar i allt