• Anonym (hjärter tio)

Ny skola, barnet krashar i allt

Ja, och så klart säkert tonårshormoner på det, men efter en månad i högstadiet känns det som att vi balanserar på avgrundens rand. 

Hon har:
    Börjat komma hem direkt efter skolan och lägger sig i soffan eller sin säng och gråter. Hon "är trött".
    Slutat äta skollunch "för matsalarna är jobbiga"
    Slutat gå på gymnastiken "för jag orkar inte"
    Börjat bära alla sina skolsaker hela dagarna för "folk mobbas vid skåpen och kastar skit från trappan"
    Slutat vara aktiv på lektionerna för "det är ändå ingen som lyssnar när jag säger något"
    Börjat skolka från vissa andra lektioner, för "läraren gillar inte mig" och även "läraren är obekväm". Det senare ger mig faktiskt lite red flags, men
    Missat vissa lektioner för "jag var i fritidsrummet och gjorde xyz, tappade bort tiden och ingen sa något".
    Fått höra att hon ska börja både matte-gruppen och engelska-gruppen för svagare elever, vilket känns som ett totalt misslyckande, särskilt som hennes  pappa är engelskspråkig, och hon har räknat högstadie- och gymnasiematte "på skoj" i flera år.

Det är mer saker, men vi stannar där.

Imorse sa hon klart och tydligt att hon går till skolan för att hennes kompisar är i skolan, i övrigt är det skit samma.

Jsag har sträckt ut en hand till skolan för att få tala om situationen, men från den ena jag pratade med fick jag bara "det brukar lugna ner sig efter ett tag, många sjuor ballar ur lite i början", och från den andra blev jag anklagad för att vara en dålig förälder för att jag blev förälder ung. "Ja, hon gör väl som du, barn ska inte ha barn." Tack för den, eller så.

Så, vad gör vi nu? Väntar och ser?

• Svar på tråden Ny skola, barnet krashar i allt
  • Anonym (Linda)
    Anonym (M) skrev 2025-09-24 20:29:15 följande:
    Jag fick underkänt i tyska i 8:an på högstadiet, för att jag orkade gå dit. Och då hade jag bott 10 år i Tyskland och Österrike innan jag började 8:an i Sverige... men eftersom jag inte orkade gå dit och visa att jag kunde så fick jag underkänt i 8an (jag gjorde inga prov heller). 
    Ok. Vad synd att du inte fick den hjälp du behövde. 
  • Jimmy75

Hej! Har ni hört något mer från skolan? Fått prata med hennes mentor, om de nu har det systemet? De är ju ute och cyklar här och behöver vakna och inse problematiken innan de får en elev som inte går till skolan.

• Anonym (M)
    Anonym (Linda) skrev 2025-09-24 21:44:59 följande:
    Ok. Vad synd att du inte fick den hjälp du behövde. 
    Vad tänker de att jag skulle behövt för hjälp? 

Jag gick ut 9:an med MVG i allt och natur på gymnasiet med MVG i allt, så ingen diagnos eller andra problem här. 

Jag gjorde tonårsuppror mot mina föräldrar när "tvingades" flytta från Österrike. Och då skolkade jag under hela 8:an, och gick på de lektionerna jag ville(vilket var de flesta förutom tyska).

Att jag inte gick på tyskan berodde på att jag inte gillade den läraren, tyckte hon var urusel och skällde ut henne på tyska inför hela klassen, så vi kan väl säga att jag var "banylst".
    Det hände andra (och sista) tyskalektionen i 8a:an och sedan dess så skolade jsg från tyskan. Och eftersom jag skolkade kunde jag heller inte få betyg, även om hon visste att jag kunde tyska flytande. 

Kom en ny tyskalärare året efter, som i mitt tycke var mycket bättre. 

Så vad skulle ha hjälp med?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (M) skrev 2025-09-24 22:18:55 följande:

Jag gick ut 9:an med MVG i allt och natur på gymnasiet med MVG i allt, så ingen diagnos eller andra problem här. 

Jag gjorde tonårsuppror mot mina föräldrar när "tvingades" flytta från Österrike. Och då skolkade jag under hela 8:an, och gick på de lektionerna jag ville(vilket var de flesta förutom tyska).

Att jag inte gick på tyskan berodde på att jag inte gillade den läraren, tyckte hon var urusel och skällde ut henne på tyska inför hela klassen, så vi kan väl säga att jag var "banylst".
    Det hände andra (och sista) tyskalektionen i 8a:an och sedan dess så skolade jsg från tyskan. Och eftersom jag skolkade kunde jag heller inte få betyg, även om hon visste att jag kunde tyska flytande. 

Det låter som att du hade behövt stöd med dina känslor kring flytten och hjälp att hantera konflikten med läraren på ett mer konstruktivt sätt. Jag förmodar att du var både arg och ledsen. Vuxna omkring dig borde ha uppfattat det och hjälpt dig hantera det. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (M) skrev 2025-09-24 22:18:55 följande:

Skolan kunde tex ha låtit dig tenta av tyskan för hela högstadiet och på så vis kunde du fått skriva tyskläraren på näsan på ett mer socialt acceptabelt sätt och sen sluppit det ämnet helt - kanske fått möjlighet att studera tex franska på den timmen istället, om du hade velat. 
  • Jemp
    Alessia skrev 2025-09-19 23:08:51 följande:

Det här betendet hos din dotter ska du ta på djupaste allvar innan skolk och håglöshet blir manifest. Något har ju gått väldigt snett. Hon har tydligen kompisar som hon gillar så kompismobbing kan vi kanske utesluta. Men hon har klagomål på lärare och de kan också mobba och kränka dessvärre.De svar du fick var ointresserat respektive direkt kränkande (och det skulle jag ha anmält på direkten) Fråga hennes vänner hur det är på lektionerna så du kan få andras bild av hur det är inte bara dotterns. Bestäm sedan tid med mentor och rektor för ett samtal. Det kanske är ett riktigt rörigt och vanskött högstadium hon hamnat på - sådana finns det rätt många av dessvärre.

Varför skulle man utesluta mobbning när hon berättar om just mobbing?

Och ts, detta är skolan skyldiga att ta tag i. 
  • Anonym (M)
    Jimmy75 skrev 2025-09-23 23:19:50 följande:

Skriver du för att provocera nu?

Inga egna barn en bit upp i skolåren?

Finns tillräcklig info i TS för att man ska förstå att i den här flickans fall bör skolan fundera på hur det kommer sig att hon inte visar tillräckliga kunskaper i de ämnena....om det nu är det som är skälet, vilket jag betvivlar.

Ja, jag har egna barn i skolåldern. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Linda) skrev 2025-09-25 07:09:27 följande:
    Det låter som att du hade behövt stöd med dina känslor kring flytten och hjälp att hantera konflikten med läraren på ett mer konstruktivt sätt. Jag förmodar att du var både arg och ledsen. Vuxna omkring dig borde ha uppfattat det och hjälpt dig hantera det. 
    Varken arg eller ledsen. Vara helt enkelt tonårsuppror, vilket faktiskt är fullt normalt (i olika grader). Ingen konflikt med lärare heller och ingen konflikt med föräldrar/sykdom/vänner etc. 

Så ingen hjälp att hantera skaer behövdes. 

Jag hade inga problem med att flytta från Österrike. Flytten hade varit planlagt i flera år, så var ingen chock när den kom. Sorry, men du har helt fel. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Linda) skrev 2025-09-25 07:43:43 följande:
    Skolan kunde tex ha låtit dig tenta av tyskan för hela högstadiet och på så vis kunde du fått skriva tyskläraren på näsan på ett mer socialt acceptabelt sätt och sen sluppit det ämnet helt - kanske fått möjlighet att studera tex franska på den timmen istället, om du hade velat. 
    Var tysk skola, så att tenta av tyskan var aldrig aktuellt. 

Franska läste jag redan, tillsammans med alla andra. Det var obligatoriskt. 
  • Anonym (M)
    Jemp skrev 2025-09-25 09:18:39 följande:
    Varför skulle man utesluta mobbning när hon berättar om just mobbing?

Och ts, detta är skolan skyldiga att ta tag i. 
    Det är inte ts dotter som blir mobbad eller mobbar andra. 
  • Anonym (M)
    Jimmy75 skrev 2025-09-23 23:19:50 följande:

Skriver du för att provocera nu?

Inga egna barn en bit upp i skolåren?

Finns tillräcklig info i TS för att man ska förstå att i den här flickans fall bör skolan fundera på hur det kommer sig att hon inte visar tillräckliga kunskaper i de ämnena....om det nu är det som är skälet, vilket jag betvivlar.

Saknar intresse för ämnen, inga bra lärare, tonårsuppror. 

Visar man inte att man har de kunskaper som krävs, sö kan man heller inte förvänta sig att skola ska förstå att man har kunskaperna och då placera barnet i en avancerad grupp. 
  • Jemp
    Anonym (M) skrev 2025-09-25 09:57:23 följande:
    Det är inte ts dotter som blir mobbad eller mobbar andra. 

Hur vet du det?
    Hon undviker skåpen pga mobbing.
    Hon är tyst på lektionerna för att ingen lyssnar.

Anledningen till att undvika gymnastik och matsal framgår inte men är väl klassiska ställen som blir jobbiga då.
    Självklart blir man trött och ledsen av den anspänningen med dålig skolmiljö +att inte äta. 

Jag tycker det klart och tydligt framgår att skolan ger en dålig arbetsmiljö som kan vara grunden till det mesta av problemen. Den obekväma läraren tycker jag också låter oroväckande. 
    Kanske finns behov Av extra stöd även om miljön blir bättre, kanske inte. 

Svar på tråden Ny skola, barnet krashar i allt